فراخوان جذب یک ابرقهرمان برای خلق اکوسیستم نوآوری در شهر قم


2,619

 اکوسیستم استارت‌آپی شهر قم با همراهی دانشگاه‌های ادیان و مذاهب، دانشگاه شهاب دانش و مدرسه‌ی اسلامی هنر؛ و همچنین پارک علم‌وفن‌آوری استان قم، نهاد سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهی ۱۰۰ استارت آپ، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری؛ و هم‌چنین به مشارکت طلبیدن سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی برتر استان قم و جمعی از افراد تاثیرگذار و سرمایه‌گذاران هوشمند شهر؛ قصد دارد اقدام به تاسیس “اکوسیستم نوآوری ؛

  •  در صنایع نرم و خلاق، 
  • توسعه‌ی اجتماعی، 
  • صلح و مشارکت‌های بین‌المللی
  • و مبارزه با فقر” 
    در شهر قم بنماید.

از آن‌جا که شهر قم در آغاز این سفر طولانی و مهیج است و ادبیات و فرهنگ اکوسیستم‌های نوآوری در فضای علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و سیاست‌گذاری شهر قم نیز روزهای آغازین شکل‌گیری خود را می‌گذراند، در نظر داریم از یک استعداد فوق‌العاده برای شکل‌دهی به این اکوسیستم دعوت به همکاری کنیم.


دبیرخانه‌ی این جریان مستقر در دانشگاه ادیان و مذاهب خواهد بود و این شخص علاوه بر همکاری مستقیم با ریاست محترم دانشگاه و مشاورین‌ ایشان و اعضا محترم هیئت‌علمی و معاونین دانشگاه؛ با سایر ذی‌نفعان بالفعل و بالقوه این اکوسیستم همکاری و تعامل خواهد داشت.

فراخوان جذب نیرو- خلق اکوسیستم نوآوری- مجله باسلام

انتظارات اکوسیستم استارت‌آپی و دانشگاه از همکار جدیدمان

1.تولید ادبیات و جریان سازی

اول از همه نیاز داریم که دانشگاه‌ و سایر مراکز علمی و تاثیرگذار شهرمان را از طریق تولید یا بازنشر مفید محتوا و خلق ادبیات تاثیرگذار نسبت به چیستی و چشم انداز تاسیس اکوسیستم نوآوری در شهر قم آگاه سازیم و این ادبیات و آگاهی را با تعداد بیشتر و بیشتری از افراد تاثیرگذار به اشتراک و بحث بگذاریم.

2.شکل دادن به کامیونیتی

در کنار جریان‌سازی و آگاهی بخشی نسبت به اکوسیستم نوآوری و ضرورت تاسیس آن، نیاز است یک کامیونیتی زنده، سرحال، آگاه و امیدوار به خلق این اکوسیستم در شهر قم را شکل دهیم. این کامیونیتی هم متشکل از افراد تاثیرگذار خواهد بود و هم افراد مشتاق و هوادار. این کامیونیتی را با رویدادها و دورهمی‌های متعدد با حضور صاحبین تجربه و بینش در خلق اکوسیستم های ملی و بین‌المللی؛ تقویت می‌کنیم.

3.تعامل با دولت، ذی‌نفعان و سرمایه‌گذاران و خلق اجماع

به مرور نیاز می‌شود اجماعی برای ایجاد اکوسیستم و سرمایه‌گذاری و پشتیبانی از تشکیل آن ایجاد کرد.   توافق‌های مالی، حقوقی و معنوی در سطح دولت محلی و ملی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و عمومی، و افراد و مجموعه‌های ذی‌نفع و اثر گذار جزو مهم‌ترین کارهای این دوره‌ی همکاری است. رسمیت بخشیدن به آن توافقات و محقق کردنشان کار شما است.

4. شکل‌دهی به ساختار و تشکیل تیم‌ها و هسته‌های اولیه

مهارت‌ها و شرایط مورد نیاز

  1. توانایی ایجاد اجماع بین ذی‌نفعان و مستندسازی حقوقی آن
  2. مهارت‌های ارتباطیِ نوشتاری و گفتاری بسیار قوی
  3. توانایی تنظیم و تدوین طرح‌های علمی و توجیهی و برنامه‌ریزی و مستندسازی OKR-based
  4. انس ابزارهای تحت‌وب و کارِتیمی
  5. روحیه و مهارت‌های جریان‌سازی در فضای مجازی و حقیقی 
  6. قدرت ارتباط‌گیری سازنده و دلنشین در سطح فردی و سازمانی؛ محلی، ملی و بین‌المللی؛ هم در دولت و مراکز علمی و هم بخش خصوصی
  7. خوش‌فکر، خوش‌خُلق، خوش‌بین به آینده و به انسان‌ها و توانایی‌هاشان
  8. روحیه‌ی‌ هنرمندانه، زیبایی‌شناسانه و خلاق
  9. روحیه‌ و مهارت‌های خود‌مدیریتی، آغاز کنندگی و به سرانجام رساندن
  10. تسلط به زبان انگلیسی
  11. مشتاق و سریع بودن در یادگیری موضوعات و مهارت‌هایی که نمی‌دانید
  12. ترجیحا دارای مدرک کارشناسی ارشد و تجربه‌ی فعالیت‌های خلاقانه و مرزشکانه در محیط‌های آکادمیک
  13. ترجیحا توانایی تحلیل کمی و مالی
  14. و این‌که توانایی بدنی و روحی و هیجان این را داشته باشید که در ماه بیش از ۲۰۰ ساعت مشغول توسعه و خلق این اکوسیستم باشید. 

