یک راهنمای جمع‌وجور برای خرید روتختی + ریزه‌کاری‌ها و نکات مهم


344

رخت‌خواب صمیمی‌ترین دوست آدم است. می‌پرسید چرا؟ چون هیچ‌کس حتی نزدیک‌ترین دوستانتان هم نمی‌توانند در شبانه‌روز چندین ساعت شما را در آغوش بگیرند، اما رخت‌خواب این کار را بدون مزد و منت برایتان انجام می‌دهد!

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کالای خواب روتختی است. خرید این قسمت از رخت‌خواب در نگاه اول خیلی ساده و کم‌اهمیت به نظر می‌آید، اما هزار نکته باریک‌تر از مو اینجاست که دانستن‌شان برای داشتن یک خواب خوب و باکیفیت ضروری است. این متن یک راهنمای جمع‌و‌جور برای خرید روتختی است.

هنگام خرید روتختی به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید رو تختی باید به نکات زیادی توجه کنید: از توجه به جنس و اندازه و طرح و رنگ گرفته تا دقت به عادات شخصی خواب و قیمت و … . در ادامه با این نکات بیشتر آشنا می‌شویم.

۱. جنس روتختی؛ لطفا سراغ روتختی‌های توری و ساتن نروید

موقع خرید روتختی و کالای خواب بیشتر به شیک و تجملاتی‌بودنش اهمیت می‌دهید؟ لطفا این کار را نکنید! چون این‌جور روتختی‌ها بیشتر از جنس توری و ساتن نایلونی هستند و اصلا به درد خوابیدن نمی‌خورند.

روتختی خوب آن است که به الکتریسیته گرفتار نشده(!) و گرم و زبر و سنگین هم نباشد. به علاوه دوام و عمر مفید زیادی هم داشته باشد. چون قرار است هر روز چندین ساعت‌ و به مدت طولانی از آن‌ استفاده کنید.

بهترین پارچه برای روتختی پارچه‌ی نخی‌ است. آن هم پارچه‌ای که از مواد طبیعی بافته شده باشد. با روتختی نخی می‌شود راحت خوابید، چون نرم و سبک است. به علاوه تماس پوستی با آن چندش‌آور و حساسیت‌زا نبوده و باعث عرق‌کردن در خواب نمی‌شود. شست‌وشو و نظافت آن هم راحت‌تر از بقیه جنس‌ها است.

البته گزینه‌های دیگری هم وجود دارد: مثل پارچه‌هایی که از ترکیب نخ‌های طبیعی و صنعتی بافته شده‌اند. اگرچه این روتختی‌ها به خوبی روتختی‌های نخی نیستند اما با توجه به قیمتشان، می‌توانید رویشان حساب باز کنید.

موقع خرید کالای خواب بیشتر به شیک و تجملاتی‌بودنش اهمیت می‌دهید؟ لطفا این کار را نکنید!

۲. عادات شخصی خواب؛ دوست دارید رخت‌خوابتان خنک باشد یا گرم و نرم؟!

خیلی از ما دوست داریم وقت خوابیدن یک ملحفه و روتختی خنک را لمس کنیم. این نرمی و خنکا به جنس و ضخامت روتختی و ملحفه ربط دارد. کسانی هم هستند که دلشان می‌خواهد موقع خواب جایشان گرم باشد تا خواب راحتی داشته باشند.

عادت‌های شخصی ما در هنگام خواب هم از آن مواردی است که باید در هنگام خرید روتختی به آن‌ها توجه کنیم. اگرچه تنظیم این مورد تا حد زیادی به جنس روتختی بستگی دارد اما ضخامت آن هم بی‌تأثیر نیست. به علاوه الیاف داخلی روتختی هم در خنک یا گرم‌ماندن آن مؤثرند.

الیاف داخلی روتختی در خنک یا گرم‌ماندن آن تأثیر زیادی دارند.

۳. اندازه روتختی؛ سایز روتختی تاحد زیادی به فضای اتاق خوابتان بستگی دارد

سایز روتختی‌ها را معمولا با توجه به تک‌نفره یا دونفره‌بودن تخت تنظیم می‌کنند. با این همه اندازه روتختی تا حد زیادی به فضای اتاق خواب شما هم بستگی دارد. روتختی‌های بزرگ و آویخته برای اتاق‌های کوچک خیلی جالب نیستند. در نتیجه بهتر است در این نوع اتاق‌ها بیشتر از کاور روتختی استفاده کنید.

روتختی‌های بزرگ و آویخته برای اتاق‌های کوچک خیلی جالب نیستند.

