از لباس تعزیه‌خونی تا گالش‌های مازندرونی! + دسته بندی «مد و پوشاک» با سلام رو کشف کن


339

همه کسانی که توی زندگی‌شان یک کتاب روانشناسی خوانده‌اند یا حداقل پای صحبت‌های یک روانشناس نشسته‌اند احتمالا اسم آبراهام مازلو را شنیده‌اند. پدر روانشناسی انسان ‌گرایانه که معتقد است همه نیازهای انسان‌ها در جهان از یک هرم تبعیت می‌کند که نیازهای فیزیولوژیکی در قاعده مثلث قرار گرفته و ابتدایی‌ترین نیازهاست. نیازهای فیزیولوژیک هم به زبان ساده یعنی غذایی برای خوردن و لباسی برای پوشیدن و تامین این نیازها انقدر مهم است که تا محقق نشود هیچ وقت انسان برای به دست آوردن نیازهای دیگر انگیزه پیدا نمی کند .

حالا همین پوشاک از یکی از اولین نیازهای بشر به یکی از مهم‌ترین بیزینس‌های جهان تبدیل شده است تا جایی که در آخرین ارزش گذاری‌ها ، ارزش صنعت جهانی مد و فشن در حدود 3 تریلیون دلار تخمین زده شده است. حرف پول شد پولی که چرخ زندگی خیلی ها را می چرخاند از یک خیاط خانگی گرفته که توی پارکینگ خانه‌اش خیاطی می‌کند تا تاجری که ارزش صادرات و وارداتش  در حوزه پوشاک میلیاردها دلار است. همین سودآوری و همه شمول بودن این محصولات باعث شده است که پای ثابت همه آنلاین شاپ ها یک دسته‌بندی پرطرفدار باشد دسته‌بندی‌ای به نام مد و پوشاک. که در بعضی از آنها همه جیز را می‌شود پیدا کرد، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد.

عمامه

احتمالا هیچ‌کسی در ایران نیست که نداند عمامه مهم‌ترین بخش لباس روحانیت است اما برخی نمی‌دانند که همانطور که از اشعار قدیمی فارسی برداشت شده است عمامه یکی از عناصر پوشش اصیل ایرانی نیز بوده است. عمامه یا دستار پای ثابت پوشش بزرگان و صاحب منصبان در زمانهای قدیم بوده است اما امروز مختص به روحانیان است و در دو رنگ سفید برای غیر سادات و سیاه برای سادات به وسیله پارچه‌های پنبه‌ای تولید و عرضه می‌شوند.

با اینکه بیشترین مصرف عمامه در ایران و برخی از کشورهای عربی است اما تا همین چندسال پیش تولید این نوع پارچه ها در انحصار کشورهایی مانند هند، تایلند و انگلستان بود تا اینکه در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار پارچه‌ای با عنوان تیجان به همت متخصصین نساجی ایران تولید و جایگزین وال هندی شد که تا امروز با صدها هزار متر تولید از این پارچه رضایت مصرف‌کنندگان را به دست آورده است.

ست لباس ورزشی تیم فوتبال

سال‌های دور در فوتبال ملی و باشگاهی تیم ها فصل‌های پشت سر هم را با یک لباس ثابت و بدون تغییر می‌گذراندند اما صنعت مد و پوشاک تیم‌های فوتبال را هم تحت تاثیر قرار داده است لباس ها دائما در حال تغییر است و فیفا هم کوچکترین تغییرات در لباس‌ها را زیرنظر می‌گیرد و در آپدیت‌های خود می آورد برای همین هم هست که هواداران ثابت تیم‌های فوتبال برای هر فصل و هر دوره از مسابقات منتظر لباس جدید می‌مانند و همین هواداران وفادار یکی از بهترین خریداران تولیدکنندگان لباس هواداری هستند.

