دستور پخت کیک لبو قرمز خانگی با پف زیاد (فر و بدون فر)


2,154

دستور پخت کیک لبو قرمز خانگی با پف زیاد (فر و بدون فر)

آشپز که باشید، چغندر قرمز برایتان یکی از الهام بخش‌ترین سبزیجات خواهد بود. چیزی که حتی می‌تواند یک سس سالاد ساده را تبدیل به یک سس صورتی کند. آن هم نه یک صورتی معمولی، بلکه یک صورتیِ خوش رنگ ! چغندر قرمز که اگر آن را بپزیم، می‌شود همان لبوی خودمان ، درواقع یک رنگ‌دهنده‌ی طبیعی است که البته به‌خاطر فواید بی‌شمار و طعم خاص و متعادلش، می‌توان آن را به راحتی و بدون دغدغه ، در هر دستوری جا داد؛ و این‌گونه، هر دستور ساده و معمولی را ، به یک دستور متفاوت تبدیل کرد. کیک لبو را، به انواع مختلفی ، با سس یا بدون سس، با فر یا بدون آن ، با کره، به صورت اسفنجی یا ساده و گردویی می‌توان تهیه کرد.

طرز تهیه کیک لبو با فر

کیک‌های میوه‌ای با سس مخصوص را حتما یکبار با قهوه‌ی داغ، در هوای سرد امتحان کنید. قطعا این تجربه را هیچ‌وقت فراموش نخواهید کرد. برای داشتن یک کیک لبوی صورتی رنگ، کافی‌ست مواد زیر را آماده و مهیا کنید:

طرز تهیه کیک لبو با فر

مواد لازم کیک لبو

مواد لازممقدار
تخم مرغ سه عدد 
آرد ۲۲۵ گرم 
شکر ۲۲۰ گرم 
وانیل یک قاشق چایخوری  
روغن مایع ۱۲۰ میلی لیتر 
بکینگ پودر ۵ گرم 
لبوی پخته و رنده شده ۱۴۰ گرم ( حدود سه چهارم لیوان) 
آب لبو ۵۰ میلی‌لیتر 

مواد لازم سس کیک لبو

مواد لازممقدار
تخم مرغ سه عدد 
آرد ۲۲۵ گرم 
شکر ۲۲۰ گرم 
وانیل ۱ قاشق چایخوری  
روغن مایع ۱۲۰ میلی لیتر 
بکینگ پودر ۵ گرم 
لبوی پخته و رنده شده ۱۴۰ گرم ( حدود سه چهارم لیوان) 
آب لبو ۵۰ میلی‌لیتر 

دستور پخت کیک لبو

  • مرحله اول: تخم مرغ‌ها را در ظرف گود مناسب و بزرگی شکسته ، شکر را اضافه کنید. وانیل را هم بریزید و شروع کنید به هم زدن. آنقدر به هم زدن ادامه دهید تا کرم رنگ و کشدار شوند.
  • مرحله دوم: یکی دو عدد لبو را در آب جوش بپزید . پوست آن را گرفته و رنده درشت کنید. لبوی آماده شده و آب لبو را به تخم‌مرغ‌های زده شده اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند.
  • مرحله سوم: روغن مایع را اضافه کرده ، کمی هم بزنید تا مخلوط شود.
  • مرحله چهارم: اکنون نوبت اضافه کردن مواد خشک است. آرد و بیکینگ پودر را کمی مخلوط کنید. دو بار از الک رد کنید. بار سوم ، مواد خشک را روی مواد تر الک کنید . این کار را در سه نوبت انجام دهید و هربار، با لیسک ، به آرامی در یک جهت هم بزنید تا گلوله‌ای از آرد در مایع باقی نماند. البته هم زدن زیاد هم باعث خوابیدن پف مواد می‌شود.
دستور پخت کیک لبو

طرز تهیه سس لبو

حالا نوبت آماده کردن یک سس خوشمزه است. در یک قابلمه‌ی کوچک یا شیرجوش، شکر، نشاسته‌ی ذرت که حتما حواستان باشد مانده نباشد تا سس‌تان بو و طعم بد نگیرد، و آب لبو را خوب هم بزنید تا حل شود و سپس حرارت را روشن کنید. در این میان آب لیمو و در پایان پوست رنده‌شده‌ی پرتقال را بیافزایید. وقتی سس به غلظت مناسب و دلخواه رسید، از روی حرارت بردارید. هرگاه کیک‌تان خنک شد، آن را با سس بپوشانید و با مغز گردو ، پرک یا خلال بادام، یا حتی خلال و پودر پسته برای یک سفره یلدایی ، تزئین کنید.

