لیست ۱۶ وسیله ضروری برای آشپزی در طبیعت


1,935

بیایید صادق باشیم: اگر خوراکی‌ها نبودند خیلی از ما قید طبیعت‌گردی را از همان اولین تجربه‌هایمان زده بودیم! این آشپزی در دل طبیعت است که به همه چیز رنگ و بوی دیگری می‌بخشد و این غذاهای جذاب مسافرتی است که باعث می‌شوند سختی‌های سفر به طبیعت (از جمله نبود دستشویی تمیز!) را تاب بیاوریم.

به همین خاطر در این نوشته سراغ وسایل آشپزی در طبیعت رفته‌ایم و سعی کرده‌ایم یک فهرست کامل از این لوازم را به شما معرفی کنیم. راستی اگر فکر می‌کنید موردی از قلم افتاده است، در کامنت‌ها خبرمان کنید.

لیست وسایل آشپزی در طبیعت و کمپینگ

۱. قابلمه

قابلمه‌های چدنی و استیل مناسب‌ترین انتخاب‌ها و قابلمه‌های آلومینیومی نامناسب‌ترین گزینه‌ها برای آشپزی در طبیعت به شمار می‌آیند.

به طور کلی مناسب‌ترین قابلمه‌های برای آشپزی در کمپینگ آن‌هایی هستند که علی‌رغم وزن کم گنجایش و رسانایی بالایی دارند و به دلیل خاصیت نچسب‌بودن خیلی راحت شسته می‌شوند.

۲. قاشق، چنگال، کارد و چاقو

همین اول کاری قاشق‌ و چنگال‌ و کاردهای پلاستیکی یکبار مصرف را فراموش کنید، چون هم خیلی زود می‌شکنند و دستتان را توی پوست گردو می‌گذارند و هم برای محیط زیست به شدت مضرند.

اگر در کمپینگ مبتدی هستید کارتان با قاشق و چنگال‌های معمولی هم راه می‌افتد اما پیشنهاد ما ست‌های لوازم آشپزی است که در فروشگاه‌های آنلاین مثل همین بازار باسلام خودمان می‌توانید پیدایشان کنید.

۳. بشقاب

اگر دنبال یک گزینه سبک و کارآمد می‌گردید سراغ بشقاب‌های سفری بروید. این بشقاب‌ها معمولا از سیلیکون ساخته می‌شوند و اغلب عمر بالایی دارند. اگر به چنین بشقاب‌هایی دسترسی ندارید، می‌توانید سراغ ظروف غیرشکستنی دیگر بروید، اما لطفا بیخیال بشقاب‌های یکبار مصرف شوید که هم به سلامت خودتان آسیب می‌زنند و هم به سلامت طبیعت.

۴. کاسه

اگر یکی از آن‌هایی هستید که یک دفعه وسط طبیعت دلشان هوای آش یا سوپ یا نودل می‌کند، یک کاسه سفری همان چیزی است که به آن احتیاج دارید. بهترین کاسه‌ها برای کمپینگ آن‌هایی هستند که هم وزن کمی دارند، هم با سلامت انسان و محیط زیست سازگارند و هم در برابر ضربه مقاومت نسبتا بالایی دارند.

۵. لیوان یا ماگ سفری

لیوان‌های شکستنی را که کلا فراموش کنید! اما در مورد سایر لیوان‌ها حواستان باشد که سراغ گزینه‌هایی بروید که بتوانند دمای نوشیدنی شما را برای مدت طولانی‌تری ثابت نگه دارند. راستی چرا سراغ ماگ‌های معمولی نمی‌روید؟ این‌طوری با یک تیر دو تا نشان زده‌اید: هم لیوانی برای نوشیدن آب دارید و هم ظرفی برای نوشیدن چای یا قهوه.

ماگ سفری

۶. ساج سفری

اگر مثل من بچه‌ی روستا باشید احتمالا با ظرفی به نام ساج غریبه نیستید! ساج یا ووک به صفحه‌های فلزی‌ای گفته می‌شود که درون آن‌ها کمی گود است و از آن‌ها برای پختن انواع غذا استفاده می‌شود.

