هر آنچه باید از صابون گیاهی بدانید


29,060

هر آنچه باید از صابون گیاهی بدانید

اگر از آن دسته افرادی هستید که از هر فرصت کوتاهی در طول روز و هفته استفاده می‌کنید تا مواد طبیعی و ارگانیک خانه و آشپزخانه‌تان را به صورت و موهایتان بمالید، این مطلب یک راه آسان و مؤثر برایتان در نظر دارد : صابون‌ های گیاهی. البته که ماسک خانگی یک چیز است و شست و شو با مواد گیاهی یک چیز دیگر. اما علاقه به استفاده از طبیعت در آن‌ها مشترک است. 

بچه که بودم گاهی مادرم، من و خواهرم را با سدر و حنا حمام می‌کرد. می‌گفت پوست را سفید و شفاف می‌کند. اما در روزهای پرمشغله‌ی امروز، حمام کردن با سدر، تصورش هم سخت است. صابون‌های گیاهی، مجموعه‌ای ایده‌آل از خواص این مواد محشر هستند که استفاده از آن‌ها ، بسیار راحت‌تر از خود آن مواد است. اگر دوست دارید چیزهای بیشتری در مورد این قالب‌های رنگارنگ زیبا و مفید بدانید، در این مقاله همراهمان باشید.

صابون گیاهی چیست؟

صابون، ترکیبی است از چربی حیوانی یا روغن‌های گیاهی با مواد قلیایی. در گذشته از خاکستر چوب درختان به عنوان قلیا استفاده می‌کردند و امروزه از سود سوزآور یا پتاسیم هیدروکسید. نتیجه‌ی این ترکیب، خاصیت پاک‌کنندگی چربی‌ها را داراست. در صابون‌های تجاری یا شیمیایی به ماده‌ی اصلی صابون، عطر، رنگ و نگهدارنده اضافه می‌شود و در صابون‌های گیاهی از مواد گیاهی و مفید برای پوست و مو، به عنوان عطر و رنگ‌دهنده‌ی طبیعی و تقویت‌کننده استفاده خواهند کرد. هرچند ممکن است در صابون‌های گیاهی تقلبی هم به جای استفاده از اصل و اسانس واقعی و باارزش مواد باکیفیت ، از روغن عطر آن‌ها استفاده شود. با این وجود، صابون ‌های گیاهی واقعی، منابع باارزش روغن‌های ضروری چون نارگیل، بادام، کرچک، زیتون و آلوئه‌ورا و گیاهانی چون بابونه، اسطوخودوس، زردچوبه، کتیرا و سدر می‌باشند. 

خواص و فواید صابون گیاهی

صورت، پوست و موهای ما ممکن است گاهی دچار عارضه‌هایی چون ریزش، شوره، جوش و آکنه، لک و کک و مک شود. صابون‌های گیاهی با وجود ترکیبات تسکین‌دهنده و مغذی ، سطح پوست و مو را ضدعفونی کرده و سبب اکسیژن رسانی و نشاط سلول‌ها خواهد شد. 

  • تقویت ریشه های مو، افزایش ضخامت موهای آسیب‌دیده 
  • از بین بردن شوره و خارش سر 
  • میکروب زدایی پوست و کاهش چربی‌های زائد، جلوگیری از زدن جوش و آکنه 
  • شفافیت و درخشندگی پوست 
  • آبرسانی سلول‌ها ، افزایش طراوت و شادابی 
  • از بین بردن لک‌های ناشی از آفتاب سوختگی ، آلودگی هوا و مصرف داروهای هورمونی 
  • کاهش چین و چروک و جوانسازی 
  • ترمیم آسیب دیدگی 
  • ضد التهاب، ضد قرمزی 
  • درمان اگزما، حساسیت، خارش 

صابون گیاهی برای صورت

همه‌ی محصولات مراقبت پوستی دارای دسته‌بندی برای انواع پوست هستند و صابون‌های گیاهی هم از این امر مستثنی نیستند. هر نوع پوست با توجه به ویژگی‌هایش، نیازهای متفاوتی دارد و استفاده از محصولات نامتناسب ، ممکن است به وخیم‌تر شدن عارضه‌ها منجر شود. 

