بهترین جنس‌های شال و روسری کدامند؟


2,614

«حالا چی بپوشم؟» این همان جمله‌ای است که برخی مطالعات نشان داده‌اند خانم‌ها در حد عبارت‌هایی مثل «سلام» و «خداحافظ» از آن استفاده می‌کنند!

این سوال اساسی و بنیان‌برافکن معمولا از سنین پنج‌شش سالگی به زندگی یک دختربچه اضافه می‌شود و تقریبا تا دقایق پایانی عمر یک زن که هنوز توانی برای برداشتن لباس از کمد دارد، ادامه پیدا می‌کند. فرقی هم ندارد که این زن اهل کجا باشد؛ از بومیان سرخ پوست آمریکایی باشد و بخواهد رنگ پرهای سربندش را با شلوار ریش‌ریشش ست کند یا یکی از زن‌های عشایر ایرانی با آن لباس های هزار رنگش.

در این مطلب قرار است با معرفی بهترین جنس‌های شال و و روسری به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین «چی بپوشم»‌های زندگی خانم‌ها جواب بدهیم!

[post id=32982]

معرفی پنج مورد از بهترین جنس‌های شال و روسری

شال و روسری‌های نخی، پشمی، حریر، ابریشم و ساتن پنج مورد از بهترین جنس‌های شال و روسری هستند که در ادامه با ویژگی‌های هر کدام بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. شال و روسری نخی؛ راهی برای فرار از گرما

اگر در شهرهای گرمسیری زندگی می‌کنید یا محل زندگی‌تان تابستان‌های سختی دارد، بهتر است کمد لباستان را با شال و روسری‌های نخی پر کنید.

این جنس شال و روسری که زیر مجموعه‌ پارچه‌های پنبه‌ای به حساب می‌آیند، سبک و نازک بوده و به خاطر گردش هوا در تار و پودشان، خنک هستند. به علاوه به برای خانم‌هایی که پوست حساسی دارند، انتخاب مناسبی‌اند و از گرمازدگی و بروز انواع حساسیت‌ها جلوگیری می‌کنند.

شال و روسری‌های نخلی به دلیل تنوع بالایشان در طرح، رنگ و ابعاد، با بسیاری از استایل‌ها به راحتی هماهنگ می‌شوند. تازه مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هم هستند و به همین خاطر بیشتر خانم‌ها استفاده دائمی از این جنس را ترجیح می‌دهند. به خصوص اگر شاغل باشند، چون این روسری‌ها به دلیل ایستایی بالا و سرنخوردنشان معمولا انتخاب خوبی برای محل کار به شمار می‌آیند.

شال و روسری‌های نخلی به دلیل تنوع بالایشان در طرح، رنگ و ابعاد، با بسیاری از استایل‌ها به راحتی هماهنگ می‌شوند.

۲. شال و روسری پشمی؛ چروک‌نشدنی‌های گرم و نرم

شال و روسری‌های پشمی نیز مثل مورد قبلی، یکی دیگر از اعضای خانواده پارچه‌های پنبه‌ای به حساب می‌آیند. این جنس که اغلب از پشم و موی حیواناتی مثل گوسفند و خرگوش تولید می‌شود، دقیقا در نقطه مقابل جنس نخی قرار دارد، چون با حبس‌کردن جریان هوا باعث ایجاد گرما می‌شود. به همین دلیل بهتر است بیشتر درفصل‌های سرد سال به سراغش بروید.

همچنین شال و روسر‌ی‌های پشمی بر خلاف انواع نخی چندان چروک نمی‌شوند. (ناگفته نماند که این جنس معمولا در برابر اتو آسیب‌پذیر بوده و بهتر است با یک لایه پارچه میانی اتو شوند.) البته برخلاف ظاهر خشن و زمختشان خیلی حساس‌اند و در شستشو به مراقبت‌های خاصی احتیاج دارند.

بهترین روش شستشوی این نوع از شال و روسری خشکشویی است اما در غیر این صورت بهتر است با فشار ملایم دست و به وسیله مایع لباسشویی شسته شود.

بعد از شستشو هم به هیچ‌وجه نباید برای خشک‌کردن آن را آویزان کنید، بلکه باید آن را در یک سطح صاف و در معرض هوای آزاد قرار بدهید تا به مرور رطوبتش را از دست داده و خشک شود. (راستی پس از استفاده روزمره هم بهتر است به جای آویزان‌کردنش، آن را تا کنید تا به مرور زمان کش نیامده و فرم خود را حفظ کند.)

شال و روسر‌ی‌های پشمی بر خلاف انواع نخی چندان چروک نمی‌شوند.

۳. شال و روسری حریر؛ لطیف و مجلسی

اگر می خواهید روسری و شالی سر کنید که انگار چیزی روی سرتان نیست، حتما شال و روسری‌های حریر را امتحان کنید. بس که لطیف و نازک و خنک‌اند!

