شیشه‌‌گری و تابلوی ویترای هنرهایی که از ترکیب ظرافت و صنعت به وجود آمدند


2,421

از بچگی عاشق شیشه‌های رنگی مسجد نصیرالملک شیراز بودم. ظهرها هر طور بود خودم را به مسجد می‌رساندم و برای ضیافت رقص نور و رنگ آماده می‌شدم. هنر شیشه‌گری و به خصوص تابلوی ویترای همیشه برایم دوست داشتنی بود.

از همان زمان که جادوی شیشه‌های رنگی شروع شد، وسوسه شدم یک کارگاه شیشه‌‌گری کوچک داخل خانه برای خودم راه بیندازم. مسیری که انتخاب کرده‌بودم، از سخت هم سخت‌تر بود.

عشق به شیشه‌ و هنر، دست آخر مرا به تابلوی ویترای رساند.

از آنجایی که آدم‌های عاشق، دوست دارند همه‌ جا از عشقشان صحبت کنند، من هم تصمیم گرفتم در این مقاله یک دل سیر از شیشه‌گری دستی و رموز ساخت تابلوی دیواری ویترای با شما حرف بزنم. با من همراه باشید.

تابلوی ویترای فانتزی- تابلوی ویترای- مجله باسلام
تابلوی ویترای فانتزی

شیشه‌ گری فوتی، هنری که از سه هزار سال پیش راهش را آغاز کرد

آن قدیم‌ها که کوره دم دست آدمیزاد نبوده‌، اجداد نخستین ما به لطف آتش‌فشان‌ها، از بقایای سنگ‌های سردشده که به شکل کریستال درآمده‌بودند برای ساخت سلاح استفاده می‌کردند.

حدود سه هزار سال قبل، دوستان مصری که عاشق کشف و اختراع بودند، دست به کار شدند و اولین میله‌ی دمیدن در مایع مذاب شیشه را اختراع کردند.

به این نوع شیشه‌گری در اصطلاح شیشه‌گری فوتی هم می‌گفتند و لازم نیست بگویم که بعد از مدتی کار کردن، چیزی از ریه‌ی جناب شیشه‌گر باقی نمی‌ماند!

حرارت بالای کوره‌ها و سختی کار با یک لوله‌ی درازِ صد تا صد و بیست سانتی متری را هم به این معجون اضافه کنید، تا متوجه بشوید شیشه‌گری دستی  چقدر کار سختی است.

بعد از آنکه پای لوله‌های دم و کوره‌ها به کارگاه‌های شیشه‌گری باز شد، بشر کم‌کم یاد گرفت چطور به شیشه‌ها شکل بدهد، آن‌ها را رنگ کند و یا آن‌ را با سایر مواد ترکیب کند تا به ماده‌ی مقاوم‌تری برسد.

به این ترتیب کم‌کم انواع ظروف شیشه‌ای و شیشه‌های رنگی و … وارد سفره‌ها شدند.

تابلوی ویترای- خرید تابلوی ویترای دیواری- مجله باسلام
تابلوی ویترای دیواری

با تابلوی ویترای عاشقانه و سایر دوستان خانواده‌ی ویترای آشنا شوید

هنر ویترای روی شیشه از اروپا به ایران رسید. از آنجایی که ما ایرانی‌ها عاشق ایرانیزه کردن تمام هنرها هستیم، خیلی زود توانستیم انواع طرح‌های اسلیمی، هندسی و … را روی شیشه‌ها بنشانیم.

باید ببینیم یک طراح تابلوی ویترای عاشقانه یا فانتزی چطور می‌تواند این طرح‌ها را روی تابلو پیاده کند؟ برای ساخت یک تابلوی ویترای به یک تکه شیشه نیاز است.

اول از همه طراح محترم، طرح مورد نظرش را از گوگل یا پینترست پیدا می‌کند و آن را پرینت می‌گیرد. بعد از آن با رنگ ویترای، چسب دورگیری ویترای، قلمو و یک دستمال به خدمت جناب شیشه می‌رسد و سعی می‌کند طرح مورد نظر را با کمترین خطا روی شیشه پیاده کند.

حالا نوبت اسپری تثبیت کننده می‌رسد تا کار نهایی آماده شود.

[post id=15640]

یک تابلوی دیواری ویترای و هزار حرف نگفته‌

تابلوهای دیواری ویترای، شکل‌ها و انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها حال و هوای عاشقانه دارند و برای یک هدیه‌ی ازدواج مناسب هستند.

برخی دیگر اما حال و هوای فانتزی دارند و با خودشان کلی شور و حرارت به خانه می‌آورند.

برخی از طراحان هم عاشق پازل هستند و به خاطر همین علاقه‌شان، انواع تابلوی دیواری ویترای چند تکه را ساختند و یا از انواع خرده‌شیشه‌ها و ترکیبشان با رنگ‌های روی شیشه نوع جدیدی از تابلوی دیواری ویترای را خلق کردند.

طرفداران سبک‌های مدرن-سنتی هم البته می‌توانند در این بازار شلوغ تابلوی مورد علاقه‌شان را پیدا کنند.

برخی از تابلوهای ویترای تزیین شده با نقوش اسلیمی و آیینه‌ها خیلی خوب رگ خواب این گروه را می‌دانند و با نقش و نگارهای سنتی و ترکیب شدن با رنگ‌های مدرن می‌توانند طرفداران این سبک خاص را راضی کنند.

[product id=23544]

حرف آخر

هنر شیشه‌گریِ فوتی با رشد تکنولوژی خیلی زود وارد دنیای صنعت شد، اما روح هنری آن باقی ماند و این روزها ازمیان شیشه‌های یک تابلوی ویترای فانتزی یا عاشقانه به ما لبخند می‌زند.

اگر شما هم دوست دارید این لبخندهای شیشه‌ای را از فاصله‌ی نزدیک‌تری ببینید، می‌توانید به غرفه‌های فروش ویترای در باسلام سری بزنید، و از مهمانی هنر و شیشه لذت ببرید.

[post id=20152]



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x