راه‌حل‌های باسلامی‌ها برای اوقات فراغت شما (۱)


1,230

اوقات فراغت، زمانی از زندگی ماست که از شغل و کسب و کارمان جدا و فارغ می‌شویم و اگر در آن زمان فعالیتی انجام می‌دهیم هدفمان لذت و شادی و نشاط است. البته در زندگی سالم و متعادل، انسان رضایت شغلی دارد و از کارش لذت می‌برد و در زمان اوقات فراغتش، ‌آزاد و بدون مسؤولیت‌ها و دغدغه‌های شغلی تفریح می‌کند. شاید همین جا بگویید ای بابا، با این اوضاع و احوال و سختی‌های زندگی و معیشتی، صحبت از اوقات فراغت و تفریح، آن هم با این ادبیات روان‌شناسی خیلی به جا نیست. خُب، من نویسنده (با اجازه سردبیر) مجبورم جور دیگری حرف بزنم!

اگر واقعی به زندگی امروزمان نگاه کنیم،‌ می‌بینیم که زمانی داریم که از قسمت جدی زندگی، یعنی به دست آوردن پول و کارهای اداری و…‌ جداست. مثلاً اگر یک یا دو شغل داریم که کلی از وقتمان را درشبانه‌روز می‌گیرد،‌ غیر از وقت خواب و نماز و غذاخوردن و مانند آن، یک وقتی می‌ماند که حداقل فوتبال تماشا می‌کنیم! من دقیقاً همین وقت را می‌گویم.

راه‌حل اهل بازار

حالا بیایید ببینیم آدم‌های دیگر در اوقات فراغت چه می‌کنند و دیگرانی که برای این اوقات ما راه‌حل آماده می‌کنند چه چیزهایی تولید کرده‌اند. برای پیدا کردن این آدم‌ها بازار باسلام را انتخاب کردم که برخی از اعضایش حداقل یک شغل جدی در این بازار دارند؛‌ باسلام، بازار اجتماعی ـ اینترنتی است که از بازارهای سنتی ایرانی الهام گرفته اما آن را با ابزارها و امکانات پیشرفته پیوند زده است. در این بازار، هر کسی که کسب‌وکار کوچک و جدی دارد می‌تواند با ایجاد غرفه محصولاتش را عرضه کند. مشتری‌ها هم در بازارچه‌ها و راسته‌های مختلف بازار می‌چرخند و محصولاتشان را پیدا می‌کنند، سفارش می‌دهند، از طریق درگاه امن بانکی وجهش را پرداخت می‌کنند و صاحب غرفه، محصول را برای خریدار می‌فرستد. وقتی مشتری محصول را سالم و مطابق اطلاعات غرفه دریافت کرد و رضایتش را اعلام کرد،‌ باسلام پول غرفه‌دار را می‌دهد.

من می‌خواهم شما را به این بازار ببرم تا ببینید آدم‌های اهل بازار باسلام برای اوقات فراغت شما چه فکرهایی دارند یا حتی خودشان در اوقات فراغت چه کرده‌اند!

دست‌سازه‌های عروسکی

گشت و گذار در بازار را از راسته عروسک‌سازان شروع می‌کنیم. از اسم راسته پیداست که حداقل با مجموعه‌ای از عروسک های پارچه‌ای و نمدی و … روبه‌رو می‌شویم. این عروسک‌های ایرانی می‌تواند اوقات فراغت بچه‌ها را پر کند،‌ شما هم می‌توانید بخرید و به آن‌ها هدیه بدهید و حتی مستقیم از بازار و کادوپیچ برایشان ارسال شود. البته نگویید که این برای اوقاغت فراغت بچه‌هاست؛ چرا که بزرگ‌ترها برای پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها وظیفه دارند، اگر وقت آزاد آن‌ها را پر کنید، وقت خودتان هم آزادتر می‌شود. از این بیشتر، شاید شما هم ذوق عروسک‌سازی داشته باشید و حالا که می‌بینید بازار فروشی وجود دارد، خودتان دست به کار می‌شوید و اوقات فراغت را با این کار پر می‌کنید. هم تفریح و هم کار.

