چطور بهترین پرده را برای اتاق خواب انتخاب کنیم؟


999

دوست دارید وقتی از خواب بیدار می‌شوید چه حس و حالی داشته باشید؟ می‌خواهید به محض طلوع خورشید، آفتاب تمام اتاقتان را پر کرده و خواب را از سرتان بپراند یا ترجیح می‌دهید زیر نور ملایم صبحگاهی چند دقیقه‌ای توی رخت‌خواب غلت بزنید؟ حال‌و‌هوای کلی اتاق چطور؟ دوست دارید گرم و پرانرژی و سرزنده باشد یا خنک و خلوت و آرامش‌بخش؟

فرقی نمی‌کند ترجیحتان کدام است؛ اگر به اندازه کافی در انتخاب نوع، جنس و رنگ پرده اتاق خوابتان دقت به خرج ندهید، ممکن است نتیجه دقیقا خلاف میلتان از آب دربیاید! این یادداشت قرار است به شما در خرید مناسب‌ترین پرده برای اتاق خواب‌تان کمک کند.

هنگام خرید پرده اتاق خواب به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید پرده اتاق خواب باید حواستان به خیلی چیزها باشد: از جنس و رنگ و مدل پارچه گرفته تا موارد جزئی‌تری مثل ارتفاع پرده و نحوه شست‌وشو و … . در ادامه با این نکات بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. سراغ رنگ‌های خیلی تند نروید

اتاق خواب جایی است که بعد از یک روز شلوغ و درهم‌برهم به آن پناه می‌برید. پس باید همه چیز در این فضا طوری طراحی شده باشد که به شما آرامش بدهد. از رنگ و طرح پرده‌ها گرفته تا دیوارها. آرامشی که رنگ‌های تند و جیغ از پس ایجادکردنش برنمی‌آیند.

بنابراین بهترین رنگ‌ها برای پرده اتاق خواب، رنگهای ملایمند. اما منظورمان از رنگهای ملایم فقط سفید و خاکستری و کرم و طوسی نیستند. زرشکی و بنفش و نارنجی هم می‌توانند انتخابهای خوبی باشند. البته به شرطی که تناژ ملایمی داشته باشند.

همه چیز در اتاق خواب باید طوری طراحی شده باشد که به شما آرامش بدهد. از رنگ و طرح پرده‌ها گرفته تا رنگ دیوار.

۲. جنس پرده را متناسب با نیازتان انتخاب کنید، نه زیبایی‌اش!

سوال‌های اول متن را یادتان هست؟ این‌که آیا دلتان می‌خواهد در یک اتاق پرنور از خواب بیدار شوید یا کم‌نور؟ تنظیم این مورد کاملا به جنس پرده اتاقتان بستگی دارد.

اگر به قول امروزی‌ها مورنینگ‌پرسن هستید و دوست دارید صبح‌ها با نور خورشید بیدار شوید سراغ پارچه‌های ضخیم نروید و اگر دلتان می‌خواهد تا دیر وقت توی تختتان بمانید، دور پارچه‌های سبک و نازک را خط بکشید. (حتی اگر به مراتب خوشگل‌تر باشند!)

معروف‌ترین جنس‌های پرده عبارتند از: پلی‌استر، مخمل، ابریشم و کتان. شما می‌توانید بر حسب سلیقه و بودجه‌تان یکی از این موارد را انتخاب کنید. در جدول زیر می‌توانید با ویژگی هر کدام از این جنس‌ها بیشتر آشنا شوید:

جنس پردهمزایامعایب
کتان۱. ماندگاری بالایی دارد.
۳. نسبتا به‌صرفه و اقتصادی است.
۱. به خاطر وزن زیادش، شستشوی آن سخت است.
۲. به خاطر ضخامتش اتاقتان را تاریک می‌کند. (البته این می‌تواند یک مزیت هم به حساب بیاید)
حریر۱. جنس لطیف و سبکی دارد.
۲. به‌صرفه و اقتصادی است.
۳. بادکوراسیون‌های مختلف سازگار است.
۱. به خاطر نازک‌بودنش حریم شخصی اتاق را حفظ نمی‌کند.
۲. باعث هدر رفت انرژی می‌شود.
پلی‌استر۱. ماندگاری بالایی دارد.
۲. به صرفه و اقتصادی است.
۳. شستشویش آسان است.
۴. زود چروک نمی‌شود.
۱. اشتعال‌پذیری بالایی دارد.
۲. نیاز به مراقبت زیادی دارد.
مخمل۱. ماندگاری بالایی دارد.
۲. اتاق خوابتان را کلاسیک و با شکوه جلوه می‌دهد.
۱. خیلی زود کثیف می‌شود.
۲. به خاطر ضخامتش اتاقتان را تاریک می‌کند. (البته این می‌تواند یک مزیت هم به حساب بیاید)
بلک‌اوت۱. ازهدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند.
۲. عایق صوتی است.
۳. حریم شخصی اتاق را حفظ می‌کند.
۱. به خاطر ضخامتش اتاقتان را کاملا تاریک می‌کند. (البته این می‌تواند یک مزیت هم به حساب بیاید)
۲. وزن بالایی دارد.
ابریشم۱. ماندگاری بالایی دارد.
۲. ظریف و زیبا است.
ابریشم طبیعی قیمت بسیار بالایی دارد.
کرباس۱. ماندگاری بالایی دارد.
۲. در صورت شستشو به ندرت تغییر شکل می‌دهد.
به خاطر ضخامتش اتاقتان را تاریک می‌کند. (البته این می‌تواند یک مزیت هم به حساب بیاید)
جدول بررسی مزایا و معایب جنس‌های مختلف پرده اتاق خواب
اگر دلتان می‌خواهد تا دیر وقت توی تختتان بمانید، دور پارچه‌های سبک و نازک را خط بکشید.

