همه چیز درباره داروی جامع امام رضا(ع)


398,951

داروی جامع امام رضا

داروی جامع امام رضا(ع) یکی از داروهای پرمصرف در میان داروهای گیاهی در طب اسلامی است. اگر می‌خواهید بدانید که چرا به این دارو «جامع» می‌گویند، و چرا به امام رضا(ع) نسبت داده می‌شود، چه ترکیب و کاربردی دارد و چگونه تهیه یا مصرف می‌شود، ادامه مطلب را بخوانید.

داروی جامع امام رضا(ع) چیست؟

معنای «جامع»

اولاً در روایاتی که در آن‌ها «داروی جامع امام رضا(ع)» معرفی شده است خود امامان معصوم از این دارو با تعبیر «جامع» یاد کرده‌اند (دواء الجامع). ثانیاً چون این دارو برای چند بیماری مختلف توصیه شده و برای درمان تعدادی از بیماری‌ها کاربرد دارد از آن به «داروی جامع» نام برده ‌شده است.

احادیث داروی امام رضا(ع)

قدیمی‌ترین منبع روایی که از داروی جامع امام رضا(ع) و ترکیب آن یاد شده است کتاب «طبّ الأئمّه(ع)» (ص ۸۸ ـ ۹۱) است که در آن هشت حدیث در این باره آمده است (متن اصلی و ترجمه این روایات را در پایان مطلب را ببینید).

این کتاب توسط عبدالله و حسین، دو پسر «بسطام بن شاپور زیات نیشابورى»، مُحَدِّث (روایت‌گر احادیث) شیعی قرن چهارم هجرى نوشته شده است. این دو در مقدمه کتاب گفته‌اند که «این کتاب حاوی طب اهل بیت(ع) است و ما از محمد بن خَلَف، از علمای آل محمد در قزوین نقل می‌کنیم».

این مطلب را هم از دست ندهید: از گانودرما و خواص کوچک و بزرگش چه می‌دانید؟

نگاهی به اعتبار این کتاب و احادیث

در منابع مهم رجالی مانند «رجال النجاشی» از این دو و کتابشان بدون تصریح به وثاقت آن‌ها یاد شده است و نیز راویان این احادیث از راویان مشهور و پر روایت نیستند.

در منابع روایی درجه اول و معتبرتر شیعه مانند کتب اربعه (از جکله کتاب کافی کلینی)، از این احادیث گزارشی نیامده است ولی احادیث داروی جامع، از کتاب «طبّ الأئمّه(ع)» به دیگر کتب و جوامع حدیثی جدید مانند «بِحارُ الاَنوار» علامه مجلسی راه یافته است.

 فلفل سفید-داروی جامع امام رضا(ع)-مجله باسلام
برای تهیه داروی جامع از مقداری فلفل سفید استفاده می‌شود.

خواص داروی جامع امام رضا(ع)

در هشت روایت داروی جامع امام رضا(ع)، این ترکیب گیاهی برای درمان هشت بیماری سفارش شده است:

  1. نیش عقرب و مار
  2. شَوصَه (نوعی ذات الجنب و باد در معده و نفخ)
  3. فلج و سستی عضلات صورت مانند دهان که نتوان آب دهان را نگاه داشت (فالج و لقوه)
  4. سردی معده و سنگینی سینه (برد المعده و خفقان الفؤاد)
  5. درد طحال (وجع الطحال)
  6. درد دو پهلو راست و چپ (وجع البطن)
  7. درد شکم و اسهال (دواء البطن)
  8. درد کلیه و مثانه (حَصاه)

چرا این دارو به امام رضا(ع) نامیده می‌شود؟

بیشتر این روایات، از امام رضا(ع) نقل شده و در مواردی که از امام جواد(ع) (دو روایت درمان شوصه و درد طحال) و امام هادی(ع) (روایت درمان نیش عقرب) روایت شده است این دو معصوم به این که این دارو داروی پدر یا جدشان امام رضا(ع) است تصریح می‌کنند و گاهی از آن با نام «دَوَاءُ الرِّضَا» اسم می‌برند.

در بعضی از این روایات، امام رضا(ع) نیز تصریح می‌کند این داروی پدرم یعنی امام موسی کاظم(ع) است (مانند روایت درمان فلج صورت) ولی چون بیمار حال خودش را به امام رضا(ع) عرض کرده است و ایشان نیز درمان را با همین دارو توصیه کرده‌اند، نام دارو به نام ایشان مشهور شده است.

دارویی مشهور و معروف

در روایات این داروی جامع اشاره شده است که این دارو در میان مردم یا شیعیان معروف و مشهور است: «دَوَاءٌ مَعْرُوفٌ» در روایت ضد زهر عقرب، «مَعْرُوفٌ عِنْدَ الشِّیعَهِ» در روایت درمان سردی معده، «دَوَاءٌ مَشْهُورٌ» در روایت درمان اسهال.