خوبی ساج در مقایسه با قابلمه در این است که اولا می‌توان در آن تقریبا هر چیزی پخت؛ از نان و گوشت و ماهی و انواع سرخ‌کردنی‌ها گرفته تا غذاهای آب‌پز. دوما وزن خیلی کمی دارد و سوما قیمت بسیار مناسبی دارد.

۷. گریل توری (توری کباب‌پزی)

این یکی بیشتر به درد کسانی می‌خورد که همیشه بساط کوبیده و جوجه‌شان به راه است و نمی‌توانند طبیعت‌گردی را بدون کباب تصور کنند!

مزیت گریل‌توری یا توری کباب‌پزی در این است که هم از چسبیدن غذا جلوگیری می‌کند، هم شیارهای زیبایی روی کباب‌هایتان می‌اندازد و هم می‌توان انواع مواد غذایی را با حجم‌های مختلف در آن پخت.

۸. ماهی‌تابه

کمپینگ است و املت‌ها و نیمروهای صبحگاهی‌اش! به همین خاطر بهتر است یک ماهی‌تابه‌ی کوچک و سبک همراه خودتان داشته باشید تا بتوانید بعضی از غذاهای سبک را در آن بپزید. البته اگر ساج داشته باشید از بردن ماهی‌تابه بی‌نیاز خواهید بود.

ماهی‌تابه سفری

۹. فندک یا کبریت

اگر به قول خارجی‌ها اُلد فَشِن هستید و کبریت را ترجیح می‌دهید، حواستان باشد که در روزهای بارانی و مناطق بادخیز برای روشن‌کردن آتش به مشکل برخواهید خورد. بنابراین بهتر است چندتا فندک سفری (و نه فندک معمولی) برای خودتان بخرید و خیال همه را راحت کنید!

۱۰. کتری

چای آتیشی یا زغالی یکی از آن نوشیدنی‌های مسحورکننده‌ای است که فقط در دل طبیعت می‌توانید پیدایش کنید. به همین خاطر بهتر است یک کتری استیل ضدزنگ هم در بین وسایلتان بگذارید تا از این توفیق بی‌نصیب نمانید! البته حواستان باشد کتری نو و عزیزکرده‌ی مادرتان را برندارید چون قرار است ظاهر آن حسابی سیاه شود!

کتری سفری

۱۱. قهوه‌ساز

اعتیاد به قهوه زمان و مکان نمی‌شناسد. به همین خاطر اگر عاشق قهوه هستید، سعی کنید قبل از سفر یک قهوه‌جوش، یا اسپرسوساز دستی یا قهوه‌ساز سفری یا یک ایروپرس را هم در کوله‌ی وسایلتان بگذارید. (تقریبا همه موارد گفته شده می‌توانند کارتان را راه بیندازند. همه چیز به این بستگی دارد که شما با کدام شیوه تهیه قهوه راحت‌تر باشید. مثلا اگر دوست دارید قهوه‌تان خیلی زود آماده شود، پیشنهاد ما به شما ایروپرس است.)

۱۲. فر، اجاق یا گاز سفری

در طی سال‌هایی که کمپینگ و طبیعت‌گردی در میان مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است، اجاق‌های مختلفی برای آشپزی در دل طبیعت طراحی و تولید شده است که در جدول زیر با مزایا و معایب و ویژگی‌های هر کدام بیشتر آشنا می‌شویم:

نوعویژگی‌های اصلیمزایامعایب
اجاق الکلی استفاده از الکل به عنوان سوخت+ ظاهر ساده و مینیمال
+ وزن بسیار کم
+ راه‌اندازی آسان
+ در دسترس‌نبودن الکل
+ زمان پخت طولانی
اجاق گازیاستفاده از گاز بوتان یا پروپان به عنوان سوخت+ وزن نسبتا سبک
+ تنوع زیاد (تک‌شعله، چندشعله و …)
+ عدم امکان بررسی میزان گاز باقی‌مانده در کپسول
اجاق با سوخت مایعاستفاده از نفت سفید، پارافین و الکل متیله به عنوان سوخت+ عملکرد خوب در دمای پایین+ کاربرد دشوار
+ نظافت دشوار
+ شکستنی‌
اجاق سفری