لباس تعزیه‌خوانی

خیلی از ما احتمالا، یک بار تعزیه را اگر نه از نزدیک حداقل توی رسانه‌ها دیده‌ایم ، نمایشی از تقابل خیر و شر که از سالهای پیش از اسلام هم در ایران مطرح و داستان آن معمولا برگرفته از حماسه‌های شاهنامه‌ای بود اما بعد از ورود اسلام این شیوه نمایش به سمت روایت‌های آئینی و به ویژه روز عاشورا کشیده شد. برای باورپذیری بیشتر مخاطب و تصویرسازی نزدیک به روز واقعه یکی از ملزومات اصلی تعزیه لباس است برای همین هم باید لباس‌ها هم تصویرگر همین تقابل خیر و شر باشد، لباس سبز با روبنده‌های مشکی و کلاه خودهایی با پرهای سبز نمایده خیر و برعکس لباس‌های قرمز نماد گروه شر هستند.

اشارپ

اشارپ از کلمه اشقپ در زبان فرانسه به معنای شال گرفته شده است، اما در ایران به شکلی از رودوشی سه گوش گفته می‌شود. اشارپ یکی از پوشش‌های قدیمی زنان به خصوص در روزهای سرد است که روی دوش می‌اندازند، جنسشان معمولا بافتنی یا قلاب بافی است و پیشینه‌اش تقریبا به پیدایش قلاب‌بافی یعنی ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد و تا امروز هم به عنوان یکی از المان‌های پوشش زنانه حفظ شده است.

لباس عروس

همانقدر که برای ما لباس عروس با رنگ‌های تیره عجیب و دور از ذهن است تا قبل از قرون وسطی لباس عروس سفید عجیب بوده چون سفید رنگ مخصوص عزاداری محسوب می‌شد، اما این تغییر ۱۸۰ درجه ای فقط از صنعت مد و پوشاک بر می آمد، سال ۱۸۴۰ بود که ملکه ویکتوریا تصمیم گرفت برای اینکه با کل دنیا متفاوت باشد لباس عروس سفید بپوشد و از آن زمان بود که لباس عروس سفید بین اروپایی ها و آمریکایی ها رواج پیدا کرد و تا سال ۱۸۹۰ تقریبا همه گیر شد. اگر چه رنگ لباس عروس از آن سال بدون تغییر مانده اما طراحان این صنعت هنوز راه های زیادی برای پول درآوردن بلدند و با طراحی‌های به روز لباس‌های عروس سلیقه مشتری‌های خود را جذب می‌کنند.

گالش پلاستیکی

چرم طبیعی، چرم مصنوعی، کتان، پارچه، فوم، همه این‌ها بخشی از دسته‌بندی اجناس کفش در دنیا است که در کارگاه‌های کوچک یا کارخانه‌های پیشرفته تولید می‌شوند، اما کفش‌های بعضی از نقاط کشور جنس مخصوص به خود و سازگار با اقیلم آن محدوده را دارد. اگر تا پیش از این سفری به شمال داشته‌اید حتما نوعی از کفش‌های خاص را پای مردم بومی خطه گیلان و مازندران به خصوص در مناطق ییلاقی دیده‌اید کفش‌هایی پلاستیکی با عنوان گالش که به خاطر بارش زیاد باران و گل و لای از جنس پلاستیک ساخته می‌شدند که مقاومت بالایی داشته باشند و به راحتی قابل شست‌وشو باشند.

مهره صدفی

در پیشرفت صنعت مد، جواهرات و اکسسوری‌ها هم پایه پای پوشاک در حال به روز شدن هستد و هر روز مدلهای متنوع و زیبایی وارد دنیای مد می‌شود و قبلی ها را کنار می‌زند اما بعضی وقت‌ها پس از مدتی دوباره سروکله قدیمی ها پیدا می شود تا اثبات کنند که دود از کنده بلند می شود یکی از قدیمی‌ترین انواع جواهرات مهره‌های صدفی هستند که قدمتشان به ۱۰۰ هزار سال پیش بر می گردد. استفاده کنندگان این جواهرات معتقدند که این مهره ها علاوه بر زیبایی مزایای بسیار دیگری هم دارند مثل اینکه از چشم زخم جلوگیری می‌کند و در درگیری‌های احساسی یک مسکن عالی به حساب می آید. در فنگ شویی هم به خاطر طبیعی و ارگانیک بودن صدف جایگاه خاصی برای آن قائل هستند و اعتقاد دارند که همیشه انرژی مثبت به همراه دارند و آن را نماد تولد و خوشبختی می دانند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x