دور دنیا با شیر شتر


2,419

دوغ شتر

شتر یکی از حیواناتی است که به دلیل مقاومت زیاد در مقابل شرایط سخت آب و هوایی، قرن‌هاست که در میان اعراب و مناطق گرم و حاره‌ای با انسان همزیستی دارد. استفاده از شیر، گوشت و پشم آن سال‌هاست در میان مردم محلی و بومی رواج دارد. ضمن این‌که این حیوان اهلی در کار و اقتصاد مردمان ساکن در زیستگاه‌های شتر تأثیر بسزایی دارد.

در سال‌های اخیر استفاده از محصولات لبنی شتر که از شیر این حیوان تهیه می‌شود در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران گسترش فراوانی یافته است.
در وبلاگ باسلام می‌خواهیم شما را با شیر شتر، این محصول فوق‌العاده و پرخاصیت آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید و اطلاعات خود را درباره این ماده غذایی بیشتر کنید. شاید از این به بعد شما هم مشتری پر و پا قرص آن شدید.

خواص شیر شتر

ارزش غذایی زیاد شیر شتر باعث شده است این شیر در دنیا محبوبیت فراوانی داشته باشد.

حدود ۴۰ نوع محصول لبنی مثل شیر، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، پودر شیر و بستنی با پایه شیر شتر تولید می‌شود. حتی برخی تولیدکننده‌ها پا را فراتر گذاشته‌اند و شیر شتر با فرمول ویژه برای نوزادان تولید می‌کنند که ارزش غذایی آن با شیر مادر برابری می‌کند.

شیر شتر حتی به منوی کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها هم اضافه شده است؛ قهوه‌خانه‌های زنجیره‌ای به نام «مجلس» را به همین منظور به راه انداخته‌اند. مثلاً شیرقهوه با شیر شتر آن قدر خوش‌طعم و خوش‌بو است که خیلی از مصرف‌کننده‌ها نمی‌توانند نوع شیر را حدس بزنند.

یک لیوان ویتامینه شتری!

شیر شتر، یکی از مهم‌ترین منابع تأمین پروتئین برای بسیاری از مردم دنیاست؛ شیری که خاصیت ضد سرطان و ضد آلرژی بودن آن در منابع علمی شناخته شده، ثابت شده است. خواص آنتی باکتریال، ضد ویروس، آنتی بادی‌ها و پتیدهای زیست فعال شیر شتر باعث شده در دنیا به عنوان یک ماده غذایی مؤثر در مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مثل سرطان، هپاتیت، آلزایمر، سل و زخم معده شناخته شود. علاوه بر این‌ها ماده شبه انسولین موجود در این شیر برای بیماری دیابت و مواد مغذی دیگر آن به عنوان مواد کاهنده فشار خون، کلسترول محسوب می‌شود.

طب سنتی چی میگه؟

علاقه‌مندی مردم ایران به طب سنتی باعث می‌شود وقتی درباره فواید مواد غذایی صحبت می‌کنیم، اولین پرسشی که در ذهن ایجاد شود، دانستن نظر طب سنتی درباره آن باشد. شیر شتر به دلیل خواص آن به طلای سفید بیابان معروف است. در طب سنتی ایران شیری لطیف، رقیق و گرم شناخته می‌شود. درمان انواع سوء مزاج‌ها و بیماری‌های کبدی، بازکننده گرفتگی رگ‌های پا، گردن و کتف‌ها، از فواید مصرف شیر شتر است که در طب سنتی به آن اشاره شده است.

دوغ شتر
یک شیرِ فراسودمند

از مواد غذایی فراسودمند چه می‌دانید؟

تغییر سبک زندگی و عادات نادرست غذایی مردم باعث بروز بیماری‌های مختلفی در میان آنها شده است. با آشنایی مردم با مواد غذایی فراسودمند، تقاضا برای این نوع محصولات نیز به شدت افزایش یافته است. با رواج مصرف شیر شتر، محققان دریافته‌اند که با اضافه کردن مکمل‌های سودمندی مثل پری بیوتیک و سین بیوتیک‌ها و تولید محصولات لبنی مثل ماست از شیر شتر، خواص دارویی و غذایی آن افزایش می‌یابد.