استفاده از صابون و شستن مرتب صورت به خودی خود، پوست را یکی دو درجه روشن کرده،  زیبایی و درخشندگی چهره را چندبرابر می‌کند. در صورت داشتن پوست خشک، مراقب التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن صورت در اثر استفاده‌ی مکرر صابون باشید. صابون‌های گیاهی از این نظر، چربی طبیعی پوست را بهتر حفظ می‌کنند؛ با وجود این، با استفاده از آبرسان و مرطوب‌کننده، خشکی و کشیدگی پوست را متعادل کنید. 

صابون گیاهی برای پوست خشک

بعضی از پوست‌ها، خشک و حساس محسوب می‌شوند. از ویژگیهای آنها، کشیدگی و سوزش پس از استحمام، احساس التهاب و قرمزی، پوسته پوسته شدن و خشکی است. این دسته از پوست‌های حساس، نیازمند آبرسانی و رطوبت رسانی قوی هستند و صابون‌هایی که حاوی میزان مناسبی روغن طبیعی و گلیسیرین باشند، نیاز این نوع پوست را رفع خواهند کرد. صابون‌های گیاهی همچون صابون گل ختمی و آلوئه ورا مخصوص پوست‌های خشک و حساس اند. هم چنین صابون گلیسیرینه ، صابون بادام، صابون زیتون، صابون سدر، صابون آرگان و صابون گل همیشه بهار همگی مناسب پوست های خشک اند. 

صابون همیشه‌بهار در رفع ترک‌های پوستی ، سوختگی و عرق‌سوز شدن موثر می‌باشد. ممکن است نام روغن آرگان را بیشتر در بحث تقویت موهای آسیب‌دیده شنیده باشید. این روغن با وجود ویتامین E وآنتی اکسیدان‌های فراوان و ضروری، علاوه بر قدرت ترمیم، سبب حفظ چربی ‌های بین سلولی پوست شده و از خشکی و نابودی رطوبت پوست جلوگیری می‌کند.  

صابون گیاهی برای پوست نرمال

پوست‌های معمولی یا نرمال، نه نیاز به چربی زدایی دارند نه نیاز به آبرسانی فراوان. اما پوست در هر صورت، با شست و شوی مداوم دچار خشکی خفیف یا بیشتر خواهد شد. صابون‌هایی چون جوانه گندم و بادام که پوست را تغذیه و ویتامینه می‌کنند ، لایه‌بردار دریایی که دارای املاح و مواد معدنی بوده با لایه‌برداری و نابودی سلولهای مرده سبب اکسیژن رسانی و احیای بقیه‌ی سلول‌ها می‌شوند، صابون زیتون و صابون کره کاکائو که ضد آفتاب طبیعی هستند، همگی همچون وعده‌هایی مغذی پوست صورتتان را ضدعفونی کرده و استراحت می‌دهند. 

صابون گیاهی برای پوست چرب

پوست‌های چرب معمولا اول صبح، همچون آیینه برق می‌زنند. نه از تمیزی، از شدت چربی؛ و این‌جاست که نیاز به یک شوینده‌ی قوی اما متعادل ، به شدت احساس می‌شود. چربی‌های اضافه، میکروب‌ها و آلودگی‌های ناشی از هوا و دست و آرایش ، سطح پوست را مستعد جوش و آکنه می‌کنند. صابون های گیاهی مناسب پوست چرب، دارای مواد ضد جوش و آکنه هستند. هم چنین خاصیت ضدعفونی کنندگی، لایه‌برداری و پاک‌کنندگی قوی دارند. صابون‌های گیاهی و دست‌ساز زردچوبه که طرفداران زیادی دارد، صابون انار، بابونه، زغال اکتیو یا زغال فعال و جوانه گندم مانع از تجمع چربی زیر پوست شده و منافذ پوست را عمیقاً تمیز می‌کنند. 

