رنگین‌کمانی از کیسه‌های دست‌دوز!


4,192

a-rainbow-of-handmade-bags

صندلی داغ یکی از برنامه‌های باشگاه مشتریان است که فاصله مشتری و غرفه‌دار را کمتر می‌کند. در بین سؤال‌های صریح و متنوعی که پرسیده می‌شود مشتری و غرفه‌دار شناخت بهتری از هم و از دغدغه‌های هم به دست می‌آورند.

دومین صندلی داغ باشگاه برای خانم موسوی با غرفه رنگین کمان برگزار شد. مدت زیادی نیست که ایشان وارد بازار اجتماعی سلام (باسلام) شده‌اند ولی در همین مدت پیشرفت خوبی داشته‌اند و بین غرفه‌‌دارها شناخته شده‌ هستند. خانم موسوی در دومین دوره تازه نفس‌ها هم کاپیتان شده‌اند و با تیمی که تشکیل داده‌اند رقابت داغی را پیش رو خواهند داشت. متنی که در ادامه می‌آید محصول گفتگوی تلگرامی مشتری‌های باسلامی و ایشان است و سعی شده است گفتگوها عیناً آورده شود تا حس و حال آن کاملاً منتقل شود.

اگر شما هم غرفه‌دار باسلامی هستید و دوست دارید در این برنامه شرکت کنید عضو گروه باشگاه مشتریان شوید و به ادمین گروه اطلاع دهید.


باسلامی‌ها: خدا قوت! شما برای تولید محصولاتتون کارگاه دارید؟ چند نفر هستید که تولید می‌کنید؟ از کی کارتون رو شروع کردید؟

خانم موسوی: سلام، راستش توی خونمون یه اتاق اختصاص دادم به خیاطی و چرخ و وسایل، اگر کارام زیاد بشه کسی هست که میاد کمکم ولی دایمی نیست.

باسلامی‌ها: خانم موسوی، یه معرفی اجمالی از خودتون و شروع کسب و کارتون و غرفتون داشته باشید:

خانم موسوی: من سیده سمیه موسوی هستم، رشته تحصیلیم هیچ ربطی به هنرم نداره، لیسانس علوم کامپیوتر دارم، دو سال به صورت آزاد در هنرستان تدریس می‌کردم که خدا بهم یه پسر کوچولو هدیه داد و کلا کار بیرون رو تعطیل کردم. از دوران دبیرستان کلاس‌های متفرقه خیاطی رفته بودم ولی کلا گذاشته بودم کنار تا بعد از بچه‌دار شدن که الان ده ساله خیاطی می‌کنم. حدود یک ساله دو تا چرخ صنعتی گرفتم تا کسب و کاری رو شروع کنم. البته الان سه تا پسر دارم.

تا با باسلام آشنا شدم و به این فکر رسیدم که محصولی رو تولید کنم و بهترین گزینه که به ذهنم رسید همین کیسه‌های پارچه‌ای بود. من کار چرم هم می‌کنم اما دوخت و دوز و پارچه رو بیشتر دوست دارم هدف من بیشتر دوخت کیسه‌های پارچه‌ای برای جایگزینی پلاستیک هست.

اما خوب محصولات دیگه ای هم دارم، مثل گل کریستال و کیف‌های مکرومه که کار مادرم هست.

باسلامی‌ها: ایده کیسه‌های پارچه‌ای چه شکلی به ذهنتون رسید؟

چند وقتی بود که می‌شنیدم پلاستیک استفاده نکنیم، چون هزاران سال در محیط باقی می‌مونه و هم جلوه شهر رو از بین می‌بره و هم برای حیوانات بسیار مضر هست، اگر ما به جاهای تفریحی بریم می‌بینیم که بیشتر از زباله‌های پلاستیکی باقی مونده. اما اگر از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم خیلی بهتر هست. اینکه ما کیسه پارچه‌ای رو چندین بار می‌تونیم مورد مصرف قرار بدیم و قابل شستشو هست از مزایای کیسه‌های پارچه‌ای است. کیسه‌های پارچه ای می‌تونه تبلیغ خوبی هم برای کار مغازه‌داران و فروشندگان باشه. اگر ما تبلیغمون رو روی کیسه پلاستیکی چاپ کنیم بعد از یکی دوبار از بین می‌ره و دور انداخته می‌شه اما یک کیسه پارچه‌ای می‌تونه چندین سال مورد مصرف باشه و یک تبلیغ ماندگار برای فروشنده باشه.

