فواید، مضرات،روش تشخیص و استفاده از روغن بادام تلخ


42

فواید، مضرات،روش تشخیص و استفاده از روغن بادام تلخ

از خواص و فواید بادام مقاله های بسیار نوشته شده و حرف های  بسیاری زده شده است، بادام که هم به شکل خوراکی مصرف  می شود و هم از  روغن آن در  مصارف خوراکی  و بهداشتی و درمانی استفاده های زیادی می شود یکی از مغزهای پرخاصیت و مفیدی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات به  کار برده می شود و هرکسی باید مصرف روزانه آن را در سبد غذایی خود قرار دهد،  اما خواص و  فواید این خانواده تنها به فرزند شیرین و خوشمزه شان خلاصه نمی شود، بادام تلخ هم در فواید و خواص بهداشتی و  درمانی دست کمی از خواهر یا برادر شیرین خودش ندارد.

فواید، مضرات،روش تشخیص و استفاده از روغن بادام تلخ

درخت بادام از گیاهان خانواده «گلسرخیان» است و تقریباً در سراسر دنیا کشت و پرورش داده می‌شود. این درخت دو واریته مختلف دارد که محصولات شیرین و تلخ متفاوت تولید می‌کنند.

اگر تفاوت این دو  نوع بادام برای شما هم سوال است و همیشه برایتان مسئله بوده است که چرا سرنوشت برخی از بادام ها با تلخی گره  خورده است، باید بدانید که از اساس درخت های این دو متفاوت است، درخت بادام تلخ دارای گل های صورتی است در حالی که گل های درخت بادام شیرین، سفید است  و دانه بادام تلخ از نظر ظاهری کوتاه‌تر و پهن‌تر از بادام شیرین است و اگر چه بادام تلخ قابلیت استفاده خوراکی ندارد اما میتوان از روغن  آن استفاده های گوناگونی کرد.

ترکیبات روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ هم مانند مغزدانه آن  برای استفاده خوراکی توصیه نمی شود این روغن  را از تقطیر بخار مغز خشک‌شده بادام تلخ به همراه هسته میوه‌هایی چون هلو و زردآلو تهیه می‌کنند.۵۰ درصد روغن بادام تلخ از سه ماده اساسی به نام بنزآلدهید، گلیکوسید آمیگدالین و هیدروژن سیانید یا همان اسید هیدروسانیک تشکیل شده است و ۵۰ درصد باقی‌مانده این روغن هم حاوی چربی تک غیر اشباع و ترکیبات مشابه با روغن بادام شیرین است بوده و حاوی اسیدهای چرب مفید امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹، روی، پتاسیم و کلسیم  و ویتامین A، D، E و ویتامین‌های گروه B است.

ترکیبات روغن بادام تلخ

خواص روغن بادام تلخ

از آنجایی که طب سنتی همواره به استفاده از مواد با طبیعت گرم توصیه و سفارش بسیار می کند روغن بادام تلخ هم با داشتن طبیعتی گرم و مایل به مرطوب یک ماده طبیعی بسیار مفید از نظر طب سنتی است.

برای روغن بادام تلخ خواص بهداشتی و درمانی بسیاری برای پوست و مو برشمرده اند، خاصیت مرطوب کنندگی، از بین بردن جوش و لک، ترمیم سیاهی  دور چشم، از بین بردن جوش های سرسیاه، خاصیت آبرسانی، جلوگیری از اشعه ماورابنفش، ازبین ترک های پوستی در بارداری، تقویت و افزایش رشد موهای سر، ابرو و مژه از جمله خواص متعدد آرایشی و بهداشتی و زیبایی است که میتواند از عهده این روغن این مغز به ظاهر  بدون استفاده برآید.

علاوه بر این برای روغن بادام تلخ خواص درمانی متعددی هم برشمرده اند، از خواص روغن بادام تلخ در طب سنتی می‌توانیم به مواردی مانند درمان درد و وز وز گوش، تب‌بر بودن ، ملین، ضد سرطان، آرامش بخش، ضد سرفه، ضد ریزش مو، جلوگیری از آفتاب سوختگی، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و باز کردن گرفتگی عضلات، تسکین دهنده درد کلیه و …. اشاره کرد.

خواص روغن بادام تلخ برای مو

اگر از آن دسته کسانی هستید که دائما  به دنبال یک روش درمانی  و یک تقویت کننده جدید برای داشتن موهای سالم تر هستید حتما یک بار هم روغن بادام تلخ را امتحان کنید. روغن بادام تلخ می‌تواند ریزش موها را کنترل کرده و باعث شادابی و طراوت ساقه‌های مو شود. اگر موهایتان در اثر استفاده زیاد از سشوار یا رنگ‌کردن آسیب دیده است، با روغن بادام تلخ می‌توانید جوانی تازه به آن‌ها ببخشید.