۱۳. یخچال یا یخدان سفری

اگر قرار است وسایل فاسدشدنی (مثل گوشت، لبنیات و …) را برای مدت طولانی در طبیعت نگه دارید، بهتر است به فکر تهیه یک یخچال یا یخدان سفری باشید. یخدان‌ها در مقایسه با یخچال طراحی و امکانات ساده‌تری دارند و به همین دلیل معمولا خرید آن‌ها به لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است.

با این‌حال اگر تصمیم گرفته‌اید یک یخچال سفری بخرید، در جدول زیر می‌توانید با مزایا و معایب انواع آن بیشتر آشنا شوید.

نوعویژگی اصلیمزایا معایب
ترموالکتریکی استفاده از یک پمپ حرارتی جامد برای انتقال گرما+ آلودگی صوتی کم
+ وزن کم
+ حجم کم
+ گنجایش زیاد
+ خنک‌کنندگی کند و کم
+ نامناسب برای سفرهای طولانی
سه طرفه گازیاستفاده از مبدل‌های حرارتی جریان گاز+ آلودگی صوتی کم
+ مصرف اندک انرژی
+ عدم قابلیت تنظیم دما
+ کارنکردن در سطح شیب‌دار
دو طرفه کمپرسوداراستفاده از فناوری کمپرسو شبیه به یخچال‌های خانگی+ خنک‌کنندگی زیاد
+ مصرف اندک انرژی از باتری ماشین
+ نیاز به آداپتور
+ نیاز به شارژ مداوم
+ آلودگی صوتی زیاد

۱۴. وسایل شستشو

اگر اهل حفاظت از محیط زیست هستید و می‌خواهید از لوازم آشپزی قابل شستشو استفاده کنید، باید لوازم شستشو را هم همراه خودتان داشته باشید. از جمله اسفنج یا برس اسفنجی، مایع ظرفشویی سازگار با محیط زیست، پشم استیل، کاردک و … .

۱۵. زیرانداز

امروزه با توجه به نیاز و سلیقه طبیعت‌گردان زیراندازهای مختلفی تولید می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. از جمله زیرانداز پارچه‌ای، زیرانداز فومی، زیرانداز برزنتی، زیرانداز پلاستیکی و زیرانداز اسپان‌باند. از میان این گزینه‌ها زیراندازهای اسپان‌باند به دلیل وزن بسیار کم و ضدرطوبت‌بودن می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای آشپزی در دل طبیعت باشند.

۱۶. میز و صندلی مسافرتی

لطفا با شنیدن اسم میز و صندلی وحشت نکنید! این میز و صندلی‌های به دلیل تاشوبودن جای کمی می‌گیرند و به همین خاطر می‌توانند به راحتی در وسیله نقلیه شما جا شوند. بنابراین اگر عادت دارید پشت میز غذا بخورید یا دوست دارید هنگام آشپزی روی صندلی بنشینید این مورد را فراموش نکنید.

لیست تجهیزات اقتصادی و به صرفه آشپزی در طبیعت در سال ۱۴۰۲

شوخی که نیست؛ حتی اگر پول بنزین و هزینه‌های جانبی دیگر را در نظر نگیریم، طبیعت‌گردی به خودی‌خود یک کار نسبتا پر هزینه است. به خصوص با این فهرست بلندبالایی که در این نوشته به آن اشاره کرده‌ایم!

