معرفی کتاب‌های مادرانه


387

می‌گه:«خیلی سرم شلوغه! باید جوابِ مشتری‌ها رو بدم. کلی بسته پستی مونده که اگه تا دو روز دیگه نفرستم، موعد تحویل تموم می‌شه و امتیاز غرفه‌م میاد پایین. محصولِ جدید هم رسیده. بارگزاری‌شون طول می‌کشه. یه سر هم باید به مدرسه دخترم بزنم. حالا چرا باید توی این هیری ویری کتاب بخونم؟ اصلا کتاب خوندنِ من روی دنیا چه تاثیری داره؟ دلت خوشه‌ها!»

می‌گم:«خب راستش دنیا تقریبا به هیچ کدوم از کارایی که ما می‌کنیم، نیازی نداره! ما برای خودمونه که کتاب می‌خونیم. برای این که حتی اگه یه فروشنده‌ایم، اگه یه مادریم، اگه معلمیم حتی اگه پزشکیم و خیلی هم معروف و پولدار، بازم به کتاب احتیاج داریم. برای آرامش روح و روانمون، برای رشدِ شخصیتی‌مون. تو که دلت نمی‌خواد منِ ده سال آینده‌ت،‌ مثلِ منِ الانت باشه؟»

می‌پرسم:«مگه نمی‌گی هربار کلی وقت توی پست معطل می‌شی تا نوبتت بشه؟» سر تکون می‌ده. ادامه می‌دم:« یه بار همراهِ خودت کتاب ببر. اگه بد بود دیگه نبر!»

می‌گه:«فکر بدی نیست ولی وقت ندارم برم کتابفروشی!» می‌گم:«عجب بابا! این همه توی باسلام بودی، غرفه‌های پر و پیمون و کار درستِ کتابفروشی رو ندیدی؟» می‌خنده و می‌گه:«حله!»

کلاسیک و زنانه مثل «زنان کوچک»

شاید شما هم اقتباسی از این رمان معروف را در سینما، تلویزیون یا انیمیشن دیده باشید. زنان کوچک یک اثر کلاسیک معروف است که ماجرای آن در قرن نوزدهم اتفاق می‌افتد. همانطور که از نامش مشخص است زنان نقش مهمی در آن ایفا می‌کنند. حتی وقتی یک شخصیت مرد وارد داستان می‌شود، در خدمت زنان است!

چهار خواهر در این رمان هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که ماجراهایشان باعث می‌شود دست از خواندن رمان برندارید. جو (جوزفین)، خواهر دوم خانواده و شخصیت اصلی داستان به حساب می‌آید. او طبع نویسندگی دارد و با دختران دیگر متفاوت است و دوست دارد مستقل باشد و داستان و نمایشنامه بنویسد.

مگی (مارگارت)، بزرگترین خواهر، به تدریس به بچه‌ها مشغول است و علاقه دارد زندگی مجللی داشته باشد چون می‌داند در گذشته ثروتمند بوده‌اند اما حالا اینطور نیست و باید در غیاب پدر مراقب خانواده باشد.

زنان کوچک یک اثر کلاسیک معروف است که ماجرای آن در قرن نوزدهم اتفاق می‌افتد و حال‌وهوایی زنانه دارد.

بتی خواهر سوم، پیانو می‌نوازد. ایمی هم آخرین فرزند خانواده‌ی مارچ است. چهار دختر به همراه مادرشان زندگی می‌کنند و پدرشان که به جنگ رفته هر از گاهی به آن‌ها سر می‌زند و برایشان نامه می‌نویسند. خانم مارمی سعی می‌کند جای خالی پدر احساس نشود و دخترانشان کمتر غصه بخورند. وقتی مادر متوجه می‌شود پدر در جنگ آسیب دیده خانه را به دختران می‌سپارد و به سوی همسرش می‌رود.

زنان کوچک را یک نویسنده‌ی زن خلق کرده که شخصیت اصلی‌اش شباهت‌های زیادی به زندگی واقعی او دارد. شاید در نگاه اول تعداد شخصیت‌ها زیاد به نظر بیاید، اما از آن‌جایی که هر کدام‌شان به مخاطب به خوبی معرفی می‌شوند، اتفاقا به یکی از نقاط مثبت رمان تبدیل می‌شود.

