پسته اکبری چه فرقی با پسته احمدآقایی دارد؟ کدام بهتر است؟


4,379

پسته اکبری چه فرقی با پسته احمدآقایی دارد؟ کدام بهتر است؟

همانطور که می‌دانید پسته یک محصولِ ایرانی و بی‌رقیب است؛ محصولی که بهترین نوعش همچنان در رفسنجان خودمان تولید می‌شود. شاید برای ما مصرف‌کننده‌های عادی تنها عامل تعیین‌کننده در خرید، قیمتِ آن باشد اما وقتی پای صادرات به میان می‌آید، ملاک‌هایی مثل ظاهر و کیفیت نیز اهمیت پیدا می‌کنند.

تشخیص انواع پسته از یکدیگر کار سختی است و به جز حرفه‌ای‌ها کسی از پسش برنمی‌آید. در این یادداشت به معرفی و مقایسه دو پسته معروفِ ایرانی به نام‌های اکبری و احمدآقایی پرداخته‌ایم تا شما هم به جمع حرفه‌ای‌ها بپیوندید.

[post id=30262]

پسته در کدام شهرها تولید می‌شود؟

تا همین چند سال پیش پسته بیشتر در استان‌های کرمان، خراسان، سمنان و یزد کاشته می‌شد. اما شرایط جوی و کم‌آبی باعث شد تا شهرهای دیگری که مشکلِ کم آبی نداشتند نیز به کاشت این آجیل خوشمزه رو بیاورند.

تا جایی که امروزه بسیاری از کشاورزان استان‌های مرکزی و غربی هم پسته می‌کارند. کارشناسان می‌گویند برای حفظ پسته ایرانی ناچاریم اقلیم آن را عوض کنیم. شهرهای اطراف دریاچه ارومیه و شهرهای خراسان شمالی، در حال حاضر بهترین آب و هوا را برای کشت پسته دارند.

انواع پسته ایرانی
امروزه به خاطر تغییر شرایط اقلیمی پسته ایرانی در شهرهای مختلفی کاشته می‌شود.

معروف‌ترین پسته‌های ایرانی کدامند؟

مشهورترین و محبوب‌ترین پسته‌های ایرانی اینها هستند:

  • کله‌قوچی
  • اکبری
  • ممتاز
  • بادامی زرند
  • سفید پسته نوق
  • احمدآقایی
  • اوحدی
  • خنجری
  • شاه‌پسند دامغان
  • پسته قزوینی

از این میان پسته اکبری و احمد‌آقایی بیشتر کاربرد صادراتی دارند. در ادامه با این دو نوع پسته بیشتر آشنا می‌شویم.

پسته اکبری و پسته احمد آقایی
از این میان پسته اکبری و احمد‌آقایی بیشتر کاربرد صادراتی دارند.

پسته اکبری چیست؟

مردم دنیا پسته اکبری را به قد بلندش می‌شناسند؛ پسته‌ای که خیلی قطور نیست اما محبوبیتش را مدیون قد کشیده و زیبایش است. این پسته که در ایران به نام «عبداللهی» نیز مشهور است، در دهه سی شمسی توسط کشاورز خوش ذوقی به نام «حاج اکبر پسندیده» در روستای عباس‌آبادِ امین شهر رفسنجان شناسایی شد. در واقع این آقای پسندیده بود که این پسته را تکثیر کرد و به دنیا شناساند.

از میان دو دسته کلی پسته (فندقی و بادامی)، پسته اکبری به خاطر کشیده‌بودنش در دسته بادامی قرار دارد. این پسته دیررَس است و آبِ کمی مصرف می‌کند. به همین خاطر خیلی از کشاورزها به کاشت آن علاقه‌ی بیشتری دارند.

پسته اکبری در کشورهای اروپایی و حتی آسیایی طرفدارانِ زیادی دارد و بیشتر به اروپا، چین، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات و قطر صادر می‌شود.

پسته اکبری
پسته اکبری به خاطر کشیده‌بودنش در دسته بادامی قرار دارد.

با مشخصات ظاهری پسته اکبری آشنا شوید

پسته اکبری همان پسته خندان معروف ایرانی است که به راحتی پوستش جدا می‌شود. رنگ پوسته آن در هنگام رسیدن قرمز و رنگ پوشش مغزش بنفش و قهوه‌ای است. مغز داخلی آن ‌تقریبا زردرنگ است و رنگ پوستش هم کرم‌ استخوانی نسبتا تیره است.

هر دانه پسته اکبری حدود ۲ گرم وزن دارد و قد آن در حالت خشک به ۱۲.۲۲ میلی‌متر می‌رسد.

پسته احمدآقایی چیست؟

این پسته نخستین بار توسط فردی به نام «احمد آقا فروتن» در روستای احمدیه شهرستان نوق تکثیر شد. پسته احمدآقایی امروزه در کل کشور کشت می‌شود اما خاستگاه آن شهر رفسنجان است. این پسته هم مثل پسته اکبری یکی از ارقام مهم صادراتی است و در دسته پسته‌های بادامی و کشیده قرار می‌گیرد.