۴. طرح و رنگ روتختی؛ ظاهر روتختی را با دکوراسیون اتاق خوابتان ست کنید

اگر به طراحی داخلی خانه‌تان خیلی اهمیت می‌دهید، باید در انتخاب طرح و رنگ مناسب برای روتختی هم خیلی دقت به خرج بدهید. تخت یکی از بزرگ‌ترین وسایل اتاق خواب است و به همین خاطر طرح و رنگ روتختی نقش مهمی در زیبایی آن دارد.

اگر دکور اتاقتان مدرن و مینیمال است، بهتر است سراغ طرح‌های ساده با رنگ‌های ملایم بروید. برای اتاق بچه‌ها هم می‌توانید از روتختی‌های خوش‌رنگ با طرح‌های جذاب استفاده کنید.

در کل رنگ و طرح روتختی به فضای اتاق و سلیقه‌ی شما بستگی دارد. اگر در حال تغییر دکور اتاق یا خرید جهیزیه یا نقل مکان به یک خانه جدید هستید، بهتر است انتخاب و خرید روتختی را بگذارید برای مرحله آخر. روتختی آخرین موردی است که در دکور باید با سایر وسایل هماهنگ شود.

[post id=33562]

اگر دکور اتاقتان مدرن و مینیمال است، بهتر است سراغ طرح‌های ساده با رنگ‌های ملایم بروید.

۵. بهداشت روتختی؛ سراغ جنسی بروید که راحت‌تر شسته می‌شود

ما ساعت‌های زیادی از شبانه‌روز را در رخت‌خواب می‌گذرانیم، پس باید حسابی حواسمان به نظافتش باشد. از آن‌جایی که پوست بیشترین تماس را با روتختی دارد، اگر روتختی کثیف باشد، به احتمال زیاد به بیماری‌های پوستی مبتلا خواهید شد.

به علاوه الیاف مضر و آلوده‌ی پارچه روتختی منجر به بیماری‌های تنفسی می‌شوند. قصه آن‌جایی ترسناک‌تر می‌شود که بدانیم کالای خواب و به خصوص روتختی می‌تواند لانه‌ی گرم و نرمی برای انواع انگل‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها و حشرات موذی مثل ساس باشد.

همان‌طور که چند خط بالاتر گفتیم: پارچه‌های نخی و الیاف طبیعی راحت‌تر شسته می‌شوند. پس بهترین گزینه برای روتختی پارچه‌هایی هستند که از پنبه، کتان، ابریشم و… بافته شده‌ یا دست‌کم از ترکیب الیاف طبیعی با دیگر الیاف مصنوعی تولید شده باشند.

یادتان باشد که روتختی را باید با مواد شوینده ملایم بشویید. به علاوه برای جلوگیری از پوسیدگی نباید آن را برای مدت طولانی جلوی نور آفتاب بگذارید. برای خشک‌کردن روتختی بهتر است ابتدا آن را در جایی مثل یک سبد بگذارید تا آبش گرفته شود و بعد بدون کشیدن، روی بند پهن کنید.

کم حوصله‌اید یا وقت ندارید؟ چه بهتر! هیچ‌جا بهتر از خشکشویی نمی‌تواند روتختی‌هایتان را بشوید.

یادتان باشد که روتختی را باید با مواد شوینده ملایم بشویید.

۶. قیمت روتختی؛ هزینه‌‌ی بیشتر برای کالای خواب همیشه ارزشش را دارد!

بله، پارچه‌های نایلونی و پلی‌استری ارزان‌تر هستند، اما از آنجایی که «هیج ارزانی بی‌علت نیست»، احتمالا از خریدن روتختی با پارچه‌های مصنوعی پشیمان خواهید شد! چون این پارچه‌ها سبک و نرم و راحت نیستند و کیفیت خواب‌تان را پایین می‌آورند.

پس لطفا کمی سر کیسه را شل کنید و سراغ پارچه‌های باکیفیت و الیاف طبیعی بروید تا هم خواب راحت‌تری داشته و هم پولتان را هدر نداده باشید.

سوالات متداول درباره خرید روتختی

بهترین روتختی به لحاظ بهداشتی کدام است؟

پارچه‌های نخی و الیاف طبیعی راحت‌تر شسته می‌شوند. پس بهترین گزینه برای روتختی پارچه‌هایی هستند که از پنبه، کتان، ابریشم و… بافته شده‌ یا دست‌کم از ترکیب الیاف طبیعی با دیگر الیاف مصنوعی تولید شده باشند.

اندازه روتختی باید چه‌قدر باشد؟

اندازه روتختی تا حد زیادی به فضای اتاق خواب شما بستگی دارد. روتختی‌های بزرگ و آویخته برای اتاق‌های کوچک خیلی جالب نیستند.

روتختی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

روتختی خوب نباید گرم و زبر و سنگین باشد. به علاوه باید دوام و عمر مفید زیادی داشته باشد، چون قرار است هر روز چندین ساعت‌ و به مدت طولانی از آن‌ استفاده کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x