طرز تهیه جامع امام رضا(ع)

در بعضی از این روایات به ترکیب این دارو و طرز تهیه آن اشاره شده است. در روایتی از امام جواد(ع) و درمان سردی معده ترکیبات آن این‌چنین بیان شده است:

«زعفران، عاقرقرحا، سنبل [سنبل الطیب]، قاقلّه [هل]، بنج [شاهدانه یا بذر البنج]، خَربَق سفید و فلفل سفید [همان فلفل سیاه سفید شده]، هر کدام به نسبت یکسان (یک واحد) و ابرفیون (بریفیون) به نسبت دو برابر (دو واحد) تهیه کن و همه را نرم بکوب [آسیاب کن] و با پارچه حریر غربال کن [الک کن]. سپس با عسل به اندازه دو برابر همه مواد (هجده واحد) ترکیب کن و معجون بساز.»

در روایت درمان شوصه، زعفران جدا از ترکیب این دارو و در طریقه مصرف آن ذکر شده است.

این مطلب را هم از دست ندهید: داروی امام کاظم یک واکسن طبیعی و معجزه‌گر

طریقه مصرف داروی امام رضا(ع)

در احادیث داروی جامع امام رضا(ع) به طریقه و میزان مصرف این دارو نیز اشاره شده و گاهی به تنهایی و گاهی به همراه خوراکی دیگری توصیه شده است. برای مثال، در روایت درمان سردی معده با این دارو، به نوع ترکیب تصریح شده است و این‌که قبل از مصرف با آب زیره پخته شود.

 داروی جامع با آب زیره برای درد معده -داروی جامع امام رضا(ع)-مجله باسلام
پختن داروی جامع با آب زیره برای درد معده مفید است.

اکنون از سوی متخصصان طب سنتی و اسلامی، از این دارو برای درمان بیماری‌های مختلف معرفی می‌شود و در طریقه مصرف نیز گاهی استفاده با داروهای گیاهی و سنتی دیگر توصیه می‌گردد.

توصیه اکید نویسنده این است که مصرف این دارو زیر نظر متخصص طب سنتی و اسلامی دارای گواهینامه‌ معتبر و با شرح حال کامل از وضعیت بیماری و داروهای مصرفی انجام شود و از مصرف خودسرانه دارو جداً پرهیز شود.

ترکیب جامع با آب زعفران برای درد پهلو -داروی جامع امام رضا(ع)-مجله باسلام
ترکیب جامع با آب زعفران برای درد پهلو موثر است.

داروی مرکب ۵

در طب اسلامی یا عطاری‌ها از این داروی جامع با عنوان «مرکب ۵» نیز یاد می‌شود. البته در روایات این داروی جامع، این ترکیب گیاهی شامل هشت جزء است:

زعفران، عاقرقرحا، سنبل [سنبل الطیب]، قاقلّه [هل]، بنج [شاهدانه یا بذر البنج]، خَربَق سفید و فلفل سفید [همان فلفل سیاه سفید شده]، ابرفیون (بریفیون).

سنبل الطیب-داروی جامع امام رضا(ع)-مجله باسلام
سنبل الطیب یکی از ترکیبات داروی جامع امام رضا(ع) است.

کتاب طب الرضا(ع) و داروی جامع

به امام رضا(ع) رساله‌ای در طب با نام‌های «طِبُّ الإمام الرّضا(ع)» یا «اَلرّسالَهُ الذّهبیه» منسوب و مشهور است که ایشان آن به درخواست مأمون عباسی درباره طب و درمان بیماری‌های بدن نگاشته است.

علامه سید مرتضی عسکری، سند این رساله و روایت را تأیید کرده است. ترجمه فارسی این کتاب با تحقیق ایشان با عنوان «طب و درمان در اسلام» منتشر شده است. گفتنی است از داروی جامع امام رضا(ع) در این رساله ذکری به میان نیامده است.


یادآوری می‌شود که «داروی جامع امام رضا(ع)» یک ترکیب گیاهی است که در منابع فارسی و عربی طب اسلامی از آن با نام «دارو» یا «داروی گیاهی» یاد شده و اکنون نیز به این اسامی مشهور است. بنابراین، در این مطلب، استفاده از واژه دارو و انواع آن (مثل قرص، کپسول، ژل و…) و نیز ادعای درمان (با وجود استناد به منابع طب اسلامی یا سنتی) یا توصیه به مصرف، به معنای دارو یا درمان طبق تعریف پزشکی یا مصرف خودسرانه نیست.


متن و ترجمه احادیث داروی جامع امام رضا(ع)

