کدام نوع کتری برقی بهتر است؟ + راهنمای خرید


1,092

وقتی بعد از یک روز شلوغ، از پشت ترافیک و سروصداهای شهر خودمان را به خانه می‌رسانیم، هیچ چیز به اندازه‌ی یک لیوان چای یا قهوه‌ی آماده نمی‌تواند خستگی‌هایمان را برطرف کند.

به همین خاطر است که اگر قرار باشد لیستی ۱۰تایی از کاربردی‌ترین وسایل آشپزخانه بنویسیم، باید کتری برقی را در جایی در بالای این فهرست بگذاریم. این یادداشت یک راهنمای نسبتا کامل برای خرید این محصول کاربردی است.

کتری برقی چیست؟

کتری برقی از دو قسمت بدنه و پایه تشکیل شده و سیستم بسیار ساده‌ای دارد: این کتری با استفاده از یک المنت، انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می‌کند. وقتی آب به درجه حرارت تنظیم‌شده می­‌رسد، ترموستاتِ دستگاه، برق المنت را قطع می‌­کند و دستگاه به طور خودکار خاموش شده و از سوختن المنت پیشگیری می‌کند.

خوب است بدانید که درگذشته المنت، داخل کتری برقی کار گذاشته می‌شد و همین باعث می‌شد تا به خاطر رسوب‌گرفتن خیلی زود خراب شود. به همین دلیل در مدل‌های امروزی المنت را در پایه‌ی کتری تعبیه می‌کنند. به طور کلی المنت‌های درونی عملکرد بهتری نسبت به المنت‌های بیرونی دارند.

در مدل‌های امروزی المنت را در پایه‌ی کتری تعبیه می‌کنند.

چرا کتری برقی بخریم؟

چه خوشمان بیاید و چه نه، ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که زندگی شتاب زیادی دارد. به همین خاطر طبیعی است که به سراغ لوازمی برویم که کارهای ما را توی زمان کوتاه‌تری راه می‌اندازند. کتری‌های برقی:

۱. آب را سریع جوش می‌آورد

اگر یکبار دست به چانه جلوی اجاق گاز منتظر جوش‌آمدن آب مانده باشید، احتمالا می‌دانید که چه‌قدر تحمل‌کردن آن دقایق طاقت‌فرسا است! خوبی کتری های برقی این است که برای آماده‌کردن آب جوش، خیلی معطلتان نمی‌کنند.

۲. روش استفاده‌اش ساده است

روش استفاده از کتری برقی توی همین دو جمله خلاصه می‌شود: کتری را پر کنید و دکمه‌اش را بزنید. همین! تازه لازم نیست مثل کتری‌های معمولی دایم نگران زیادجوشیدن و تمام‌شدن آب کتری‌تان باشید.

روش استفاده از کتری برقی توی همین دو جمله خلاصه می‌شود: کتری را پر کنید و دکمه‌اش را بزنید. همین!

۳. مصرف انرژی بهینه‌ای دارد

کتری‌های برقی مصرف انرژی بهینه‌ای دارند و نسبت به کتری‌هایی که روی اجاق گاز جوش می‌آیند، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند.

۴. نمی‌گذارد آب جوش‌تان سرد شود

برخی از مدلهای کتری برقی می‌توانند آب را از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت پس از جوش‌آمدن، گرم نگه دارند.

[post id=36764]

کدام نوع کتری برقی را بخریم؟

توصیه اول ما این است که لطفا از دیدن برندهای مختلف کتری برقی وحشت نکنید و خونسرد باشید! برای خریدن کتری برقی‌ای که بتواند همراه خوبی برای روزهای پرشتابتان باشد کافی است حواستان به این ملاک‌های ساده باشد:

۱. به سرعت جوش‌آوردن آب توجه کنید

قبل از هر چیز از روی لیبل مشخصات، سرعت جوش‌آوردن آب را بررسی کنید تا کتری‌ای را انتخاب کنید که با میزان صبوری شما سازگاری داشته باشد! اغلب کتری‌ها در بازه‌ای ۳تا ۴دقیقه‌ای آب را به جوش می‌آورند.

کتری‌ای را انتخاب کنید که با میزان صبوری شما سازگاری داشته باشد! اغلب کتری‌ها در بازه‌ای ۳تا ۴دقیقه‌ای آب را به جوش می‌آورند.

۲. چه‌قدر آب جوش لازم دارید؟

ظرفیت کتری‌های برقی موجود در بازار بین ۱ تا ۲.۵ لیتر است. اگر کتری برقی را برای استفاده در منزل می‌خواهید، احتمالا ظرفیت ۱.۵ تا ۲ لیتر برایتان کافی خواهد بود اما برای محیط‌های کاری یا سفر، بهتر است سراغ کتری‌های کم‌ظرفیت‌تر(!) بروید.

۳. دکوراسیون خانه را فراموش نکنید

کتری برقی جزء وسایلی است که پایه‌ی ثابت کانتر یا کابینت شماست، پس حواستان به زیبایی ظاهری و هماهنگی‌اش با دکور آشپزخانه‌تان هم باشد.

حواستان به زیبایی ظاهری کتری برقی و هماهنگی‌اش با دکور آشپزخانه‌تان هم باشد.