حریر از آن دسته جنس‌هایی است که از ابریشم نازک و الیاف طبیعی (حاصل پیله کرم ابریشم) تولید می‌شود و به همین خاطر بسیار زیبا و ظریف است و بیشترین کاربرد را در مهمانی و مجالس دارد.

به علاوه تنوع طرحی و رنگی حریر خیلی زیاد است. حریر کریشه، حریر کرپ، حریر ژاکارد، حریر نخ، حریر سیلیک، حریر ساتن، حریر کرستال و حریر پلیسه برخی از مشهورترین انواع این جنس هستند.

البته حواستان باشد که روسری‌ها‌ و شال‌های حریر به شدت از سندروم بی قراری رنج می‌برند! به طوری که اگر دو دست دارید، باید دو دست دیگر هم قرض بگیرید تا آنها را روی سر خودتان نگهدارید و نگذارید سر بخورند. به همین خاطر برای استفاده رومزه و محیط‌های کاری چندان مناسب نیستند.

به علاوه اگر به پوشش موها حساس هستید، حریر گزینه مناسبی برای شما نیست چون به دلیل نازک‌بودن، موهایتان را نشان می‌دهد، مگر این‌که آن را دولایه سر کنید.

اگر می خواهید روسری و شالی سر کنید که انگار چیزی روی سرتان نیست، حتما شال و روسری‌های حریر را امتحان کنید. بس که لطیف و نازک و خنک‌اند!

۴. شال و روسری ابریشمی، مقاوم و لاکچری

شال‌ و روسری‌های ابریشمی به لحاظ قیمت در صدر جدول قرار می‌گیرند. این نوع شال و روسری برعکس ظاهر بسیار لطیف و سبکشان، خیلی مقاوم هستند و می‌توانند سال‌ها در کمدتان بمانند و همچنان بدرخشند.

انعکاس، درخشندگی و طیف رنگی وسیع این نوع شال و روسری، شفافیت و شادابی چهره فرد را بیشتر می‌کند و به همین خاطر بیشتر در مهمانی‌ها و مجالس به کار می‌رود.

شال و روسری‌های ابریشم بسته به نوع بافتشان انواع مختلفی دارند. مثل: ابریشم توییل یا کجراه، ابریشم ژاکارد، ابریشم جناغی، ابریشم مامی و …

برای اینکه از اصل‌بودن ابریشم مطمئن شوید می‌توانید یکی از این سه راه را امتحان کنید.

  • روسری یا شال را در معرض نور آفتاب قرار بدهید. در صورتی که اصل باشد، در زاویه‌های مختلف، نورهای متفاوتی از خود متصاعد می‌کند.
  • روسری و شال را از یک حلقه عبور دهید. در صورتی که ابریشم اصل باشد به راحتی به طور کامل از حلقه عبور می‌کند.
  • روسری و شال را به دست خود بمالید. اگر احساس گرما کردید، لازم نیست نگران تقلبی‌بودن پارچه باشید.
شال‌ و روسری‌های ابریشمی به لحاظ قیمت در صدر جدول قرار می‌گیرند.

۵. شال و روسری ساتن؛ براق و رنگارنگ

اگر می‌خواهید در مهمانی‌های شبانه بدرخشید، شال و روسری ساتن را فراموش نکنید. درخشندگی و براق‌بودن خصیصه اصلی این جنس است و به دلیل تنوع رنگی فوق‌العاده‌اش زنده و گیرا به چشم می‌آید. به علاوه از آن‌جایی که به راحتی با سایر لباسها ست می‌شود، گزینه‌ مناسبی برای ست‌کردن با سایر لباس‌های مجلسی به شمار می‌آید.

البته این جنس هم مثل حریر از روی موها سُر می‌خورد ولی در برخی انواع بافت‌ها تلاش شده تا این مشکل تا حدودی حل شود. به عنوان مثال ساتن ژاکارد یا ساتن کجراه طوری بافته شده که خطوط کج آن باعث استحکام و ایستایی‌اش شود.

اگر می‌خواهید در مهمانی‌های شبانه بدرخشید، شال و روسری ساتن را فراموش نکنید.

سوالات متداول درباره انواع شال و روسری

بهترین جنس شال و روسری برای محیط کار کدام است؟

روسری‌های نخی به دلیل ایستایی بالا و سرنخوردن‌شان معمولا انتخاب خوبی برای محل کار به شمار می‌آیند.

بهترین جنس شال و روسری برای مهمانی‌ها کدام است؟

شال و روسری‌های حریر از آن‌جایی که از الیاف طبیعی به دست می‌آیند، زیبایی و ظرافت زیادی دارند و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای مهمانی‌ها به شمار می‌آیند.

آیا شال و روسری حریر مناسب محل کار است؟

خیر، از آن‌جایی که شال و روسری‌های حریر مدام از روی موها سُر می‌خورند، مناسب محل کار نیستند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x