می‌خواهیم دنیا روغن کرمانشاهی را بشناسد


401

کرمانشاه را به چه چیزی می‌شناسید؟ به روغن کرمانشاهی‌اش! هر جای ایران که زندگی کرده باشی تا به امروز برای یکبار هم که شده نام«روغن کرمانشاهی» به گوشت خورده است. در کشور ما مرغوبترین روغن حیوانی در کرمانشاه تولید می‌شود. دلیل مرغوبیت روغن کرمانشاهی به دلیل شرایط خاص آب و هوا، مراتع سرسبز و علوفه خاص مراتع این منطقه است. «غرفه‌ی آرتیشو» که توسط چند جوان خوش‌ذوق و پرتلاش ایجاد شده و اداره می‌شود سعی دارد تا مرغوب‌ترین روغن کرمانشاهی را به دست خاطرخواهانش برساند.

سوغات خوش عطر و طعم کرمانشاه

چند سال پیش، آرمان سعادتی، بهراد کیانی و فرشید شکور تصمیم گرفتند کسب و کاری برای خود دست و پا کنند. آن‌ها که اهل کرمانشاه بودند همیشه از طرف دوستانشان با یک تقاضا رو به رو می‌شدند، دوستانشان می‌گفتند:«میشه برامون سوغات کرمانشاه بفرستید؟» و بعد از دریافت روغن کرمانشاهی، مدهوش از عطر و طعمش می‌گفتند نظیر آن را جایی ندیده‌اند.  همین نکته موجب شد، آقا آرمان و دوستانش در سال 95 را تاسیس کنند. آقای سعادتی می‌گوید:« ما تصمیم گرفتیم این سوغات شهرمون رو بصورت تخصصی و با کیفیت بالا و بهداشتی تولید کنیم و در اختیار همه مردم بذاریم، حالا ما سه محصول روغن حیوانی گاوی خالص، روغن حیوانی ممتاز گاوی‌گوسفندی و روغن حیوانی اعلا گوسفندی رو داریم.»

تهیه محصول از تولید کنندگان بومی

در کرمانشاه، روستاییان و عشایر زیادی هستند که روغن درجه یک تولید می‌کنند، آقای سعادتی و همکارانش در آغاز را تصمیم گرفتند با تعداد محدودی از تولیدکننده‌های بومی ارتباط برقرار کنند و محصول خوب و مرغوب را از آن‌ها تهیه کنند. به این صورت که روغن حیوانی را می‌خریدند بعد از خالص سازی در کارگاه و بسته‌بندی در قوطی‌های کنسروی، محصول را برای مشتری ارسال می‌کردند. همین که روغن در یک بسته‌بندی خوب، بدون بیرون ریختن و هدر رفتن به دست مشتری می‌رسید یکی از نکات مثبت کار بود. اما تیم آرتیشو می‌خواست گام دیگری برای رشد کسب و کارش بردارد. آقای سعادتی می‌گوید:« بعد یه مدت فعالیت توی بازار و رشد کسب و کارمون تصمیم گرفتیم بخشی از روغن رو که روغن گاویه، خودمون با روشی که تلفیقی از روش سنتی و استفاده از ابزار صنعتی هستش تولید کنیم و فقط روغن گوسفندی رو از تولید کننده‌های عشایر بخریم و بعد از آزمایش توی آزمایشگاه مستقر در کارگاه و تایید خالص بودن روغن اجازه بدیم روغن وارد چرخه کار ما بشه.»

می خواهیم برند روغن کرمانشاهی را احیا کنیم

آقای سعادتی و همکارانش، در کنار اینکه میخواهند فعالیتی اقتصادی داشته باشند و چرخ زندگی خود و سایر افراد مشغول در کارگاه را بچرخانند، هدف دیگری هم دارند، آقا آرمان می‌گوید:« یکی از اهداف ما از ابتدای شروع کسب و کارمون این بوده که برند روغن کرمانشاهی را مجدد احیا کنیم و باکیفیت ترین روغن حیوانی رو به دست مشتری‌هامون برسونیم.بطوریکه بتونیم این سوغاتی کرمانشاه رو به کشورهای دیگه صادرات کنیم و سهمی توی احیای برند روغن کرمانشاهی داشته باشیم. از نظر ما محصول اصل کرمانشاه  درحقیقت بیان کننده هویت و اصالت نیاکان ماست.از طرفی در تلاشیم با توجه به نرخ بالای بیکاری در شهرمون کارآفرینی کنیم و برای دیار خودمون ثروت‌آفرینی داشته باشیم.» از آقای سعادتی می‌پرسم نام آرتیشو از کجا آمده و چه معنای دارد و او پاسخ می‌دهد:« آرتیشو یک گیاه خیلی پرخاصیت هست که به صورت خودرو در فصل بهار در دامنه های زاگرس یافت میشه.کسب و کار ما در ابتدا این نام رو انتخاب کرد چرا که حوزه فعالیت ما استفاده و عرضه از این گیاه و محصولات ارگانیک بومی کرمانشاه بود اما بعد از مدتی وارد تولید روغن حیوانی شدیم و اسم آرتیشو رو روی محصولمون گذاشتیم و با همین نام شروع به فعالیت در حوزه روغن کرمانشاهی کردیم.»

در کرونا باسلام به کمک ما آمد

شروع یک کسب و کار از صفر و تلاش برای رشد و پیشرفت در کنار تمام شیرینی‌ها و حس‌های خوب با سختی‌ها و دشواری‌هایی هم همراه است. گروه آرتیشو هم در این قضیه مستثنی نیست. آقای سعادتی می‌گوید:« یکی از سختترین روزهای کسب و کار ما ابتدای سال 99 و شیوع بیماری کرونا بود. فروش‌های حضوری به شدت کم شده بود و ما دچار بحران شده بودیم. اینجا بود که باسلام به کمک ما اومد و حضور در این پلتفرم باعث شد ما روی فروش اینترنتی تمرکز کنیم و بتونیم هم توی باسلام و هم سایت خودمون و پلتفرم‌های دیگ فعالیت کنیم.» کرونا و آسیب‌هایی که بر پیکر اجتماع به همراه داشت بسیاری از کسب و کارها را زمین‌گیر کرد، اما انعطاف پذیری تیم آرتیشو و رو آوردن به فروش آنلاین موجب شده دریچه‌ای جدید به روی آن‌ها گشوده شود و حتی فروششان رشد چشم‌گیری داشته باشد.

سیب سلامت داریم

 یکی از نکاتی که تیم آرتیشو را از دیگر هم صنف‌های خود متمایز می‌کند داشتن سیب سلامت است. برای بسیاری از مشترین مهم است که یقین داشته باشند محصول خریداری‌شده‌ سالم است و با توجه به استاندارد‌های بهداشتی تولید شده است.آقای سعادتی می‌گوید:« ما نسبت به تولید کنندگان روغن در استان های دیگر دست‌رسی راحتتر وبهتری به روغن تولیدی عشایر داریم، از طرفی به خاطر نزدیکی به عشایر عزیز میتونیم روغن‌های باکیفیت‌تر و قیمت مناسب‌تر تهیه کنیم تا قیمت نهایی محصولمون نسبت به استان‌های دیگه پایین تر باشه. همچنین بسته بندی حرفه ای و بهداشتی با نشان سیب سلامت و حلال، ما رو از تولید کننده‌های دیگه متمایز میکنه به طوری که محصولات ما علاوه بر داخل کشور در کشورهای همسایه هم خواهان زیادی داره.»



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x