از کنسول بازی قدیمی تا نشونه کتاب اسلیمی! + دسته‌بندی «فرهنگی، آموزشی و سرگرمی» با سلام رو کشف کن


352

دسته بازی مخصوص موبایل

گیم کلا پدیده عجیب و غریبی است. می‌‎خواهی بنشینی نیم ساعت بازی کنی، بعد به نگاه می‌کنی می‌بینی چهار ساعت گذشته! حالا بازی‌های کنسول و کامپیوتر به کنار، الان با گیم‌های موبایل می‌شود تمام شبانه‌روز لم داد و بازی کرد. ولی علاوه بر نیاز به آب و غذا و تغییر پوزیشن برای جلوگیری از ابتلا به زخم بستر، یک مسئله دیگر هم در گیم خیلی روی مخ است. آن هم عرق کردن دست موقع بازی است. گوشی که چند ساعت دست آدم باشد، خیس عرق می‌شود. در دست گرفتن بیش از حد موبایل در یک حالت هم دست را خسته می‌کند. اما این مشکل هم چاره دارد و چاره هم این است که از دسته بازی مخصوص موبایل استفاده کرد.

دسته‌های بازی مخصوص موبایل انواع و اقسامی دارند. بعضی‌هایشان فقط برای راحت‌تر دست گرفتن موبایل موقع بازی هستند. این دسته‌ها حلقه و گیره دارند که روی تنه موبایل نصب می‌شوند و آن را برای بازی کردن به حالت ارگونومیک درمی‌آورند و بیشتر به درد بازی‌های سبک شوتر یا فوتبال می‌خورند. کاورهای عرق‌گیر انگشتی هم دارند که جلوی خیس شدن دست و گوشی را هنگام بازی کردن می‌گیرند.

بعضی دیگر از دسته‌های‌ بازی موبایلی فراتر از یک نگهدارنده عمل می‌کنند. این دسته مانند دسته کنسول دکمه دارند و مخصوص بازی‌های موبایل طراحی شده‌اند. با کابل یا به شکل بی‌سیم به گوشی وصل می‌شوند و یک قسمت نگهدارنده هم دارند که می‌شود گوشی را روی آن نصب کرد. با آن‌ها موبایل رسما تبدیل به یک کنسول بازی می‌شود. این دسته‌ها با مدل‌ها و شکل‌های مختلفی عرضه می‌شوند که مدل تخت – که کشویی باز می‌شود و گوشی داخل آن قرار می‌گیرد – و مدل کلاسیک کنسولی (مثل دسته پلی استیشن) بیشتر توجه گیمرها را به خودشان جلب کرده‌اند.

کنسول‌های بازی قدیمی

نمی‌دانم شما هم یادتان می‌آید یا نه. قدیم‌ها برای گیم بازی کردن باید می‌رفتیم توی صف می‌ایستادیم تا نوبت‌مان بشود با یک دستگاه بزرگ آتاری هواپیما بازی کنیم. بعدتر یک دستگاه بازی به نام میکرو (که البته اسم اصلی‌اش نینتندو بود) آمد و که به تلویزیون وصل می‌شد. آتاری‌های کوچک هم به بازار آمدند. بعدترها سگا آمد که از آن قبلی‌ها شیک‌تر بود و بازی‌های بهتری داشت. پلی‌استیشن که آمد همه فهمیدند گیم بازی کردن خیلی جدی‌تر از این چیزی است که خیال می‌کردند. کلوب‌های بازی تبدیل به گیم‌نت‌ شدند که همیشه خدا شلوغ پلوغ بودند. الان دیگر گیمینگ خیلی پیشرفته شده. اما هر چیزی که از مد بیفتد تبدیل به نوستالژی و آنتیک می‌شود. کنسول‌های بازی قدیمی هنوز هم خاطره‌انگیز هستند. می‌شود آن‌ها را توی بازار پیدا کرد حتی دستگاه‌های آکبندشان را. بازی‌هایشان هم هنوز گیر می‌آید. درست است که به پای گیم‌های امروزی نمی‌رسند اما بازی کردن با آن‌ها هنوز هم ‌می‌تواند شیرین و مفرح باشد مخصوصا برای ما پیرترها.

مدادتراش رومیزی

قدیم‌ها توی کلاس درس داشتن این مدادتراش‌های رومیزی نشانه باکلاسی و بچه‌پولدار بودن بود. البته آوردنش سر کلاس سخت بود چون کیف آدم را سنگین می‌کرد. امروزه استفاده از مداد خیلی تخصصی شده. مثلا مداد تحریر با مدادهای طراحی فرق دارد. مدادهای طراحی هم خودشان انقدر جورواجور هستند که فقط طراح‌ها فرقشان را با هم می‌دانند. برای کسانی که خیلی با مداد سر و کار دارند این مدادتراش‌ها خیلی به درد می‌خورند. چون درجه و شکل تیزی و نرمی نوک مداد را می‌شود با آن‌ها تنظیم کرد و استفاده از آن‌ها هم خیلی راحت است. تراشه‌های مداد را هم که جمع می‌کند.