صابون گیاهی برای جوش صورت

بیشترین استفاده‌ی صابون‌های گیاهی، خصوصا صابون زردچوبه برای مبارزه با جوش‌های بدقلق است. در صورت تجمع چربی زیر پوست یا باکتری‌های مولد جوش ، چهره‌‌ی ما دستخوش عارضه‌ها و لک‌ها و زخم‌های ناشی از جوش زدن های پی‌درپی می‌شود و رفته‌رفته قیافه‌ی جدید ، ماندگار خواهد شد. شستشوی مداوم و روزانه‌ی صورت به منظور زدودن آلودگی‌ها و چربی‌ها، از ارکان اصلی مبارزه با جوش است. صابون‌هایی که قدرت لایه‌برداری، ضدعفونی‌کنندگی و چربی زدایی دارند ، هم‌چون صابون زردچوبه که خود باعث شفافیت هم می‌شود، صابون هفت‌عصاره که ضد لک است، صابون ان جی که ترکیبی از بهترین عصاره های گیاهی است و صابون‌های زغال و سیاه‌دانه و بادام که از بین برنده‌ی جوش‌های سرسیاه می‌باشند ، پیشنهاد ما برای بهبود صورت ‌های دارای آکنه است. هم چنین صابون گوگرد که مخصوص جوش‌های غرور جوانی ست. 

صابون گیاهی برای منافذ باز صورت

منافذ ریز پوست در همه جای بدن وجود دارند و محل فولیکول‌های مو، تعریق و دفع سموم است. تجمع آلودگی‌ها و چربی‌ها یا مواد آرایشی یا قرار گرفتن بیش از حد مقابل نور خورشید از عوامل بزرگ شدن این منافذ است. 

پاکسازی مداوم و لایه‌برداری عمیق هرچند وقت یکبار به تمیز شدن منافذ پوست و کوچک شدن آن‌ها کمک می‌کند. می‌توانید برای این منظور از صابون لایه‌بردار دریایی ، زردچوبه ، گل همیشه بهار که مانع از عرق سوز شدن بدن می‌شود، صابون جوانه گندم و زغال که چربی‌های اضافی را از سطح پوست پاک می‌کنند و صابون سدر که از قدیم دشمن آلودگی‌ها بوده همگی برای پاکسازی منافذ پوست جواب‌اند. 

صابون گیاهی ضد چروک

گیاهانی که خاصیت شادابی ، آبرسانی و طراوت بخشی دارند ، در تولید صابون‌های ضد چروک نقش اساسی دارند. چای سبز ، یکی از این معجزات است که در پیشگیری از پیری زودرس ، کلاژن سازی، افزایش قابلیت ارتجاعی پوست و جوانسازی آن موثر است. از چای سبز برای بهبود پف دور چشم و هم‌چنین سیاهی دور چشم ( با وجود ویتامینK ) استفاده می‌شود. صابون قهوه هم در جوانسازی بی تاثیر نیست. 

صابون گلیسیرینه و آلوئه ورا که خاصیت نرم کنندگی دارند ، صابون سفیدآب و صابون هفت عصاره که شفافیت پوست را افزایش داده و آبرسانی می‌کنند نیز از دیگر صابون‌های مناسب رفع چین و چروک می‌باشند. 

صابون گیاهی روشن کننده پوست

تقریبا همه‌ی صابون‌های گیاهی سبب شفافیت و روشنی پوست می‌شوند. اما بعضی از آن‌ها موثرتراند. سدر و حنا از قدیم جهت روشن شدن و پاکیزگی پوست کاربرد داشته ‌اند. هم چنین زردچوبه و شیر که از بهترین پاک کننده ها هستند. صابون های خاویار و خرچنگ هم درمانگر لک و کک و مک و روشن‌کننده پوست هستند. 

اگر پوست خشک و حساسی دارید اما به دنبال یک روشن کننده می‌گردید، صابون‌های گلیسیرینه و گل ختمی مناسب شماست. 

صابون گیاهی برای مو

بسیاری از روغن‌ها و عصاره های گیاهی ، برای تقویت و پرپشت شدن موها از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. حنا، سدر، گل ختمی، کتیرا و گزنه از معروف‌ترین گیاهان مرتبط با مو هستند. 

حنا و سدر هردو ضد شوره، ضد قارچ و تقویت کننده و نرم‌کننده های عالی و طبیعی موهای سر هستند. رزماری گیاهی است که این روزها بیشتر برای مو استفاده می‌شود و با تقویت مو از ریزش آن جلوگیری کرده، موهای کرکی و نازک را تبدیل به موهای ضخیم می‌کند. هم‌چنین خارش سر را کاهش می‌دهد. کتیرا ترشحات صمغی خشک‌شده ی گیاهی به نام گون است که در آب به صورت ژل در می‌آید و از قدیم برای شستن موها استفاده می‌شده‌است. صابون کتیرا با خواص شگفت‌انگیزی که به دلیل وجود باسورین در این ماده دارد، در رفع موخوره ، حالت دادن به مو و افزایش استحکام بافت مو کمک حال است. 