این روغن مفید و پرخاصیت میتواند با درمان شکنندگی و آسیب موها و تقویت فولیکول‌های مو درخشش آن‌ها را افزایش دهد. روغن بادام تلخ غنی از  مواد مغذی برای پوست سر و فولیکول‌های مو است که این مواد مغذی موجب افزایش رشد مو می‌شوند و از موها در برابر اشعه UV محافظت می‌کنند. ماساژ روزانه موهای سر با روغن بادام تلخ به مدت یک ماه میتواند همه این فواید را برای موهای شما داشته باشد.

درمان ریزش مو با روغن بادام تلخ

اگر از مبتلایان پرشمار ریزش مو هستید و انواع و اقسام روش ها برای جلوگیری از آن را امتحان کرده اید و در نهایت به سرنوشت موهای خود رضایت داده اید ، نگران نباشید چون هنوز امیدهایی هست. روغن بادام تلخ یکی از راه های  جلوگیری از ریزش مو است که میتوانید برای مشاهده اثرات آن یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ یا بادام شیرین را گرم کنید و هر شب قبل از خواب بر روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید. روغن بادام تلخ حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که با از بین بردن باکتری‌ها و قارچ های پوست سر باعث کاهش ریزش موی سر می شود.

درمان ریزش مو با روغن بادام تلخ

تقویت مژه، ریش و سبیل با روغن بادام تلخ

داشتن ابرو و مژه‌های سالم و پرپشت یکی از اصلی ترین ملاک های زیبایی است که می‌تواند به صورت طبیعی و بدون هیچ عمل آرایشی یک زیبایی طبیعی برای چهره فرد به همراه داشته باشد، روغن بادام تلخ علاوه بر ایجاد جلا دهی و براق کردن تارهای موی مژه و ابرو باعث تغذیه بهتر موهای مژه و ابرو به واسطه منیزیم موجود در آن می شود.

در نتیجه، ریزش مژه و ابرو پس از یک دوره کامل استفاده از این روغن، کاهش پیدا کرده و رفته‌رفته متوقف شده و مژه ها و ابروهای پرپشت تری خواهند داشت. روغن بادام تلخ علاوه بر این به جوانسازی فولیکول‌های مو هم کمک کرده و باعث رشد سریع موها می شود.

تقویت مژه، ریش و سبیل با روغن بادام تلخ

تقویت ابروها با روغن بادام تلخ

داشتن ابروهای پرپشت و سالم هم همیشه یکی از دغدغه‌های افراد به ویژه زنان است. داشتن ابروهای سالم و زیبا یکی از معیارهای اصلی زیبایی به حساب می‌آید که می تواند یک زیبایی طبیعی و بدون آرایش را به همراه داشته باشد.

استفاده از روغن های مختلف از جمله روغن کرچک برای داشتن جلوگیری از ریزش ابرو از گذشته رواج داشته است اما تجربیات نشان دادند که روغن کرچک می تواند اثر کاملا معکوس به همراه داشته باشد و به سلامت ابروها آسیب بزند در مقابل روغن بادام تلخ که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی  به کار می‌رود، میتوان برای شما موهای سالم‌ تر،  زیباتر و پرپشت تری بسازد و استفاده از آن برای ابرو، مژه، ریش و سبیل هم می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

مخلوط روغن رزماری و روغن بادام تلخ و شیرین، برای تحریک رشد مو با یکدیگر هم‌ افزایی داشته و بسیار موثرند. علاوه بر این، استفاده از روغن بادام تلخ روی مژه و ابرو باعث افزایش شادابی و درخشندگی آن‌ها نیز می‌ شود و ابروهای پرپشت تر، زیباتر و سالم تری برای شما به همراه خواهند داشت.

خواص روغن بادام تلخ برای پوست

خواص بهداشتی و آرایشی روغن بادام تلخ فقط به تاثیرات مثبتش روی موها خلاصه نمی‌شود، اثرات شگفت انگیز روغن بادام تلخ برای پوست باعث شده است  به یکی از ترکیبات اصلی بسیاری از محصولات پوستی تبدیل شود. اما اگر محصولات خانگی و ارگانیک را برای مراقبت پوستی ترجیح می دهید می تواند در خانه از روغن بادام تلخ برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

استفاده از مقداری روغن بادام تلخ بر روی پوست می‌ تواند هرگونه ماده مضر را از روی سطح آن‌ها پاک کند. روغن بادام برای مبارزه با میکروب‌ها، حشرات، قارچ‌ها و باکتری‌ها مفید است. همچنین می‌تواند مانع از آسیب امواج UV در زیر نور خورشید شود و از این طریق از ایجاد چین و چروک  بر روی پوست جلوگیری می‌کند. اگر علاقمند به پوستی شفاف و روشن تر هستید، حتما روغن بادام تلخ را امتحان کنید، موضوعی که یکی دیگر از علل محبوبیت این روغن است. این روغن  حاوی اسیدهای اولئیک و لینولئیک است و به همین دلیل برای ماساژ موضعی پوست هم انتخابی فوق‌العاده به شمار می‌رود که به عمق پوست نفوذ کرده و منافذ پوست را مسدود نمی کند.

