مهم‌ترین خواص روغن کنجد که نمی‌دانستید + ویدیو


979

خواص روغن کنجد

اگر تا الان متقاعد شده باشید که به جای روغن‌های تراریخته و کارخانه‌ای، روغنِ سالم و طبیعی تهیه کنید – روغن‌هایی که صدها سال اجداد ما مصرف می‌کردند و ما سال‌هاست آنها را کنار گذاشته‌ایم – احتمالا این دغدغه برای‌تان به وجود می‌آید که چه روغنی تهیه کنم؟ چه روغنی برای سرخ کردن مناسب است و حرارتِ بیشتری را تحمل می‌کند؟ کدام برای پخت‌وپز و برنج مناسب است؟

[post id=27976]

گاهی هم آنقدر مشغله دارید که فقط دلتان یک روغن همه‌کاره می‌خواهد؛ مخصوصِ همه‌ی غذاها! نیمروی صبح را با خیال راحت باهاش درست کنید. توی مهمانی آخرِ هفته، برای افرادِ‌ مسنِ خانواده لوبیاپلو درست کنید. برای بچه‌ها، ته‌دیگِ مَشتی سیب‌زمینی دربیاورید و… پس بگذارید شما را با یک روغنِ همه‌کاره آشنا کنم: روغن کنجد! خواص روغن کنجد آن‌قدر زیاد است که نمی‌شود همه را شمرد: هم طبیعی است، هم خوراکی و درمانی و هم برای ماساژ کاربرد دارد.

خواص روغن کنجد به روش کلدپرس (پرس سرد)+ ویدیو

در این ویدیوی کوتاه و کاربردی خانم سادات، یکی از غرفه‌دارهای باسلام توضیحات خوبی در مورد خواص روغن کنجد می‌دهد.

خواص روغن کنجد به روش کلدپرس (پرس سرد)
روغن کنجد
خواص روغن کنجد آن‌قدر زیاد است که نمی‌شود همه را شمرد: هم طبیعی است، هم خوراکی و درمانی و هم برای ماساژ کاربرد دارد.

کنجد، دوستی از دورانِ کودکی

کنجد یکی از اقلام پرمصرف در خانواده‌های جنوبی است. در شهرهای جنوبی، کنجد و خرما دو یارِ جدانشدنی از هم هستند. یکی از بوهای خوشِ کودکی، عطر کنجدِ مرغوبِ شوشتریِ در حالِ تفتی بود که مادر چند روز یک بار درست می‌کرد. شب‌های جمعه هم قبل از رفتن سرِ خاک، بساطِ رنگینک به پا بود که آن هم ترکیبی از خرما و ارده‌ی کنجد و کنجد بوداده است. پاییز که می‌شد صبحانه مورد علاقه‌مان ارده و شیره خرما بود یا حلوا ارده‌های خوشمزه دزفولی. عصرانه هم حلواکشی بوشهری که ترکیب خاصی از ارده و شیره است. مادر از روغن ارده و کنجد هم غافل نبود و میگو و ماهی را با این روغن درست می‌کرد.

خاصیت های کنجد
کنجد یکی از اقلام پرمصرف در خانواده‌های جنوبی است.

روغن کنجد چه ویتامین‌هایی دارد؟

روغنِ کنجد با وجود فواید زیادی که دارد، یکی از روغن‌های کمتر شناخته‌شده است. اما وقتش شده که دیگر این دانه‌های ریزه‌میزه را دستِ کم نگیرید! چرا که این روغن:

  • سرشار از ویتامین‌های محلول در چربی، مثل ویتامین ای و کا و دی است.
  • چربی آن از نوع غیراشباع است و در نتیجه می‌تواند چربی خون را کنترل کند.
  • برای افراد دارای فشار و چربی خونِ بالا مناسب است.

