هفت ماسک صورت خانگی برای درمان جوش + روش تهیه


549

تا چند دقیقه قبل از شروع مهمانی همه چیز آرام به نظر می‌رسد: بهترین لباستان را پوشیده‌اید، دوش گرفته‌اید و با ادکلن همیشگی‌ خودتان را خوشبو کرده‌اید. اما وقتی برای چک‌کردن نهایی ظاهرتان جلوی آینه می‌ایستید، یک‌دفعه تمام دنیا روی سرتان خراب می‌شود: یک جوش بزرگ بالای لبتان سبز شده و تمام زحماتتان را به هدر داده!

اولین کاری که خیلی از ما این‌جور موقع‌ها می‌کنیم این است که فورا می‌رویم سراغ گوگل و با هزارجور درمان خانگی و غیرخانگی به جان جوشمان می‌افتیم اما فقط همه چیز را خراب‌تر از قبل می‌کنیم! غافل از این‌که هیچ جوشی یک‌شبه به وجود نمی‌آید و یک‌شبه هم از بین نمی‌رود.

برای خلاص‌شدن‌شدن از شر جوش‌ها باید برای مراقبت از پوستمان یک برنامه منظم داشته باشیم. استفاده از ماسک‌های طبیعی صورت یکی از موثرترین روش‌هایی است که می‌توانید در این برنامه بگنجانید. در ادامه با هفت نمونه از این ماسک‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

هیچ جوشی یک‌شبه به وجود نمی‌آید و یک‌شبه هم از بین نمی‌رود.

ماسک صورت چیست و دقیقا چکار می‌کند؟

خیلی ساده و سرراست اگر بخواهیم بگوییم: ماسک صورت یک‌جور خمیر نرم است که روی صورت مالیده شده و پس از دقایقی شسته می‌شود. مهم‌ترین کاربرد این خمیر پاکسازی پوست و رساندن مواد مغذی به آن است. به همین خاطر استفاده منظم از ماسک صورت باعث می‌شود تا پوستتان شفاف‌تر، شاداب‌تر و جوان‌تر از قبل شود.

معرفی هفت ماسک صورت خانگی برای درمان جوش

ماسک‌های خانگی صورت دو ویژگی خیلی مهم دارند که آن‌ها را از محصولات مشابه متمایز می‌کند: اول این‌که مواد اولیه‌شان ارزان و در دسترس است و دوم این‌که عوارض قابل توجهی ندارد. همین دو فاکتور باعث شده تا افراد زیادی برای درمان جوش‌هایشان به استفاده از این ماسک‌ها رو بیاورند. در ادامه با هفت ماسک صورت خانگی برای رفع جوش آشنا می‌شویم:

ماسک‌های خانگی ارزان و در دسترسند و عوار چندانی برای پوست ندارند.

۱. ماسک جو دوسر

خواص جو دوسر برای سلامت پوست یکی دوتا نیست. این ماده غذایی که سرشار از ویتامین‌های B و E و انواع مواد معدنی و پروتئین است، علاوه بر سم‌زدایی از پوست صورت، به آن شادابی و نشاط می‌بخشد.

روش تهیه: برای تهیه این ماسک مقداری بلغور را توی آب بجوشانید. سپس آن را از روی حرارت بردارید تا خنک شود. حالا آن را روی صورت خود بمالید و پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بشوییدش.

فوت کوزه‌گری: برای تأثیر بیشتر می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل یا چند قطره روغن درخت چای و زردچوبه نیز به آن اضافه کنید.

ماسک جودوسر علاوه بر سم‌زدایی از پوست صورت، به آن شادابی و نشاط می‌بخشد.

۲. ماسک قهوه

بیشتر ما قهوه را به خاطر عطر و طعمش دوست داریم، اما آیا تا حالا چیزی از خواص این دانه‌های خوشبو برای سلامت پوست شنیده‌اید؟ ماسک قهوه سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، پوست را سفت می‌کند و از سرعت پیرشدنش می‌کاهد.

