روغن کنجد با روش پرس سرد (cold press)


3,258

cold-pressed-sesame-oil

این روزها بحث روغن‌های گیاهی و روغن‌های خالی از افزودنی و نگهدارنده‌ شیمیایی برای کسانی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند بحث جذابی است. روغن کنجد یکی از همین روغن‌های پرطرفدار است. خانم زهرا عابدینی در این یادداشت کوتاه به ما گونه‌ دیگری از روغن گرفتن از کنجد را به ما می‌گوید. یعنی فرآوری روغن کنجد به روش پرس سرد.


پرس سرد یا عصاری چیست؟

روغن‌گیری کلدپرس فشردن دانه بدون حرارت است. روغن حاصله در این روش، عاری از هرگونه افزودنی و نگهدارنده‌ شیمیایی است. در قدیم این روش به «عصّاری» معروف بوده است. در روش کلدپرس مراحل روغن‌گیری به گونه‌ای است که می‌توان بیشترین مواد مؤثر همچون ویتامین E و اسیدهای چرب غیر اشباع یگانه و چندگانه را به همراه روغن از دانه استخراج نمود.

برای کلدپرس بدون نقص دقیق‌ترین انتخاب دانه‌های روغنی است؛ زیرا برای طعم خوب روغن این شرط ضروری است. در طی این عملیات در روغن روان حرارت معادل زیر ۴۰ درجه سانتیگراد است. این گرما تقریباً به اندازه همان حرارتی است که دانه‌های روغنی در کشورهای موطن خود در اثر تابش حرارت آفتاب متحمل می‌باشد.

روغن‌های کلدپرس تصفیه‌نشده طبیعی به دلیل طعم، بو و رنگ فوق‌العاده از دیگر محصولات روغنی تصفیه‌شده (روغنهای خنثی) کاملاً مشخص و متمایز می‌باشند. استخراج روغن کنجد به روش پرس سرد باعث حفظ کیفیت و خواص طبیعی آن می‌شود.

اسیدهای چرب اشباع‌نشده

بنیان اصلی انرژی بدن بر سوخت و ساز چربی استوار است. سلول‌ها برای اینکه بتوانند به طور طبیعی و نرمال فعالیت داشته باشند احتیاج به چربی‌های اشباع شده به چند اتصال مضاعف و چربی‌های زنده غنی از الکترون حیاتی دارند. این چربی‌ها در اکثر روغن‌هایی که از دانه گیاهان به روش کلد پرس فرآوری می‌شود به مقدار فراوان وجود دارد.

این چربی‌ها حریصانه و مشتاقانه پروتئین‌ها و اکسیژن را جذب کرده و در کل سیستم بدن وارد می‌کند و تا وقتی که بدن احتیاج به انرژی پیدا کند، حفظ می‌شوند. این منبع انرژی همیشه آماده است تا در موارد نیاز فوراً در اختیار بدن قرار گیرد.

ردّپای روغن کنجد در تاریخ

استفاده از روغن کنجد به عنوان روغن شفادهنده، سابقه‌ای هزاران‌ساله دارد. از روغن کنجد در «ودا» کتاب مقدس باستانی هند اینگونه یاد شده که برای بشر عالی است. از آن‌جا که در هند روغن کنجد را شفابخش می‌دانند، کاربرد این روغن در آنجا بسیار وسیع است.

خواص روغن کنجد

  • مؤثر در درمان بیماری‌های پوستی
  • ضدباکتری‌هایی مانند استرپتوکوک
  • ضدقارچ‌ها و بیماری‌های پوستی پا
  • ضدویروس
  • ضدالتهاب
  • مفید در رفع انسداد شریان‌ها

در آزمایش‌های جدید در کشور هلند آیورودیک پزشک از روغن کنجد برای درمان چندین بیماری مزمن شامل هپاتیت، دیابت و میگرن استفاده کرده است. در تحقیقات آزمایشگاهی روغن کنجد از رشد ملانوم بدخیم (سرطان پوست) جلوگیری می‌کند. همچنین باز در تحقیقات آزمایشگاهی روغن کنجد جلوی تولید سلول‌های سرطانی کلون انسان را می‌گیرد.

تحقیقات نشان داده‌اند که روغن کنجد به عنوان آنتی‌اکسیدانی بالقوه است. در بافت‌های زیر پوست این روغن باعث خنثی شدن رادیکال‌های اکسیژن می‌شود. روغن کنجد به سرعت در پوست نفوذ می‌کند و از طریق حفره‌ها وارد جریان خون می‌شود. مولکول‌های روغن کنجد کلسترول خوب (HDL) را حفظ می‌کنند و باعث کاهش کلسترول بد (LDL) می‌شوند.