روغن کنجد چه فایده‌ای برای کودکان دارد؟

این روغن، انرژی مورد نیاز برایِ بدن کودکان و فعالیت مغزی آنها را تامین می‌کند. به علاوه سرشار از کلسیم است و به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین به طور کلی، برای رشد کودکان مفید است و محافظ خوبی برای سلامتی آنهاست. در واقع روغن کنجد یک مولتی ویتامینِ طبیعی به شمار می‌رود، درست همان چیزی که مامان‌ها دنبالش هستند! تازه برای ماساژ هم استفاده می‌شود. برای اگزما و خشکی پوستِ نوزادان و کودکان هم ردخور ندارد! البته قبل از مصرفِ کامل، حتما آن را در نقطه‌ای امتحان کنید تا کودکتان به آن آلرژی نداشته باشد.

ماساژ با روغن کنجد
از روغن کنجد می‌توانید برای ماساژ استفاده کنید.

در مورد خاصیت ضدالتهابی روغن کنجد بدانید

به قد و قواره‌اش نگاه نکنید! روغن کنجد علاوه بر ویتامین‌ها مقدار زیادی مواد معدنی درونِ خودش دارد. کلسیم، روی، مس، منزیم و آهن از جمله این مواد معدنی هستند. مس و روی به افزایش گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند و گردش خون بهتر می‌شود. به همین خاطر گرفتگی‌ها در بدن کمتر می‌شوند. تحقیقات ثابت کرده مسِ موجود در این روغن باعث کاهش التهاب در بدن و کاهش درد مفاصل می‌شود. برای همین در بیماری آرتریت روماتوئید و آرتروز می‌تواند نقش مؤثری در بهبود علائم بیماری داشته باشد.

روغن کنجد می‌تواند به بهبود سوختگی و جای زخم کمک کند

اگر خدای‌نکرده در منزل دچار سوختگی درجه یک یا سوختگی درجه دو شدید و به پمادِ‌ سوختگی دسترسی نداشتید، این روغن می‌تواند به شما کمک کند. طبق گفته‌ی پزشکان سنتی، روغن کنجد می‌تواند برای بهبود جای سوختگی هم کمک کند. آن هم به خاطر وجود ویتامین اِف و ای و نقش ترمیم کننده‌ای که روی پوست دارند. خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی این روغن را هم دست کم نگیرید. البته باید در درمان مداومت داشته باشید و روزی چند بار جای سوختگی را با روغن کنجد، پانسمان کنید. راستی برای درمانِ آفتاب‌سوختگی هم می‌توانید روغنِ کنجد طبیعی را امتحان کنید.

روغن کنجد برای سلامتی دستگاه گوارش مفید است

روغنِ کنجد سرشار از فیبر است و به همین خاطر نقش مهمی در هضم سالم غذا دارد. این روغن هم به یبوست کمک می‌کند و هم اسهال. بیماری‌های دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد و احتمال سرطانِ دستگاه گوارش را کم می‌کند.

خواص روغن کنجد در سلامتی بدن
روغنِ کنجد سرشار از فیبر است و به همین خاطر نقش مهمی در هضم سالم غذا دارد.

روغن کنجد دوستِ خوبِ قلب است

روغن کنجد منیزیم زیادی دارد. همان‌طور که شنیده‌اید، منیزیم برای سلامتِ قلب ضروری است. فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین با کاهش سطح کلسترول، از عروق محافظت می‌کند. خلاصه که این روغن دوست‌داشتنی پکیج کاملی از خدمات قلبی را در خودش جا داده!

زیبایی پوست را با روغن کنجد به دست بیاورید

یکی از روغن‌های طبیعی برای ماساژ صورت،‌ روغن کنجد است. پوست را از آلودگی‌ها و میکروب‌ها و قارچ‌ها و التهاب‌های پوستیِ جوش‌آور(!) دور می‌کند. از طرف دیگر کلی ویتامین به پوست می‌رساند که سرحال و جوانش می‌کند. غیر از اینها خاصیتِ‌آب‌رسانی به پوست هم دارد. اگر به صورت منظم این روغن را روی صورتتان ماساژ دهید، با چین و چروک‌ها خداحافظی می‌کنید! ویتامین ای موجود در آن هم برای بهبودِ سیاهی دور چشم‌ها مفید است.

