تجربه‌های خرید به جای بهتری می‌روند


3,187

یکی از اتفاق‌های خوب باسلام که در بهار ۹۶ شروع شد، راه‌اندازی گروه «تجربه خرید» در تلگرام بود. البته این گروه تا مدت‌ها با نام «باشگاه مشتریان» فعالیت می‌کرد. یکی از کارکردهای اصلی گروه تجربه خرید این است که وقتی کسی می‌خواهد خرید کند، از دیگران سؤال می‌کند که آیا فلان محصول را کسی خریده؟ آیا قبلی‌ها راضی بوده‌اند؟ خلاصه که خیلی از مشتری‌های باسلام، برای انتخاب محصولات، از تجربه مشتریان دیگر استفاده می‌کنند.

غرفه‌دارهای باتجربه باسلام هم به خوبی از اهمیت تجربه مشتری در رونق کسب‌وکارشان مطلع‌اند و اکثرا برای آن برنامه‌ریزی دارند. ولی مشکلی که وجود داشت این بود که تجربه‌های ارزشمند مشتریان که در گروه تجربه خرید مطرح می‌شد، در آرشیو تلگرام باقی می‌ماند و برای مشتری‌هایی که عضو آن گروه نبودند، قابل استفاده نبود و محتوای ارزشمند و بسیار مفیدی وجود داشت که استفاده درستی از آن نمی‌شد.

بر این اساس، ما تصمیم گرفتیم جایی برای ثبت بهتر تجربه‌های خرید مشتریان در نظر بگیریم تا بهتر دیده شوند. پس از بررسی‌های مختلف، نهایتا به این نتیجه رسیدیم که بهترین جا برای ثبت تجربه‌های خرید، احتمالا زیر خود هر محصول است. از این به بعد، زیر صفحه هر محصول جایی در نظر گرفته شده که خریداران قبلی آن محصول می‌توانند به آن محصول نمره بدهند و تجربه خریدشان را بنویسند. این کار دو تا فایده اصلی دارد:

  • غرفه‌دارها به صورت بهتری از نظر مشتریان محصولشان خبردار می‌شوند و می‌توانند محصول‌شان را ارتقاء بدهند.
  • مشتری‌های بعدی می‌توانند به سادگی، تجربه مشتریان قبلی را ببینند و برای خرید آن محصول تصمیم بگیرند.

 فقط مشتری‌ها می‌توانند ثبت تجربه کنند

ما امکان ثبت تجربه را محدود کرده‌ایم تا فقط کسانی که آن محصول را خریده‌اند بتوانند «تجربه خرید» زیر محصول ثبت کنند. با این کار، مشتری‌های بعدی می‌توانند مطمئن باشند که این‌ها نظرات و تجربه‌های کسانی که محصول را حتما خریده‌اند و این‌ها نتیجه تجربه واقعی آن‌هاست. روند ثبت خرید هم این است که ابتدا باید به محصولی که خریده‌اید بین یک تا پنج ستاره بدهید. پس از اینکه ستاره دادید، امکان درج تجربه‌ برایتان فعال می‌شود.

بخش تجربه خرید به خاطر اینکه کمک بیشتری به تصمیم‌گیری مشتری‌های بعدی می‌کند، بالاتر از بخش نظرات عمومی قرار داده شده. البته طبیعی است که به مرور بهبودهای دیگری در طراحی و شیوه نمایش این دو بخش اتفاق خواهد افتاد. این تغییرات را بر اساس نظرات و تجربه‌های شما انجام خواهیم داد.

اگر از مشتری‌های باسلام هستید، همین الان می‌توانید از لیست خریدهای قبلی‌تان، وارد صفحه محصولاتی شوید که قبلا خرید و به آن‌ها ستاره بدهید و تجربه خریدتان را بنویسید.

لیست خریدهای قبلی شما

ستاره‌های مشتریان در آینده

معدل ستاره‌هایی که مشتریان به هر محصول می‌دهند، بالای صفحه محصول نمایش داده می‌شود و طبیعتا محصولی که ستاره‌های بیشتری به دست بیاورد، شانس خرید بیشتری توسط مشتری‌های بعدی خواهد داشت. بنابراین، اگر جزء غرفه‌داران باسلام هستید، مشتریان‌تان را ترغیب کنید (از طریق نامه‌های مکتوب، بخش اطلاعات غرفه، توضیحات محصول، شبکه‌های اجتماعی و…) که به محصول شما ستاره بدهند و تجربه‌ خریدشان را بنویسند.