اگر دوست دارید رمانی بخوانید که پر از روح زنانگی، حال و هوای خانوادگی و ماجراهای دوست‌داشتنی و کاراکترهای آشنا و صمیمی باشد، رمان زنان کوچک را به شما معرفی می‌کنیم.

به عنوان یک فرد کتابخوار توصیه می‌کنم به جای فیلم یا انیمیشن، خود کتاب را بخوانید چون وقتی با قلم نویسنده همراه می‌شوید بخشی از داستان را باید تصور کنید که مزه‌ی دیگری دارد!

داستان در «همسرانِ خوب» ادامه دارد

محبوبیت زنان کوچک آنقدر زیاد شد که «لوییزا می آلکوت» بعد از این رمان محبوب، به سراغ نوشتن «همسران خوب» رفت. در این رمان دختران همگی بزرگ شده‌اند. خانواده تشکیل داده‌اند و مسیر متفاوتی را طی کرده‌اند که ماجراهای آن خواندنی است. این کتاب هم مثل زنان کوچک، شما را به شدت درگیر خودش می‌کند و دوست دارید بدانید آخر و عاقبت این شخصیت‌های دوست داشتنی چه می‌شود؟

محبوبیت زنان کوچک آنقدر زیاد شد که «لوییزا می آلکوت» بعد از این رمان محبوب، به سراغ نوشتن «همسران خوب» رفت.

آهو خانم و شوهرش!

وقتی برای اولین بار نام کتاب «شوهر آهو خانم» به گوشتان خورد، به چه چیزی فکر کردید؟ به ذهن من این نکته رسید که قبل از آهو خانم، نام شوهر آمده و نویسنده با انتخاب این نام، نقش شوهر را پررنگ کرده است. شاید هم انتخاب این نام اعتراض به این است که در آن زمان،‌ زن‌ها آنقدر نقش تاثیرگذاری در اجتماع نداشتند.

این رمان خواندنی ماجرای آهوخانم و همسرش در کرمانشاه را نشان می‌دهد. با آهو خانم به راحتی می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم، زنی است که در یک خانواده و یک جامعه‌ی سنتی و مردسالار باید به زندگی‌اش ادامه بدهد. وظیفه‌ی او می‌دانند که بچه بزرگ کند، به نظافت خانه مشغول شود و به حرف شوهرش گوش کند.

می‌توانیم خودمان را جای او بگذاریم وقتی سید میران در مغازه‌ی نانوایی‌اش با زن زیبایی به نام هما آشنا می‌شود. متوجه می‌شود او از همسرش جدا شده و وضعیت خوبی ندارد. تصمیم می‌گیرد برای اینکه هما را نجات بدهد او را به عقد شاگردش دربیاورد. اما بعد مهرش به دل او می‌نشیند و تصمیم می‌گیرد با هما هم یک زندگی تشکیل دهد.

آهو خانم این کتاب آنقدر آشناست که به راحتی می‌توانیم باهاش ارتباط برقر کنیم

به نظرتان آهو خانم چه واکنشی نشان می‌دهد؟ او مانند هر زنی که دوست دارد زندگی‌ پایدار و آرامی داشته باشد، با آمدن یک زن دیگر به حریم شخصی‌اش، احساساتش جریحه‌دار می‌شود. این زن که در زندگی‌اش محرومیت‌های زیاد خانوادگی و اجتماعی داشته، با اتفاقی روبرو می‌شود که شرایط او را به هم می‌ریزد و باید فکری برای آن کند.

رمان «شوهر آهو خانم» نوشته‌ی «علی محمد افغانی» را از شاهکارهای ادبیات فارسی می‌دانند. وقتی این اثر را می‌خوانید، انگار خالق آن یک آینه روبروی جامعه گرفته و اتفاقات اجتماعی را بازتاب می‌کند! شاید حجم آن برایتان زیاد به نظر بیاید، اما نگرانش نباشید چون خواندنش سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید تمام می‌شود.

تو را به خدا «خودت باش!»

