قهوه سرد (کلدبرو) چه خواصی دارد؟ + طرز تهیه


4,180

قهوه سرد (کلدبرو) چه خواصی دارد؟ + طرز تهیه

احتمالا خیلی از ما با شنیدن نام قهوه یاد یک فنجان قهوه اسپرسو یا آمریکانوی داغ می‌افتیم، اما بعضی وقت‌ها دوست داریم چیزی بنوشیم که هم مثل قهوه با کافئین زیادش سرحالمان بیاورد و هم توی هوای گرم خنکمان کند. قهوه سرد یا کلدبرو همان نوشیدنی دوست‌داشتنی‌ای است که اینجور وقت‌ها می‌تواند به دادمان برسد.

توی این یادداشت با خواص این نوشیدنی و طرز تهیه‌اش بیشتر آشنا می‌شویم.

قهوه سرد چیست؟

قهوه سرد برای اولین بار در مهد قهوه، یعنی کشور کوبا ابداع شد. شاید فکر کنید قهوه سرد همان قهوه معمولی است که با یخ خنک شده اما نه، حدستان اشتباه است! فرایند آماده‌سازی قهوه سرد با قهوه معمولی کاملا فرق دارد.

برای تهیه‌ی کلدبرو دانه‌های ‌قهوه را به مدت ۲۴ ساعت توی آب می‌گذراند تا روغن و عصاره‌اش آزاد شود. علاقه‌مندان به این نوشیدنی اعتقاد دارند که این نوع قهوه طعم و عطر قوی‌تری نسبت به باقی قهوه‌ها دارد. راستی قهوه سرد به خاطر اسیدیته‌ی کمترش تلخی کمتری هم دارد.

قهوه سرد
قهوه سرد به خاطر اسیدیته‌ی کمترش تلخی کمتری دارد.

چرا قهوه سرد بنوشیم؟

نوشیدن قهوه سرد دو مزیت عمده دارد: یکی این‌که درست‌کردنش خیلی راحت‌ است (چون با یکبار آماده‌کردنش می‌توانید تا چند روز آن را توی یخچال نگه دارید) و دوم این‌که دستگاه گوارشتان را اذیت نمی‌کند (چون برخلاف قهوه معمولی اسیدمعده‌تان را زیاد نکرده و باعث سوء‌هاضمه نمی‌شود)

با این‌حال قهوه سرد و قهوه گرم از نظر میزان کافئین تفاوت زیادی ندارند: یک فنجان قهوه معمولی ۹۵ میلی‌گرم کافئین و یک فنجان قهوه سرد ۱۰۰میلی‌گرم کافئین دارد.

قهوه سرد و آیس کافی چه فرقی با هم دارند؟

آیس‌کافی و قهوه سرد برخلاف تشابه‌ معنایی‌شان، تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند: برای تهیه آیس‌کافی اسپرسو را روی یخ می‌ریزند اما برای آماده‌کردن قهوه سرد از روش دیگری استفاده می‌کنند که در ادامه آن را به شکل مفصل توضیح داده‌ایم. راستی آیس‌کافی معمولا با خامه سرو می‌شود و به همین خاطر انتخاب مناسبی برای افرادی که دنبال کاهش وزن هستند، نیست.

[post id=30993]

فرق قهوه سرد و آیس کافی
قهوه سرد برخلاف آیس‌کافی معمولا با خامه سرو نمی‌شود.

چطور قهوه سرد درست کنیم؟

بله، نوشیدن قهوه در کافه مزه‌ی دیگری دارد اما بعضی‌وقت‌ها برای کم‌کردن هزینه‌ها می‌شود سراغ نسخه‌ی خانگی قهوه سرد هم رفت. برای شروع سراغ دانه‌ی قهوه محبوبتان بروید. (اندازه رُست دانه‌ها کاملا سلیقه‌ای است اما معمولا این نوشیدنی را با میزان رُست بالا آماده می‌کنند) سپس دانه‌ها را برشته کنید تا ‌طعم و عطر قوی‌تری پیدا کنند.

حالا نوبت فرایند آماده‌سازی است: برای درست‌کردن قهوه سرد به ۸ اونس (۲۳۰گرم) دانه قهوه، ۸ فنجان آب سرد، یک ظرف شیشه‌ای دردار (مثل فرنچ پرس) و یک صافی احتیاج دارید. (حواستان باشد حتما از ظرف شیشه‌ای استفاده کنید تا جنس ظرف روی کیفیت نهایی نوشیدنی‌تان اثر منفی نگذارد.)

حالا وقت آسیاب‌کردن دانه قهوه است. اگر آسیاب مناسبی ندارید، می‌توانید از قهوه آسیاب‌شده درشت استفاده کنید. (قهوه آسیاب‌شده ریز، رنگ قهوه را کِدر می‌کند.) بعد از آسیاب‌کردن دانه‌ها، پودر قهوه را به آب اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. (اگر می‌خواهید قهوه‌تان را با فرنچ‌پرس آماده کنید، اهرم آن را پایین نیاورید.) حالا در ظرف را محکم ببندید و توی یخچال بگذارید. بعد از گذشت ۱۸ تا ۲۴ساعت،‌ قهوه سرد شما آماده است.