باسلامی‌ها: این ایده‌ی خیلی خوبیه! فکر می‌کنید چطوری می‌شه این ایده‌ی استفاده از کیسه‌‌های پارچه‌ای را تو کل باسلام و برای کل غرفه‌دارها فراگیر کنیم؟ مثلا آیا ایده‌ای به ذهنتون می‌رسه که بتونه غرفه‌دارها را تشویق کنه که یکی از این کیسه‌ها را تو سفارش‌های درشتشون بگذارن و برای مشتری بفرستن بره؟

خانم موسوی: من می‌تونم برای تمام غرفه‌دارا با سایز دلخواهشون با آرم و لوگو تبلیغی خودشون کیسه بدوزم. من خودم تمام سفارشاتم رو در یه کیسه پارچه ای میذارم و میفرستم به نظرم همون کیسه هدیه کوچیک خیلی خوشحالشون می‌کرد.

باسلامی‌ها: قیمت تمام شدش چقدر می‌شه؟ مثلا یه کیسه ۳۰ در ۵۰؟

خانم موسوی: قیمت کیسه‌ها بسته به جنس پارچه و سایز متفاوته،  اما در تعداد زیاد با پارچه متقال که چاپ هم انجام میشه بدیم، بدون چاپ ۱۴۰۰، با چاپ حدود ۳۰۰۰ تومن می‌شه. بازم اگر تعداد بیشتر باشه شاید یه تخفیف کلی بخوره. می‌تونن امتحان کنن کیسه بزرگ بزنن با چاپ لوگو خودشون، ببینن نتیجه چی می‌شه.

پارچه، گرم‌های متفاوت داره، درصد خلوص پنبه متفاوت داره، خب همه اینا در قیمت این محصول اثر داره، ۱۴۰۰ تومن اگر بر اساس پارچه ۷۰ گرم و ۱۰۰ در ۱۰۰ پنبه باشه، قیمت مناسبی هست وگرنه، گرونه.

باسلامی‌ها: تا به حال سفارش انبوه داشتید؟

خانم موسوی، رنگین کمان: سفارش انبوه نه هنوز، فقط ۶۰ تا کیسه هدیه برای روز دانش آموز بوده و یکی از غرفه دارا هم برای نمونه گفتن براشون چاپ زدم ولی هنوز سفارش کلی ندادن، یکی دیگه از غرفه دارا برای هدیه شب یلدا خواستن که کیسه هدیه با چاپ تصاویر یلدایی براشون درست کنم که گفتن تعداد و سایز رو بهم بعدا می‌گن.

باسلامی‌ها: پارچه متقال چند گرم استفاده می‌کنید؟

خانم موسوی: پارچه متقال عرض دو متر که در بازار هست، درصد بیشترش پنبه هست با مقدار کمی پلی‌استر.

پارچه گرمی برای تنظیف به کار می‌ره فرق می‌کنه.

باسلامی‌ها: بهترین خاطره فروشتون درباسلام؟

خانم موسوی: همشون خاطره خوبی هست، کلا تا مبایلم صدا می‌ده برای سفارش کلی ذوق می‌کنم. خوب من یه تازه کار هستم و الان کلی هزینه برای سرمایه دارم میذارم خوب خوشحال می‌شم که سفارش داشته باشم.

باسلامی‌ها: سلام خانم موسوی عزیزخداقوت! می‌شه بسته به کوچیک وبزرگ بودن سفارشات اندازه‌ی کیسه‌هارو تغییر داد؟ یا تک سایز هستن؟

خانم موسوی: هر سایزی که شما بدید من می‌دوزم.

رنگین‌کمانی از کیسه‌های دست‌دوز!

باسلامی‌ها: چند باری از غرفه شما دیدن کرده ام و از تنوع محصولات شما لذت برده‌ام. چند باری هم که در مورد کارهایتان پیام گذاشتم و سوالی پرسیدم خیلی کامل و به موقع جوابم را گرفتم. زودتر از چیزی که فکرش را می کردم. از تون ممنونم. اما چرا توضیح و معرفی کارهاتون این قدر مختصره؟ اگر برای هر کار چند جمله کوتاه هم بنویسید بهتر نیست؟ بعضی کارها هم اسمشون تکراریه. اگر کارهایی که اسم مشابه دارند با کد یا اسم طرح مشخص بشه بهتر نیست؟

خانم موسوی: نمی‌‌دونم مثلا چه جمله هایی؟؟

باسلامی‌ها: مثلا درباره پارچه اش. اینکه چرا این پارچه را انتخاب کردید و پارچه دیگر نه. گل ها و نقش هایی که روی کیسه است طرح خاصیه؟ چطور روی کیسه نقش می زنید؟ مقاومت و ظرفیت برای پر کردن چقدره و … و خیلی سوال های دیگر. چون تولیدکننده به کارهاش خیلی نزدیک است و همه چیز برایش روشنه. کافی است خودش را به جای مشتری بذاره.