حتما برایتان اتفاق افتاده که بشنوید دیگران می‌گویند: دختر باید لاغر باشد. دختر باید به خودش برسد. چه معنا می‌دهد دختر به سمت کارهای مردانه برود؟
در کتاب «خودت باش دختر» می‌خوانیم عمل‌کردن به چنین دستورالعمل‌هایی به این خاطر است که به خودمان باور نداریم. نکات و نظریات «ریچل هالیس» در این اثر، چیزی است که آن را در زندگی واقعی تجربه کرده است. او در زمان کودکی شرایط سختی را پشت سر گذاشته و خودکشی برادرش را دیده است.

نکات و نظریات «ریچل هالیس» در این اثر، چیزی است که آن را در زندگی واقعی تجربه کرده است.

این نویسنده و سخنرانِ انگیزشی، امیدش را از دست نداده و دوباره زندگی را از نو شروع کرده است. حرف‌های او شعاری نیست، بلکه راهنمای مفیدی برای زنانی است که دوست دارند فارغ از جو سمی بیرونی، زندگی شادی داشته باشند. ریچل از خاطرات شخصی‌اش گرفته تا آنچه که باور دارد و به آن رسیده را در این کتاب به اشتراک گذاشته است.

اگرچه کلمه «دختر» در نام این کتاب پررنگ است، اما مخاطبینش محدود به یک جنسیت خاص نیست. اگر گاهی به خودتان اعتماد ندارید و از حرف‌ها و انتقادهای دیگران در مورد زندگی شخصی‌تان به ستوه می‌آیید، خواندن «خودت باش دختر» را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چون کتابی است که ذره ذره با شما همراه می‌شود و مثل یک دوست راه و روش مناسب برای زندگی را نشان می‌دهد.

این کتاب را می‌توانید از غرفه‌های کتابفروشی زیادی که در با سلام وجود دارند تهیه کنید و به دوستانتان هدیه بدهید.

شرمندگی تا کی؟

کتاب پرفروش بعدی ریچل هالیس «شرمنده نباش دختر» است. این کتاب هم در مدت کوتاهی رکورد فروش را ترکاند! خیلی‌ها در ایران می‌گویند که این کتاب‌ها، روانشناسیِ‌ زرد هستند. آن هم چون عمومِ مخاطبان از این طور کتاب‌ها خوششان می‌آید و پرفروشند! اما به نظرم هرکس که یک بار این کتاب‌ را بخواند، اعتراف می‌کند که با نویسنده در خیلی جاها همذات پنداری کرده است.

این کتاب و کتاب‌های دیگر ریچل هالیس، می‌خواهد تصور و توهم زنِ آرمانی را از زنان دور کند. کاری کند که آنها به خودشان ایمان پیدا کنند و به راحتی ناامید نشوند.

هرکس که یک بار این کتاب‌ را بخواند، اعتراف می‌کند که با نویسنده در خیلی جاها همذات پنداری کرده است.

سرگذشت ندیمه

سرگذشت ندیمه در زمان انتشارش خیلی جنجال‌برانگیز شد. این رمانِ تخیلی یک فضای پر از خفقان را به تصویر می‌کشد که فقط عده‌ی خاصی حق حیات دارند و بقیه باید در خدمت آنها باشند. ندیمه‌ها زنانی هستند که فقط برای باروری و ادامه نسل به خدمت گرفته می‌شوند. زندگی آنها در سختی و ظلم می‌گذرد. بعد از زایمان، نوزادشان را از آنها می‌گیرند و به خانواده‌ای متمول می‌سپرند.

این رمانِ تخیلی یک فضای پر از خفقان را به تصویر می‌کشد که فقط عده‌ی خاصی حق حیات دارند و بقیه باید در خدمت آنها باشند.

جالب است بدانید این کتاب را هم یک خانم نوشته به اسم «مارگارت اتوود» . از این رمان هم سریالی ساخته شده اما کتاب کجا و سریال کجا! اگر سرتان برای خواندنِ یک داستان جنجالی درد می‌کند، خواندن این رمان را به شما توصیه می‌کنم.

راستی تا یادم نرفته این را هم بگویم که تمام کتاب‌هایی که در این یادداشت معرفی کردم، توی باسلام موجود هستند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x