خواص روغن کنجد برای پوست
ویتامین‌های روغن کنجد می‌توانند پوست صورت را سالم و سرحال نگه دارد

روغن کنجد؛ درمانی طبیعی برای ترَک پا

ما اغلب به سلامتی پوست صورتمان آن‌قدر اهمیت می‌دهیم که حواس‌مان از قلب دوم‌مان پرت‌ می‌شود: بله، پاها! سلامتی پا هم مثل دست و صورت مهم است. پوستِ کفِ پا به خاطر تماس زیاد با زمین، ممکن است آسیب زیادی ببیند. یکی از مشکلات آزاردهنده‌ی آن، ترَک است. اگر این اتفاق برایتان افتاد،‌ هرشب روغن کنجد را کف پا ضُماد کنید تا نرم و لطیف شود. چند دقیقه پاها را با این روغن ماساژ بدهید و بعد جوراب بپوشید تا جذبِ پاهایتان شود.

اگزما را با روغن کنجد درمان کنید

استفاده‌ی زیاد از شامپوها، عطرها و صابون‌ها و مواد آرایشی در دراز مدت، یکی از عواملِ اگزما و خشکی پوست است، چون این مواد چربیِ طبیعی پوست را از بین می‌برند. برای جلوگیری از اگزما و درمان آن می‌توانید از روغن کنجد استفاده کنید.

چرا روغن کنجد برای مو مفید است؟

روغن کنجد از دو طریق می‌تواند به موها کمک کند: یکی از طریقِ خوراکی، آن هم با رساندن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن، یکی هم از طریقِ ماساژ مو و پوستِ سر با آن. در دو حالت هم باعث رشد و تقویت ریشه مو می‌شود. خبر خوش این که این روغن شوره سر را که عامل آن قارچ و باکتری است، رفع می‌کند. از طرفِ دیگر منافذ باز پوستی را می‌بندد و باعث محکم‌شدنِ ریشه‌ی موها می‌شود.

آیا روغن کنجد صورت را چاق می‌کند؟

ماساژِ منظم و هر روزه‌ی پوستِ صورت با روغن کنجد، گردش خون را در آن زیاد می‌کند. از طرفی روغن کنجد مواد مفیدی برای پوست دارد که جذبِ آن می‌شوند. پس می‌توان نتیجه‌ گرفت که در طولانی مدت، باعث پُرشدن صورت و چاق شدن آن می‌شوند اما بیایید واقع‌بین باشیم و انتظار معجزه نداشته باشیم! چون چاقیِ‌ صورت بیشتر یک مسأله ژنتیکی است.

طبع روغن کنجد چیست؟

در طب سنتی ایرانی، طبع این روغن را گرم و تر ذکر کرده‌اند.

طبع روغن کنجد
در طب سنتی ایرانی، طبع روغن کنجد را گرم و تر ذکر کرده‌اند.

مصرف روغن کنجد چه عوارضی دارد؟

یکی از مواردی که مصرف روغن کنجد منع می‌شود، موقع بارداری است. پزشکان مصرف این روغن را در ماه‌های ابتدایی بارداری منع کرده‌اند. هر قاشق روغن کنجد ۱۲۰ کیلوکالری، انرژی دارد. برای همین حتی با وجود خوبی‌های بی‌شمارش، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

سوالات متداول درباره خواص روغن کنجد

۱. روغن کنجد چه فوایدی دارد؟

روغن کنجد به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. یک ضدالتهاب طبیعی است، به سلامت پوست و مو کمک می‌کند و حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است.

۲. آیا می‌توانیم از روغن کنجد در پخت‌وپز استفاده کنیم؟

بله، روغن کنجد روغن مناسبی برای استفاده روزانه است و در همه غذاها از سرخ‌کردنی گرفته تا سالاد می‌توان از آن استفاده کرد.

۳. آیا روغن کنجد برای پوست مفید است؟

بله، این روغن ویتامین‌های مفیدی به پوست می‌رساند و یک مرطوب‌کننده و آبرسانِ طبیعی به حساب می‌آید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x