روش تهیه: مقداری قهوه دم‌شده یا پودر قهوه خیس‌خورده را روی پوست خود بمالید. سپس ده دقیقه منتظر بمانید تا مواد آن به پوستتان جذب شود. حالا می‌توانید صورتتان را بشویید.

فوت کوزه‌گری: برای این‌که فایده این ماسک را چند برابر کنید به محتویات آن دو قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید.

ماسک قهوه سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، پوست را سفت می‌کند و از سرعت پیرشدنش می‌کاهد.

۳. ماسک عسل

حساب این ماسک را از بقیه جدا کنید، چون کاری که با پوستتان می‌کند چیزی شبیه به معجزه است! عسل علاوه بر ترمیم زخم‌ها، به پاکسازی و شادابی پوست نیز کمک می‌کند. به علاوه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن جلوی انواع التهاب‌های پوستی (از جمله جوش) را می‌گیرد.

روش تهیه: برای تهیه این ماسک لازم نیست کار عجیب و غریبی بکنید: اگر عسل را توی یخچال نگه می‌دارید کمی آن را توی فضای باز بگذارید تا دمایش با محیط یکسان شود. حالا مقداری از آن را روی پوستتان بمالید و بیست دقیقه منتظر بمانید. سپس صورتتان را بشویید.

فوت کوزه‌گری: برای افزایش تأثیر این ماسک می‌توانید آن را با لیموی تازه یا زردچوبه یا جوش شیرین ترکیب کنید.

[post id=32007]

عسل علاوه بر ترمیم زخم‌ها، به پاکسازی و شادابی پوست نیز کمک می‌

۴. ماسک خیار

این یکی از بقیه مشهورتر است، چون احتمالا همه ما یکبار یکی از زن‌های فامیل یا همسایه را دیده‌ایم که روی صورتش چند برش خیار گذاشته است! اگر یکبار پوست خیار را به صورتتان مالیده باشید، احتمالا خودتان بهتر می‌دانید که چه‌قدر پوست را خنک و آرام می‌کند.به علاوه خیار به خاطر داشتن ویتامین E و پتاسیم به مرور کلک لکه‌های پوستی را هم می‌کند.

روش تهیه: برای تهیه این ماسک مقداری خیار را رنده کرده و روی صورتتان بمالید. سپس ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانید و آنگاه صورتتان را با آب گرم بشویید.

فوت کوزه‌گری: برای بهره‌بردن بیشتر از خواص این ماسک می‌توانید کمی آلوئه‌ورا، ماست پروبیوتیک یا کشک نیز به این ترکیب اضافه کنید. (توجه: اگر از ماست پروبیوتیک استفاده می‌کنید آن را به اطراف چشم خود نمالید.)

احتمالا همه ما یکبار یکی از زن‌های فامیل یا همسایه را دیده‌ایم که روی صورتش چند برش خیار گذاشته است!

۵. ماسک روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضدباکتری و ضدالتهاب معروف است که می‌تواند خیلی زود شما را از شر سلول‌های مرده‌ی پوستتان خلاص کند. به علاوه منافذ مسدود صورت را باز کرده و باعث از بین‌رفتن آکنه‌ها می‌شود. فقط حواستان به یک نکته باشد: اگر پوست حساسی دارید، بهتر است سراغ این ماسک نروید، چون ممکن است وضع صورتتان را بدتر کند.

روش تهیه: برای تهیه این ماسک بهتر است روغن درخت چای را با آب مخلوط کنید. نسبت روغن به آب باید ۱ به ۹ باشد. یعنی به ازای هر قطره روغن، ۹ قطره آب به آن اضافه کنید. سپس مخلوط به دست‌آمده را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بمالید و آن وقت آن را با آب ولرم بشویید. (توجه: برای جلوگیری از بروز حساسیت بهتر است بعد از شستشوی صورتتان از یک نرم‌کننده استفاده کنید.)

فوت کوزه‌گری: برای استفاده بهتر از خواص این ماسک می‌توانید چند قطره روغن زیتون، آرگان، بادام یا نارگیل نیز به آن بیفزایید.

روغن درخت چای یک ضدباکتری و ضدالتهاب معروف است که می‌تواند خیلی زود شما را از شر سلول‌های مرده‌ی پوستتان خلاص کند.