۴. حواستان به جنس بدنه و پایه باشد

جنس‌های متنوع کتری‌های برقی هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. در جدول زیر بخشی از این مزایا و معایب را بررسی کرده‌ایم:

جنس بدنه کتری برقیمزایامعایب
پلاستیکی۱. وزن کمتری دارد.
۲. تنوع رنگی بیشتری دارد.
۳. ارزان‌تر است.
۴. در مقابل ضربه مقاوم است.
۵. گرما را به بدنه انتقال نمی‌دهد.
اگر بخش داخلی هم از جنس پلاستیک باشد، روی طعم و مزه آب تاثیر می­‌گذارد و بیشتر جرم می­‌گیرد.
شیشه‌ایبه دلیل دیده‌شدنِ فرایند جوشیدن آب، ظاهر زیباتری دارد.۱. وزن زیادی دارد
۲. گران‌تر است.
۳. بر اثر ضربه به راحتی می‌شکند.
استیل۱.محبوب‌ترین جنسِ کتری برقی در بینِ مصرف‌کنندگان است.
۲. استیل استفاده‌شده در این کتری‌ها ضد زنگ است و کیفیت و مقاومت بسیار بالایی دارد.
۳. ظاهر بسیار شیک و زیبایی دارد.
۱. نسبت به دو مدلِ قبل گران‌تر است.
۲. دست را می‌سوزاند.
جدول بررسی مزایا و معایب جنس‌های مختلف کتری برقی

۵. قابلیت خاموش‌شدن خودکار را چک کنید

خاموش‌شدن خودکار کتری برقی از مهم‌ترین قابلیت‌های آن است. در هنگام خرید از وجود این قابلیت و درستی عملکردش مطمئن شوید.

۶. قیمت‌ها را مقایسه کنید

قیمت کتری برقی به عوامل زیادی مثل جنس، کیفیت، برند و قابلیت‌های جانبی بستگی دارد. توصیه‌ی ما این است که همانقدر که حواستان به جیبتان هست، از انتخاب کتری برقی با کیفیت هم غافل نشوید، چرا که کتری برقی وسیله‌ای است که به صورت روزانه و مکرر از آن استفاده خواهید کرد.

از انتخاب کتری برقی با کیفیت هم غافل نشوید، چرا که کتری برقی وسیله‌ای است که به صورت روزانه و مکرر از آن استفاده خواهید کرد.

۷. چه‌قدر فضا دارید؟

اندازه‌ی کتری برقی را با فضایی که برای قراردادن آن در نظر دارید بسنجید و سایز مناسب را انتخب کنید. اندازه‌ی نامتناسب ممکن است استفاده از کتری برقی را برایتان مشکل کند.

۸. اگر به صدا حساسیت دارید

معمولا کتری‌های برقی صدای زیادی تولید نمی‌کنند اما برخی از مدل‌ها در هنگام جوش‌آمدن آب تا حدی صدا دارند یا با صدای بوق شما را خبر می‌کنند. اگر روی سکوت محیط حساس هستید، حتما قبل از خرید این نکته را بررسی کنید.

۹. توان مصرفی را در نظر بگیرید

توان مصرفی در وسایل برقی از اهمیت خاصی برخوردار است. هر چه توان مصرفی یک وسیله بالاتر باشد، عملکرد بهتر و سریعتری دارد. با این‌حال یک کتری برقی ۱۷۰۰واتی می‌تواند نیازهای روزمره‌تان را برطرف کند.

یک کتری برقی ۱۷۰۰واتی می‌تواند نیازهای روزمره‌تان را برطرف کند.

۱۰. حواستان به وزن کتری باشد

کتری‌های سبک هم بعد از پرشدن وزن بالایی پیدا می‌کنند، چه برسد به کتری‌های سنگین! از آن‌جایی که کتری برقی از آن وسیله‌هایی است که در طول روز به دفعات استفاده می‌شود، حتما به وزن آن توجه کنید.

۱۱. راحتی استفاده را یادتان نرود

محل تعبیه‌ی سیم برق، محل قرارگیری دکمه و ظرافت آن، مدل دسته‌ی کتری و … موارد کوچک اما ساده‌ای هستند که برای راحتی کار با کتری باید به آن‌ها دقت کنید. اغلب کارکردن با دکمه‌هایی که روی بدنه‌ی کتری برقی تعبیه شده‌اند، نسبت به سایر مدلها آسان‌تر است.

۱۲. به دهانه کتری توجه کنید

برای اینکه کیفیت آب جوش‌تان پایین نیاید، باید کتری برقی‌تان را هر از چندگاهی رسوب‌زدایی کنید. بنابراین کتری‌ای را انتخاب کنید که دری آن با زاویه مناسبی باز شده و دستتان به راحتی از دهانه‌اش رد شود.

سوالات متداول درباره خرید کتری برقی

کتری برقی چطور کار می‌کند؟

این کتری با استفاده از یک المنت، انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می‌کند. وقتی آب به درجه حرارت تنظیم‌شده می­‌رسد، ترموستاتِ دستگاه، برق المنت را قطع می‌­کند و دستگاه به طور خودکار خاموش شده و از سوختن المنت پیشگیری می‌کند.

محبوب‌ترین جنس کتری برقی کدام است؟

محبوب‌ترین جنسِ کتری برقی در بینِ مصرف‌کنندگان استیل است. استیل استفاده‌شده در این کتری‌ها ضد زنگ است و کیفیت و مقاومت بسیار بالایی دارد.

کتری برقی چند واتی بخریم؟

هر چه توان مصرفی یک وسیله بالاتر باشد، عملکرد بهتر و سریعتری دارد. با این‌حال یک کتری برقی ۱۷۰۰واتی می‌تواند نیازهای روزمره‌تان را برطرف کند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x