به همین خاطر پیش خودمان گفتیم شاید بد نباشد یک لیست جمع‌و‌جور اقتصادی هم برای آن‌هایی که تازه می‌خواهند طبیعت‌گردی را شروع کنند تدارک ببینیم. بیایید این فهرست را با هم مرور کنیم:

۱. ساج چدنی، ۳۳ سانتی‌متری | قیمت حدودی: بین پانصد تا ششصد هزارتومان

این ساج که از چدن ساخته شده است، هم ابعاد جمع‌و‌جوری دارد، هم سبک است و هم برای پختن انواع غذا به کارتان می‌آید؛ از نان و املت و نیمرو گرفته تا کباب و ماهی و استیک و … . به همین خاطر می‌تواند شما را از خرید هر گونه قابلمه و ماهیتابه‌ای بی‌نیاز کند.

قیمت نمونه‌های نسبتا باکیفیت و کارراه‌انداز این محصول در بازار باسلام بین پانصد تا ششصد هزارتومان است. (مرداد ۱۴۰۲)

ساج چدنی، ۳۳ سانتی‌متری

۲. ست قاشق چنگال همه‌کاره | قیمت حدودی: بین صد و پنجاه تا دویست هزارتومان

این ست قاشق‌چنگال که از دربازکن، چاقو، بطری بازکن، قوطی‌بازکن، چنگال، قاشق و چوب‌پنبه بازکن تشکیل شده است یک ابزار بسیار کاربردی برای آن‌هایی است که دوست ندارند قاشق و چنگال‌های جهیزیه‌شان توی طبیعت گم‌و‌گور شود! قیمت نمونه‌های نسبتا باکیفیت و کارراه‌انداز این محصول در بازار باسلام بین صد و پنجاه تا دویست هزارتومان است. (مرداد ۱۴۰۲)

ست قاشق چنگال همه‌کاره

۳. اجاق مسافرتی اتم‌گاز | قیمت حدودی: بین دویست و پنجاه تا سیصد هزارتومان

اجاق گازهای مسافرتی اتم گاز با قیمت نسبتا ناچیز دویست و پنجاه‌هزارتومان تا سیصدهزارتومان گزینه‌های مناسبی برای آشپزی در طبیعت به شمار می‌روند، چون هم می‌توان با شعله‌شان انواع غذاها را آماده کرد و هم می‌توان با آن‌ها ذغال‌ها را روشن کرد.

راستی کپسول‌های این اجاق یک بار مصرف است و در صورت اتمام می‌توانید کپسول‌های آن را هم از بازار باسلام سفارش بدهید. قیمت تقریبی کپسول‌ها بین سی تا پنجاه هزارتومان است.

اجاق مسافرتی اتم‌گاز

۴. کتری آتیشی مسافرتی | قیمت حدودی: بین صد و پنجاه تا سیصد هزارتومان

یک کتری مسافرتی آتیشی می‌تواند کار شما را برای درست‌کردن انواع نوشیدنی راحت کند. این کتری‌های فلزی که وزنی ناچیز (در حد ۲۰۰گرم) دارند، در کمترین زمان ممکن آب را به جوش می‌آورند و گزینه‌ی مناسبی برای درست‌کردن چای در طبیعت به شمار می‌آیند.

کتری آتیشی مسافرتی

۵. ماگ سفری | قیمت حدودی: بین صد و پنجاه تا سیصدهزارتومان

همان‌طور که چند خط بالاتر گفتیم بهتر است به جای لیوان‌های شکستنی، سراغ ماگ‌های مسافرتی بروید. این ماگ‌ها که در حدود صد و پنجاه تا دویست هزارتومان قیمت دارند، می‌توانند دمای نوشیدنی شما را تا مدتی طولانی ثابت نگه دارند.