صابون بابونه ، گل ختمی و گزنه هم تقویت کننده و نرم کننده های طبیعی مو هستند. جوانه‌ی گندم مو را ویتامینه کرده و آرگان هم که در تاثیر بر مو، نیاز به تعریف ندارد. آرگان با آبرسانی و تامین ویتامین E ،از خشک و شکننده شدن موها پیشگیری کرده و موخوره و شوره‌ی سر را رفع می‌کند. هم چنین با خاصیت ضدالتهابی، قارچ‌ها و عفونت‌های احتمالی پوست سر را برطرف کرده و رشد و سلامت موها را بهبود می‌بخشد. 

صابون گیاهی برای ریزش مو

در حال حاضر مهم‌ترین صابون گیاهی برای مو، صابون ۱۲ گیاه است که ترکیبی از روغن نارگیل، گیاهان کتیرا، بابونه، گل ختمی ، گل همیشه بهار ، گزنه، آلوئه‌ورا و چندین گیاه و روغن دیگر مناسب برای مو است. این صابون پیاز مو را تقویت و ویتامینه کرده، رشد مو را بهبود بخشیده از ریزش و طاسی موها جلوگیری می‌کند. هم چنین در بر طرف کردن شوره و خارش سر نیز موثر می‌باشد. 

انواع صابون های گیاهی

درست است که همه‌ی آن‌ها برای شستن به کار می‌روند، اما بعضی از آنها در تعدادی از خواص مؤثرتراند. البته که رایحه و رنگ متفاوتی هم دارند. برای شما این خواص را ردیف کرده‌ایم تا مورد نیازتان را بیابید : 

صابون گل بابونه

صابون بابونه مناسب پوست‌های چرب است. از بین برنده‌ی جوش‌های زیرپوستی ، آکنه و جوش‌های میکروبی است و پوست را ضدعفونی می‌کند. التهابات را کاهش داده، ضد خارش، روشن‌کننده و نرم کننده است. از آن به عنوان ضد لک هم استفاده می‌کنند.

صابون زردچوبه

از آن صابون‌های همه‌کاره است. مناسب پوست‌های چرب است و در صورت استفاده‌ی بیش از حد، سبب خشکی پوست می‌شود. چرا که از زردچوبه برای لایه‌برداری و پاکسازی استفاده می‌کنند. دوای جوش‌های دردناک یا جای جوش و لک‌های صورت است. از این رو، یک روشن کننده‌ی قوی است. 

صابون سدر

سدر از آن گیاهان کاربردی هم برای مو و هم برای پوست است‌. یک اسکراب خانگی که با خیال راحت می‌توانید پوستتان را لایه‌برداری کرده، چربی زدایی کنید و جوش‌ها و لک‌های صورتتان را به آن بسپارید . سدر ضد قارچ و ضد شوره است و برای شستن موهایی با این عارضه‌ها مفید خواهد بود. هم‌ پوست را شفاف و روشن می‌کند ، هم مو را ضخیم و درخشان می‌سازد. سدر برای ریزش مو به کار می‌رود. 

صابون خرچنگ

از صابون خرچنگ برای درمان جوش و لک و کک و مک، پاکسازی منافذ ، افزایش قدرت جذب آب سلول‌ها و شفافیت و نرم کنندگی پوست استفاده می‌شود. 

صابون خاویار

این صابون برای رفع چین و چروک سطحی و جوانسازی پوست بسیار مفید است. هم‌چنین جهت بهبود جوش‌ها و لک‌های صورت ، کک و مک، آکنه و التهابات نیز موثر بوده و پوست را پاکسازی می‌کند. دارای کلاژن‌ و ویتامین E  می‌باشد. 

صابون آلوئه ورا

این صابون مناسب پوست‌های خشک و حساس است. برای رفع چین و چروک، جوانسازی و لطافت و جلوگیری از پیری زودرس مناسب بوده و هم‌چنین یک التیام بخش و ترمیم ‌کننده‌ی خوب برای پوست‌های آسیب‌دیده محسوب می‌شود.