  • (۱) للدغه العقرب‏: أَحْمَدُ بْنُ الْعَبَّاسِ بْنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: حَدَّثَنِی أَخِی عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْعَبَّاسِ بْنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: لَدَغَتْنِی عَقْرَبٌ فَکَادَتْ شَوْکَتُهُ حِینَ ضَرَبَتْنِی تَبْلُغُ بَطْنِی مِنْ شِدَّهِ مَا ضَرَبَتْنِی وَ کَانَ أَبُو الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیُّ(ع) جَارَنَا فَصِرْتُ إِلَیْهِ فَقَالَ: إِنَّ ابْنِی عَبْدَ اللَّهِ لَدَغَتْهُ وَ هُوَ ذَا یُتَخَوَّفُ عَلَیْهِ. فَقَالَ: اسْقُوهُ مِنْ «دَوَاءِ الْجَامِعِ فَإِنَّهُ دَوَاءُ الرِّضَا(ع)». فَقُلْتُ: وَ مَا هُوَ؟ قَالَ: «دَوَاءٌ مَعْرُوفٌ». قُلْتُ: مَوْلَایَ فَإِنِّی لَا أَعْرِفُهُ. قَالَ: خذ [یُؤْخَذُ] سُنْبُلٌ وَ زَعْفَرَانٌ وَ قَاقُلَّهٌ وَ عَاقِرْقِرْحَا وَ خَرْبَقٌ أَبْیَضُ وَ بَنْجٌ وَ فُلْفُلٌ أَبْیَضُ أَجْزَاءً سَوَاءً بِالسَّوِیَّهِ وَ إِبْرِفْیُونٌ جُزْءَیْنِ یُدَقُّ دَقّاً نَاعِماً وَ یُنْخَلُ بِحَرِیرَهٍ وَ یُعْجَنُ بِعَسَلٍ مَنْزُوعِ الرَّغْوَهِ وَ یُسْقَى مِنْهُ لِلَسْعَهِ الْحَیَّهِ وَ الْعَقْرَبِ حَبَّهً بِمَاءِ الْحِلْتِیتِ فَإِنَّهُ یَبْرَأُ مِنْ سَاعَتِهِ قَالَ فَعَالَجْنَاهُ بِهِ وَ سَقَیْنَاهُ فَبَرَأَ مِنْ سَاعَتِهِ وَ نَحْنُ نَتَّخِذُهُ وَ نُعْطِیهِ لِلنَّاسِ إِلَى یَوْمِنَا هَذَا (طب الأئمه، ص ۸۸ و ۸۹، به نقل از برنامه جامع الاحادیث).

احمد بن عبد اللّٰه نقل می‌کند: عقربی من را گزید و سختی نیشش را در شکمم حس کردم. امام هادی(ع) همسایه ما بود. نزد او رفتم و گفتم: عقرب پسرم عبد اللّٰه را گزیده و حالش خیلی خطرناک است. فرمود: «به او داروى جامع که همان داروى امام رضاست بدهید». گفتم: آن چه دارویی است‌؟ فرمود:

«داروی معروفی است!» گفتم: سرور من! من این دارو را نمی‌شناسم. فرمود: «سنبل [سنبل الطیب]، زعفران، قاقلّه [هل]، عاقرقرحا، بنج [شاهدانه یا بذر البنج]، خَربَق سفید و فلفل سفید [همان فلفل سیاه سفید شده]، هر کدام به نسبت یکسان (یک واحد) و ابرفیون (بریفیون) به نسبت دو برابر (دو واحد) تهیه کن و همه را نرم بکوب [آسیاب کن] و با پارچه حریر غربال کن [الک کن]. سپس با عسل به اندازه دو برابر همه مواد (هجده واحد) ترکیب کن و معجون بساز. به افراد عقرب یا مار گزیده، یک حَبّ (دانه گیاه) [مانند یک دانه نخود] به همراه آب گیاه حلتیت [آنغوزه / صمغ اُشَّق] بنوشد تا به زودی بهبودی حاصل شود».

عبدالله می‌گوید: ما به سرعت این دارو را آماده و به او نوشاندیم و در مدت کوتاهی خوب شد. از آن زمان تاکنون ما این دارو را به مردم معرفی و عرضه می‌کنیم.

  • (۲) دواء الشوصه: إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ قَالَ: حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مَیْمُونٍ الْأَزْدِیُّ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرِ بْنُ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى(ع) قَالَ: قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! إِنِّی أَجِدُ مِنْ هَذِهِ الشَّوْصَهِ وَجَعاً شَدِیداً. فَقَالَ لَهُ: خُذْ حَبَّهً وَاحِدَهً مِنْ «دَوَاءِ الرِّضَا(ع)» مَعَ شَیْ‏ءٍ مِنْ زَعْفَرَانٍ وَ اطْلِ بِهِ حَوْلَ الشَّوْصَهِ. قُلْتُ: وَ مَا دَوَاءُ أَبِیکَ؟ قَالَ: «الدَّوَاءُ الْجَامِعُ» وَ هُوَ «مَعْرُوفٌ عِنْدَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ». قَالَ: فَذَهَبْتُ إِلَى أَحَدِهِمَا وَ أَخَذْتُ مِنْهُ حَبَّهً وَاحِدَهً فَلَطَخْتُ بِهِ مَا حَوْلَ الشَّوْصَهِ مَعَ مَا ذَکَرَهُ مِنْ مَاءِ الزَّعْفَرَانِ فَعُوفِیتُ مِنْهَا هَذَا (طب الأئمه، ص ۸۹، به نقل از برنامه جامع الاحادیث).