۶. ماسک چای سبز

ماسک چای سبز یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین ماسک‌های صورت در سراسر دنیاست. لایه‌برداری ملایم از سطح پوست، جوان‌سازی و از بین‌بردن آلودگی‌‌های صورت از مهم‌ترین دلایل اقبال به این ماسک است. خلاصه حتی اگر مثل من از طعم چای سبز خوشتان نمی‌آید، شاید بتوانید از این طریق دوستی‌تان را باهاش شروع کنید!

روش تهیه: روش‌های تهیه ماسک چای سبز به تعداد خلایق است! ولی ما بامزه‌ترین‌شان را با شما به اشتراک می‌گذاریم: یک قوری چای سبز دم کنید و سپس آن را توی قالب یخ بریزید و بگذارید توی فریزر. وقتی یخ بست، آن را روی پوست صورت خود بکشید تا به مرور آب شود. در نهایت صورت خود را با آب ولرم بشویید. همین!

فوت کوزه‌گری: اگر حال و حوصله‌ی این تشریفات را ندارید یک عدد چای سبز کیسه‌ای را توی آب جوش بیندازید و وقتی دم‌ کشید، آن را روی صورت خود بمالید.

۷. ماسک آلوئه‌ورا

اسناد تاریخی نشان می‌دهند که حتی مصریان باستان نیز از ژل آلوئه‌ورا برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و عفونت‌هایشان استفاده می‌کرده‌اند. ماسک صورت آلوئه‌ورا که مثل ماسک چای سبز یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ماسک‌های صورت در همه‌جای دنیاست آفتاب سوختگی را درمان می‌کند، لک‌ها و جوش‌ها را از بین می‌برد و یک آبرسان و مرطوب‌کننده قوی به شمار می‌آید.

روش تهیه: راه آسان‌تر این است که ژل آلوئه‌ورا را از عطاری بخرید و روی صورتتان بمالید و بعد از بیست دقیقه بشوییدش. اما اگر خیلی حوصله دارید: ابتدا برگ‌های آلوئه‌ورا با دقت بشویید و آن را به صورت طولی برش بزنید. بعد با کمک یک کاردک یا قاشق ژل آن را بتراشید و توی میکسر بریزید تا بافت یکدستی پیدا کند.

فوت کوزه‌گری: ماسک آلوئه‌ورا را با چیزهای مختلفی مخلوط می‌کنند اما عسل، لیمو، خیار، روغن زیتون و موز از همه رایج‌تر است.

[post id=30010]

آلوئه‌ورا آفتاب سوختگی را درمان می‌کند، لک‌ها و جوش‌ها را از بین می‌برد و یک آبرسان و مرطوب‌کننده قوی به شمار می‌آید.

سوالات متداول درباره ماسک صورت برای رفع جوش

ماسک صورت چیست؟

خیلی ساده و سرراست اگر بخواهیم بگوییم: ماسک صورت یک‌جور خمیر نرم است که روی صورت مالیده شده و پس از دقایقی شسته می‌شود. مهم‌ترین کاربرد این خمیر پاکسازی پوست و رساندن مواد مغذی به آن است.

ماسک خانگی بهتر است یا فروشگاهی؟

ماسک‌های خانگی صورت دو ویژگی خیلی مهم دارند که آن‌ها را از محصولات مشابه متمایز می‌کند: اول این‌که مواد اولیه‌شان ارزان و در دسترس است و دوم این‌که عوارض قابل توجهی ندارد.

چطور ماسک صورت آلوئه‌ورا درست کنیم؟

راه آسان‌تر این است که ژل آلوئه‌ورا را از عطاری بخرید و روی صورتتان بمالید و بعد از بیست دقیقه بشوییدش. اما اگر خیلی حوصله دارید: ابتدا برگ‌های آلوئه‌ورا با دقت بشویید و آن را به صورت طولی برش بزنید. بعد با کمک یک کاردک یا قاشق ژل آن را بتراشید و توی میکسر بریزید تا بافت یکدستی پیدا کند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x