۳. اگر اتاق خوابتان کوچک است، سراغ پرده‌های طرحدار نروید

اگر اتاق خواب کوچکی دارید، بهتر است سراغ پرده‌های طرحدار، کتیبه‌دار، پرچین و … نروید چون اتاق خوابتان را کوچکتر از چیزی که هست نشان می‌دهد. در واقع قاعده‌ی کلی این است: هرچه اتاقتان کوچکتر باشد، باید دیزاین و طراحی مینیمال‌تری داشته باشد. انتخاب پرده نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در مقابل اگر اتاق خواب بزرگی دارید، طبیعتا دستتان توی انتخاب بازتر است و می‌توانید از انواع پرده‌های طرحدار و پرچین با والان‌های بزرگ استفاده کنید.

هرچه اتاقتان کوچکتر باشد، باید دیزاین و طراحی مینیمال‌تری داشته باشد. انتخاب پرده نیز از این قاعده مستثنا نیست.

۴. رنگی را انتخاب کنید که با دیوارها کنتراست داشته باشد

اگر می‌خواهید چشم‌ها به سمت پرده‌ی اتاق خوابتان کشیده شوند، سراغ رنگهایی بروید که بیشترین تضاد و کنتراست را با رنگ دیوارتان دارند. هر چه کنتراست پرده‌ی اتاق خواب با دیوارها بیشتر باشد، پرده بیشتر زیبایی و جلوه خودش را نشان می‌دهد.

هر چه کنتراست پرده‌ی اتاق خواب با دیوارها بیشتر باشد، پرده بیشتر زیبایی و جلوه خودش را نشان می‌دهد.

۵. اگر چند اتاق خواب دارید، بیشتر حواستان را جمع کنید

آیا رنگ و طرح پرده‌ی همه‌ی اتاق خواب‌ها باید یکسان باشند؟ پاسخ کوتاه این است که هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد و همه چیز به انتخاب و سلیقه خودتان بستگی دارد.

اما پاسخ موشکافانه‌تر و دقیق‌تر این است: لازم نیست رنگ و طرح پرده‌ی همه‌ی اتاق‌ها یکی باشد (حتی بهتر است نباشد!) اما نباید رنگ پرده اتاق‌ها را طوری انتخاب کنید که هر کدام به شکل یک جزیره جداگانه به چشم بیایند. بلکه بهتر است سراغ رنگ‌هایی بروید که همگی از یک پالت گرفته‌ شده‌اند.

[post id=33324]

۶. رنگ پرده را با قالیچه اتاق خوابتان ست کنید

اگر در انتخاب رنگ پرده اتاق خوابتان به بن‌بست رسیده‌اید و نمی‌دانید بالاخره باید سراغ کدام رنگ بروید، پیشنهاد ما به شما این است که آن را با رنگ قالیچه‌‌ اتاقتان ست کنید.

این قاعده کلی را یادتان باشد: در انتخاب رنگها برای دیزاین فضای داخلی، فقط دنبال یک رنگ نروید، چون اینطوری فضای خانه خسته‌کننده و ملال‌آور به نظر می‌رسد. از طرفی نباید برای طراحی دکوراسیون از هزار جور رنگ استفاده کنید، چون با این کار فضای خانه را شلخته و نامنظم نشان می‌دهید. در عوض بهتر است رنگ وسایل خانه را دوبه‌دو با یکدیگر ست کنید؛ مثل پرده و قالیچه.

پیشنهاد ما به شما این است که رنگ پرده را با رنگ قالیچه‌‌ اتاقتان ست کنید.

سوالات متداول درباره انتخاب پرده

پرده اتاق خواب باید ضخیم باشد یا نازک؟

اگر به قول امروزی‌ها مورنینگ‌پرسن هستید و دوست دارید صبح‌ها با نور خورشید بیدار شوید سراغ پارچه‌های ضخیم نروید و اگر دلتان می‌خواهد تا دیر وقت توی تختتان بمانید، دور پارچه‌های سبک و نازک را خط بکشید.

بهترین طرح پرده برای اتاق خواب‌های کوچک کدام است؟

اگر اتاق خواب کوچکی دارید، بهتر است سراغ پرده‌های طرحدار، کتیبه‌دار، پرچین و … نروید چون اتاق خوابتان را کوچکتر از چیزی که هست نشان می‌دهد.

بهترین رنگ برای پرده اتاق خواب کدام است؟

بهترین رنگ‌ها برای پرده اتاق خواب، رنگهای ملایمند. اما منظورمان از رنگهای ملایم فقط سفید و خاکستری و کرم و طوسی نیستند. زرشکی و بنفش و نارنجی هم می‌توانند انتخابهای خوبی باشند. البته به شرطی که تناژ ملایمی داشته باشند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x