پنج گام تا انتخاب یک شغل خانگی درآمدزا


3,557

مشاغل خانگی درآمدزا-مجله باسلام

گاهی وقت‌ها آدم‌ها از یک راه‌هایی کسب درآمد می‌کنند که ممکن است هیچ‌وقت به ذهن بقیه نرسیده باشد؛ مثلا یک روز یک نفر به ذهنش می‌رسد که دوچرخه‌اش را بردارد و برود به در و همسایه‌اش بگوید لیست خریدشان را بدهند تا او برایشان خرید کند و بیاورد دم در خانه تحویل‌شان بدهد. و کمی بعد این می‌شود یک شغل جدید که کم‌کم در کل دنیا رواج پیدا می‌کند.شما هم اگر دوست دارید کسب و کاری راه بیندازید و با مزایا و معایب مشاغل خانگی آشنا هستید، کافی است یک قلم و کاغذ کنار دست‌تان بگذارید و برای داشتن یک شغل خانگی درآمدزا این مطلب را بخوانید.

گام اول در انتخاب شغل خانگی درآمدزا

برای اینکه شغل مورد نظرتان را پیدا کنید، اولین قدم این است که روی یک برگه کاغذ، کارهایی را که به‌شان علاقه دارید بنویسید. یک لیست از هر کاری که فکر می‌کنید دوست دارید انجام بدهید درست کنید. موقع نوشتنش به این فکر نکنید که امکان انجام آن کار وجود دارد یا ندارد. فقط کارهای مورد علاقه‌تان را یادداشت کنید و به چیزی فکر نکنید.

برای اینکه ایده بگیرید خوب است نگاهی به این لیست کسب و کارهای خانگی بیندازید یا در گوگل ایده‌های مختلف را سرچ کنید.

مشتری‌های زیاد-مشاغل خانگی درآمدزا-مجله باسلام
برای موفیقت در کسب و کارتان، شغلی را انتخاب کنید که مشتری‌های زیادی داشته باشد.

گام دوم در مشاغل خانگی پردرآمد

در یک صفحه دیگر، لیست کارهایی را که در آن‌ها مهارت دارید بنویسید. در لیست قبلی فقط از علایق‌تان نوشتید، فارغ از اینکه مهارت و دانشش را دارید یا نه. حالا فقط متمرکز بشوید روی کارهایی که دانش و مهارتش را دارید. مهم نیست که به این دانش یا مهارت که قبلا یادش گرفته‌اید علاقه دارید یا ندارید. فقط اگر دانشش را دارید آن را به لیست‌تان اضافه کنید.

[post id=8382]

تجربه نشان داده است بهتر است کاری را شروع کنید که در آن مهارت دارید؛ چرا که قبلا توانایی‌تان را در آن کار آزموده‌اید و همین، ریسک کار را پایین می‌آورد.

گام سوم برای مشاغل خانگی درآمدزا

رسیدیم به مرحله تحلیل و تلفیق این دو لیست. یک نگاه عمیق و دقیق به مواردی که یادداشت کرده‌اید بکنید. ببینید آیا می‌توانید از تلفیق لیست کارهایی که به‌شان علاقه دارید، با لیست مهارت‌ها و دانش‌تان، یک شغل خانگی درآمدزا بسازید. ممکن است بیشتر از یکی دو تا کار به ذهن‌تان برسد. همه را یادداشت کنید و خودتان را محدود نکنید.

بگذارید یک مثال بزنم. فرض کنید در لیست کارهایی که به آن علاقه دارید، نقشه‌کشی و مهندسی است که هنوز دانشش را ندارید. باید برایش چند سال وقت بگذارید و بروید دانشگاه و مهارت کسب کنید. از طرفی یکی از مهارت‌هایی که یادداشت کرده‌اید، مهارت تأمین و فروش است. آن یکی دو سالی که کنار پدرتان کار بنکداری کرده‌اید، با مهارت تأمین و تهیه جنس به صورت عمده و رساندنش به دست مشتری آشنا شده‌اید. حالا یکی از کارهایی که می‌توانید بکنید این است که به جای نقشه‌کشی، لوازم مهندسی را عمده بخرید و به صورت اینترنتی بفروشید. درست است که این کار، دقیقا همان کار مورد علاقه‌تان نیست، ولی هم به علاقه‌تان نزدیک است، هم راه شما را برای رسیدن به آرزوی‌تان فراهم می‌کند، هم ابزار کار را به خوبی می‌شناسید و هم با افرادی که کارشان مهندسی عمران و نقشه‌کشی است آشنا می‌شوید. چه بسا که از تجربه‌ها و توصیه‌های‌شان و بعدتر از کمک‌شان بتوانید استفاده کنید و زودتر به دانشگاه برسید و مهندسی بخوانید.