مهر شخصی

آدم‌های مهم به نام خودشان مهر دارند. البته مهر جای امضا را نمی‌گیرد ولی خیلی نمود دارد. مثلا فکر کنید زیر فاکتورها و نامه‌ها و قراردادهایتان به اسم خودتان با خط و رسم خوش به رنگ بنفش یا قرمز مهر بزنید. خیلی جالب می‌شود نه؟ طراحی مهر شخصی اصلا چیز عجیب و غریب و سختی نیست. خیلی راحت سفارش می‌دهید تا با خط و رسم دلخواه‌تان مهرتان را برایتان طراحی کنند. مهر هم می‌تواند دستی یا ماشینی باشد و رنگ جوهرش را هم می‌توانید انتخاب کنید.

قیچی پلاستیکی

بچه را که می‌گذاری کودکستان، از او می‌خواهند که کاردستی درست کند. کاردستی‌ درست کردن هم که بدون بریدن کاغذ و مقوا و نایلون نمی‌شود. اما آیا قیچی دادن دست بچه کار درستی است؟ معلومه که نه. پس باید راهی پیدا کرد که کودک کاردستی بسازد و دست خودش را هم نبرد. بهترین ابزار همان قیچی است اما از نوع پلاستیکی‌اش. قیچی پلاستیکی انواع کاغذ رنگی و مقوا و زرورق را به راحتی می‌برد. اما پوست را نه. بیشترشان ضامن هم دارند. خیلی کم‌خطر است اما باز هم بهتر است موقعی که کودک با آن کار می‌کند بالای سرش باشیم.

نشانه کتاب

گم کردن آخرین صفحه‌ای که خوانده شده! این مشکلی است که همه کتابخوان‌ها با آن سر و کله می‌زنند. راه حل خیلی آسانی هم دارد. استفاده از نشانه کتاب یا بوک‌مارک. البته نشانه کتاب می‌تواند خیلی شیک‌تر و خاص‌تر از یک تکه مقوا باشد. الان نشانه‌های چوبی و پارچه‌ای و حصیری حتی با تزیینات خاتم و طرح‌های اسلیمی هم در بازار موجود هستند. اگر دوست کتابخوان دارید این می‌‎تواند هدیه جالب و کاربردی برایش باشد.

چراغ یو‌اس‌بی

شب‌ها که با کامپیوتر کار می‌کنید تاریکی اذیت‌تان می‌کند. چراغ را هم که نمی‌شود روشن کرد چون دیگران خوابند. پس یک چراغ یو‌اس‌بی به کامپیوتر یا لپتاپ وصل کنید. این چراغ نور کافی دارد و چشمتان موقع کار با نمایشگر دیگر اذیت نمی‌شود و صفحه‌کلید را هم بهتر می‌بینید. راه حل آسان و کم دردسر.

لگو

می‌توانم ادعا کنم بهترین اسباب بازی برای به کار انداختن خلاقیت کودک لگو است. بسته‌های لگو خیلی تنوع دارند و در تعداد مختلف عرضه می‌شوند. هر چه تعداد تکه‌های لگو بیشتر باشد، کودک موقع بازی کردن دست بازتری برای ساختن شکل‌های مورد نظرش دارد. عروسک‌های لگویی هم بخش جذاب دیگری از قطعات آن هستند؛ از ماشین و درخت تا آدم‌ها و حیوانات. کودکی که با لگو بازی می‌کند، درک بهتری از زندگی بزرگ‌ترها پیدا می‌کند. او با لگو می‌تواند با ساخت و ساز و زندگی شهری و فرآیندهای ذهنی صنعت و سناریوسازی و دیگر مهارت‌ها آشنا شود. بهترین سن برای بازی کردن با لگو بین چهار تا هفت سال است.

هنگ درام

شاید این جدیدترین سازی باشد که این همه طرفدار پیدا کرده است. هنگ درام عمر طولانی ندارد؛ در سال 2000 میلادی یک زن و مرد آلمانی این ساز را اختراع کرده‌اند که با نام تجاری هنگ درام به بازار عرضه شد. هنگ درام جزو سازهای کوبه‌ای طبقه‌بندی می‌شود. حتما صدای جادویی آن را شنیده‌اید. تورفتگی‌هایی روی قوس بالایی آن است که با کوبیدن روی هر کدام از آن‌ها صدای نت مخصوص به آن تولید می‌شود. ترکیب این نت‌ها موسیقی شگفت‌انگیزی را به وجود می‌آورد. ساز هنگ درام بین جوان‌ترها خیلی هوادار دارد و پای ثابت دورهمی‌های آنان است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x