یازده محصول بازار باسلام که هرجایی پیدا نمی‌کنید!


260

گردوی سرخ

تا به‌حال بازار هزار رنگ دیده‌اید؟ بازار هزار قصه و پر از شگفتی؟ بازاری که با همه‌ی تنوع و رنگ و نقش، نه درهم‌برهم باشد و نه آشفته! هر چیزی درست سر جای خودش است. با راسته‌های منظم و مرتب. بازاری مثل بازار باسلام که هر وقت اراده کنید صفحه گوشی‌تان را باز می‌کنید و در راسته‌ها و غرفه‌هایش چرخ می‌زنید. بعضی وقت‌ها هم چیزهایی پیدا می‌کنید که حتی توی بازارهای واقعی هم گیر نمی‌آیند.

باسلام را دیگر همه می‌شناسند. بازاری به وسعت تمام ایران که هر محصولی را از هر گوشه این کشور بخواهید می‌توانید تویش پیدا کنید. محصولات وافر و شناخته‌شده که هیچ، حتی محصولات کمیاب و نادر هم در غرفه‌های باسلام پیدا می‌شوند. فقط کافی است اسم چیزی را که می‌خواهید در باسلام جست‌و‌جو کنید تا جنس مورد نظرتان را بیابید.

در این مطلب می‌خواهیم ده محصولی را به شما معرفی کنیم که هر جایی گیر نمی‌آورید اما در باسلام هست. غیر از این ده محصول تعداد زیادی محصولات دیگر هم هست که در بازار باسلام هست و در بازارهای دیگر نه!

۱. اریس تبریز

سوغاتی مخصوص تبریز که شاید کمتر دیده باشید و خورده باشید. شکل‌های مختلفی دارد که معروف‌ترینشان اریس تسبیحی است. از شیر، شکر، وانیل، پسته و کاکائو درست می‌شود . حالا فرض کنید شیرینی که با این مواد درست شود چه طعم رویایی خواهد داشت! حتما امتحانش کنید تا مشتری دائمی‌اش بشوید.

اریس تبریز

۲. نان محلی کاکولی

یکی از رسومات زیبای اهالی استان چهارمحال و بختیاری، پختن نان کاکولی است. این نان زردرنگ و خوشمزه ماندگاری خوبی دارد و می‌تواند یک صبحانه و میان‌وعده‌ی مناسب برای کودکان باشد. کنجد، تخم گشنیز، رازیانه و سیاهدانه از تزئینات روی نان کاکولی است که طعم آن را دلچسب‌تر می‌کند.

نان محلی کاکولی

۳. نان برنجی محلی تمیجان

حوالی رودسر، مردمی باصفا با گویش گیلکی در روستای تیمجان ساکن هستند. آنها بیشتر به تولید محصول برنج و کرم ابریشم مشغول‌اند. عده‌ای از زنان این روستا با برنج‌های مرغوب و خوش عطرشان به پخت نانی مشغول‌اند که قدمتی ۶۰۰ ساله دارد. روش پخت این نان سینه‌به‌سینه بین خانواده‌هایشان گشته تا امروز به‌عنوان یک میراث به آن‌ها رسیده است. نان برنجی محلی تمیجان خوش‌طعم، کاملاً طبیعی و بدون هر نوع مواد نگه‌دارنده پخت می‌شود.

نان برنجی محلی تمیجان

۴. کلَگ آرد بلوط

بلوط به خاطر خواص فراوانی که دارد، از دیرباز به‌عنوان یک وعده‌ی غذایی مفید توسط زاگرس نشینان استفاده می‌شده است. فرایند تبدیل‌شدن بلوط با آن پوسته‌ی زمخت به آرد، سخت و دشوار است اما مردم زاگرس نشین چرام، کار برای‌شان نشد ندارد. آرد بلوط یکی دیگر از ده محصول بازار باسلام است که خواص زیادی دارد. خواصی چون: درمان فوری اسهال، زخم معده و بواسیر شاید شمارا ترغیب کند که این محصول مفید و محلی را به خانه بیاورید!

کلگ  آرد بلوط

۵. سوجوق

یک شیرینی ناب از دیار آذربایجان. اسم دیگرش باسلوق است. از غوطه‌ور کردن دانه‌های گردو در شیره انگور به دست می‌آید. البته می‌شود افزودنی‌های دیگری هم به آن اضافه کرد مثل انواع میوه‌ها. از مواد تشکیل‌دهنده‌اش می‌توانید حدس بزنید که چه انرژی و طبع گرمی دارد. پس بهتر است برای سالمندان و کودکان در سن رشد و خلاصه همه افراد خانواده این خوراکی مقوی و خوشمزه را تهیه کنید.

سوجوق

۶. دوا نارنجی

دارویی ریخته و دوخته شده در پوست نارنج! یک داروی بومی گیاهی. این دارو با هوشمندی و تجربه‌ی بسیار مبتکران روستایی تهیه‌شده است. ترکیبات آن شامل پوسته نارنج، بابونه، بومادران، مشکورک (دن) و ریشه گل نگین است. دوا نارنجی درمان معجزه مانندی برای التهابات معده است. اگر در مورد خواص هرکدام از این گیاهان بخوانید، بیشتر به هوشمندانه بودن ترکیبش پی می‌برید.