ما پس از اینکه ستاره‌ها به آمار بزرگ و قابل قبولی رسید، ستاره‌ها را در بخش‌های مختلف باسلام مثل صفحه اول، صفحه اول راسته‌ها و بازارچه‌ها و نتایج جست‌وجو در باسلام نشان خواهیم داد تا مشتری‌ها بتوانند برای خرید محصولات، راحت‌تر تصمیم بگیرند. پیش‌بینی ما این است که با راه‌اندازی این بخش، غرفه‌دارانی که محصولات باکیفیت‌تری داشته باشند و خوش‌قول‌تر و باسلیقه‌تر باشند، به مرور موفقیت بیشتری به نسبت دیگران پیدا خواهند کرد و کار خوب، منجر به رونق و فروش بیشتر محصولات غرفه‌ها خواهد شد.

بخش نظرات زیر هر محصول (کامنت‌ها) چه می‌شود؟

بخش نظرات زیر هر محصول، اختصاص به مشتریان ندارد و همه کسانی که عضو باسلام باشند می‌توانند زیر هر محصول، نظرشان را بنویسند. در حال حاضر، کاربران عزیز باسلام معمولا از این بخش به عنوان جایی برای «پرسش و پاسخ» با غرفه‌دار استفاده می‌کنند. ولی مسئله اینجاست که برای مشتری‌ جدیدی که می‌خواهد یک محصول را خریداری کند، نظرات کسانی که آن محصول را نخریده‌اند، به اندازه تجربه مشتریان قبلی مفید نیست.

برای همین به احتمال زیاد، نظرات را کمی تغییر دهیم و آن را تبدیل به بخش پرسش و پاسخ کنیم. ولی هنوز در این باره به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم و بررسی‌ها ادامه دارد. تا آن موقع، به طور موقت ثبت نظرات جدید را غیر فعال کرده‌ایم ولی سعی می‌کنیم این زمان، خیلی طولانی نشود.

نظر شما چیست؟

شما چه پیشنهادی درباره «تجربه خرید» دارید که بتواند رونق غرفه شما رو بیشتر کند یا تجربه خریدتان در باسلام را خوشایند‌تر کند؟ لطفا محصولاتی که تا کنون خریده‌اید را ببینید و بخش تجربه خرید را استفاده کنید و ببینید چطور کار می‌کند. بعد، نقد و نظر و پیشنهادتان را اینجا با ما در میان بگذارید تا از اینکه هست، بهترش کنیم.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
14 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد حاج‌بابایی
احمد حاج‌بابایی
5 سال قبل

سلام
لینک گروه تجربه خربد کار نمی‌کنه
لطفا اصلاحش کنید
ممنونم

ن محمدی
ن محمدی
5 سال قبل

با سلام و خدا قوت به تمامی اهالی خلاق و سختکوش “باسلام” ؛ اعم از دست اندر کاران و گردانندگان ، غرفه دارها ، و حتی مشتری های وفادار.
بنده به دلایلی هنوز غرفه ام راه نیفتاده ولی مشتری پر و پا قرص باسلامم.
خواستم از این طریق از این همه تلاش و خلاقیت و دغدغه های زیبای مسئولین باسلام ، تشکر و قدردانی کنم .
به نظرم طرح جالب و کارآمدی هست
البته به غرفه دارها هم حق میدم نگران باشند و واقعا باید مشتری هم تو اعلام نظر ، انصاف رو رعایت کنه .

آذر بانو
آذر بانو
5 سال قبل

امتیاز دادن برای مشتری تازه کار گیج کننده است.
چون باید وارد پنلش بشه، غرفه رو.جستجو کنه، محصولی که خریده رو پیدا کنه ، سپس امتیاز بده

تعداد مراحل بالاست و هر کسی چنین وقتی رو نمیذاره

عموما همون مشتری های وفادار با سلام که احساس دین و.مسئولیت دارند امتیاز میدن.

وقتی یک مشتری بر اساس معیار شخصی امتیاز میده کمی ناعادلانه است. چون یا طبق دستورالعمل رعایت نکرده، یا سلیقه اش تامین نشده، گاهی مشتری ها فکر میکنند با قیمتی که پرداختند محصول خیلی اعلا باید دریافت کنند ، درصورتیکه اجناس هم درجه بندی و ذیل آن قیمت متفاوت دارند.

در هیچ کجای اپ نیز، غرفه دار متوجه نمیشه به محصولش امتیاز دادن و نظری ثبت شده.

غرفه دار هم هر روز نمیتونه بشینه صد تا صفحه محصول چک کنه تا آگاه بشه مشتری امتیاز داده یا نه.