فضل بن میمون به امام جواد(ع) گفت: ای فرزن پیامبر خدا! من از این دردی که در پهلو دارم خیلی درد می‌کشم. فرمود: «یک حَبّ (دانه گیاه) [مانند یک دانه نخود] از داروى امام رضا را به همراه مقدارى زعفران ترکیب کن و به اطراف پهلو بمال». ،گفتم: داروى پدرت چیست‌؟ فرمود: «داروى جامع و نزد فلان و فلان معروف است» [در متن روایت به نامی اشاره نشده است]. فصل ادامه داد: من نزد یکى از آن‌ها رفتم و یک حبّ گرفتم و با آب زعفران به اطراف پهلو مالیدم و عافیت یافتم.

  • (۳) للفالج و اللقوه: أَحْمَدُ بْنُ الْمُسَیَّبِ بْنِ الْمُسْتَعِینِ قَالَ: حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: شَکَوْتُ إِلَى الرِّضَا(ع) دَاءً بِأَهْلِی مِنَ الْفَالِجِ وَ اللَّقْوَهِ. فَقَالَ: أَیْنَ أَنْتَ مِنْ «دَوَاءِ أَبِی؟» قُلْتُ: وَ مَا هُوَ؟ قَالَ: «الدَّوَاءُ الْجَامِعُ» خُذْ مِنْهُ حَبَّهً بِمَاءِ الْمَرْزَنْجُوشِ وَ اسْعُطْهَا بِهِ فَإِنَّهَا تُعَافَى بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى (طب الأئمه، ص ۸۹، به نقل از برنامه جامع الاحادیث).

صالح بن عبد الرّحمان گفت: به امام رضا(ع) درباره فلج و لقوه‌ای که خاندانم دچار آن شدند صحبت کردم. حضرت فرمود: «چرا از داروى پدرم غافلی!» گفتم آن چیست‌؟ فرمود: «داروى جامع؛  یک حَبّ (دانه گیاه) [مانند یک دانه نخود] از آن را با آب مرزنجوش ترکیب کن و از راه ببینى بکش که به خواست خدا خوب خواهی شد».

  • (۴) فی برد المعده و خفقان الفؤاد: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ رَنْجَوَیْهِ الْمُتَطَبِّبُ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُثْمَانَ قَالَ: شَکَوْتُ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى(ع) بَرْدَ الْمَعِدَهِ فِی مَعِدَتِی وَ خَفَقَاناً فِی فُؤَادِی. فَقَالَ: أَیْنَ أَنْتَ عَنْ «دَوَاءِ أَبِی وَ هُوَ الدَّوَاءُ الْجَامِعُ». قُلْتُ: یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ مَا هُوَ؟ قَالَ: «مَعْرُوفٌ عِنْدَ الشِّیعَهِ». قُلْتُ: سَیِّدِی وَ مَوْلَایَ فَأَنَا کَأَحَدِهِمْ فَأَعْطِنِی صِفَتَهُ حَتَّى أُعَالِجَهُ وَ أُعْطِیَ النَّاسَ. قَالَ: خذ [یُؤْخَذُ] زَعْفَرَانٌ وَ عَاقِرْقِرْحَا وَ سُنْبُلٌ وَ قَاقُلَّهٌ وَ بَنْجٌ وَ خَرْبَقٌ أَبْیَضُ وَ فُلْفُلٌ أَبْیَضُ أَجْزَاءً سَوَاءً وَ إِبْرِفْیُونٌ جُزْءَیْنِ یُدَقُّ ذَلِکَ کُلُّهُ دَقّاً نَاعِماً وَ یُنْخَلُ بِحَرِیرَهٍ وَ یُعْجَنُ بِضِعْفَیْ وَزْنِهِ عَسَلًا مَنْزُوعَ الرَّغْوَهِ فَیُسْقَى مِنْهُ صَاحِبُ خَفَقَانِ الْفُؤَادِ وَ مَنْ بِهِ بَرْدُ الْمَعِدَهِ حَبَّهً بِمَاءِ کَمُّونٍ یُطْبَخُ فَإِنَّهُ یُعَافَى بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى هَذَا (طب الأئمه، ص ۹۰، به نقل از برنامه جامع الاحادیث).

عبد اللّٰه بن عثمان گفت: به امام جواد(ع) از سردى معده‌ و خفگى دلم گفتم که ایشان فرمود: «چرا از داروى پدرم که داروى جامع است غافلی». گفتم: ای فرزند پیامبر خدا! این چه دارویی است؟ فرمود: «دارویی که نزد شیعه معروف است!» گفتم: ای فرزند پیامبر خدا! من هم یکى از شیعیان شمرده شوم؛ پس نسخه آن را به من نیز بدهید تا خودم را درمان کنم و به دیگران هم اطلاع دهم. فرمود:

«زعفران، عاقرقرحا، سنبل [سنبل الطیب]، قاقلّه [هل]، بنج [شاهدانه یا بذر البنج]، خَربَق سفید و فلفل سفید [همان فلفل سیاه سفید شده]، هر کدام به نسبت یکسان (یک واحد) و ابرفیون (بریفیون) به نسبت دو برابر (دو واحد) تهیه کن و همه را نرم بکوب [آسیاب کن] و با پارچه حریر غربال کن [الک کن]. سپس با عسل به اندازه دو برابر همه مواد (هجده واحد) ترکیب کن و معجون بساز. به کسانی که سردی معده یا سنگینی سینه دارند یک حَبّ (دانه گیاه) [مانند یک دانه نخود] آن را آب زیره بپزد و بخورد که اگر خدا بخواهد بهتر شود».