شهره رهنما از شهریار،‌در غرفه اش «گالری هنری شادان» دست‌سازه‌ها و عروسک‌های پارچه‌ای و نمدی خودش را برای فروش گذاشته است. در این غرفه دو عروسک دخترانه دیدم که یکی دختر ایرانی است و دیگری دختر روسی. اگر دنبال عروسک‌های محلی و بومی هستید به غرفه «گشتاهنر»‌ الهام سوادکوهی سر بزنید. الهام که در دانشگاه سوره نقاشی خوانده است ولی نمی‌تواند کار مناسبی پیدا ‌کند، ساختن عروسک‌هایی را بر اساس شخصیت‌های یکی از روستاهای اصفهان شروع می کند. اسم و تصویر این عروسک‌ها هم جالب است: ننه سبزی پلو، ‌ننه گوجه و میرزاقاسمی،‌ ننه اویشن، ‌شه پر ننه، ‌ننه گوله نمک،‌ ننه زنیان، ‌ننه ترشه تره، ‌ننه سرتق و حاجی منت کش، ننه تیتیش السلطنه،‌ حاجی سرمایی، حاج مسلم.

حالا خوب است سری به راسته دیگری بزنیم اما قبلش اسم چند تا عروسک این راسته را هم بگویم: دختر زنبوری،‌ جادوگر مهربان، گربه شوالیه، عروسک مهرماهی،‌ موفرفری و ‌پسر پوریا. راستی اگر می خواهید نقاشی بچه هایتان یا عکس‌ها به عروسک تبدیل شود و حجم داشته باشد، به غرفه «هنرکده وارش ۳۱۳ (باران)» سر بزنید.

گل و گیاه آپارتمانی، از پرورش تا نگه‌داری

راسته بعدی که انتخاب کرده‌ام راسته گل و گیاه است. تا به این راسته برسیم من یک حرفی بزنم. در اوقات فراغت دو عنصر «آزادی (رها بودن از وظایف)» و «تمایل و شوق» نقش اساسی دارند و البته هدف هم نباید کسب درآمد و نفع اقتصادی باشد. اما گاهی کارهای مستمر در اوقات فراغت به سودهای مالی (البته معمولاً نه آن سودهای کذایی) هم منجر می‌شود که چیز بدی هم نیست و به جنبه تفریح و لذت‌بخشی ان هم لطمه نمی‌زند.

بگذارید ادامه بدهم که ارتباط با طبیعت و طبیعت‌گردی یکی از مظاهر تفریح است و روشن است که برای انسان شادی‌بخش است. اما انسان شهرنشین یا بهتر بگویم آپارتمان نشین از هم‌نشینی با طبیعت محروم یا کم‌بهره است. یک راه چاره شاید همین گل و گیاهان آپارتمانی باشد. حال که از کوه و درخت که عنصر مهمی از طبیعت دوریم با همین درختچه‌ها و کاکتوس‌ها و گل‌ها می‌سازیم. درباره اهمیت طبیعت و نگاه دین به آن خیلی حرف زده شده و می‌شود و من روده‌درازی نمی‌کنم، فقط از قول پیامبر اسلام(ص) بشنوید که در باره کوه اُحد گفته است: «این کوه، یکی از کوه‌هایی که ما را دوست دارد و ما نیز آن را دوست می‌داریم».(اِعلام الوری باَعلام الهدی، طبرسی، ج ۱، ص ۲۴۷).

وقتی وارد راسته گل و گیاه می‌شویم می‌فهمیم که در بازار باسلام بیش از هزار محصول وجود دارد که به نوعی به گل و گیاه مربوط است؛ از خود گل طبیعی گرفته تا کود و خاک و بذر و گلدان و حتی گل خشک و غیرتازه و غیرطبیعی (مثل گلدان و کاکتوس نمدی).