صابون رازیانه

این صابون از طریق کلاژن سازی و به دلیل دارا بودن ویتامین‌های BوC توانایی جوانسازی و رفع چین و چروک را دارد. استفاده‌ی مداوم از صابون رازیانه در پیشگیری از افزایش بی رویه‌ی موهای زائد موثر می‌باشد. درواقع سبب کاهش آن‌ها و شفافیت پوست خواهد شد. صابون رازیانه ضد لک هم می‌باشد.

صابون رزماری

رزماری برای پوست یک آبرسان مناسب و کنترل ‌کننده‌ی چربی است.  و اما مو! با تحریک ریشه‌ی مو آن را تقویت کرده از ریزش مو جلوگیری می‌کند. ضخامت مو را افزایش می‌دهد و برای خارش کف سر نیز مناسب است. درواقع رزماری هم برای پوست هم برای مو، ضد خارش است.

صابون زیتون

زیتون به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی ، مانع از آفتاب سوختگی می‌شود. مناسب پوست‌های خشک و حساس است.  نرم‌کننده‌ی موهای مجعد و پوست‌های خشک که خارش‌ها و حساسیت‌های پوستی را التیام‌ می‌دهد.

صابون بادام

این صابون با وجود خواص بادام که حاوی ویتامین‌های A وB  و املاح معدنی فراوان است، نرم‌کننده و لطافت بخش پوست‌های خشک و معمولی است. از خارش و حساسیت و پوسته پوسته شدن صورت و دست‌ها جلوگیری می‌کند و با این حال، از بین برنده‌ی جوش‌های سرسیاه و لک‌های صورت است.

صابون حنا

افرادی که از شوره ‌ی مو یا قارچ سر رنج می‌برند، می‌توانند از صابون حنا بهره ببرند. استفاده‌ی تدریجی از حنا، علاوه بر رفع شوره یا قارچ، مو را تغذیه ، تقویت و نرم می‌کند. 

صابون جوانه گندم

این صابون یک ویتامینه و تغذینه کننده‌ی عالی برای پوست محسوب می‌شود. از آنجایی که چربی‌های زائد، جوش‌های جوانی، آکنه و لک را از بین می‌برد، برای پوست‌های چرب و مختلط کاملا ایده‌آل است. جوانه‌ی گندم هم‌چنین انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد. 

صابون گل ختمی

این صابون ضد خارش و ضد حساسیت و التهاب و قرمزی پوست بوده، آن را نرم و باطراوت می‌کند. جای جوش و کک و مک را ناپدید می‌کند.

صابون گل انار

از این صابون برای پاکسازی منافذ و کوچک کردن منافذ باز پوست درنتیجه کاهش جوش‌های زیرپوستی استفاده می‌شود. این صابون با وجود روغن هسته‌ی انار و از طریق کلاژن‌سازی، به لیفتینگ و سفت شدن پوست صورت کمک می‌کند.  صابون انار هم‌چنین به دلیل داشتن ویتامین C و املاح معدنی و روغن‌های گیاهی ، پوست را آبرسانی و مرطوب می‌کند. 

صابون گوگرد

گوگرد دارای خواص ضدمیکروبی و ضد قارچ است و در درمان و کنترل بیماری های پوستی چون قارچ، گال و روزاسه موثر است. از آن می‌توان برای نابودی جوش‌های غرور جوانی و سرسفید بهره برد. 

صابون لایه بردار دریایی

این صابون که حاوی پودر نوعی جلبک خاص می‌باشد، هم‌چنان که با از بین بردن سلول‌های مرده و آلودگی‌های پوست، آن را لایه‌برداری می‌کند ، به دلیل وجود املاح معدنی ، پوست را آب‌رسانی و شفاف کرده، باعث کاهش چین و چروک ها خواهد شد. 

صابون گلیسیرینه

گلیسیرین یک ماده‌ی طبیعی است که از روغن‌های گیاهی یا چربی‌های حیوانی به دست می‌آید و نقش آن ، جذب آب و رطوبت از هوا به پوست است. این ماده برای پوست‌های خشکی که از پوسته پوسته شدن و التهاب و قرمزی رنج می‌برند، به دلیل آبرسانی قوی و تنظیم چربی ، قطعا التیام‌ بخش و نرم‌کننده خواهد بود. از طرفی افرادی که پوست چرب دارند هم می‌توانند از گلیسیرن سبک و رقیق‌شده با دیگر مواد پرخاصیت، استفاده کرده و خیالشان راحت باشد که جوش نمی‌زنند. زیرا این ماده تنها،  متعادل کننده‌ی چربی پوست می‌باشد. گلیسیرن در رفع چین و چروکهای سطحی و پیشگیری از پیری زودرس نیز سودمند است.