مرضیه مدیری
مرضیه مدیری
5 سال قبل

سلام جناب آقا جانی.
من هم از شما ممنونم.
فکری که کردین خیلی خوبه. اما باز هم برای بعضی ها مثل بنده جواب نمیده. چون هر تکه از سنگ به شکل و رنگی هست و تکرار نمیشه.و فقط در موارد بسیار بسیار محدود که سنگ ساده هست میشه تکراری کار کرد. که اون هم هیچ وقت مثل هم نمیشه. شاید باور نکنید اما از سنگ های یکسان هم مثلا اگر چند تا قلب یا اشک بتراشیم، مشتری فقط شکل و فرم و اندازه یکی اش رو میپسنده. ضمن اینکه باید از سنگ های مختلف طرح های مختلف بتراشیم تا سلیقه های مختلف رو جذب کنه. متاسفانه باز هم برای من عملی نیست که محصولات رو تکرار کنم و مجبورم تکی قرارشون بدم. خواهش میکنم برای امثال بنده
فکر دیگه ای بکنید لطفا. اون جوری اصلا امکان رقابت ندارم ???

بهنام میرزایی
بهنام میرزایی
5 سال قبل

سلام اول اینکه قیمت بعضی محصولات خیلی متغیر شده دوم اینکه با غرفه دار نمیشه در خصوص سایز یا رنگ بعضی محصولات صحبت کرد سوم اینکه قیمت بعضی محصولات خیلی بالاست که با در نظر گرفتن هزینه پست اصلا به صرفه نیست چهارم اینکه رو قیمت محصولات باید کارشناسی بشه نه اینکه هر غرفه دار هر قیمتی که می خواد برای مصرف کننده تعیین کنه پنجم اینکه سابقه خرید محصول مشخص نیست و افراد راضی و ناراضی محصول معلوم نیست یکم اطلاع رسانی سایت ضعیفه ممنون

بهار بهارنه
بهار بهارنه
5 سال قبل

سلام خداقوت
اگه جایی در نظر گرفته بشه که مشتری بتونه با غرفه دار در تعامل باشه و رنگ ،سایز ،طرح پارچه وطرح دوخت دلخواهش رو بگه(البته در مورد صنایع دستی مثل کار خودم) خیلی میتونه موثر باشه توی فروشمون

ملیحه روشن
ملیحه روشن
5 سال قبل

سلام. به نظر من روند رضایت مشتری و ثبت تجربه خرید در باسلام پیچیدست. حتما مشتری باید از قبل خوب توجیه شده باشه. این اشکال هست به نظرم. اگر مثل بعضی برنامه های دیگه به محض باز شدن صفحه باسلام, باسلام اعلام کنه شما خرید کردید این محصول رو, نظرتون چی بود, مشتری به محض ورود اعلام رضایت و تجربشو ثبت می کنه.
امااینجوری ما باید قبلش کلی صحبت کنیم و آدرس بدیم که چه جوری برید ثبت کنید اعلام رضایتتونو و چه جوری تجربه تونو اعلام کنید.
البته باعرض پوزش به خاطر انتقاد صریح

فریور
فریور
5 سال قبل

نظر دادن هر مشتری به محصول عالیه، فقط حتما جایی رو در نظر بگیرید تا غرفه دار هم بتونه به نظر ها جواب بده.
در غیر اینصورت تضییع حق غرفه داره، مثلا فرض کنید یکی یه محصولی رو نادرست استفاده کرده، بعد اونجا نوشته که من استفاده کردم مفید نبود اینجا باید غرفه دار جواب متناسب بده تا موجب شک و شبهه برای خریداران دیگه نشه

مرضیه مدیری
مرضیه مدیری
5 سال قبل

سلام و عرض ادب.
طرح بسیار خوبی است. ??
منتها لطفا در مورد تعداد فروشها در بخش ستاره بعضی محدودها رو حتما در نظر بگیرید. برخی از محصولات صنایع دستی به صورت تک فروش هست و قابل تجدید نیست. چون نمونه کاملا مشابه نمیشه، مجبوریم جنس جدید تعریف کنیم و اگر تعداد افراد ستاره دهنده رو بخواهید ملاک قرار بدید دوباره شبیه همون مشکل قبلی در معرفی غرفه ها و محصولات پرفروش ایجاد میشه??

راستی این صفحه هم پرش داره و موقع وارد کردن اطلاعات مربوط به نام و …، دائم به اول صفحه برمیگرده??

14
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x