روغن کنجد تنظیم کننده رشد سلولی است و رشد و تولید سلول را کاهش می‌دهد. در آزمایشی در دانشکده بین‌المللی ماهاریشی در آیوا دانشجویان دهان‌هایشان را با روغن کنجد شستند که منجر به کاهش ۸۵ درصدی باکتری‌هایی شد که از علل التهاب لثه محسوب می‌شوند.

به عنوان قطره بینی، روغن کنجد از سینوسی شدن مزمن مراقبت می‌کند. قرقره کردن آن در گلو باعث کشتن استرپتوکوس و دیگر باکتری‌های متداول سرماخوردگی می‌شوند. همچنین به مبتلایان به پسوریازیس و بیماری‌های پوستی کمک خواهد کرد. از آن برای کشتن شپش‌ها در موی کودکان به طور موفقیت آمیز استفاده شده است.

این روغن به عنوان پشتیبان طبیعی در برابر اشعه ماورابنفش شناخته شده است. همچنین وقتی در معرض نور خورشید یا باد قرار می‌گیرید با استفاده از آن می‌توانید باعث تسکین سوختگی پوست شوید. باعث تغذیه پوست سر نیز می‌شود و موجب کنترل شوره و کشتن باکتری‌های ایجاد‌کننده شوره خواهد شد. از پوست در مقابل اثرات کلر موجود در آب استخر محافظت می‌کند.

قبل و بعد از درمان با اشعه، روغن کنجد باعث خنثی کردن جریان رادیکال‌های آزاد اکسیژن می‌شوند که به ناچار به خاطر انتخاب چنین درمانی ایجاد شده‌اند. در روی پوست سم‌های محلول در چربی به مولکول‌های روغن کنجد جذب می‌شوند که می توان آنها را با آب داغ و صابون از روی پوست شست.

به طور داخلی مولکول‌های روغن سم‌های محلول در روغن را جذب می‌کنند و به جریان خون برده و سپس آن را از بدن دفع می‌کنند. روغن در ترکیب با آب گرم باعث کنترل عفونت‌های قارچی واژن می‌شود.

برای محافظت دربرابر بیماری‌های پوستی متداول، استفاده از روغن کنجد در بینی و گوش‌ها مؤثر است. استفاده از این روغن در بینی از کودکانی که به مدرسه می‌روند و در معرض ویروس سرماخوردگی هستند در مقابل ویروس ها و باکتری‌های هوازاد محافظت کنند.

از این روغن به عنوان روغن ماساژ هم استفاده می‌شود. با استفاده از حرکات چرخشی روی مفاصل می‌توانید باعث تحریک انرژی طبیعی مفاصل شوید.

برای اطمینان در جهت درمان بیماری حتماً پیش از مصرف روغن کنجد با پزشک مشورت نمایید.

تأثیر روغن کنجد بر شادابی پوست

روغن کنجد به طور سریع جذب می‌شود، به بافت‌های مغز استخوان نفوذ می‌کند و از طریق حفره‌ها وارد جریان خون می‌شود. پسران و دختران نوجوان به غلط می‌آموزند که همه روغن‌ها برای پوست صورت بد هستند. روغن‌های سنگین، روغن‌های سمی و کرم‌های شیمیایی برای پوست صورت بد هستند؛ اما روغن کنجد واقعاً برای پوست جوان مناسب است.

این روغن باعث کنترل جوش و خنثی کردن سمومی می‌شود که روی سطح یا در حفرات قرار گرفته‌اند. با روغن کنجد هیچ نیازی دیگر به مواد آرایشی وجود ندارد. برای پوست نوزاد ـ‌به خصوص در محلی که با قنداق پوشیده شده است‌ـ روغن کنجد از پوست حساس، در مقابل تحریکات پوستی حاصل از اسیدیته ضایعات بدن محافظت می‌کند.

این همه خواص، دلیلی می‌شوند برای اینکه به روغن کنجد لقب ملکه روغن‌ها داده شود. با استخراج روغن کنجد به روش پرس سرد می‌توانید از آن اطمینان حفظ چنین خواصی حاصل کنید.

با آرزوی سلامتی

زهرا عابدینی از غرفه سلامتی



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلامتکده ریحان
سلامتکده ریحان
4 سال قبل

روغن کنجد و ارده درجه یک در غرفه سلامتکده ریحان ????

http://basalam.com/organic_reyhan
http://basalam.com/organic_reyhan

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x