علاقه و مهارت-مشاغل خانگی درآمدزا-مجله باسلام
داشتن علاقه و مهارت در انتخاب یک شغل خانگی پردرآمد مهم است.

خیلی از کسانی که یک مهارت را به صورت حرفه‌ای یاد گرفته‌اند، از یک کار نزدیک به آن آرزو و علاقه شروع کرده‌اند و به مرور رسیده‌اند به چیزی که سال‌ها بهش فکر می‌کردند.

گام چهارم در انتخاب شغل خانگی درآمدزا

به لیست آخرتان که شامل ایده‌های کسب و کار است نگاه کنید. ممکن است به بیشتر از یک ایده رسیده باشید. حالا وقت ارزیابی ایده‌های‌تان است؛ ایده‌ای را انتخاب کنید که برایش مشتری هست. ممکن است شما به یک ایده خوب رسیده باشید، ولی بازار خوبی نداشته باشد و عملا به درآمدزایی نرسید. ایده خوب در نقطه تلاقی «علاقه شما»، «توانایی‌تان» و «چیزی که مردم برایش حاضرند پول خرج کنند» قرار گرفته است.

اگر کمی خلاق باشید، حتی می‌توانید ایده‌های اولیه‌ای که ممکن است چندان بازار کار نداشته باشد را کمی تغییر بدهید و برسید به ایده‌هایی که مشتری‌های بیشتری دارد؛ مثلا ممکن است شما توی لیست سوم‌تان، طنز و اجرای استندآپ کمدی را یادداشت کرده باشید. حالا باید به این فکر کنید که چطوری از این مهارتی که مورد علاقه‌تان هم هست،  پول دربیاورید. یک راهش اجرا در جشن‌ها و مراسم‌های مختلف است. راه دیگرش هم این است که با تهیه ویدئوهای کوتاه و گذاشتنش در شبکه‌های اجتماعی، به یک کاربر پرطرفدار و تأثیرگذار (اینفلوئنسر) تبدیل بشوید و بعد با گرفتن تبلیغات و اجرای آن‌ها در همان قالب طنز، پول خوبی دربیاورید.

به راه‌های پول درآوردن از مهارت و علاقه‌تان و پیدا کردن یک شغل خانگی درآمدزا فکر کنید. ببینید چه نیازی از مردم را از طریق کارتان می‌توانید تأمین کنید و چطوری.

[post id=8514]

گام پنجم در انتخاب شغل خانگی درآمدزا

ایده کسب و کارتان را برای یک شغل خانگی درآمدزا با شرایطی که دارید بسنجید؛ مثلا اگر در طبقه پنجم یک آپارتمان زندگی می‌کنید احتمالا باز کردن یک آرایشگاه در منزل‌تان، ایده خوبی نیست. اگر قصد دارید سرکه‌های مختلف درست کنید و یک منزل کوچک دارید؛ باید به یک زیرزمین یا یک اتاق بزرگ برای نگه‌داشتن خمره‌ها و ظرف‌های بزرگ سرکه که قرار است پر از پشه‌های سرکه شود هم فکر کنید. اگر فرزند کوچکی دارید و قصد دارید کلاس‌های خصوصی برگزار کنید، به یک برنامه مناسب برای نگه‌داری فرزندتان در ساعات برگزاری کلاس فکر کنید. اگر مسئول مراقبت از پدر یا مادر سالخورده‌تان هستید و نمی‌توانید آن‌ها را مدت زیادی در خانه تنها بگذارید، مشاغلی که نیاز به حضور شما در خانه یا محل کار مشتری‌تان دارد، احتمالا مناسب شما نیست.

به علاوه می‌توانید با آدم‌های دیگری که مشاغل مشابه شما دارند صحبت کنید و از چالش‌ها و تجربه‌هایشان بپرسید. درباره ایده‌ای که انتخاب کرده‌اید پرس‌وجو و جست‌وجو کنید و جوانب مختلف را بررسی کنید، ولی مواظب باشید زیاد مته به خشخاش نگذارید و دچار وسواس نشوید. همین که به کاری که انتخاب کرده‌اید حس خوبی دارید و توانایی انجامش را در خودتان می‌بینید و به نظرتان پاسخگوی بخشی از نیازهای جامعه است و مردم برایش پول می‌دهند، برای شروع نقطه خوبی است. مابقی‌اش را با توکل و پشتکار و پی‌گیری زیاد به سرانجام برسانید.

حالا شما یک ایده خوب کسب و کار خانگی دارید و می‌توانید با قدرت برای اجرایی کردنش قدم بردارید. در مطلب بعدی اولین مراحل شروع کار را با هم مرور می‌کنیم. شاید بد نباشد در این فرصت به یک اسم خوب برای برندتان فکر کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x