  • (۵) دواء لوجع الطحال‏: عَبْدُ الرَّحْمَنِ سَهْلُ بْنُ مَخْلَدٍ قَالَ: حَدَّثَنِی أَبِی قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا(ع) فَشَکَوْتُ إِلَیْهِ وَجَعاً فِی الطِّحَالِ أَبِیتُ مُسْهَراً مِنْهُ وَ أَظَلُّ نَهَارِی مُتَلَبِّداً عَنْ شِدَّهِ وَجَعِهِ. فَقَالَ: أَیْنَ أَنْتَ مِنَ «الدَّوَاءِ الْجَامِعِ»، یَعْنِی الْأَدْوِیَهَ الْمُتَقَدَّمَ ذِکْرُهَا غَیْرَ أَنَّهُ قَالَ: خُذْ حَبَّهً مِنْهَا بِمَاءٍ بَارِدٍ وَ حُسْوَهِ خَلٍّ. فَفَعَلْتُ مَا أَمَرَنِی بِهِ فَسَکَنَ مَا بِی بِحَمْدِ اللَّهِ تَعَالَى (طب الأئمه، ص ۹۰، به نقل از برنامه جامع الاحادیث).

سهل بن مخلّد می‌گوید خدمت امام رضا(ع) رسیدم و از درد طحال شکایت کردم که شب نخوابیدم و روز هم از درد به خودم پیچیدم! فرمود: «چرا از داروى جامع غافلی!»؛‌ یعنى دارویی که در روایات قبلی بیان شد. همچنین امام فرمود: «یک حَبّ (دانه گیاه) [مانند یک دانه نخود] از آن را با کمی آب سرد و سرکه (به اندازه یک بار نوشیدن) بخور». سهل گفت من به این نسخه عمل کردم و دردم آرام شد؛ شکر خدا!

  • (۶) لوجع الجنب‏: مُحَمَّدُ بْنُ کَثِیرٍ الْبَزُودِیُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سُلَیْمَانَ وَ کَانَ یَأْخُذُ عِلْمَ أَهْلِ الْبَیْتِ عَنِ الرِّضَا(ع) قَالَ: شَکَوْتُ إِلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا(ع) وَجَعاً بِجَنْبِیَ الْأَیْمَنِ وَ الْأَیْسَرِ. فَقَالَ لِی: أَیْنَ أَنْتَ عَنِ «الدَّوَاءِ الْجَامِعِ» فَإِنَّهُ «دَوَاءٌ مَشْهُورٌ»، وَ عَنَى بِهِ الْأَدْوِیَهَ الَّتِی تَقَدَّمَ ذِکْرُهَا. وَ قَالَ: أَمَّا لِلْجَنْبِ الْأَیْمَنِ فَخُذْ مِنْهُ حَبَّهً وَاحِدَهً بِمَاءِ الْکَمُّونِ یُطْبَخُ طَبْخاً وَ أَمَّا لِلْجَنْبِ الْأَیْسَرِ فَخُذْهُ بِمَاءِ أُصُولِ الْکَرَفْسِ یُطْبَخُ. فَقُلْتُ: یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ!‏ آخُذُ مِنْهُ مِثْقَالًا أَوْ مِثْقَالَیْنِ؟ قَالَ: لَا بَلْ وَزْنَ حَبَّهٍ وَاحِدَهٍ فَإِنَّکَ تُعَافَى بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى (طب الأئمه، ص ۹۱، به نقل از برنامه جامع الاحادیث).

محمّد بن سلیمان که علم اهل بیت را از امام رضا(ع) بهره می‌گرفت می‌گوید: به امام رضا(ع) از دردى که در هر دو پهلوى راست و چپم داشتم شکایت کردم. فرمود: «چرا از داروى جامع غافلی که داروى مشهوری است»؛ منظور همین دارویی است که در روایات قبلی ذکر شد. سپس حضرت فرمود:‌«براى درد پهلوى راست، یک حَبّ (دانه گیاه) [مانند یک دانه نخود] از ان را با آب زیره خوب بپز و بخور و برای درد پهلوى چپ آن را با آب ریشه کرفس خوب بپز و بخور». گفتم: ای فرزند پیامبرخدا! به اندازه یک مثقال یا دو مثقال‌ مصرف کنم؟ فرمود: «نه، به همان اندازه یک حبّ مصرف کن تا به خواست خدای متعال بهبهود یابی».

