مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید کولر آبی باید بدانید


343

تابستان برای خیلی از ما در کنار بوی هنداونه و شلیل و گیلاس و هلو، یاد آور عطر دوست‌داشتنی پوشال‌های خیسی است که بعد از مدت‌ها نو شده‌اند. کولرهای آبی، با آن صدای یکنواخت و دلپذیرشان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های خاطرات نوستالژیک ما را از روزهای داغ تابستانی تشکیل می‌دهند.

تنوع ظرفیت، میزان خنک‌کنندگی، قابلیت‌ها و امکانات و از همه مهم‌تر مصرف انرژی در کولرهای آبی باعث شده تا خرید این کولرها تا حدودی چالش‌برانگیز به نظر بیاید. در این نوشته قرار است با نکاتی که باید به هنگام خرید کولر آبی به آن‌ها توجه کنید، آشنا شویم.

کولر آبی چطور کار می‌کند؟

پاسخ کوتاه و ساده این است: با تبخیر آب! اما اگر بخواهیم مفصل‌تر توضیح بدهیم باید بگوییم: به محض اینکه دکمه پمپ را می‌زنید، جریان آب وارد کولر می‌شود. وقتی آب به سطح مشخصی برسد، شناور جلوی ورود آب اضافی را می‌گیرد. سپس پمپ شروع به پمپاژ آب روی پوشال‌های کولر می‌کند.

حالا وقتی موتور کولر را روشن کنید، هوای گرم با عبور از شیارهای کولر به پوشال‌های مرطوب می‌خورد و خنک می‌شود. به همین سادگی. به همین خوشمزگی!

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟

خب. دوباره رسیدیم به این سوال سرنوشت‌ساز و جواب همیشگی‌اش: همه چیز به شرایط شما بستگی دارد. اگر در شهرهای گرم و خشک زندگی می‌کنید یا دنبال کولری می‌گردید که به لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و مصرف برق کمتری داشته باشد، بدون هیچ تردیدی سراغ کولرهای آبی بروید.

اما اگر در شهرهای شرجی شمال و جنوب کشور زندگی می‌کنید، یا مستأجرید و می‌خواهید بعد از اسباب‌کشی کولر را با خودتان ببرید، یا در شهرهای آلوده مثل تهران سکونت دارید، بهتر است سراغ کولرهای گازی بروید.

اگر دنبال کولری می‌گردید که مصرف برق کمتری داشته باشد، سراغ کولرهای آبی بروید.

هنگام خرید کولر آبی به چه نکاتی توجه کنیم؟

به هنگام خرید کولر گازی باید به جنس بدنه کولر، ظرفیت، میزان مصرف انرژی، گارانتی و خدمات پس از فروش، و محل سکونتتان توجه کنید. در ادامه با این نکات بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. بدنه کولر آبی باید مستحکم و مقاوم باشد

کولر آبی خنک‌کننده‌ی روزهای سخت است! در نتیجه از آن‌جایی که قرار نیست مثل کولر گازی در زیر سقف امن خانه کار کند و باید با هزارجور مصیبت، از رعد و برق و باران و برف گرفته تا گرمای شدید هوا دست و پنجه نرم کند، باید جنس بدنه آن آن‌قدر مستحکم باشد که در برابر هر عاملی دوام بیاورد.

تازه باید در مقابل جریان دائمی آب هم مقاوم باشد و به این زودی‌ها پوسیده و سوراخ نشود. یک بدنه کولر آبی مناسب، هم ضخامت کافی دارد و هم به دقت رنگ محافظ خورده است. به علاوه کف و دیواره آن با ورقه گالوانیزه ضخیم پوشانده شده است.

یک بدنه کولر آبی مناسب، هم ضخامت کافی دارد و هم به دقت رنگ محافظ خورده است. (برخلاف تصویر!)

۲. ظرفیت کولر را متناسب با نیازتان انتخاب کنید

کولرهای آبی با ظرفیت‌های هوادهی متنوعی تولید می‌شوند. (حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند فلان کولر آبی هفت هزار است) منظور از ظرفیت توانایی مکیدن هوا توسط آن است. در واقع هر چه مکش یک کولر آبی بیشتر باشد، می‌تواند فضای بیشتری را خنک کند.