خواص روغن بادام تلخ برای پوست

ترمیم سیاهی و چروک های دور چشم

سیاهی دور چشم یکی از عارضه های فراگیری است که در بسیاری از افراد مخل زیبایی است. داشتن دور چشم های سیاه، گود افتاده و همراه با چین و چروک باعث می شود همه تلاش های بیشتر برای زیبایی بی اثر باشد. به همین دلیل باید قبل از همه راه های فرعی زیبایی به اصل پرداخت و مشکل چین و چروک و سیاهی زیر چشم ها را حل کرد که برای این موضوع روغن بادام تلخ می‌تواند اثرگذار باشد.

استفاده از روغن بادام به دلیل دارا بودن ویتامین E یک روش طبیعی برای افزایش رطوبت پوست و رفع چین و چروک است. روغن بادام تلخ به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خود و دارا بودن ویتامین E، K و A، سلول های پوستی زیر چشم را تحریک می کند در نتیجه پوست سلول های بیشتری تولید می کند و عمل جوان سازی پوست صورت می گیرد.

علاوه بر این آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در روغن بادام تلخ رادیکال های آزاد سطح پوست را از بین می برد و مانع از آسیب رسیدن به پوست می شود. برای این منظور باید روی پوست تمیز، چند قطره روغن بمالید و به مدت یک دقیقه ماساژ دهید. ماساژ روغن‌ها اطراف چشم بهتر است به شکل دورانی باشد و به مدت چند هفته شب ها قبل از خواب  ادامه پیدا کند که اثر آن قابل مشاهده باشد.

آبرسانی پوست

با روغن بادام تلخ می‌توانید یک تیر داشته باشید و چندین و چند نشان را هدف بگیرید، یکی از این هدف ها آبرسانی پوست است. علاوه بر این اگر می‌خواهید به‌طور هم‌زمان یک مرطوب‌کننده، تغذیه‌کننده و درمان‌کننده مشکلات پوستی داشته باشید، روغن بادام تلخ قادر است تمام این وظایف را انجام دهد.

زیرا حاوی ویتامین‌های لازم برای تغذیه پوست است و خاصیت مرطوب‌کنندگی فوق‌العاده دارد و با متعادل کردن  رطوبت پوست از آن در مقابل خشکی محافظت  میکند و از آنجایی  که روغن بادام تلخ به راحتی توسط پوست جذب می‌شود خاصیت آب‌رسانی دارد و می‌تواند برای درمان چین و چروک پوست مفید باشد و برای ماساژ هم  زیاد از آن استفاده می‌شود که موجب درمان خشکی پوست می‌شود.

برای این کار فقط دو قطره از روغن بادام تلخ را روی صورت خود بریزید و قبل از خواب به‌آرامی ماساژ دهید. مرطوب کردن لب‌ ها و حفظ لطافت آنها نیز خاصیت دیگر روغن بادام تلخ است که میتوان با استفاده از آن  لب های صورتی و زیباتری داشت فقط کافی است روزانه ۵ دقیقه هر صبح لب های خود را با روغن بادام تلخ ماساژ دهید.

جلوگیری از ضرر اشعه ماورا بنفش

استفاده همیشگی از کرم ضد آفتاب حتی برای لحظاتی بودن در زیر آفتاب یکی از عوامل داشتن پوست سالم و شاداب به ویژه در روزهای میانسالی است. مضرات اشعه ماورای بنفش برای پوست صورت باعث می شود که افراد همیشه به دنبال یک کرم ضد آفتاب باکیفیت برای جلوگیری از رسیدن این اشعه به پوستشان باشند  و روغن بادام تلخ می‌تواند این لایه محافظتی را مقاوم تر کند.

این روغن علاوه بر تمام خاصیت های پوستی که دارد می تواند از آسیب اشعه ماورای بنفش هم تا حدی جلوگیری کند البته بهتر است همیشه برای محافظت کامل در برابر نور خورشید در کنار کرم ضد آفتاب استفاده شود و قبل از استفاده کردن از آن کمی آن را با دست گرم کنید تا به دمای بدن شما برسد.

جلوگیری از ضرر اشعه ماورا بنفش

خواص روغن بادام برای لک صورت

لکه های پوستی یکی از آزار دهنده ترین انواع عارضه های پوستی است که روی زیبایی تاثیر بسیار زیادی دارد و روغن بادام می تواند در کاهش و درمان آن اثرگذار باشد. روغن بادام تلخ با درمان مشکلات هیپرپیگمانتاسیون بر کاهش لک صورت موثر است.