  • (۷) دواء البطن‏: مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْکَاتِبُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ قَالَ: کُنْتُ کَثِیراً مَا أُجَالِسُ الرِّضَا(ع) فَقُلْتُ: یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! إِنَّ أَبِی مَبْطُونٌ مُنْذُ ثَلَاثِ لَیَالٍ لَا یَمْلِکُ بَطْنَهُ. فَقَالَ: أَیْنَ أَنْتَ مِنَ «الدَّوَاءِ الْجَامِعِ». قُلْتُ: لَا أَعْرِفُهُ. قَالَ: هُوَ عِنْدَ أَحْمَدَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ التَّمَّارِ فَخُذْ مِنْهُ حَبَّهً وَاحِدَهً وَ اسْقِ أَبَاکَ بِمَاءِ الْآسِ الْمَطْبُوخِ فَإِنَّهُ یَبْرَأُ مِنْ سَاعَتِهِ. قَالَ: فَصِرْتُ إِلَیْهِ فَأَخَذْتُ مِنْهُ شَیْئاً کَثِیراً وَ أَسْقَیْتُهُ حَبَّهً وَاحِدَهً فَسَکَنَ مِنْ سَاعَتِهِ (طب الأئمه، ص ۹۱، به نقل از برنامه جامع الاحادیث).

احمد بن اسحاق می‌گوید: من با امام رضا(ع) خیلی همنشین بودم. یک بار به ایشان گفتم: ای فرزند پیامبر خدا! پدرم از از سه شب قبل اسهال دارد. فرمود: «چرا از داروی جامع‌ غافلی!» گفتم: من این دارو را نمی‌شناسم. فرمود: «احمد بن ابراهیم تمّار این دارو را دارد؛ نزد او برو و ک حَبّ (دانه گیاه) [مانند یک دانه نخود] از ان را تهیه کن و با آب آس [دانه مورْد] بپز و به پدرت بده تا پس از مدت کوتاهی بهبود یابد». احمد می‌گوید: پیش او رفتم و مقدار زیادی از داروی جامع گرفتم و به پدرم به اندازه یک حبّ دادم که در زمان کوتاهی خوب شد.

  • (۸) فی الحصاه: مُحَمَّدُ بْنُ حَکِیمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ النَّضْرِ مُؤَدِّبُ وُلْدِ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى(ع) قَالَ: شَکَوْتُ إِلَیْهِ مَا أَجِدُ مِنَ الْحَصَاهِ. فَقَالَ: وَیْحَکَ أَیْنَ أَنْتَ عَنِ «الْجَامِعِ، دَوَاءِ أَبِی». فَقُلْتُ: سَیِّدِی وَ مَوْلَایَ أَعْطِنِی صِفَتَهُ. فَقَالَ: هُوَ عِنْدَنَا. یَا جَارِیَهُ أَخْرِجِی الْبُسْتُوقَهَ الْخَضْرَاءَ. قَالَ: فَأَخْرَجَتِ الْبُسْتُوقَهَ وَ أَخْرَجَ مِنْهَا مِقْدَارَ حَبَّهٍ. فَقَالَ: اشْرَبْ هَذِهِ الْحَبَّهَ بِمَاءِ السَّذَابِ أَوْ بِمَاءِ الْفُجْلِ الْمَطْبُوخِ فَإِنَّکَ تُعَافَى مِنْهُ. قَالَ: فَشَرِبْتُهُ بِمَاءِ السَّذَابُ فَوَ اللَّهِ مَا أَحْسَسْتُ بِوَجَعِهِ إِلَى یَوْمِنَا هَذَا (طب الأئمه، ص ۹۱، به نقل از برنامه جامع الاحادیث).

محمّد بن نضر مؤدب، از فرزندان امام جواد(ع) می‌گوید به ایشان از سنگ [مثانه یا کلیه] شکایت کردم. فرمود: «واى بر تو! چرا از داروی جامع، داروى پدرم غافلی؟!» گفتم: سرورم و آقایم، دستورش را به من بدهید. فرمود: «این دارو پیش ماست. [سپس به] کنیزشان فرمود آن کوزه و بستوى سبز را بیاور. وقتی کنیز بستو را آورد، به او گفت از آن یک حبّ بیرون بیاور. سپس به من فرمود: «این مقدار را با آب سداب یا آب فجل بپز و بخور تا حالت خوب شود». محمد می‌گوید آن را با آب سداب نوشیدم و به خواست خدا تا امروز دیگر آن درد را احساس نکردم.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
40 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زینب
زینب
3 ماه قبل

سلام آب زرشک خیلی برای دفع سنگ خوبه

عبدالله
عبدالله
3 ماه قبل

داروی جامع ایا لوچی چشم ناشی از فلج عصب مغزی را معالجه می کند؟

لیلا
لیلا
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من سندروم روده تحریک پذیری دارم وچهار دیسک که مهره پنجم ترکیده آیا می تونم از جامع وزیر ه استفاده بکنم

میرزایی
میرزایی
پاسخ به  لیلا
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید
منم دیسک کمر داشتم ولی آخرش عمل جراحی
خودتو اذیت نکن بروعمل کن دوروز بستری میشی نهایت یه عمر خود تو راحت کن

علی
علی
7 ماه قبل

من فیستول مقعدی دارم ، با داروی جامع امام رضا (ع) و عسل حل میشود ؟ تشکر

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

درمان فقط با حراحی لیزر
خودتون رو معطل نکنید
من دوسال درگیر بودم و فراری از عمل

66
66
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

فیستول اگ نمیخوای عمل کنی با زالو درمانی خوب میشه ب متخصص طب اسلامی.سنتی مراجعه کن

الهام
الهام
1 سال قبل

سلام من سنگ کلیه ی 17*9 و 6*9 در کلیتس تحتانی کلیه ی راستم دارم که بدون درد هست و از جنس کلسیم اگزالات هست… قبلا دو بار عمل کردم تقریبا ۴ سال پیش و مجدد سنگ تشکیل شده. ایا راه حلط زرای خرد شدن و دفع سنگها هست؟!