ماگ سفری

چند پیشنهاد برای آن‌هایی که نمی‌خواهند طبیعت را آلوده کنند

اگر اهل کمپینگ و آشپزی در دل طبیعت هستید، باید بیشتر از بقیه‌ی آدم‌ها برای طبیعت دل بسوزانید، چون رابطه شما با طبیعت خاص‌تر از بقیه آدم‌هاست. در ادامه با چند پیشنهاد برای جلوگیری از آلوده‌کردن طبیعت به هنگام کمپینگ آشنا می‌شویم:

  • دور ظروف وسوسه‌برانگیز یکبار مصرف را خط بکشید و از ظرف‌های قابل شستشو استفاده کنید. ظروف یکبار مصرف دشمن شماره یک طبیعتند و گاهی تا صدها سال در محیط زیست باقی می‌مانند.
  • بعد از اتمام کمپینگ همه چیز را به حالت قبل برگردانید. هیچ‌ وسیله‌ای اعم از زباله و غیرزباله را در محیط باقی نگذارید و آثار آتش اعم از سنگ، زغال اضافه و … را جمع‌آوری کنید.
  • گفتن ندارد ولی حتما حواستان باشد که بعد از اتمام آشپزی، حتما آتش را کاملا خاموش کنید.
  • حتی المقدور از آلوده‌کردن خاک منطقه با مواد شوینده شیمیایی خودداری کنید.
  • از غذادادن به حیوانات محلی خودداری کنید.

سوالات متداول درباره لوازم آشپزی در طبیعت

مهم‌ترین و ضروری‌ترین وسایل آشپزی در طبیعت کدامند؟

قابلمه، قاشق، چنگال، کارد، چاقو، بشقاب، کاسه، لیوان، ساج سفری، گریل توری، ماهی‌تابه، فندک یا کبریت، کتری، قهوه‌ساز، اجاق، یخچال یا یخدان سفری، وسایل شستشو، زیرانداز، میز و صندلی سفری

ساج سفری چیست و چه مزیتی در مقایسه با قابلمه دارد؟

ساج یا ووک به صفحه‌های فلزی‌ای گفته می‌شود که درون آن‌ها کمی گود است و از آن‌ها برای پختن انواع غذا استفاده می‌شود. خوبی ساج در مقایسه با قابلمه در این است که اولا می‌توان در آن تقریبا هر چیزی پخت؛ از نان و گوشت و ماهی و انواع سرخ‌کردنی‌ها گرفته تا غذاهای آب‌پز. دوما وزن خیلی کمی دارد و سوما قیمت بسیار مناسبی دارد.

بهترین قابلمه برای آشپزی در طبیعت و کمپینگ کدام است؟

قابلمه‌های چدنی و استیل مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای آشپزی در طبیعت به شمار می‌آیند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گله دار هستم غرفه خانه و آشپزخانه جزیره
گله دار هستم غرفه خانه و آشپزخانه جزیره
8 ماه قبل

با سلام خدمت همه دوستان و همکاران عزیز
از تیم و خانواده باسلام خیلی تشکر میکنم. دم همگی گرم
در تک تک مراحل زندگی مثل ما یه پشتیبان قوی داشته باشید.
ایده گزارش خیلی خوب بود.
بنظر من خوبه شامل نکته نظرات کاربردی در مورد هر صنفی که در باسلام مشغول به کار هستند باشه.. میتونیم این نظرات از غرفه دار ها دریافت کنیم و چکیدشو داخل گزارش بنویسیم.

چکار کنیم که غرفه ما بهتر دیده بشه و بتونیم فروش بهتری تجربه کنیم.

میدونم در قسمت توی چشم دوستان کمک می‌کنند. ولی میتونیم داخل گزارش قسمتی اختصاص بدیم به این عزیزان، میتونه مقاله ای در خور توجه باشه یا هر چیزی…

ایده های خرید گروهی… فروش ویژه… تخفیف 99 درصد
خیلی خوب بودن ولی میتونیم از اون ایده ها درس بگیریم و بشکل جدیدتری و کاملا بی نقص دوباره بهره ببریم. مثلا بصورت رندوم تمامی غرفه ها

خب دیگه خیلی حرف زدم شرمنده
قافیه به تنگ آمد….. شاعر به جفگ آمد.

ممنون که هستین🤩🤩🤩😍😍

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x