چگونه به تیم ما بپیوندید

فراخوان جذب نیرو- خلق اکوسیستم نوآوری- مجله باسلام

گام نخست

از آن‌جا که دانشگاه و شرکای کاری خود در این ابرپروژه مشتاق هستند بلافاصله پس از یافتن آن استعدادی که به دنبالش هستیم؛ کار را شروع کنند و از آن‌جا که دوست داریم در همان جلسه‌ی مصاحبه‌ی نخست وارد گفت‌وگوی عمیق راجع به ضرورت و چشم‌انداز خلق این اکوسییستم در شهر قم و امکان‌سنجی آن شویم؛ از شما میخواهیم که قبل از جلسه‌ی مصاحبه موارد زیر را مطالعه‌ی عمیق کنید و پیرامون آن به جست‌وجو و تحقیق بپردازید.


برای آشنایی با استارت آپ‌ها، مدل‌های کسب‌وکاری‌شان و ظرفیت تغییر و توسعه‌ی مهیب آن‌ها:

برای آشنایی با اکوسیستم‌های نوآوری:

  • کتاب شذرات المعارف و رساله‌ی شرکت‌های مخمس؛ نوشته‌ی آیت‌الله شاه آبادی
  • مقدمه‌ی کتاب مفاتیح الحیات و بخش‌های مرتبط کتاب؛ آیت‌الله جوادی آملی
  • کتاب الحیات (جلد سوم تا ششم)؛ تالیف محمدرضا حکیمی (مطالعه با نگاهی امروزی و انتقادی)

برای درک بهتر از کیفیت انسانی و مهارتی که به دنبال آن هستیم: 

و برای مرور برخی تجربه‌‌ها در خلق اکوسیستم‌های نوآوری در ایران:

https://dgto.ir/17sx

https://www.istt.ir/

http://www.shtf.ir/

http://techpark.ir/

http://isoa.ir/

گام دوم:

هم‌چنین توصیه می‌کنیم در طول دوره‌ی مطالعه‌، حتما به دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه شهاب دانش به عنوان دو دانشگاه سرآمد قم در حوزه‌‌های علوم انسانی و تکنولوژی سر بزنید و کتابخانه‌ها و دانشکده‌ها و گروه‌های علمی و پژوهشی دانشگاه، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌هایی که نوشته شده است را مرور کنید، بیانیه‌ی ماموریت دانشگاه‌ها را بررسی کنید و سعی کنید دغدغه‌های استراتژیک دانشگاه را درک کنید.

حتما به پارک علم و فن‌آوری قم سر بزنید. با مراکز رشد و شرکت‌های مستقر در آن، فلسفه‌ی وجودی‌ش، فرآیند جذب و استقرار شرکت‌ها در آن‌ جا آشنا شوید و با مسئولین و کارشناسان آن‌جا گفت‌وگو کنید.با مدیران و موسسان موسسات و شرکت‌هایی چون؛

  • سازمان کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
  • ویکی‌شیعه
  • مدرسه اسلامی هنر
  • مجتمع توریستی مهر و ماه
  • مجتمع سینمایی فرهنگی وتوس
  • ایتا
  • و برخی شرکت‌های مستقر در پارک علم و فن‌آوری استان قم مانند؛
    • شفانگر نظری
    • بوعلی دارو
    • آفاق
    • مسنا
    • نوبهار
    • باسلام
  • شهردار و تیم مدیریت شهری قم
  • و سایر مواردی که شما فکر میکنید نمونه‌هایی از بازیگران و توسعه‌دهنده‌های بالفعل یا بالقوه‌ی اکوسیستم نوآوری شهر قم هستند؛

گفت و گو کنید و آشنا شوید.

فراخوان جذب نیرو- خلق اکوسیستم نوآوری- مجله باسلام

گام سوم

و نهایتا لطفا بعد از مطالعه‌ی عمیق موارد درخواستی و جست‌وجو پیرامون آن‌ها و هم‌چنین گفت‌وگوهای عمیق و کنجکاوانه با موسسین و اندیشمندان شکل دهنده به اکوسیستم نوآوری شهر؛ موارد زیر را آماده کنید و برای ما ارسال کنید تا بررسی کنیم و قرار مصاحبه بگذاریم.