زینب
زینب
پاسخ به  الهام
3 ماه قبل

سلام آب زرشک خیلی برای دفع سنگ خوبه

نادر
نادر
1 سال قبل

سلام من زخم پا دارم جامع باعسل رابرام تجوز کردن چطوری مصرف کنم

حنانه
حنانه
1 سال قبل

آیا برای درمان سرطان سینه هم مفید است؟

مریم میر
مریم میر
2 سال قبل

سلام برای مشکلات روده بزرگ ودرد قفسه سینه که به خاطر معده ست و نفخ شدید طریقه مصرف جامع چیه؟ممنونم

سیداحمد
سیداحمد
2 سال قبل

سلام و احترام
از این دارو به همراه مرزنجوش برای درمان کم کاری تیروئید استفاده کردم و درمان شدم. مادرم هم استفاده کردند و ایشون هم همینطور
برخی تعجب میکنم چطور میگویند طب اسلامی وجود ندارد. طب اسلامی یعنی آنچه از احادیث بر می آید و چون امامان معصوم علیهم السلام از طرف خدا توسط پیامبر منصوب شدند، نمایندگان اسلام هستند. آنچه از احادیث ایشان در بهبود بیماریهای مردم گفته میشود، به طب اسلامی نسبت داده میشود.
باتشکر

پریسا
پریسا
2 سال قبل

سلام
مادر من فشار خون داره و لوزارتان مصرف میکنه
آیا خوردن این دارو بخاطر ترکیباتش مثل فلفل براش مضرر هست یا نه؟؟

نرگس
نرگس
2 سال قبل

سلام من از این دارو زیر نظر طبیب طب اسلامی استفاده کردم شب ها موقع خواب با آب انگور یا سیب یا آب ولرم و واقعا ازش نتیجه گرفتم عالی بود.

رضا
رضا
2 سال قبل

ملت ساده نخورید بابا من خوردم داشتم میمردم من به خاطر ترس از کرونا خوردم خود این دارو میخواست منو بکشه اینقدر تند بود که ضربان قلبم رفت بالا ، چرته چرت

سعیده
سعیده
2 سال قبل

سلام ببخشید میشه لطفاً بفرمایید این دارو تاریخ انقضا داره؟ یا میشه دارو رو چند سال نگهداشت؟

ریحانه
ریحانه
2 سال قبل

سلام ..مادر من دیابت دارن انگشتشون حدود دو سال هست که زخم هست و هیچ جوره خوب نمیشد همون زخم دیابت عفونت زد به ایتخوان و استومیلیت تشخیص دادن دکتر گفتن هیچ جوره زخم خوب نمیشه چون استخوان پوسیده ولی ما از جامع امام رضا و چند داروی دیگه از ایت الله تبریریان استفاده کردیم زخم ترمیم شد و استخوان از عفونت پاک شد و قطع نکردن …میتونید مراکز معتبر از شاگردهای آیت الله تبریزیان رجوع کنید و از قطع عضو جلوگیری کنید با داروهایی که تجویز میکنن

لئیا
لئیا
3 سال قبل

سلام عزیزان برای مصرفش حتما با دکتر صحبت کنید . من کرونا داشتم هر روز یکیش مصرف می کردم بعد از ده روز من که اصلا حتی به آب هم اشتها نداشتم انگار شده بودم بید (موریانه) هر چی دم دستم بود می خوردم.
معده من شبیه یک دشت بزرگی پر از علف خشک شده بود که یکجا آتش گرفته باشه دل و روده و معده همه گی آتش گرفته بود و این در حالیه که من طبع بسیار سرد و خشکی دارم . از نحوه خوردن خودم وحشت زده شده بودم و نگران بودم که اگر مشکلم حل نشه چه خاکی بر سر کنم عرض یک هفته وزنم از 50 میشد 100 کیلو . ناگهان به ذهنم رسید که کاسنی بجوشونم و بخورم از فضل خدا انگار که آبی که روی آتش ریخته شود نجات پیدا کردم ولی3روزاولی که نمی دونستم چکار واقعا بهم سخت گذشت

محمد
محمد
3 سال قبل

میگم کسانی که ادعا میکنند احادیث طبی هیچ سندی ندارن اگه اینقدر اطلاعات دارن چرا رجوع میکنند به اهل فن ! اسلام کاملترین دین هست و دین یعنی روش زندگی ،پس اگر اسلام در مورد سلامت انسان چیزی نگفته باشه در حق بودنش باید شک کرد