پسته احمد آقایی یکی از خوشمزه‌ترین و چرب‌ترین پسته‌های دنیاست. این پسته برخلاف پسته اکبری، زودگل است و در کشورهای اروپایی مثل یونان و ایتالیا محبوبیت بالایی دارد.

پسته احمد آقایی
پسته اکبری یکی از خوشمزه‌ترین و چرب‌ترین پسته‌های دنیاست.

با مشخصات ظاهری پسته احمدآقایی آشناشوید

پسته احمدآقایی در برابر گرما مقاوم است و به همین خاطر امکان کشت آن در بیشتر نقاط کشور وجود دارد. به علاوه عمل‌آوری آن نیز به زمان کمی احتیاج دارد. این پسته به خاطر ظاهر کشیده‌اش شبیه پسته‌های آمریکایی است.

پسته اکبری و احمدآقایی چه تفاوت‌هایی دارند؟

با این که خاستگاه این دو پسته یکی است اما تفاوت‌های زیادی با هم دارند، از جمله این‌که پسته اکبری درشت‌تر و گران‌تر از پسته احمدآقایی است. در ادامه با این تفاوت‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. ابعاد و اندازه

مهم‌ترین تفاوت این دو پسته در ابعاد و اندازه آن‌ها است. پسته اکبری نسبت به پسته احمدآقایی ابعاد درشت‌تری دارد.

۲. ویژگی‌های ظاهری

همانطور که گفتیم رنگ رویه‌ی پسته اکبری بنفش و قهوه‌ای است، در حالی که رویه پسته احمدآقایی به رنگ قرمز است. تفاوت دیگر این دو پسته به پوسته چوبی‌شان برمی‌گردد: پوسته سخت و چوبی پسته اکبری کرم‌رنگ است اما در پسته احمدآقایی این رنگ، سفید است. همچنین رنگِ مغز داخلی پسته اکبری زرد و رنگ مغز داخلی پسته احمدآقایی سبزِ یشمی است.

مغز پسته احمد آقایی
رنگ مغز داخلی پسته احمدآقایی سبزِ یشمی است.

۳. طعم و مزه

این دو پسته از لحاظ طعم و مزه شباهت زیادی به هم دارند و هردو پسته‌های روغنی و خوشمزه‌ای به حساب می‌آیند. بنابراین نمی‌توان گفت کدامشان خوشمزه‌تر است و همه چیز در نهایت به سلیقه‌‌ی خودتان برمی‌گردد.

۴. قیمت

پسته اکبری به سه دلیل گران‌ترین پسته موجود در بازار است: اول این‌که ظاهر لوکس و جذابی دارد، دوم این‌که درختش دیر بار می‌دهد. (درخت این پسته گاهی تا چند سال محصولی نمی‌دهد، چون باید دوره سرما را بگذراند.) و سوم این‌که زمان گل‌دهی‌اش دیرتر از پسته احمدآقایی است و به اصطلاح جزء پسته‌های دیررس به حساب می‌آید.

در مقابل پسته احمدآقایی علاوه بر سازگاری با شرایط آب و هوایی گوناگون، از پسته‌های زودگل به شمار می‌آید و در مدت زمان کوتاه‌تری به بار می‌نشیند.

قیمت پسته اکبری
پسته اکبری به دلایل مختلفی مثل دیررس‌بودن گران‌تر از پسته احمدآقایی است.

پسته احمدآقایی بخریم یا پسته اکبری؟

اگر دنبال پسته‌ای برای مصرف روزمره می‌گردید یا شیرینی پزی و قنادی دارید، بهتر است با توجه به قیمت بالای پسته اکبری، سراغ پسته احمدآقایی بروید، اما اگر ظاهر لوکس و زیبای پسته برایتان مهم است،‌ قطعا باید پسته اکبری را انتخاب کنید.

در کل طعم و خواص این دو پسته و ارزش غذایی آن‌ها تقریبا یکسان است و از این لحاظ تفاوت خاصی ندارند. به علاوه هردوی این پسته‌ها به آفت مقاوم هستند و جزء پسته‌های سالم ایرانی محسوب می‌شوند.

بهترین پسته برای مصرف روزمره
اگر دنبال پسته‌ای برای مصرف روزمره می‌گردید، با توجه به قیمت بالای پسته اکبری، سراغ پسته احمدآقایی بروید

سوالات متداول درباره پسته اکبری و پسته احمدآقایی

پسته اکبری بخریم یا پسته احمدآقایی؟

اگر دنبال پسته‌ای برای مصرف روزمره می‌گردید یا شیرینی پزی و قنادی دارید، بهتر است با توجه به قیمت بالای پسته اکبری، سراغ پسته احمدآقایی بروید، اما اگر ظاهر لوکس و زیبای پسته برایتان مهم است،‌ قطعا باید پسته اکبری را انتخاب کنید.

مهمترین تفاوت پسته اکبری و پسته احمدآقایی در چیست؟

پسته اکبری کشیده‌تر و سنگین‌تر از پسته احمدآقایی است و قیمت بالاتری دارد.

پسته خندان به کدام پسته گفته می‌شود؟

پسته اکبری معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پسته ایرانی در دنیاست که به پسته خندان هم معروف است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x