ز گلستان جهان، همین گل گاو زبان ما را بس!


2,675

دمنوش گل گاو زبان- خواص گل گاو زبان- مجله باسلام

شما را نمی‌دانم اما برای من دمنوش گل گاو زبان گره خورده به خاطرات خانه‌ی عمه‌ی بزرگم! راستش من همیشه در برابر این نوشیدنی خوش‌رنگ مقاومت می‌کردم. اما یک روز بالاخره به اصرار عمه‌خانم از دیوار بلند لجاجت پایین آمدم و با اکراه، کمی از دمنوش ارغوانی را مزه کردم. این مزه کردن همانا و ارادتمندی من به این دمنوش تا به امروز همان! اگر می‌خواهید دلیل وفاداری‌ام به گل گاو زبان را بدانید، همین‌جا بمانید تا دانه دانه خواص این گیاه نام‌آشنا را برایتان بشمارم.

گیاه گل گاو زبان از کجا می‌آید؟

موقعی که عمه گفت: «این گیاه خوش‌رنگ این همه راه را از کوه البرز آمده تا اینجا!» باورم نشد اما واقعیت همین است. گل گاو زبان ایرانی، گیاهی خودرو است که در دامنه‌ی کوه‌های البرز رشد می‌کند. هرچند گونه‌های اروپایی‌اش هم در بازار پیدا می‌شود. یک گیاه علفی 60 سانتی‌متری، با برگ‌های مخملی که گلبرگ‌های لاجوردی و بنفشش دلبری می‌کنند.

خواص گل گاو زبان را نمی‌توانید نادیده بگیرید!

چیدن گل گاو زبان - خواص گل گاو زبان-مجله باسلام
گیاه بومی گل گاو زبان سال‌هاست که به‌عنوان یک گیاه آرام‌بخش شناخته شده است.

اعصابتان را تقویت کنید!

دم نوش گل‌گاو‌ زبان، نوشیدنی آرام‌بخش و نشاط‌آوری است که برای کاهش اضطراب و استرس‌های روزانه، رفع کم‌خوابی و بی‌خوابی مؤثر است و حتی باعث کاهش آشفتگی‌های ذهنی و اختلال در تمرکز می‌شود.
این گیاه معجزه‌گر همچنین می‌تواند شما را در برابر بیماری آلزایمر، محافظت کند وحواس پنج‌گانه شما را تقویت کند.

درمان ام اس

مصرف روغن این گیاه، به افراد مبتلا به ام‌اس کمک می‌کند تا بی‌حسی‌ اندام و اسپاسم‌های عضلانی خود را کاهش دهند.

این مطلب را هم از دست ندهید: هر دمنوش چه خاصیتی دارد؟


کلسیم بدنتان را تأمین کنید!


شاید برایتان جالب باشد که یک گیاه منبع خوبی از کلسیم باشد. کلسیم موجود در این گیاه تأثیر زیادی بر سلامت استخوان‌ها دارد و از پوکی استخوان و عوارض ناشی از کمبود کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند.

[product id=297795]

به جنگ سرطان بروید!

این گیاه زیبا و مفید، به دلیل داشتن منیزیم، سپر محکمی در برابر بروز علائم سرطان و ابتلا به آن است.

شاید برایتان جالب باشد که در این زمینه، جدیدترین یافته‌های پزشکی را بخوانید:

«عصاره دی کلرومتانی گل گاو زبان ایرانی می‌تواند رشد سلول‌های سرطان پستان را کاهش دهد، آپوپتوز ایجاد کند و مهاجرت سلولی را در سلول‌های سرطانی در مقایسه با دیگر عصاره‌ها مهار کند. در نتیجه این عصاره ممکن است یک راهبرد نهایی برای درمان سرطان پستان در کنار سایر درمان‌ها باشد.»

این مطلب را هم از دست ندهید: باسلام، نسخه سرطان را در هم می‌پیچد

رفع اختلالات کلیه

این گیاه مفید، ادرار آور است و از سویی برای رفع اختلال بی‌اختیاری ادرار هم مفید است و یک سم‌زدای طبیعی برای بدن محسوب می‌شود و التهاب و ورم کلیه را برطرف می‌کند و به‌تقویت آن کمک می‌کند.

تأمین ویتامین c

برگ‌های تازه این گیاه، سرشار از ویتامین C هستند. می‌توانید از آن در ترکیب سالاد خود استفاده کنید و ویتامین بدنتان را تأمین کنید‌. همچنین ویتامین c موجود در این گیاه به‌درمان علائم سرماخوردگی کمک زیادی می‌کند.


وقتی نباید گل گاو زبان بخورید!

مصرف بیش از اندازه‌ی هر چیزی می‌تواند اثر معکوسی داشته باشد. در گل گاو زبان ماده‌شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی (PAS) وجود دارد که ممکن است باعث بروز سرطان کبد و یا آسیب زدن به آن شود. این ماده همچنین برای خانم‌های باردار خطرناک است و باعث سقط جنین یا ناقص شدن نوزاد می‌شود.
به‌دلیل وجود این ماده‌ی شیمیایی، مصرف این گیاه برای مادرانی که به‌نوزاد خود شیر می‌دهند، مناسب نیست چون احتمال انتقال این ماده شیمیائی خطرناک از طریق شیر مادر به نوزاد وجود دارد.

[product id=268956]

روغن این گیاه می‌تواند باعث افزایش خونریزی یا دیر بند آمدن آن شود، برای همین استفاده از آن برروی زخم‌ها مناسب نیست. همچنین مصرف آن برای افرادی که عمل جراحی انجام داده‌اند، به‌دلیل رقیق شدن خون و افزایش خونریزی، مناسب نیست.

راستی شما از مصرف گل گاو زبان چه تجربه‌ یا خاطره‌ای دارید؟


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x