اسید ماندلیک موجود در این روغن دارای قدرت روشن‌کنندگی است و به عنوان عامل ضدپیری پوست، افزایش تولید کلاژن و از بین بردن سلول‌های مرده پوست عمل می‌کند. برای درمان تیرگی پوست، مخلوط کردن روغن بادام تلخ با عسل و آبلیمو و قرار دادن آن روی ناحیه‌ای که دچار تیرگی شده است، مفید واقع خوهد شد.

خواص روغن بادام برای جای جوش

تاثیر گذاری روغن بادام برای  بین بردن لکه های پوستی شامل جای جوش هم می شود که در بسیاری از افراد فراگیر است و درمان های مختلف درمانی و تهاجمی را برای از بین بردن آنها امتحان کرده اند اما یک راه ساده و بی دردسر اما اثرگذار برای درمان جای جوش استفاده از روغن بادام تلخ است.

ویتامین A موجود در روغن بادام تلخ موجب تحریک تولید سلول‌های پوستی جدید و صاف شدن پوست می‌شود و همچنین  می تواند در درمان لک صورت و جلوگیری از بروز آکنه جلوگیری می‌کند. نفوذپذیری بالای روغن بادام تلخ و همچنین ویتامین A موجود در آن به خلاص شدن از شر پوست‌های مرده، جوش‌های زیرپوستی، آلودگی‌ها و چربی‌های مانده در منافذ صورت  که عامل بروز جوش و آکنه هستند  کمک می‌کند.

علاوه بر این، روغن بادام تلخ به دلیل داشتن مقادیر بالایی از روی و زینک در مقایسه با کرم‌های تولید شده حاوی روی، یک درمان طبیعی و موثر برای  لک صورت، آکنه، جای جوش و زخم ‌های قدیمی است.

جلوگیری از ضرر اشعه ماورا بنفش

تقویت ناخن ها

خدمات مانیکور و کاشت ناخن و استفاده از ناخن های مصنوعی همه راهکارهای هستند که خانم ها معمولا برای داشتن ناخن های زیباتر از آن استفاده میکنند اما روغن بادام تلخ در این زمینه هم میتواند راهگشا باشد.پ

یکی دیگر از خواص کاربردی این روغن، تقویت کنندگی ناخن به دلیل وجود ویتامین ای، بیوتین، زینک، ویتامین B و آهن در بافت آن است برای این منظور هر شب قبل از خواب ناخن‌ها و ناحیه دور آن را با کمی روغن بادام ماساژ دهید تا ناخن‌های سالم، زیبا و خوش رنگی داشته باشید. روغن بادام علاوه بر این میتواند شکنندگی ناخن ها را درمان کرده و لکه های سفید روی آن را از بین ببرد.

درمان کبودی و ترک های پوستی بارداری

یکی از دغدغه های اساسی مادران باردار درمان و رفع ترک های  پوستی ایجاد شده در دوره بارداری است و خیلی وقت ها این درمان اتفاق نمی افتد و پیشگیری از ایجاد آن راه منطقی و قابل اجراتری است.

برای اینکار چند دستورالعمل طبیعی وجود دارد که می‌تواند برای جلوگیری یا درمان ترک‌های پوستی در دوران بارداری استفاده شود که یکی از انها استفاده از روغن بادام تلخ است. همچنین  این روغن خارش‌هایی که ممکن است با ترک‌ها همراه باشد را تسکین می بخشد و کبودی‌های ناشی از ترکیدن رگ‌های خونی زیر پوست را درمان می کند.

درمان اگزما و حساسیت های پوستی

مشاهدات نشان می دهد که این روغن  با استفاده موضعی  در درمان اگزما نیز موثر است. این روغن حاوی مواد مغذی، مانند ویتامین‌های A و E و رتینول است که برای کمک به تحریک تولید سلولی مفید است و از طرفی با داشتن  خواص آنتی اکسیدانی  به جلوگیری از آسیب سلولی نیز کمک می کند.

درمان اگزما و حساسیت های پوستی

خواص روغن بادام تلخ برای سلامتی

علاوه بر خواص متعدد بهداشتی و درمانی و زیبایی که برای روغن بادام تلخ شمرده شد، این روغن برای داشتن زندگی سالم و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها هم موثر است و پیش بینی استفاده روزانه از آن در سبک زندگی می‌تواند حیات سالم تری را برای ما به همراه داشته باشد.