صابون آرگان

نام روغن آرگان با مو گره خورده است. در میان شامپوها، روغن‌ها و ماسک های مو ، اکنون محصولات مربوط به آرگان پرطرفدارترین است. چرا که امتحان خود را پس داده. این عصاره و روغن گیاهی پوست‌های خشک را به خوبی طراوت بخشیده و ویتامین های موجود در آن، سلول‌های پوست و مو را تغذیه و تقویت می‌کنند. موهای خشک و آسیب‌دیده را زندگی می‌بخشد و آن‌ها را از شر موخوره و شوره نجات خواهد داد. آرگان برای برطرف کردن خشکی کف پا نیز به کار می‌آید. 

صابون هفت عصاره

صابون هفت عصاره ترکیبی از گیاهان پرفایده برای مو مانند سدر و حنا، کتیرا و گل ختمی گزنه و روغن نارگیل می‌باشد و نتیجه‌ی آن ، برطرف کردن موخوره، رفع شوره و چربی پوست سر، پیشگیری از ریزش و شکنندگی مو و تقویت پیاز مو است. این صابون خارش پوست سر را نیز حل می‌کند. 

صابون همیشه بهار

گل همیشه بهار گیاهی ست که در بسیاری از کرم‌ها از جمله کالاندولا کاربرد دارد و نقش آن، جلوگیری از عرق سوز شدن بدن می‌باشد. عصاره‌ی این گل،  دوای آکنه ، سوختگی ، التهاب و قرمزی و خشکی و اگزما و حساسیت پوست است.

صابون کره کاکائو

از نام آن پیداست که دوای پوست‌های خشک و حساس است. کره کاکائو ، یک چربی گیاهی ست که از دانه‌های شکلات به دست آمده و مهم‌ترین و گران‌ترین قسمت آن است. دارای مواد معدنی مورد نیاز بدن همچون مس، منیزیم ، پتاسیم و آهن بوده و اسید لینولئیک موجود در آن ، دمای ذوبی هم دمای بدن دارد. اگر این کره را در دست بگیرید ، به راحتی ذوب می‌شود. از همین جهت، درمان بی‌نظیر اگزما و حساسیت و خشکی پوست بوده، ترک‌های پوستی و شکمی ناشی از چاقی و لاغری یا بارداری را به حداقل رسانده و چین و چروک ها را رفته رفته محو می‌کند. سطح پوست را مرطوب و نرم می‌کند . کره کاکائو یک بالم لب کار درست است و حتی پوست لب را ترمیم و لطیف می‌کند. هم‌چنین از آن به‌عنوان ضدآفتاب می‌توان بهره برد.

صابون ان جی

این صابون که مجموعه‌ای از گیاهان سدر، حنا ، ختمی، بابونه، گلیسیرین ، همیشه بهار، رازیانه، بادام تلخ، جوانه گندم، خیار و کلد کرم را داراست، به عنوان یک ضد لک و ضد جوش قوی معروف است. درواقع با نابودی تدریجی جای جوش‌های قدیمی و لکه‌های پوست، صورت را رفته رفته صاف و یکنواخت و شفاف می‌کند. هم‌چنین به دلیل وجود گیاهانی چون همیشه بهار و ختمی، از خشک شدن بیش از اندازه‌ی پوست نیز جلوگیری می‌کند. 

طرز تهیه صابون گیاهی

برای تهیه‌ی صابون سه روش وجود دارد: 

در روش ذوب و ریختن از صابون گلیسیرین آماده ، شفاف و بدون بو استفاده می‌کنند. از آنجایی که در این روش از قلیا ( سدیم هیدروکسید ) یا همان سود سوزآور استفاده نمی‌شود، برای افراد مبتدی ، راه آسان و بی‌خطرتری می‌باشد. در این روش صابون را ذوب کرده و بدون استفاده از روغن، تنها اسانس‌های معطر دلخواه مانند اسطوخودوس یا مرکبات را به همراه گل‌های خشک می‌توان به آن اضافه کرده ، در قالب ریخته و بگذارید سفت شود. 