?
?
3 سال قبل

این گروه طب اسلامی برای عفونت داخلی با کلی تایید و تعریف به من این دارو رو دادن که صبح ناشتا با عسل بخورم خوردم و مردم… این فقط مسهله انگار تازه بواسیر هم گرفتم همونطوری که خودتونم می دونید ولی میخواین ملت و بپیچونید هیچ سند معتبری هم برای این احادیث و چیزی بعنوان طب اسلامی وجود نداره. همون طب سنتی خودمون خوبه و طب اسلامی منبع درامد جدیده خداکنه زخم دوازدهه م بدتر نشده باشه خیلی تهوع و سوزش دستگاه گوارش دارم
گناه داره اینطور با سلامت مردم بازی کردن

موسوي
موسوي
پاسخ به  ?
3 سال قبل

با سلام..احتمالا شما اين دارو را قورت داديد ! و نه جويديد!! درصورتي كه اين دارو با عسل خورده ميشود و بايد خوب جويده شود تا در دهان تحليل شود … ! سلامت باشيد

عزیزی عزیزی
عزیزی عزیزی
پاسخ به  ?
3 سال قبل

سلام ..ترکیب داروی امام رضا با زیره سیاه منظورتونه

علی
علی
پاسخ به  ?
2 سال قبل

من به واقع و یقین خوردم داروی جامع امام رضا ع رابرای آفت دهان با عسل و اب گرم و همچنین سوزش مقعد که با عسل و جامع شیافت کردم و به حمد الهی کاملا خوب شدم چون با اعتقاد خورده ام و این دارو موثر برای شیعیان خواهد بود با اعتقاد کامل بهش پس مشکل از خودت بوده نع داروهای طب اسلامی که از طرف خداست

محمد
محمد
4 سال قبل

با سلام جمیع یعنی تما. پس داروی جامع تمام بیماری ها را درمان میکندنه بعضی…

نانیا
نانیا
پاسخ به  (میم زندگی)
3 سال قبل

سلام وقت بخیر این دارو را چطور برای تنبلی تخمدان و امادگی رحم باید مصرف کرد .

حسین
حسین
پاسخ به  محمد
2 سال قبل

سلام، اول تشکر از زحمات شما اما اینی که فرمودید حتماً زیر نظر دکتر ومتخصص طب سنتی باشه واقعاً درسته بنده نصف حبش را خوردم از درد معده وحالت تهوع به لرزش افتادم خیلی حالم بد شد مخصوصا برای افراد ضعیف االبنیه، بامعده سرد باید با مصرف خیلی کم شروع کنن به اندازه ای که اذیت نشن

بنده خدا
بنده خدا
4 سال قبل

باتشکر

حاج حسن
حاج حسن
4 سال قبل

باسلام.تشکر ازمطالب کامل شما از داروی جامع امام رضا (ع)درصورت امکان یک داروی جامع برای کبد چرب ودیابت تجویز نمایید.

حاج حسن
حاج حسن
4 سال قبل

باسلام درصورت امکان درموردآب آس وسداب (فجل) وگیاه حلتیت توضیح دهید

Narges
Narges
پاسخ به  حاج حسن
2 سال قبل

سلام من از این دارو زیر نظر طبیب طب اسلامی استفاده کردم شب ها موقع خواب با آب انگور یا سیب یا آب ولرم و واقعا ازش نتیجه گرفتم عالی بود.

احمد
احمد
4 سال قبل

فلفل سفید گرانتر از فلفل سیاه است، دانه هایی سفید رنگ و ریزتر از فلفل سیاه دارد و عطری قوی تر و طعمی جدا از فلفل سیاه دارد، بعید است که همان فلفل سیاه سفید شده باشد.

محمدی
محمدی
پاسخ به  احمد
3 سال قبل

یکی از دوستان به من گفت از زمان شروع کرونا هفته یکبار به اندازه یک عدس در چای حل میکنه میخوره و تا الان کرونا نگرفته گفت کل اداره شون این کار میکنن و ماسک هم نمیزنن آیا درسته ؟؟؟؟؟؟؟

فاطمه
فاطمه
4 سال قبل

سلام خسته نباشین مادرم دوتا سنگ کلیه داره یکی 17میلی واون یکی سنگ 14/5میلی هست چطور باید داروی جامع امام رضا رومصرف کنندممنون.

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  فاطمه
4 سال قبل

سلام و درود فاطمه‌ی عزیز
میتونید از غرفه دارهایی که این محصول رو میفروشن و نمونه محصولاتشون هم در متن اضافه شده، کمک بگیرید تا بهتر راهنماییتون کنن. از این لینک هم میتونید استفاده کنید
https://basalam.com/tayebatstore_tehran/product/245392?rank=1
امیدواریم که مادرتون همیشه در صحت و سلامت باشند

Fateme
Fateme
4 سال قبل

فلفل سفید دانه کرم رنگیه که با فلفل سیاه فرق داره حتی بوش فرق میکنه

مهندس کشاورزی
مهندس کشاورزی
پاسخ به  Fateme
3 سال قبل

این فلفل، از دانه های فلفل سیاه تقریبا رسیده تهیه می شود که پوست آنها جدا شده

علی اکبر
علی اکبر
پاسخ به  مهندس کشاورزی
3 سال قبل

باسلام
اگردراسلام طب نباشد پس چطورادعا می کنیم که اسلام دین کامل است؟!
اسلام بدون طب بدردجرز لای دیوار می خورد

40
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x