ظرف مناسب برای تهیه قهوه سرد
حواستان باشد برای تهیه قوه سرد حتما از ظرف شیشه‌ای استفاده کنید تا جنس ظرف روی کیفیت نهایی نوشیدنی‌تان اثر منفی نگذارد.

برای خوش‌طعم‌شدن قهوه سرد به چه نکاتی توجه کنیم؟

درست‌کردن قهوه سرد هم فوت‌و‌فن‌های خودش را دارد. در ادامه با برخی از این نکات آشنا می‌شویم:

  • موقع سِرو قهوه‌تان می‌توانید به آن شیر اضافه کنید اما در مرحله دم‌کردن به این کار مجاز نیستید، چرا که قهوه توی شیر درست به عمل نمی‌آید.
  • برای صاف‌کردن قهوه حتما از صافی یا فیلتر ریز استفاده کنید تا تفاله‌های آن داخل فنجان نیایند.
  • حواستان باشد که اگر ظرف قهوه‌تان کیپ نباشد، عطرش از بین می‌رود.
  • بهتر است برای درست‌کردن قهوه سرد از آب تصفیه‌شده یا آب معدنی استفاده کنید، چون هرگونه ناخالصی کیفیت نهایی قهوه را پایین می‌آورد.
  • قهوه‌سرد را بیشتر از دو هفته توی یخچال نگه ندارید.

قهوه سرد چه خواصی دارد؟

نوشیدن قهوه سرد خواص زیادی برای بدن دارد. از جمله: کمک به کاهش وزن، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، تنظیم قندخون، افزایش تمرکز، پیشگیری از سرطان و … در ادامه با این خواص بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. افزایش متابولیسم و کاهش وزن

همان‌طور که می‌دانید، هرچقدر میزان متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن بالاتر باشد، کالری بیشتر می‌سوزانیم. تحقیقات نشان داده که قهوه سرد تا ۱۱٪ سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. به علاوه کافئین موجود در آن باعث می‌شود تا حتی در زمان استراحت نیز کالری بسوزانید. (البته یادتان باشد که برای بهره‌مندی از این خاصیت، باید قهوه را بدون شیرین‌کننده یا شیر و خامه مصرف کنید.)

خواص قهوه سرد
قهوه سرد تا ۱۱٪ سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد.

۲. پیشگیری از بیماری‌های قلبی

قهوه سرد با داشتن کافئین، ترکیبات فنلی، منیزیم و… به تثبیت قند خون کمک می‌کند. به علاوه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن خاصیت ضدالتهابی دارند و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.

۳. تنظیم قندخون

قهوه سرد با تنظیم پپتیدهای روده، سطح قندخون را تنظیم می‌کند و از این نظر یک نوشیدنی مفید برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ به حساب می‌آید. همچنین برخی از مطالعات نشان داده‌اند کسانی که روزی ۴ فنجان قهوه می‌نوشند، ۳۰٪ کمتر از دیگران در معرض دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرند.

تاثیر قهوه سرد در تنظیم قند خون
قهوه سرد با تنظیم پپتیدهای روده، سطح قندخون را تنظیم می‌کند

۴. بهبود خلق‌وخو

قهوه سرد با تقویت عملکرد مغز خلق‌و‌خو را بهبود می‌بخشد. به علاوه برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدنن کلدبرو از ابتلا به افسردگی پیشگیری می‌کند.

۵. افزایش تمرکز

کافئین موجود در قهوه سرد سطح هوشیاری و تمرکز را افزایش می‌دهد. به همین‌خاطر بهتر است در ساعات پایانی روز از مصرف آن خودداری کنید.

کافئین قهوه سرد
کافئین موجود در قهوه سرد سطح هوشیاری و تمرکز را افزایش می‌دهد.

۶. پشیگری از پارکینسون و آلزایمر

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه سرد، سیستم عصبی را تحریک کرده و از ابتلا به بیماری‌هایی مثل پارکینسون و آلزایمر جلوگیری می‌کند.

۷. جلوگیری از سرطان

قهوه سرد به خاطر سرشاربودن از آنتی‌اکسیدان‌ و پلی‌فنول‌ از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان جلوگیری می‌کند.

سوالات متداول درباره خواص قهوه سرد

مهم‌ترین مزیت قهوه سرد چیست؟

قهوه سرد دو مزیت عمده دارد: اول این‌که راحت آماده می‌شود و دوم این‌که معده را اذیت نمی‌کند.

آیا می‌توانیم به قهوه سرد شیر اضافه کنیم؟

موقع سِرو قهوه‌تان می‌توانید به آن شیر اضافه کنید اما در مرحله دم‌کردن به این کار مجاز نیستید، چرا که قهوه توی شیر درست به عمل نمی‌آید.

قهوه سرد را چه‌قدر توی یخچال نگه داریم؟

قهوه‌سرد را بیشتر از دو هفته توی یخچال نگه ندارید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x