از آنجایی که بر اساس طب سنتی روغن بادام تلخ طبیعتی گرم مایل به مرطوب دارد خواصی مانند درمان درد و وز وز گوش، تب‌بر بودن برای کودکان، ملین، ضد سرطان، آرامش بخش، ضد سرفه، ضد ریزش مو، جلوگیری از آفتاب سوختگی، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و باز کردن گرفتگی عضلات برای آن برشمرده شده است و از این رو در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

درمان تب با روغن بادام تلخ

یکی از اثرات درمانی موثر این روغن  تب بر بودن آن است. همه مواد تلخ حاوی ترکیبات آلکالینی و قلیایی هستند که با شدت‌های مختلف، سمی محسوب می‌شوند. این سمی و تلخ بودن مانع رشد باکتری، میکروب و ویروس در بدن می‌شود و به همین دلیل می‌تواند تب را کاهش دهد روغن بادام تلخ نیز در دوزهای بسیار کم  می تواند برای درمان تب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خاصیت ضد قارچ و میکروبی روغن بادام تلخ

ضد باکتری و ضد میکروب بودن هم از دیگر خواص روغن بادام تلخ است. دو ماده از ترکیبات موجود در روغن بادام تلخ، یعنی هیدروژن سیانید و بنزآلدهید، برای باکتری، میکروب، قارچ و ویروس هم بسیار سمی هستند و به همین دلیل به عنوان مواد ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس شناخته می‌شوند که می‌تواند باعث از بین رفتن باکتری های ایجاد کننده‌ی آکنه شود. این خاصیت ضد میکروبی روغن بادام پوست را  روشن تر می‌کند و برای محو شدن لکه‌های پوستی و تیرگی زیر چشم هم می‌تواند موثر باشد.

خاصیت ضد قارچ و میکروبی روغن بادام تلخ

درمان عفونت و التهاب گوش با روغن بادام تلخ

یکی از کاربرد‌های دیگر روغن بادام تلخ درمان عفونت گوش است. این روغن باعث نرم شدن مایع درون گوش می‌شود و می‌تواند گرفتگی گوش را از بین ببرد. برای این کار یک قاشق غذاخوری از روغن بادام تلخ را درون کمی آب داغ بریزید و آن را درون گوش خود بچکانید.

خاصیت ضد انگل روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ برای از بین بردن کرم روده هم استفاده می‌شود. اما از آنجایی که استفاده خوراکی آن معمول نیست و به دلیل سمی بودن باید برای استفاده در این مورد حتما با پزشک مشورت شود.

خواص آرام بخشی و تسکین درد روغن بادام تلخ

می توان به فواید بیشمار این روغن تلخ مسکن بودن را هم اضافه کرد. روغن بادام تلخ روی اعصاب اثر می‌گذارد و آن‌ها را نسبت به هر نوع احساسی از جمله درد، بی حس می‌کند. حتی خوردن آن ممکن است این بی حسی بدن را تا بیهوشی پیش ببرد به همین دلیل در این مورد هم باید به صورت خارجی استعمال شود. بنابراین اگر به سردرد دچار شدید، می‌توانید مقداری از روغن بادام تلخ را با سرکه ترکیب کنید و این محلول را روی پیشانی و شقیقه‌ها بمالید.

خواص آرام بخشی و تسکین درد روغن بادام تلخ

خاصیت پاکسازی بدن و ادرار آور روغن بادام تلخ

ادرار و مدفوع و تعریق به طور طبیعی راه دفع سموم بدن است که اما برای  تقویت این خاصیت پاکسازی بدن با خوردن مقدار بسیار کمی از این روغن، به دلیل سمی بودن آن بدن تلاش می‌کند آن را با ادرار زیاد دفع کند و از این رو وادار به افزایش حجم ادرار می‌شود. این ادرار کردن مکرر می‌تواند به دفع سموم و پاکسازی بدن کمک کند.

اثرات ضد سرطان روغن بادام تلخ

طیف اثرات درمانی روغن بادام آنقدر گسترده است که از تب بر بودن تا مبارزه با سرطان را هم شامل می شود، ممکن است برای خیلی ها غیرقابل پذیرش باشد اما مطالعات اخیر نشان داده است که به دلیل وجود ماده هیدروژن سیانید یا اسید هیدروسیانیک، روغن بادام تلخ برای مبارزه با رشد سلول‌های سرطانی مفید است و رشد آنها را متوقف می کند و به این طریق سلول های سالم امکان رشد و ترمیم پیدا می‌کنند.

درمان دردهای موضعی و اسپاسم عضلات

همانطور که گفته شد روغن بادام تلخ خاصیت آرام بخشی و با اثر گذاشتن روی اعصاب آن را نسبت به هر حسی از جمله درد مقاوم میکند و می‌توان به دلیل داشتن این خاصیت با استفاده موضعی از این روغن از آن برای درمان درد عضلات و اسپاسم استفاده کرد.