خانم موسوی: جیبی که روی کیسه های هدیه میزنم بیشتر به خاطر این هست که اگر دست نوشته یا کارت تبریکی مازاد بر هدیه بود درون اون جیب قرار بگیره به نظر خودم ایده جالبی بود. و اینه وقتی ابعاد کیسه رو مینویسم فکر کنم به صورت تقریبی بشه حدس زد که چقدر هست
بازم چشم ، سعی می‌کنم توضیحات بیشتری بنویسم.

باسلامی‌ها: کدوم شهرهستین؟

خانم موسوی: قم

باسلامی‌ها: من اصفهانم گفتم اگراصفهان هستین ازنزدیک نمونه کارهاتون روببینم.

شما یه سفارش بدین من چند تا نمونه براتون میفرستم مشکلی نیست ، البته به شرط سفارش ، چون چند نفری منو تو خرج انداختن و رفتن که رفتن.

باسلامی‌ها: از این کیسه ها برای نگهداری میوه و نان و این جور چیزها هم می‌شه استفاده کرد؟

خانم موسوی: البته کیسه های نان که دوختم هم خیلی استقبال شد ازش. بله کیسه نان، سبزی، میوه.

کیسه‌هایی که در بازار هست از پلاستیک نامرغوب در کیسه‌ها بکار برده که باعث بوی بد سبزی و میوه می‌شه اما من از پارچه‌های ضد آب با آستر پنبه ای استفاده می‌کنم که خیلی مناسبه مخصوصا برای نان که نه خشک میشه و نه عرق می‌کنه و خمیر می‌شه. دو نمونه که دوختم و ان شاله مدلای بیشتری می‌ذارم در غرفه

باسلامی‌ها: یه نکته جالب که کیسه های هدیه داره اینه که دریافت کننده رو غافلگیر می‌کنه و براش خیلی جالبه که از کاغذ کادو استفاده نکردی. و بقیه مهمونا هم همچنین و ترغیب می‌شن به اینکار تا اولین نفر باشن برای استفاده از کیسه‌های هدیه پارچه‌ای برای عزیزانشون.

و نقطه قوت دیگه ام اینکه خانم موسوی عزیز هم سایز و هم طرح رو لحظه به لحظه چک می‌کنن و وقتی کاملا پسند شد ارسال می‌کنن.

انصافا جنس پارچه‌ای که خانم موسوی تو کارشون استفاده کرده بودن خیلی عالی بود. و اینکه کیسه‌های کوچکی به عنوان کیسه کادو می‌شه ازش استفاده کرد برای هدیه دادن عالی بودن.

باسلامی‌ها: یه سوالی! اینکه الان شما غرفه دارید و تولید این محصولات رو شروع کردید چقدر توی اطرافیان شما تاثیر داشته؟

خانم موسوی: اول اینکه همسرم خیلی درگیر کار من شد و خیلی کمکم کرد، خیلی‌ها مشتاق شدن تا کار من رو شروع کنن، اما شاید همتش رو نداشتن، بعضی‌ها هم تشویق شدن تا باسلامی بشن و غرفه ثبت کنن، و می‌تونم بگم ۲۰ درصد فروشم به اقوام بوده.

باسلامی‌ها: خانم موسوی برای همت و پشتکارتون تبریک می‌گم. پیشنهاد می کنم یه مشاور هنری در کنار خودتون داشته باشید، در طراحی پاکت‌ها و همین‌طور عکاسی و چاپ می‌تونن راهنمایی‌های مفیدی براتون داشته باشند!

خانم موسوی: ممنونم، از کجا پیدا کنم مشاور هنری؟ هنرمند فامیل خودمم!!

باسلامی‌ها: بین غرفه‌دارها اهل هنر کم نداریم. نمونه‌های کیسه‌های پارچه‌ای بازار که موفق هستند رو بررسی کنید و تفاوت‌ها رو پیدا کنید. کار شما تکمیل بسته بندی غرفه دارها و گام آخر محسوب می‌شه. براتون آرزوی موفقیت روزافزون دارم.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x