  1. یک گزارش خواندنی و مصور، همراه با تحلیل‌های عمیق  از بازدیدهاگفت‌وگوهای انجام شده‌تان تدوین کنید. می‌توانید از این تجربه الگو بگیرید (https://www.bmn.ir/asset/publish/publish/file/sillicon-valley.pdf). گرچه ما امیدواریم با گزارشی عمیق‌تر از سمت شما روبرو شویم.
  2. لطفا مطالعه و جست‌وجویی داشته باشید در تجربه‌ی شکل‌گیری اکوسیستم‌های نوآوری و استارت آپی در کشورهای چین، سنگاپور، تایوان، ژاپن و کره‌ی جنوبی و در یک گزارش حداکثر ۵ صفحه‌ای بنویسید از تفاوت تجربه‌ی این اکوسیستم‌ها با تجربه‌ی ایران و تجربه‌ی دره‌ی سیلیکون.
  3. یک‌ یادداشت مانند پاول گراهام بنویسید و از ضرورت و ایده‌تان برای خلق یک اکوسییستم نوآوری در شهر قم بگویید؛ تجربه‌های جهان در خلق اکوسیستم‌های نوآوری را مرور کنید، و به منابع معتبر و اسناد بالادستی حامی این ایجاد؛ ارجاع دهید. با این پیش فرض که این یادداشت را می‌خواهید برای اعضاء شورای شهر قم ارسال و در صحن شورا ارائه دهید.
  4. یک ویدئوی حداکثر ۷ دقیقه‌ای از خودتان تهیه کنید و در آن خودتان را معرفی کنید و بگویید چرا فکر می‌کنید بهترین گزینه برای آغازگری این تحول در شهر قم و حوزه‌هایی که دانشگاه دغدغه‌ی خلق اکوسیستم در آن دارد؛ شما هستید.
  5. رزومه‌ی منحصر به‌فردتان را برای‌مان ارسال کنید. (لطفا رزومه‌‌تان معمولی نباشد)

در طول این مسیر اگر سوال یا نیاز به کمک داشتید، با آقای سید مصطفی فقیه (Basalam’s chief of staff) از طریق ایمیل mfaghih[at]basalam.com در ارتباط باشید.

در صورتی که مواردی که ارسال کردید ما را متحیر کرد و در مصاحبه‌ها به جمع‌بندی مشترک رسیدیم و همکاری‌مان را آغاز کردیم؛ بلافاصله ۵ میلیون تومان به پاس قدردانی از پشتکار و زحمتی که برای مطالعه و تدوین درخواست‌هایمان کشیده‌اید به حساب‌تان واریز می‌کنیم و با بهترین حقوق توافقی در سطح تجربیات شما؛ کارمان را آغاز می‌کنیم.

این فراخوان علاوه بر دانشگاه ادیان و مذاهب؛ توسط دانشگاه شهاب دانش، پارک علم‌وفن‌آوری قم، برخی اعضای انجمن صنفی رایانه ای،  شتابدهنده 100 استارتاپ، مدرسه اسلامی هنر، کانون فن‌آوری اطلاعات قم، شرکت‌های حساب و کتاب، پیامرسان ایتا، شرکت دپنا و باسلام حمایت و پشتیبانی شده است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسام
امیرحسام
4 سال قبل

شرایط جذب این ابرقهرمان به گونه ای است که گویی اصلا قرار نیست جذبی صورت بگیرد. اگر فردی در حوزه های مطروحه، صاحب دانش ، مهارت و تجربه باشد قدر متیقن الان در جایگاه مناسبی مشغول فعالیت است و نه از فراخوان خبردار خواهد شد و نه تمایلی به حضور خواهد داشت و اگر هم قرار باشد فردی نوباوه ،که تازه شروع به کسب اطلاعات و تجربه در حوزهای مطروحه کرده است، اقدام برای همکاری کند قطعا حضرات مصاحبه کننده را متحیر نخواهد کرد. در نتیجه به دانشگاه پیشنهاد می شود برای آن که دچار معضل قدیمی انتخاب از بین گزینه های سفارشی نشود فرآیند جذب و انتخاب را تعدیل و اصلاح بفرمایند

مصطفی فقیه
مصطفی فقیه
پاسخ به  امیرحسام
4 سال قبل

به شما و نقدتون حق میدم؛ اما این فراخوان شبیه به فرآیند جذب دانشجوی دکتری است و ما دنبال شخصی هستیم که توی این زمینه اشتیاق به یادگیری داشته باشه. به همین دلیل هم لینک‌های متعددی برای مطالعه دادیم.

امیرحسام
امیرحسام
پاسخ به  مصطفی فقیه
4 سال قبل

البته با این تفاوت که اول رساله دکترا را ارائه میده بعد جذب میشه! 🙂
به هر حال من به عنوان یک عنصر کوچک نقدمو مطرح کردم و معتقدم این فرآیند ابهام دارد.
امیدوارم که در این مسیر موفق باشید و نتیجه این کار برکات بسیاری برای شهر بدون زیرساختمون داشته باشد.

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x