درمان دردهای موضعی و اسپاسم عضلات

بهبود بواسیر و هموروئید با روغن بادام تلخ

با توجه به کاهش کیفیت غذاها در زندگی امروزه و استفاده از غذاهای حاضری و بدون مواد مغذی فراوانی ابتلا به بواسیر و هموروئید ناشی از یبوست بسیار فراگیر شده است که معمولا بسیار آزار دهنده است و فرایند دفع را هم با اختلال مواجه می کند. روغن بادام یکی از انواع روغن هایی است که برای جلوگیری از یبوست و یا خشکی و پارگی مقعد از آن استفاده می شود برای این منظور باید روغن بادام را با پنبه به مقعد خود بمالید که یکی از بهترین روش هایی است که برای درمان بیماری بواسیر ویبوست از آن استفاده می شود.

بهبود دردهای آرتروز و رماتیسم

یکی دیگر از موارد استفاده از خاصیت تسکین دهندگی روغن بادام تلخ در کاهش دردهای آرتروز و رماتیسم است که جز دردهای بسیار شدید و آزار دهنده است. روغن بادام تلخ درد عضلات را تسکین می‌دهد و گرفتگی مفاصل زانو را درمان می‌کند.

درمان مشکلات واژن با روغن بادام تلخ

خشکی واژن یکی از مسائل فراگیر در بیمارهای زنان است که به دلیل کم بودن استروژن و پروژسترون ایجاد می شود که سلامت واژن را تحت شعاع قرار می دهد. این روغن این ناحیه را مرطوب می کند و از خارش واژن جلوگیری می کند و علاوه بر این میتواند از تیرگی آن هم جلوگیری کند.

درمان مشکلات واژن با روغن بادام تلخ

طریقه مصرف روغن بادام تلخ

مصرف روغن بادام تلخ به دلیل سمی بودن به صورت خوراکی توصیه نمی شود و حتی مقدار بالای مصرف آن میتواند به بیهوشی منجر شود، مصرف اندک آن به صورت خوراکی هم باید زیر نظر پزشک باشد اما استفاده از آن به صورت استعمال خارجی و همراه با ماساژ محدودیت چندانی ندارد و می تواند خواص مختلفی که گفته شد را به همراه داشته باشد.

طریقه مصرف روغن بادام تلخ برای لاغری

به گفته کارشناسان تغذیه و بر اساس مطالعات صورت گرفته استفاده از ۴۰ گرم بادام برای لاغری مفید است، علاوه بر این استفاده از روغن بادام تلخ هم به صورت موضعی میتواند شرایط کاهش چربی های شکم و پهلو را راحت تر کند و کلسترول بد خون را هم کاهش می دهد اما همه اینها تنها در صورتی که با رژیم غذایی و ورزش همراه باشد حاصل می شود.

تفاوت روغن تلخ و روغن بادام شیرین

اگر چه شاید تشخیص بادام تلخ و شیرین کار خیلی سختی نباشد اما تشخیص تفاوت روغن بادام های تلخ و شیرین می تواند کار پیچیده ای باشد. روغن بادام شیرین یک روغن ثابت است، در حالی که روغن بادام تلخ یک اسانس محسوب می‌شود. روغن‌های ثابت، روغن‌های حاملی هستند که در صنایع روغن‌کشی عنوان روغن پایه استفاده می‌شوند، در حالی که اسانس‌ها عصاره‌هایی از مواد گیاهی هستند.

تفاوت روغن تلخ و روغن بادام شیرین

علاوه بر این، روغن‌های ثابت تبخیر نمی‌شوند، اما اسانس‌ها می‌توانند تبخیر شوند. بادام تلخ مقدار کمی روغن ثابت، همراه با امولسیون تولید می‌کند که شامل گلوکز، سیانید هیدروژن و اسانس بادام تلخ است. روغن بادام شیرین برخی از خواص روغن بادام تلخ مانند رایحه دل‌انگیز را ندارد، اما به عنوان سرم ضدپیری پوست استفاده می‌شود. از طرفی بادام تلخ منحصراً برای رایحه دلنشینش در لوسیون‌ها، روغن‌های بدن، شامپوها، کرم‌ها و سایر محصولات آرایشی استفاده می‌شود.

مضرات روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ مثل خیلی از مواد طبیعی دیگر در کنار همه خواص و فوایدی که دارد مضرات هم دارد که در حین استفاده باید با آگاهی از آنها مصرف شود. همانطور که گفته شد این روغن به دلیل وجود مواد سمی خوراکی نیست و در کل فقط باید به صورت موضعی و خارجی به کار رود ومصارف خوراکی و درمانی روغن بادام تلخ حتما باید زیر نظر پزشک و در دوزهای محدود صورت گیرد و در صورت مصارف خوراکی بالا اثرات بسیار نامطلوب حتی تا حد بیهوشی به همراه دارد. علاوه بر این ممکن است برای برخی از افراد مضر باشد، برای مثال:

