حلیم بادمجان مجلسی و خوشمزه را فراموش نکنید!


6,251

حلیم بادمجان

وقتی که اسم حلیم را می‌شنوید، اولین تصویر ذهنی شما چیست؟ حلیم گندم یا حلیم بادمجان؟ اگر شما از آن دسته افرادی هستید که کشک بادمجان و میرزاقاسمی را از وعدهٔ غذایی‌تان حذف نمی‌کنید، به احتمال زیاد گزینهٔ دوم! تصویر ذهنی شماست. یک تصویر ذهنی خوشمزه با عطر و طعم سیر و پیاز داغ و نعنا!

طرز تهیه حلیم بادمجان

کاری نداریم به اینکه اولین بار چه کسی این غذای خوشمزه را ابداع کرد، اما باید گفت که ترکیب هوشمندانه‌ای را به کار برد. بادنجان و گوشت که از مواد ی اصلی تشکیل‌دهندهٔ آن هستند، هر کدام به تنهایی خواص زیادی دارند و وقتی پای عدس و لوبیا و برنج هم به وسط بیاید، یک غذای مفید و خوشمزه ماحصل کار خواهد بود.

حلیم بادمجان اصفهانی

در شهرهای شیراز و کرمان و اصفهان این غذا با اندکی تفاوت در شیوهٔ تهیه، یکی از غذاهای معروف است که طرفداران زیادی هم دارد. حلیم بادمجان را معمولاً با یک تکه نان سنگک داغ، سرو می‌کنند که هم می‌تواند یک وعدهٔ کامل غذایی باشد و هم به عنوان پیش‌غذا در مهمانی‌ها سرو شود. در این یادداشت قصد داریم که یکی از خوشمزه‌ترین حلیم بادمجان‌ها را آموزش دهیم.

eggplant halim

مواد لازم جهت تهیهٔ حلیم بادمجان خوشمزه

حلیم بادمجاندستور پخت حلیم بادمجان مجلسی

  1. بادمجان‌ها را پوست بگیرید، برش بزنید و روی آن نمک بریزید. بعد از یک ربع آن‌ها را شسته و اجازه دهید کمی خشک شود و بعد در روغن داغ با حرارت ملایم سرخ کنید. نیازی نیست که کاملاً طلایی شود، همین که از حالت خامی اولیه خارج شود، آن را از روغن خارج کنید. می‌توانید از بادمجان‌های دلمه‌ای که معمولاً شیرین‌تر هستند استفاده کنید.
  2. برنج را از قبل خیس کنید. عدس یا لوبیا را با برنج بپزید. معمولاً عدس در حلیم بادمجان طعم بهتری نسبت به لوبیا دارد ولی رنگ حلیم را کمی تیره می‌کند. این انتخاب با شماست که کدام یک را در حلیم بادمجان به کار ببرید و یا اینکه تنها از برنج در آن استفاده کنید.
  3. گوشت را با تکه‌ای پیاز و مقداری زردچوبه بگذارید کاملاً بپزد.
  4. بعد از پخت گوشت، آن را ریش ریش کنید و بادمجان سرخ شده را به آن اضافه کنید و با گوشت‌کوب خوب بکوبید.
  5. عدس و برنج را که خوب پخته شده‌اند و آبشان جمع شده است را به آن اضافه کنید و باز هم بکوبید.
  6. پیازها را خلال‌های نازک کنید و در روغن سرخ کنید.
  7. سیر را رنده کنید و تفت دهید.
  8. نعناع را در حد یک دقیقه در روغن با حرارت ملایم، تفت دهید و وقتی بوی آن بلند شد، خاموش کنید. مراقب باشید که نعنا نسوزد و رنگ آن بیش از اندازه تیره نشود.
  9. دو تا سه قاشق کشک محلی را به مواد اضافه کنید. بهتر است قبل از مصرف کشک محلی آن را به مدت بیست دقیقه بجوشانید و بعد مصرف کنید.
  10. مقداری از سیر و نعنا داغ و پیاز و نمک را به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  11. گردوها را خرد کرده و به حلیم اضافه کنید.
  12. حلیم را روی حرارت ملایم به مدت بیست دقیقه قرار دهید تا جا بیافتد. مراقب باشید حلیم ته نگیرد.
  13. باقی ماندهٔ کشک و پیاز و سیر و نعنای داغ را برای تزئین آن استفاده کنید.

فوت و فن حلیم بادمجان سنتی

  • بادمجان‌هایی که تخم زیادی دارند و رگهٔ تلخی دارند، برای حلیم بادمجان مناسب نیستند و طعم آن را خراب می‌کنند.
  • اگر فرصت نداشتید، می‌توانید بادمجان سرخ شده و پیاز سرخ شده و سیرداغ را از جای مطمئن تهیه کنید.
  • بهتر است از میکسر و مخلوط کن استفاده نکنید؛ چون حلیم، حالت خمیری می‌شود. گوشت‌کوب باعث می‌شود که مواد حلیم به اندازه له شود و خوب کش بیاید.
  • بهتر است در تمامی مراحل پخت از روغن سالم برای طبخ این غذای محبوب و سنتی استفاده کنید تا علاوه بر حفظ خواص آن، طعم بهتری را تجربه کنید.

خرید اینترنتی خواروبار از بازار باسلام



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x