چه گلدانی را می‌پسندید؟

اگر از گلدان شروع کنیم، گلدان‌های رنگی و لامپی و فانتزی ناهید منصوری از غرفه «ریتا» دیدنی است که غرفه‌اش را این جوری معرفی کرده: «ریتا یه گالری بامزس. دوس داره جنسایی رونشونتون بده که خاص باشن.تک باشن.تو دل برو باشن.و از همه مهمتر قیمتاش خوب باشن. همه ی محصولاتمون رو ببینید چون ما تنوع داریم». باسلام می گوید که قیمت‌گذاری محصولات با غرفه‌دار است و البته او می‌تواند کوتاه یا بلند درباره محصولش بنویسد و تصویر بگذارد. خریدار هم می‌تواند مثل ما در بازار گشت بزند و قیمت‌ها و کیفیت‌ها و تخفیف‌ها را مقایسه کند. از این موضوع بگذریم و سراغ گلدان‌های دیگر برویم. شما چه گلدانی دوست دارید؟

مرتضی اسماعیل جامی در غرفه «گالری هنری چشمک»‌ گلدان سفالی و سلیم تکبند در غرفه «کلاغنور» گلدان حصیربافت عرضه کرده است. اسم این غرفه جالب است. در باسلام، اسم‌های محصولات و غرفه‌ توسط غرفه‌دار گذاشته می‌شود. در صفحه اول غرفه کلاغنور، در خلاصه معرفی آن آمده است: «غرفه کلاغنور، غرفه پوشاک و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان می‌باشد که مستقیم با خود تولیدکننده‌ها هم که خانم‌های خانه‌دار مناطق مرزی بلوچستان هستن نیز می‌توانید در ارتباط باشید و صنایع‌دستی مخصوص خود را سفارش دهید». اگر گلدان‌هایتان زیاد است، مهرداد بیات،‌در غرفه «باچوب» جای و استند گلدان چوبی می‌فروشد. اگر دنبال کود گل هستید،‌ انواع کود مایع و پودری مانند کود آهن، کود رشد، کود گل‌دهی، کود مخصوص بامبو و کاکتوس موجود است.

بذرهای گل و تره‌بار، این ور بازار

اگر باغچه کوچک یا حتی تراس آفتاب‌گیری دارید و می‌خواهید گل یا سبزی یا تره‌بار بکارید، بسم الله! این هم بذرهای گل‌های اطلسی،‌ شاه‌پسند،‌ قهر و آشتی، لاله عباسی،‌ مینا چمنی و … و بذرهای سبزی و تره‌بارهایی چون خیار، هندوانه، جعفری، شاهی، شنبلیله، بامیه، گشنیز، فلفل سبز، بادمجان قلمی،  خرفه و … که می‌توانید از غرفه‌های مختلفی مانند «سبز رویش» احسان محمدی بخرید. اگر خاک گلدان لازم دارید غصه‌ای نیست در باسلام عرضه شده است. غرفه «محصولات حاج اکبر» خاک گلدان می‌فروشد و غرفه «گل و گیاه ناردونه» خاک مخصوص بنفشه آفریقایی که البته غرفه‌دارش می‌گوید این خاک برای انواع گل‌هایی که خاک سبک می‌خواهد مناسب است. بانوی صاحب رفه نوشته است: «گل خوب ـ حال خوب؛ هیچ چیزی مثل گُل‌ها، حال آدم را خوب نمی‌کند؛ هیچ چیزی هم مثل حال خوب، آدم‌ها را گُل نمی‌کند».

نویسنده: شادیبا

[این یادداشت دریافتی، لزوماً دیدگاه باسلام نیست]

[button link=”http://basalam.ir/new/search?cat=84″ align=”center” target=”_blank”]جستجوی محصولات برای اوقات فراغت در صنایع‌دستی باسلام[/button]



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
17 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
17
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x