در روش گرم و روش سرد از ترکیب آب و سدیم هیدروکسید و روغن استفاده می‌شود که نیاز به وسایل ایمنی دارد. چرا که سود سوزآور در صورت تماس با پوست سبب سوختگی شده و در تماس با چشم سبب نابینایی می‌شود. هم‌چنین خوردن آن مرگ را در پی دارد. در حضور کودکان از این روش استفاده نکرده و در فضای باز یا با تهویه‌ی مناسب انجام دهید. 

در روش گرم ابتدا مواد را مخلوط کرده سپس گرم می‌کنیم و به سرعت هم می‌زنیم و در قالب می‌ریزیم. در این روش صابون به سرعت سرد و سفت می‌شود اما به سرعت هم باید استفاده شود. 

در روش سرد که پیچیده ‌تر است، ابتدا روغن را گرم کرده ترکیب آب و قلیا را هم به آن اضافه می‌کنند . در آخر آن ها را به مواد خشک مانند پودر جو دوسر ، گیاهانی چون بابونه و گل ختمی و سدر و حنا اضافه می‌کنند. دقت کنید که سدیم هیدروکسید را باید به آب مقطر اضافه کرد نه آب را به آن. صابون تهیه شده به این روش باید چند هفته استراحت کند تا آماده شود اما ماندگاری بسیار بیشتری دارد. 

روغن های مورد استفاده در صابون گیاهی

روغن‌هایی چون زیتون ، بادام، آووکادو ، شی‌باتر، روغن نارگیل، کرچک، رزماری، روغن درخت چای ، روغن نعنا فلفلی، روغن سبوس برنج، روغن بنفشه و گل سرخ و اسطوخودوس که برگرفته از طبیعت بوده، سرشار از ویتامین ، املاح معدنی و آنتی اکسیدان هستند ، در تهیه‌ی صابون‌های گیاهی به کار می‌روند. این روغن‌ها ضد میکروب، ضد التهاب و ضد خارش و حساسیت بوده ، با کلاژن سازی سبب جوانسازی ، سفت شدن و نرم شدن پوست می‌شوند. بسیاری از آن‌ها در تقویت مو نیز سرآمد اند. 

تفاوت صابون گیاهی و غیر گیاهی

واضح است که مهم‌ترین تفاوت صابون‌های گیاهی و شیمیایی، در استفاده از مواد مصنوعی مانند نگهدارنده‌ها ، رنگ‌ها و رایحه‌های مصنوعی و شیمایی است. موادی چون سدیم لوریل سولفات، اتانول، بنزیل استاتیک، بنزالدهید ، سولفات سدیم و بسیاری مواد شیمیایی و نفتی دیگر که هرکدام از آنها مضرات مخصوص به خود را دارند. از سرطان‌های مختلف گرفته تا تاثیر بر جنین و جهش های ژنتیکی و غیره. حال آنکه در صابون‌های گیاهی با کیفیت همه‌ی رنگ‌ها و رایحه‌ها ، از مواد گیاهی نشأت گرفته و بدون نگهدارنده می‌باشند. جدا از آن، با حفظ خواص آن‌ها در روش سرد، تاثیر مستقیم بر طراوت و تقویت پوست و مو می‌گذارند. مزیت دیگر استفاده از صابون‌های گیاهی در ضرر نرساندن به طبیعت ، آب و خاک است. مزیتی مهم برای دوستداران محیط زیست. 

صابون طبیعی چیست؟

صابون طبیعی، ترکیبی است از چربی حیوانی یا روغن‌های گیاهی با مواد قلیایی

تفاوت صابون طبیعی و غیر طبیعی چیست؟

صابون‌های طبیعی از تعداد زیادی مواد گیاهی مانند روغن های گیاهی زیتون و نارگیل و… ساخته می‌شود اما مواد تشکیل دهنده‌ی صابون‌های شیمیایی، مشتقات شیمیایی‌، افزودنی‌های شیمیایی، مواد کف کننده‌ی شیمیایی و عطرهای مصنوعی است.