  • مصرف روغن بادام تلخ برای نوزاد توصیه نمی شود و بهتر است در دوران شیردهی و بارداری صورت نگیرد.
  • خارش، قرمزی، تورم و در بعضی موارد، بروز آسم ناشی از تنفس روغن بادام تلخ در برخی از افراد نشان از حساسیت آنها نسبت به روغن بادام تلخ است.
  • از آنجایی که روغن بادام تلخ با گل‌های دارویی مانند گل آفتابگردان، سوسن و برخی گل‌های دیگر مرتبط است برای افرادی که به این گل ها حساسیت دارند هم ممکن است مضراتی داشته باشد.
  • مصرف بیش از حد روغن بادام تلخ ممکن است برای افرادی که دچار بیماری‌های کبدی هستند، مضر باشد.
  • از آنجایی که این روغن دارای چربی های اشباع نشده میتواند منجر به افزایش سطح چربی خون شود و برای افراد با چربی خون بالا مناسب نیست.

روش تشخیص روغن بادام تلخ ارگانیک از نوع تقلبی

تشخیص روغن بادام تلخ اصل از انواع تقلبی آن برای نتیجه گیری از آن بسیار ضرورت دارد. اگر دنبال خرید روغن بادام هستید و روش تشخیص آن را نمی شناسید قبل از خرید به این موارد دقت کنید:

  • روغن بادام تلخ مایعی شفاف به رنگ زرد روشن و مایل به طلایی است که اگر بماند، به صورت مایعی کدر در می‌آید.
  • بوی تلخی روغن بادام تلخ بسیار تند است و یکی از روش های تشخیص آن از روغن بادام شیرین هم همین موضوع است.
  • اگر روغن بادام تلخ را روی پوستتان قرار دهید و به سرعت جذب شود می توانید از اصلی بودن آن خیالتان راحت باشد.

طرز استفاده از روغن بادام تلخ برای مو

همانطور که گفته شد روغن بادام تلخ می‌تواند به عنوان یک محصول طبیعی و موثر برای مراقبت از موها استفاده شود اما استفاده از آن برای نتیجه گیری بهتر شرایط و نکاتی دارد که باید رعایت شود. یکی از این شرایط استفاده از این روغن همراه با ماساژ است یعنی برای تاثیر بیشتر روغن بادام بر پوست باید آن را

در زیر چند نکته برای استفاده از این روغن برای مراقبت از موها آمده است:

طرز استفاده از روغن بادام تلخ برای مو
  • اگر موهای خشک و شکننده ای دارید، روغن بادام تلخ می‌تواند به عنوان یک نوع درمان موثر برای خشکی و شکنندگی موها عمل کند. برای استفاده بهتر از روغن بادام تلخ، ابتدا موها را شسته و خشک کنید. سپس روغن را روی موها ماساژ دهید کنید تا به طور کامل در موها جذب شود. بعد از ۳۰ دقیقه، موها را با آب شسته و شامپو کنید.
  • روغن بادام تلخ می‌تواند موهای نرم و لطیف تری برای شما بسازد اگر خواهان این خاصیت روغن بادام هستید این روغن را به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید و آن را روی موهای خشک و تازه شسته شده بمالید و آنها را به طور مرتب ماساژ دهید.
  • برای از بین بردن سرخی پوست سر هم میتوانید مقداری از روغن بادام تلخ را با نوک انگشتان روی کف سر به آرامی ماساژ کنید.

مدت زمان باقی ماندن روغن بادام تلخ روی مو

معمولا ۳۰ دقیقه باقی ماندن روغن بادام تلخ روی مو و پوست میتواند زمان ایده آل و مناسبی برای رسیدن به خواص مورد نظر باشد.

روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت

اگر خواهان یک پوست صورت سالم، شفاف و دور از جای جوش و آکنه هستید همانطور که گفته شد میتوانید به روغن بادام تلخ اعتماد کنید برای این کار ابتدا صورت خود را با آب گرم بشویید، یک قاشق روغن بادام تلخ  را به مدت ۱۰ دقیقه به آرامی با انگشتان خود به صورت حرکات دایره‌ای روی پوست صورت ماساژ دهید سپس صورت را با آب گرم بشویید. تکرار این کار به صورت مداوم و هر شب نتیجه بهتری خواهد داشت.

استفاده به عنوان پاک کننده آرایش

پاک کردن آرایش های دور چشم همیشه یکی از چالش های مهم بعد از آرایش است که ممکن است با دردسرهای زیاد و سیاهی دور چشم خاتمه پیدا کند و احتمالا تمیز کنندگی دور چشم یکی از معیارهای اصلی برای یک آرایش پاک کن ایده آل است و روغن بادام تلخ همان پاک کننده ایده آل است.

برخلاف دیگر تمیزکننده‌های آرایشی که شما می‌توانید در بازار پیدا کنید، روغن بادام هیچ ماده‌ی شیمیایی ندارد که باعث آسیب رسیدن به پوست شود و حتی استفاده  از آن نرمی پوست را هم به دنبال دارد. روغن بادام هیچ عامل چرب و سنگین بر روی پوست باقی نمی‌گذارد و پوست لطیف تری برای شما به همراه خواهد داشت.