۷. گردوی توسرخ

مثل پرتقال خونی که ظاهرش مثل دیگر پرتقال‌هاست اما دلش خون و سرخ است، گردوی توسرخ هم از روی میوه و پوسته شناخته نمی‌شود. باید آن را بشکنید تا به مغز خوشرنگ آن دست پیدا کنید. این محصول به هیچ وجه تراریخته نیست و دستکاری ژنتیکی نشده. بلکه به شکل کاملا ارگانیک از پیوند بذر گردوی ایرانی با گردوی انگلیسی و درخت انگور به دست می‎آید. سرشار از آنتی اکسیدان، امگا 3 و چربی فراوان‌تر از دیگر نژادهای گردو است. به خاطر این که درخت آن خیلی دیر بار می‌دهد کمیاب است. اما شما به راحتی می‌توانید آن را از بازار باسلام تهیه کنید.

گردوی توسرخ

۸. عسل سلاجیت

سلاجیت چیست که عسلش باشد؟! اگر معنی آن را بدانید شاید بیشتر تعجب کنید که تا چه اندازه از طبیعت می‌توان برای سلامتی بهره برد. سلاجیت درواقع رطوبت تخمیر شده‌ای است که در فصل گرما از کوه خارج می‌شود و به آن عرق کوه نیز می‌گویند.

برای عسل سلاجیت خواص زیادی چون: تقویت عمومی بدن، درمان و جلوگیری از صرع، درمان و جلوگیری از پوکی استخوان، درمان و جلوگیری از کم‌کاری تیروئید، درمان و جلوگیری از کم‌خونی، گرم‌‌ و تقویت‌کننده کلیه و… ذکرشده است.

عسل سلاجیت

۹. سفال کلپورگان

تابه‌حال روستای جهانی دیده بودید؟ وجود چنین روستایی شاید کمی دور از ذهن به نظر بیاید اما اگر سری به روستای کلپورگان شهرستان سراوان بلوچستان بزنید، تصور محالتان ممکن می‌شود. این روستا در سازمان یونسکو به‌عنوان میراث معنوی جهان ثبت‌شده است. کلپورگان محصول شاخصی دارد به نام سفال. بارنگی نارنجی و پر از نشاط. این سفال‌ها طرح و نقشی از کهن‌ دارند که بخشی از فرهنگ و هنر این منطقه را به نمایش می‌گذارند. جالب اینجاست که در ساخت این سفال‌های زیبا نه‌تنها از چرخ و ابزار صنعتی استفاده نمی‌کنند بلکه حتی لعاب هم به آن نمی‌زنند. با دیدن سفال کلپورگان، گویی به هفت هزار سال پیش سفر می‌کنید، زمانی که صنعت متولد نشده بود و هنر دست‌ها بود که انقلاب به پا می‌کرد!

 سفال کلپورگان

۱۰. ترشی شپله (کبر)

یکی دیگر از ده محصول بازار باسلام، ترشی شپله است. اگر به شهر همدان یا کرمانشاه سفرکرده باشید، شاید چشم‌تان به این هندوانه‌های کوهی گوگولی! و مفید خورده باشد. خوردن‌ ترشی این هندوانه یا همان شپله، خالی از لطف نیست. این ترشی برای رفع چربی و دیابت بسیار مؤثر است. بنا بر نظر کارشناسان تغذیه، ترشی شپله از معدود چاشنی‌هایی است که می‌شود با غذا خورد. این ترشی در هضم، اختلال ایجاد نمی‌کند. باعث تقویت طحال جهت جمع‌آوری سودای اضافی و سموم از بدن و دفع آن به‌صورت ادرار و اسهال می‌شود. شپله کمک به گرم شدن بدن و از بین رفتن سردی‌ها و روشن شدن رنگ چهره می کند. همچنین برای برطرف‌شدن لکه‌های پوستی مفید است.

ترشی شپله (کبر)

۱۱. ادویه محلی قشمی (بندر لافت)

شاید بهترین ادویه‌ای که برای خوراکی‌ها دریایی می‌توانید پیدا کنید، از میان سبد بومی‌های محلی جنوب کشورمان باشد. این بومیان، تجربه‌ی دیرینه‌ای در خوشایند کردن طعام دریایی دارند. برخی هایشان هم باذوق فراوان، تجربه‌ی خودشان را درهم‌آمیخته‌اند و ادویه‌های متفاوتی را آماده عرضه کرده‌اند. این ادویه‌ها محدود به مصرف خوراکی‌های دریایی نیست و برای سایر غذاها نیز، کاربرد دارد. خمیر سرخ، خمیر سبز و خمیر قهوه‌ای ازجمله‌ی آن‌هاست.

با ده محصول بازار باسلام آشنا شدید اما محصولات منحصربه‌فرد دیگری در بازار باسلام وجود دارد که مجال زیادی برای معرفی هرکدام از آن‌ها لازم است. پیشنهاد می‌کنیم خودتان هم شال و کلاه کنید (البته به شکل مجازی) و راهی بازار باسلام بشوید و بقیه‌ی محصولاتش را ببینید و بخرید و به دیگران معرفی کنید. هم کمکی به رونق کاروبار روستاییان باصفا کرده‌اید و هم خودتان و دوستانتان را از فواید بی‌نظیر این محصولات بهره‌مند کرده‌اید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x