طرز تهیه کیک لبو بدون فر

در ادامه با روش تهیه کیک لبو بدون استفاده از فر آشنا می‌شویم:

مواد لازم

مواد لازممقدار
تخم مرغ  سه عدد 
شکر یک پیمانه 
کره یک دوم پیمانه  
آرد  دو پیمانه 
بکینگ پودر یک قاشق غذاخوری  
لبوی پخته و رنده شده ۲۰۰ گرم 
طرز تهیه کیک لبو بدون فر

دستور پخت

  • مرحله اول: زرده و سفیده‌ی تخم مرغ را جدا کنید. کره را کمی زودتر از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسید‌. آرد و بیکینگ پودر را سه بار الک کنید.
  • مرحله دوم: کره را در ظرف مناسب انداخته ، شکر بریزید و به خوبی هم بزنید تا مخلوط ویکدست شوند.
  • مرحله سوم: سفیده‌ی تخم مرغ را اضافه کرده و باز هم آنقدر بزنید تا کمی پف دار شود. سپس ، زرده را هم اضافه کرده و با همزن برقی چند دقیقه‌ای بزنید. 
  • مرحله چهارم: رنده‌های لبو را اضافه کنید و باز هم، هم بزنید. مواد باید کمی سفت شوند.
  • مرحله پنجم: مواد خشک و الک شده را به مواد قبلی بیافزایید. به آرامی مخلوط کنید تا صاف و یکدست شوند.
  • مرحله ششم: می‌خواهید کیکتان را بدون فر بپزید؟ پس ابتدا قابلمه‌تان را با حرارت کم، گرم کنید. وقتی محیط داخل و دیواره‌های قابلمه با سر بسته به خوبی گرم شد، درون آن را با کمی روغن چرب کرده و کاغذ روغنی بیاندازید. مایع کیک را ریخته و سر قابلمه را ببندید. دمکنی و شعله پخش کن، فراموش نشود. پس از نیم ساعت ، آن را با خلال دندان امتحان کنید. اگر نپخته بود، ده پانزده دقیقه‌‌ی دیگر، ادامه دهید. پس از پخت ، با سس لبو و تکه‌های شکلات آن را تزیین و نوش جان کنید.

طرز تهیه کیک لبو با گردو

برای درست‌کردن کیک لبو با گردو مطابق دستورالعمل زیر پیش بروید:

مواد لازم

مواد لازممقدار
آرد دو پیمانه 
تخم مرغ سه عدد 
روغن مایع سه‌چهارم پیمانه 
شکر سه‌چهارم پیمانه  
آب لبو یک‌دوم پیمانه  
پوره لبو یک پیمانه 
گردوی خرد شده یک‌دوم پیمانه  
بکینگ پودر دو قاشق چایخوری  
وانیل یک‌چهارم قاشق چایخوری  
پودر دارچین یک‌دوم قاشق چایخوری  
طرز تهیه کیک لبو با گردو

دستور پخت

  • مرحله اول: اولین کار ، پختن لبوهاست. آن‌ها پوست گرفته ورقه کنید. کمی شکر رویشان بپاشید و بخارپز کنید. وقتی نرم و پخته شدند، آن‌ها را پوره کنید تا برای کیک حاضر شوند. آب لبو را هم دور بریزید ، زیرا به آن نیاز داریم.
  • مرحله دوم: مواد خشک کیک یعنی آرد سفید، بکینگ پودر و دارچین را مخلوط و سه بار الک کنید. آن ها را بگذارید کنار تا مرحله‌ی آخر. فر را از قبل روی دمای ۱۸۰ تنظیم کنید تا محیط داخل آن گرم شود. در عوض، تخم مرغ‌ها را از نیم ساعت قبل، از یخچال بیرون آورید تا هم‌دمای محیط شوند.
  • مرحله سوم: در یک ظرف مناسب، تخم‌مرغ‌ها، شکر و وانیل را ریخته ، به خوبی و با سرعت هم بزنید تا پف کنند و تغییر رنگ دهند.
  • مرحله چهارم: روغن مایع بریزید و هم بزنید. آب لبو پوره لبو بریزید و کاملا هم بزنید.
  • مرحله پنجم: مواد خشک الک شده را آرام آرام بیافزایید و به صورت دورانی ، مخلوط کنید.
  • مرحله ششم: گردوی خرد شده را به کیک اضافه کنید تا هنگام میل کردن، طعم خوبش در دهان حس شود.
  • مرحله هفتم: مایع را در قالب چرب شده با اندازه‌ی مناسب بریزید طوری که یک‌سوم بالایی خالی بماند. ۴۵ دقیقه در فر بپزید . اما حتما پس از نیم ساعت، آن را با خلال دندان چک کنید. می توانید پس از پخت و خنک شدن ، با استفاده از قالب های طرح دار و پودر قند، آن را تزیین کنید.

نکات و فوت و فن طرز تهیه کیک لبو

  • توقع نداشته باشید کیک لبو آن‌چنان پررنگ ‌و قرمز شود. اگر همچین انتظاری دارید، باید به مواد کیک، نوک قاشق رنگ خوراکی اضافه کنید‌.
  • دمای کیک را بالا نبرید تا به خوبی مغزپخت شود.
  • می‌توانید برای تزیین کیک لبو، خامه را با پودر لبو مخلوط کرده روی کیک بکشید و آن را با حبه‌های لبوی پخته یا انار و پودر نارگیل زیبا کنید‌.
  • می‌توان در این کیک ، از چغندر خام رنده شده هم استفاده کرد.
نکات و فوت و فن طرز تهیه کیک لبو

سوالات متداول درباره طرز تهیه کیک لبو

چرا کیک لبو قرمز نشد؟

رنگ طبیعی چغندر برای قرمز شدن کیک کافی نیست . اگر مایلید کیکتان قرمز شود، حتما به مقداری رنگ خوراکی قرمز نیاز دارید.

برای پف دار شدن کیک لبو چکار باید کرد؟

لبوی رنده شده را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود، نیم ساعت اول پخت، در فر را باز نکنید، از بکینگ پودر سالم استفاده کنید و فر را از قبل گرم کنید. 



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x