استفاده به عنوان پاک کننده آرایش

استفاده به عنوان مرطوب کننده

تمیز بودن پوست همیشه قبل از استفاده از روغن بادام تلخ برای مصارف مختلف ضرورت دارد، برای استفاده از روغن بادام تلخ به عنوان مرطوب‌کننده هم قبل از هر چیز پوست خود را به خوبی بشویید و خشک کنید و بعد به آرامی مقدار کمی روغن بادام را با نوک انگشتان خود به صورت خود بزنید و اجازه دهید جذب پوست شود. اگر از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده می کنید، نیازی به آبکشی ندارید.

زمانی که پوست صورت یا دستتان خشک می شود، جبران آب رسانی فوری پوست توسط روغن بادام انجام می گیرد. پس از استفاده از کرم مرطوب کننده ای که حاوی این روغن است، نرمی و لطافت پوست خود را احساس خواهید کرد. علاوه بر کمک به درمان خشکی پوست، به رفع التهاب پوستی نیز کمک می کند.

خرید انواع روغن بادام تلخ از باسلام

انتخاب یک روغن بادام ارگانیک و اصل یکی از دغدغه های اصلی همه مصرف کنندگان این محصول است اگر شما هم از طرفداران این محصول هستید یا با خواندن این لیست بلند بالای فواید برای مصرف آن قانع شده اید میتوانید گزینه مناسب و ایده آل خود را از باسلام پیدا کنید، برخی از غرفه دارانی که روغن بادام ارگانیک عرضه میکنند را به شما معرفی کرده ایم.

خرید انواع روغن بادام تلخ از باسلام

سوالات متداول درباره‌ی خاصیت روغن بادام تلخ

نحوه تشخیص روغن بادام تلخ اصل چگونه است؟

روغن بادام تلخ مایعی شفاف به رنگ زرد روشن و مایل به طلایی است که اگر بماند، به صورت مایعی کدر در می‌آید. بوی تلخی روغن بادام تلخ بسیار تند است و یکی از روش های تشخیص آن از روغن بادام شیرین هم همین موضوع است. اگر روغن بادام تلخ را روی پوستتان قرار دهید و به سرعت جذب شود میتوانید از اصلی بودن آن خیالتان راحت باشد.

روغن بادام تلخ را از کجا تهیه کنیم ؟

انتخاب روغن بادام تلخ اصل یکی از دغدغه های مهم مصرف کنندگان آن است. به همین جهت برای تهیه ی آن حتما به فروشگاه های معتبر کراجعه کنید و یا با جستحو در بین غرفه داران باسلام و مطالعه نظر خریداران، روغن بادام تلخ اصل و ارگانیک تهیه کنید.

آیا روغن بادام تلخ برای لک صورت خوب است؟

روغن بادام تلخ با درمان مشکلات هیپرپیگمانتاسیون بر کاهش لک صورت موثر است. اسید ماندلیک موجود در این روغن دارای قدرت روشن‌کنندگی است و به عنوان عامل ضدپیری پوست، افزایش تولید کلاژن و از بین بردن سلول‌های مرده پوست عمل می‌کند.

مصرف روغن بادام تلخ در بارداری ضرر دارد؟

استفاده از روغن بادام تلخ در دوران بارداری، هیچ عارضه خاصی به همراه ندارد. مصرف موضعی روغن بادام تلخ برای رفع ترک پوستی زنان باردار، بسیار مفید است. همچنین  این روغن خارش‌هایی که ممکن است با ترک‌ها همراه باشد را تسکین می بخشد و کبودی‌های ناشی از ترکیدن رگ‌های خونی زیر پوست را درمان  می کند.

بهترین زمان استفاده از روغن بادام تلخ چه زمانی است؟

برای استفاده بهتر از خواص روغن بادام تلخ برای صورت، شب‌ها قبل از خواب یک الی ۲ قطره از این روغن را روی پوست خود ماساژ دهید و برای موهایتان شب قبل از حمام، موهای خود را به روغن بادام تلخ آغشته کنید و بگذارید تا صبح بماند.

آیا روغن بادام تلخ قابل خوردن است؟

روغن بادام تلخ برای مصرف خوراکی توصیه نمی شود.

آیا از روغن بادام تلخ برای پوست چرب می شود استفاده کرد؟

روغن بادام تلخ به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده، می تواند به تنظیم چربی پوست کمک کند. این امر می تواند به کاهش براقی پوست، انسداد منافذ و ایجاد جوش کمک کند. در کل، روغن بادام تلخ می تواند برای پوست چرب مفید باشد، اما مهم است که از آن به درستی استفاده شود و از عوارض جانبی احتمالی آگاه باشید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x