صابون گیاهی مناسب برای پوست خشک چیست؟

صابون اسطوخودوس ، صابون بابونه ، صابون زردپوبه، صابون قهوه، صابون زغال، صابون سفید برای پوست‌های خشک مناسب هستند.

صابون گیاهی مناسب برای پوست نرمال چیست؟

پوست‌های نرمال هیچ محدودیتی برای استفاده از صابون‌های طبیعی ندارند، اما استفاده متوالی و طولانی مدت یک صابون می‌تواند باعث خشکی پوست نرمال شود.

صابون گیاهی مناسب برای پوست چرب چیست؟

صابون درخت چای، صابون آووکادو، صابون آلوئه‌ورا، صابون زردپوبه برای پوست‌های چرب مناسب هستند.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
8 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فائزه
فائزه
1 ماه قبل

من درباسلام محصولات دستساز طبیعی وارگانیک ،ازجمله صابونهای دستسازگیاهی وشمع های دستسازمعطر دارم

فائزه
فائزه
1 ماه قبل

صابونهای گیاهی و درمانی دستساز بهترین شوینده هست برای انواع پوست

سیدرضا شمسایی
سیدرضا شمسایی
3 سال قبل

درود بر شما مطالب تون جذاب و مفید بنده برای اولین بار در دنیا صابون گیاهی با روغن حیوانی تولید میکنم خالص بدون یک درصد ناخالصی صفر تا صد خودمان تولید میکنیم چطور میتونیم مطلب بذاریم و هزینه به چه صورت است سپاس از لطف تون. . شمسایی

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  سیدرضا شمسایی
3 سال قبل

سلام و درود
برای اینکه بتونید محصولتون رو در باسلام عرضه کنید، باید ثبت نام کنید و غرفه‌ خودتون رو راه بندازید.
مطالعه‌ی این مطلب به شما کمک میکنه
https://basalam.com/blog/?p=23211
امیدواریم که به زودی بیاین و همینجا اسم غرفه‌تون رو به ما بگید

Azar
Azar
3 سال قبل

سلام.خداقوت.من خودمم همین مساله چربی پوست ولک جای جوشو داشتم با صابون گیاهی حل شده?
دوستان تمایل داشتن معرفی میکنم?

شبنم
شبنم
4 سال قبل

صابون های تون صابونهای خوبی هست برای جایگزینی صابونهای شیمیایی. من استفاده کردم. عالی بود??

علی محمدقاسمی
علی محمدقاسمی
5 سال قبل

سلام
من این مطلب خیلی خوب‌تون رو قبلا خونده بودم ولی در نهایت نتونستم توی زمان محدودی که دارم تصمیم به خرید بگیرم.

قبلا مایع ظرفشویی طبیعی گرفتم از باسلام و خیالم راحت شده. الان دنبال اینم که صابون‌های مرسومی که توی حمام و دستشویی استفاده می‌شه رو جایگزین کنم که مواد شیمیایی دفن نکنیم توی زمین ولی نتونستم از این پست به تصمیم برسم باید برم توی باسلام سرچ کنم. دنبال یه جایگزین برای پودر لباسشویی هم هستم.

سیده مریم طیار
سیده مریم طیار
پاسخ به  علی محمدقاسمی
5 سال قبل

سلام
ممنونم از توجهتون

درباره صابون، بهترین انتخاب، می‌تونه با توجه به نوع پوست مصرف‌کننده صورت بگیره. اینکه پوستش از نوع خشک هست یا چرب؟

و در مرتبه بعدی، با توجه به خواص افزودنی گیاهی موجود در صابون گیاهی.

افزودنی‌های گیاهی اگرچه غالبا مقدار اندکی از حجم صابون رو به خودشون اختصاص میدن، ولی استفاده مستمر، می‌تونه سلول‌های پوستی مصرف‌کننده رو از خواص‌شون بهره‌مند کنه. مسلما زردچوبه یکسری خواص داره، حنا یکسری خواص، روغن زیتون یکسری خواص، گل سرخ یکسری خواص و همین‌طور درباره سایر افزودنی‌ها.

با کمی جستجو در بازار باسلام و آزمودن چند محصول، احتمالا به گزینه مطلوبتون خواهید رسید.

اگه درباره پودر رختشویی به گزینه مناسبی رسیدید، لطفا ما و سایر علاقمندان رو هم در همین‌جا، مطلع کنید.

موفق باشید

8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x