بانوی چنته‌باف بجنوردی؛ با حمایت همسرم، کارآفرین شدم.


358

بارها پیش آمده که در موقعیتی از ضرب‌المثل:«چی توی چنته داری؟» استفاده کرده‌ایم، اما کمتر کسی می‌داند، «چنته» چه معنایی دارد؟ خانم آزاده حیدری که غرفه‌ی «گلیم و چنته دستباف» را می‌چرخاند، به طریقی هنر کهن «چنته‌بافی» را زنده کرده و می‌گوید چنته پرفروش‌ترین محصول غرفه‌اش است. در ادامه گفت و گوی ما را با این بانوی هنرمند می‌خوانید.

زنده کردن چنته‌بافی

خانم حیدری اهل خراسان شمالی، بجنورد است. بجنورد در تولید صنایع‌دستی جز خوشنام‌ترین شهرهاست و محصولاتی مختص خودش را دارد که هنر دست زنان این شهر است، از گلیم اصیل بگیر تا دیوارکوب و سفره و چنته. خانم حیدری می‌گوید:« چنته از ایام قدیم در شهر ما بجنورد کاربرد داشته و بیشتر به عنوان جای قرآن مورد استفاده بوده اما الان هم همین چنته مصارف زیادی داره مثلا تو آشپزخانه یا به عنوان جاجورابی و حتی تزئینی و دیوارکوب استفاده میشه. من دوست داشتم این هنر اصیل رو معرفی کنم و به مخاطبش برسونم.» چنته‌بافی در عین اصالت، هنر سخت و زمان‌بری است که خانم حیدری از پس آن به خوبی بر آمده.

یک زوج همراه

وقتی از آزاده خانم می‌خواهم قصه‌ی شروع کسب و کارش را برای ما بگوید، با لبخند نام همسرش را به زبان می‌آورد و من متوجه می‌شوم این بار با یک زوج کارآفرین همراه هستیم که توانسته‌اند با همدلی و همکاری هم درآمدی حلال کسب کنند و هم برای دیگران موقعیت شغلی ایجاد کنند. ماجرا از این قرار است که خانم حیدری و همسرش صاحب یک خرازی بودند، بیماری برای مدتی به سراغ مردخانه می‌آید و خانم حیدری در این ایام وقتش را در خرازی می‌گذراند تا چراغ مغازه روشن باشد. در همین ایام همسر خانم حیدری در حین استراحت ایده کسب و کاری که به داشته‌های منطقه‌شان برگردد به ذهنش می‌رسد و آن را با همسرش در میان می‌گذارد و این آغاز ماجراست. خانم حیدری می‌گوید:« طرح این کار رو همسرم ابداع کرد و بعد از اون به من هم یاد داد. الحمدلله الان کار ما گسترش پیدا کرده اما هنوز هم باهم کار می‌کنیم. کارهای بیرون و خرید نخ و باقی خریدهارو همسرم انجام میده و من توی خونه کارهارو آماده می‌کنم و ارسال اونا به عهده همسرم هستم.» نتیجه‌ی تلاش‌های این زوج ایرانی دل آدم را گرم می‌کند.

رضایت مشتری انگیزه بخش است

یکی از محصولات محبوب غرفه‌ی«گلیم و چنته دستباف» سفره‌ی کردی است. سفره‌ی کٌردی نوعی گلیمِ سوزنی است که روش بافت آن به‌شیوه ‌ی پیچشی است، بدین معنی که دو پود دارد یک پود زمینه که تک رنگ انتخاب می‌شود و دوم پود الوان یا پودِ نقش که برای بافت نقوش به کار می‌رود. در گذشته این سفره‌ها را در هنگام ورود عروس به چادر در مقابل پای او پهن می‌کردند که نمادی از برکت و اتحاد بوده است. خانم حیدری می‌گوید:«گلیم‌های موجود در غرفه کار خودم نیست و اون‌ها رو از خانم‌های بافنده می‌خرم. اما باقی‌ کارها رو در منزل خودم تهیه می‌کنم. پیش از آشنایی با «باسلام» در محیط‌های دیگری فروش مجازی و حضوری داشتم اما بعد که متوجه شدم باسلام به افزایش فروش و دیدن محصولات ما کمک می‌کنه غرفه رو ایجاد کردم و الحمدلله در کنار سختی‌هایی که در هر کاری هست وقتی یک محصول رو می‌فروشم و پیام رضایت مشتری رو دریافت می‌کنم و عکس محصول رو در منزلش برام می‌فرسته خستگی از تنم در میاد و شوقم به کار بیشتر می‌شه.»

طرح دلخواه شما رو می‌بافم

یکی از حسن‌های تهیه محصول و صنایع دستی از غرفه‌ی«گلیم و چنته دستباف» امکان شخصی سازی‌ست. یعنی شما می‌توانید طرح و اندازه دلخواه خود را به خانم حیدری سفارش بدهید و کالای مورد علاقه‌تان را تحویل بگیرید. خانم حیدری در مورد تجربه شخصی‌سازی می‌گوید:« چندی پیش آقایی از تهران به من پیام دادن و خواستن براشون مینی چنته آماده کنم. من این کار رو انجام دادم. با نخ پشم اعلا و مهره‌های چشم نظرش و نتیجه فوق‌العاده شد. یا مورد دیگری طرح خاصی رو برای پرده سنتی انتخاب کرده بودند و من همون طرح پیشنهادی خودشون رو زدم و خیلی زیبا شده بود.»

احساس قوی بودن دارم

خانم حیدری که مادر یک پسر هفت ساله است معتقد است که همه‌ی بانوان علاقمند به کسب و کارهای خانگی می‌توانند با کمی تلاش و رفتن به کلاس‌های آموزشی مجازی یا حضوری، هنری یادبگیرند و از طریق آن درآمد کسب کنند. این بانوی پرتلاش می‌کند:«خانم‌ها می‌تونن به هر آنچه می‌خوان برسن، صددرصد مطمئن باشن که هیچ‌کاری نشد نداره و با اعتماد به نفس و عنایت الله همه‌کار میشه کرد. کار به آدمی امید میده و من از زمانی که مشغول به کار شدم همیشه احساس قوی بودن رو دارم.»



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x