یک لیوان شیر شتر و این همه ویتامین

اگر می‌خواهید به ارزش و اهمیت این شیر پرخاصیت پی ببرید، کافی است مواد مغذی و ویتامین‌های آن را با شیر گاو مقایسه کنید.

آهن موجود در یک لیوان شیر شتر سالم ده برابر شیر گاو و ویتامین ث آن نیز پنج برابر است. پتاسیم و سدیم شیر شتر نیز به ترتیب پنج و چهار برابر و کلسیم و منیزیم آن هم سه برابر است.

چربی و قند لاکتوز این شیر هم کمتر از سایر شیرهاست. اسید چرب غیر اشباع، کلر، اسید فولیک، پروتئین لاکتوفرین، آنتی اکسیدان‌ها از دیگر ویتامین‌های این شیر به شمار می‌رود.

تب نکنید

بسیاری از مردم تصور می‌کنند، بیماری تب مالت تنها بر اثر مصرف مواد لبنی گوسفندی یا گاوی غیر پاستوریزه به انسان سرایت می‌کند. اما باید بدانید که عامل بیماری بروسلوز یا تب مالت ممکن است در بسیاری از پستانداران، حتی شتر هم وجود داشته باشد. بنابراین باید از مصرف غیر اصولی و غیر بهداشتی محصولات و فرآورده‌های شیر شتر پرهیز کنید تا خدای ناکرده سلامت شما به خطر نیفتد.

اگر قصد مصرف شیر شتر به صورت سنتی هستید حتماً آن را بجوشانید تا از سلامت آن مطمئن شوید. هرچند بسیاری از فروشندگان این شیر مدعی هستند که جوشاندن خاصیت آن را از بین می‌برد، اما تنها جوشاندن می‌تواند سلامت یا فساد شیر شتر را مشخص کند.

شیر شتر یا شیر شتر گاو پلنگ!

قطعاً داستان شیرفروشی که برای سود بیشتر، شیر را با آب مخلوط می‌کرد شنیده‌اید. اما در عصر جدید دیگر مخلوط کردن آب با شیر از مد افتاده است و متقلبان از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند. همان‌طور که گفتیم شیر شتر یک ماده غذایی پرطرفدار است که خاصیت درمانی هم دارد، پس برای سودجویان جذابیت‌های خاصی دارد!

مخلوط کردن شیر گوسفند یا گاو با شیر شتر یکی از سوء استفاده‌هایی است که برخی افراد برای کسب منفعت بیشتر انجام می‌دهند. تشخیص این مسئله هم تنها از طریق آزمایشگاه‌های معتبر مواد غذایی امکان‌پذیر است. پس لازم است برای تهیه شیر شتر تنها از فروشگاه‌های معتبر و تولید‌کننده‌های شناخته شده خرید کنید.

خرید از بازار محصولات خانگی و محلی باسلام



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اکرم السادات محسنی
اکرم السادات محسنی
5 سال قبل

عالی . اطلاعات مفیدی نوشتید . ممنون . اما از کجا اطمینان پیدا کنیم ، شیری که به اسم شیر شتر میفروشند ، واقعا شیر شتر باشه؟

جمالی فرد
جمالی فرد
پاسخ به  اکرم السادات محسنی
5 سال قبل

سلام.فطعا تشخیص شیر شتر خالص فقط درآزمایشگاه مواد غذایی امکان پذیره.
تتها راه اطمینان از سلامت شیر شتر، خرید از فروشگاه ها و تولید کننده های معتبره. همچنین خرید محصولی که بسته بندی بهداشتی داشته باشه و اطلاعات تولید کننده و مصرف داشته باشه

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x