مربا شناسی پیشرفته با تدریس خاله ریزه


3,017

شما را نمی‌دانم اما من هنوز یکی از قسمت‌های کارتون خاله ریزه را فراموش نکرده‌ام. همان قسمتی که خاله ریزه به قصد پختن مربا خانگی سبدش را برمی‌دارد و برای چیدن تمشک روانه‌ی جنگل می‌شود، اما سرِ بزنگاه قاشق سحرآمیز کار دستش می‌دهد و خاله، ریزه می‌شود!

این شد که دیگر نفهمیدم آخرش مربا را پخت یا نه؟! ازآنجایی‌که خاله ریزه هم مثل کوکب خانمِ خودمان زن باسلیقه‌ای بود، تصمیم گرفتیم در این مقاله پای صحبتش بنشینیم تا کمی از انواع مربا برایمان بگوید.

مربا خانگی- انواع مربا- مجله باسلام
انواع مربا

خاصیت‌هایی که پشت شیرینی مربا خانگی پنهان شده‌اند

خاله ریزه عادت خوبی دارد. او قبل از اینکه سراغ تهیه‌ی یک خوراکی برود، پیش از هر کاری درباره فواید و خواصش تحقیق می‌کند و اگر مطمئن شود که فوایدش به زحمتش می‌چربد، آن وقت دست‌به‌کار می‌شود.

به همین دلیل تا حرف مربا پیش آمد گفت: «می‌دانی خوردن مربا چقدر خاصیت دارد؟» و این‌طور ادامه داد:

  1. هر مربایی بسته به نوع میوه‌اش، کالری و ارزش غذایی متفاوتی دارد؛ اما به‌طورکلی میزان قند و کربوهیدرات‌ مرباها بالاست. به همین دلیل انرژی فراوانی دارند. بنابراین نباید از خوردن مربا در وعده‌ی صبحانه غافل شد.
  2. مرباهایی مثل مربای توت‌فرنگی، بالنگ، بِه و پوست پرتقال، منبع ویتامین C هستند. ویتامینی که با تقویت سیستم ایمنی، بدن را در برابر بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا مقاوم می‌کند.
  3. ویتامین E موجود در مربا به سلامت لثه و تقویت پوست و مو کمک می‌کند.
  4. مربا سرشار از آنتی‌اکسیدان (مواد ضدسرطان) است.
  5. مصرف انواع مربا باعث کاهش سطح کلسترول خون و در نتیجه مانع بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود.
  6. فیبر فراوان موجود در میوه‌ها، سبزیجات و صیفی‌جاتِ موجود در مربا، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک می‌کند.
  7. طعم شیرین و دلچسب مربا، باعث افزایش اشتها در کودکان و تغذیه‌ی بهتر آن‌ها می‌شود.

البته خاله ریزه بعد از اینکه مهم‌ترین خواص مربا را برایمان شمرد، خیلی جدی تاکید کرد: «حواستان باشد که هیچ‌وقت در خوردن مربا زیاده‌روی نکنید، چون باعث بالا رفتن قند خون و اضافه وزن می‌شود.»

[post id=9056]

مربای خانگی- خواص انواع مربا- مجله باسلام
مربای خانگی با عشق درست می‌شود

عشق، تنها دلیل خوشمزگی مربا خانگی

خاله ریزه مثل هر کدبانوی دیگری ارادت خاصی به مربا خانگی دارد؛ برای همین تا بحث مربا پیش آمد خیلی ذوق‌زده شروع به صحبت کردن درباره مزیت‌های مربا خانگی کرد:

«برای اینکه در تهیه‌ی مربا خانگی هیچ نوع مواد افزودنی و مواد نگه‌دارنده‌ای استفاده نمی‌شود، مطمئن خواهید بود که یک محصول ارگانیک، سالم و قابل اطمینان مصرف می‌کنید.

دلیل اصلی شیرینی و خوشمزگی مربا خانگی، شکر نیست، بلکه عشق است!» باورتان نمی‌شود اما خاله ریزه مطمئن بود که هیچ مربا خانگی‌ای بدون عشق درست نمی‌شود.

خاص‌ترین انواع مربا خانگی که تا به‌ حال مزه نکرده‌اید

وقتی بحث به اینجا کشید، به خاله ریزه گفتیم شما که تمام و کمال با انواع مرباها آشنا هستید، خوب است که چند نوع مربا خانگی متفاوت و خوشمزه را هم به ما معرفی کنید. او هم با گفتن «خب جونم براتون بگه» با جان و دل شروع کرد به معرفی مرباهای خاص:

  • مربای زردآلو: مربای طلایی‌رنگ زردآلو یکی از خوش‌عطرترین مرباهایی است که هم برای وعده‌های صبحانه و عصرانه، دلچسب است و هم اینکه خوردنش به‌عنوان دسر حالتان را جا می‌آورد! این مربا خواص بسیاری هم دارد؛ از جمله اینکه بوی بد دهان را رفع می‌کند، ضدسرطان است، در درمان کم‌خونی و کم‌خوابی هم موثر است.
مربای زردآلو- خواص انواع مربا- مجله باسلام
مربای زردآلو ضدسرطان و کم خونی است
  • ‌مربای گل: یکی از معروف‌ترین مرباهای تبریز، مربای گل است. یک مربای خوش‌عطر که آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد و به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند. به‌علاوه، گل سرخ با داشتن خواص ضد افسردگی باعث آرامش و تنظیم تپش قلب می‌شود.
  • مربای پوست پسته: مربای پوست پسته یکی از متفاوت‌ترین انواع مربا است که خیلی‌ها آن را نمی‌شناسند. این مربای متفاوت خواص بی‌نظیری هم دارد. این مربا به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند، باعث تقویت لثه می‌شود و باعث بهبود زخم‌های دهانی می‌شود.
  • مربای گلبرگ زعفران: مربای گلبرگ زعفران بسیار خوشمزه و خوش‌عطر است. مهم‌ترین خواص این گلبرگ‌های ارغوانی این است که فشار خون را تنظیم می‌کند و بهبود دهنده‌ی افسردگی و تقویت‌ کننده‌ی بینایی است.

انواع مربا خانگی- مربا خانگی- مجله باسلام
انواع مربا خانگی

خب درست است که امکان دسترسی به خاله ریزه و مرباهای متفاوتش وجود ندارد اما راسته مواد غذایی باسلام دسترسی شما را به این مرباهای خاصی که اسم بردیم و حتی بیشتر از این‌ها را آسان می‌کند!

کلام آخر

باید بگوییم که حرف‌های خاله ریزه، مثل عشق و علاقه‌اش به مربا تمامی نداشت. اگر شما هم مثل خاله ریزه عشقتان به طعم شیرین و غلظت دلبرانه‌ی مربا خانگی بی‌نهایت است، اینکه بدانید انواع مرباها را می‌‌توانید در غرفه‌های بازارچه باسلام پیدا کنید، خبر خوبی برایتان خواهد بود.

هر وقت دلتان هوس یک شیرینی پرخاصیت کرد که با آن صبحانه و عصرانه‌تان را دلچسب‌تر کنید، شک نداشته باشید که مربا خانگی های باسلام دارند صدایتان می‌کنند! مربا خانگی‌هایی خوش‌عطر و خوش‌رنگ که با چاشنی عشق تهیه شده‌اند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x