برای انتخاب ظرفیت هوادهی کولرتان باید به عوامل مختلفی توجه کنید از جمله نوع کانال‌کشی، تعداد اتاق‌ها، متراژ، میزان آفتابگیری محیط و گرمای هوا، منطقه زندگی و … اما برای اینکه یک پاسخ سرراست و کارراه‌انداز بگیرید، کافیست به جدول زیر توجه کنید:

متراژ محیطظرفیت کولر
زیر ۳۰ متر۲۳۰۰
زیر ۷۰ متر۳۵۰۰
زیر ۱۲۰ متر۴۹۰۰
زیر ۱۶۰ متر۷۰۰۰
جدول ظرفیت کولر بر اساس متراژ
ظرفیت هوادهی کولر به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله نوع کانال‌کشی، تعداد اتاق‌ها، متراژ، میزان آفتابگیری محیط و گرمای هوا، منطقه زندگی و …

۳. از میزان مصرف انرژی غافل نشوید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که به هنگام خرید کولر آبی باید به آن توجه کنید برچسب انرژی آن است. طبیعتا هر چه میزان مصرف انرژی یک کولر آبی به شاخص A (سبز پررنگ) نزدیک‌تر باشد، آن کولر مصرف بهینه‌تری دارد و به لحاظ اقتصادی برای شما ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از آب در می‌آید.

البته مصرف کولر آبی به عوامل دیگری همچون طول کانال‌کشی، محل قرارگیری کولر، جنس واسط تبخیری (پوشال یا سلولز)، عایق‌بندی محیط و … نیز بستگی دارد.

طبیعتا هر چه مصرف انرژی یک کولر آبی به شاخص A (سبز پررنگ) نزدیک‌تر باشد، آن کولر مصرف بهینه‌تری دارد.

۴. حواستان به گارانتی و خدمات پس از فروش باشد

اگر می‌خواهید تا حدودی از دردسرهای نصب و تعمیر کولرهای آبی خلاص شوید، دنبال برندی بگردید که خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد. این برندها اگرچه معمولا گران‌تر هستند اما در بلند مدت به نفع شما خواهند بود و هزینه‌های مالی و روانی(!) شما را تا حد زیادی کاهش خواهند داد.

برخی از معروف‌ترین خدمات پس از فروش عبارتند از: انتقال کولر و یافتن محل مناسب برای نصب آن، انجام مراحل برق‌کشی و اتصالات، سرویس دوره‌ای کولر و … راستی از آن‌جایی که این روزها قیمت کولرها سر به فلک کشیده است، سعی کنید کولرهایی بخرید که گارانتی‌های معتبری هم داشته باشند.

۵. به محل زندگی خود دقت کنید

کولر آبی به هیچ‌ عنوان گزینه‌ی مناسبی برای شهرهای کم‌آب و شرجی به شمار نمی‌آید. چون علاوه بر مصرف آب زیاد، رطوبت هوا را نیز تا حد زیادی بالا می‌برد و باعث شرجی‌شدن محیط می‌شود. کولر آبی بیشتر برای شهرهایی مناسب است که رطوبت هوای ناچیزی (کمتر از ۲۰ درصد) داشته باشند. این شهرها عبارتند از: اصفهان، تهران، قزوین، قم، سمنان، کاشان، شیراز، یزد، کرمان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان و بخش‌هایی از گرگان.

کولر آبی به هیچ‌ عنوان گزینه‌ی مناسبی برای شهرهای کم‌آب و شرجی به شمار نمی‌آید.

۶. به جنس واسط تبخیری توجه کنید (سلولزی یا پوشالی)

از هر طرف که فکرش را بکنید واسط‎‌های تبخیری سلولزی بهتر از پوشالی عمل می‌کنند، چون هم هوا را بیشتر خنک می‌کنند، هم لازم نیست مثل پوشال تندتند عوضشان کنید (تقریبا هر پنج سال یکبار) و هم آلودگی‌های بیرون را به داخل راه نمی‌دهند اما خب، قیمت نسبتا بالایی هم دارند. دیگر انتخاب با خودتان!

از هر طرف که فکرش را بکنید واسط‎‌های تبخیری سلولزی بهتر از پوشالی عمل می‌کنند!

سوالات متداول درباره راهنمای خرید کولر آبی

کولر آبی پوشالی بخریم یا سلولزی؟

از هر طرف که فکرش را بکنید واسط‎‌های تبخیری سلولزی بهتر از پوشالی عمل می‌کنند، چون هم هوا را بیشتر خنک می‌کنند، هم لازم نیست مثل پوشال تندتند عوضشان کنید (تقریبا هر پنج سال یکبار) و هم آلودگی‌های بیرون را به داخل راه نمی‌دهند اما خب، قیمت نسبتا بالایی هم دارند.

کولر آبی برای چه شهرهایی مناسب است؟

کولر آبی در این شهرها عملکرد بهتری دارد: اصفهان، تهران، قزوین، قم، سمنان، کاشان، شیراز، یزد، کرمان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان و بخش‌هایی از گرگان.

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟

به شرایطتان بستگی دارد: اگر در شهرهای گرم و خشک زندگی می‌کنید یا مصرف کم برق برایتان مهم است، بدون هیچ تردیدی سراغ کولرهای آبی بروید. اما اما اگر در شهرهای شرجی زندگی می‌کنید، یا مستأجرید یا در شهرهای آلوده مثل تهران سکونت دارید، بهتر است سراغ کولرهای گازی بروید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x