همه چیزهایی که باید درباره «هاضوم» بدانید


114,802

باسلام | Basalam - همه چیزهایی که باید درباره هاضوم بدانید

گوارش از دهان آغاز می‌شود و با روده بزرگ پایان می‌يابد اما بیشترین فعالیت گوارشی در معده و روده کوچک انجام می‌شود. هاضوم، چیزی است که به فرایند گوارش در معده کمک می‌کند و به اصطلاح هضم‌کننده کمکی غذاست.

همچنین هاضوم نام یک ترکیب قدیمی در طب اسلامی است. آیا شما این ترکیب را می‌شناسید؟ می‌دانستید در گذشته‌های دور که فناوری تولید ماست لاکتیویا نبود، از هاضوم استفاده می‌شد؟

هاضوم چیست و از چه موادی تشکیل شده است؟

هاضوم یک پودر گیاهی است که با ترکیب سه‌گانه آویشن، زنیان و سیاه‌دانه ساخته و عرضه می‌شود. بر اساس طب اسلامی و بر پایه حدیث کتاب «مکارم الاخلاق»، برای ساخت آن باید هر یک از این مواد به نسبت مساوی با هم ترکیب شوند.

برخی از متخصصان طب اسلامی معتقدند در این ترکیب، دانه زنیان و برگ آویشن، آرد و آسیاب می‌شوند اما سیاه‌دانه باید به صورت سالم و آسیاب‌نشده به آن دو اضافه شود.

آویشن، زنیان و سیاه‌دانه-هاضوم-مجله باسلام
هاضوم با ترکیب سه‌گانه آویشن، زنیان و سیاه‌دانه ساخته می‌شود.

این اسم عجیب به چه معناست؟

در کتب قدیمی طب سنتی که به زبان عربی نوشته شده‌اند، و حتی تا چند دهه پیش در گفت‌وشنودهای مردم، به دستگاه گوارش «دستگاه هاضمه» می‌گفتند. هاضمه، کلمه‌ای عربی از ریشه «هضم» به معنای گوارش‌دهنده است. هاضوم، هم از همین ریشه و به معنای کمک‌کننده به هضم‌ و گوارش‌ است.

این مطلب را هم از دست ندهید: قاووت چه انواع و خواصی دارد؟

هاضوم چه خواصی دارد؟

هاضوم را یک راه‌حل عمومی برای مشکلات گوارشی معرفی می‌کنند و به طور کلی آن را برای درمان ناراحتی‌های عمومی گوارشی چون ضعف معده، نفخ، رودل، درد شکم، بوی بد مدفوع و رفلکس معده مناسب می‌دانند. همچنین خوردن این ترکیب را برای زمانی که غذای سنگین خورده می‌شود سفارش می‌کنند.

برای رفع بلغم، استفاده مداوم آن را نیز خیلی مفید دانسته‌اند و مصرفش را فقط برای زمان بیماری نمی‌دانند بلکه مصرف آن را برای پیشگری از بیماری و نیز تقویت معده توصیه کرده‌اند.

خواص هاضوم به مواد تشکیل‌دهنده‌اش مربوط است و در کتاب‌های کهن طب سنتی، به خواص گوارشی این مواد اشاره شده است. البته در این کتاب‌ها برای این سه ماده نام‌های قدیمی دیگری وجود دارد که هنگام جستجو و مطالعه باید دقت شود. مثلاً به زنیان، نانخواه و زیره رومی، به سیاه دانه، شونیز و کرنج، و به آویشن، سعتر، زعتر، صعتر و پودینه کوهی یا دشتی گفته می‌شده است.

روایات اسلامی-هاضوم-مجله باسلام
مصرف هاضوم در روایات اسلامی مورد توجه بوده است.

هاضوم در روایات اسلامی

در روایات اسلامی (احادیث طبی) به مواد هاضم (کمک‌کننده به گوارش غذا) اشاره شده است. برای نمونه، در کتاب معتبر «الكافى» چنین آمده است:

از امام كاظم(ع) درباره خوردن ماست نقل شده است: «هر كس مى‌‏خواهد ماست بخورد و ماست به او زيانی نرساند، روى آن، هضم‌‏كننده‌‏اى (هاضوم) هم بخورد». از امام درباره هضم‌‏كننده می‌پرسند و ایشان پاسخ می‌دهد: «نانخواه». درباره این که منظور از واژه نانخواه چیست، به دو دانه «زنیان» و «سیاه‌دانه» اشاره کرده‌اند که روی نان می‌ریختند تا بعد از پخت بو و طعم خوش‌تری داشته باشد. 

(الکافی، چاپ اسلامیه، ج ۷، ص ۳۸۸؛ چاپ دارالحدیث، ج ۱۲، ص ۵۰۵)
هاضوم برای درمان بیماری های گوارشی-خواص هاضوم-مجله باسلام
هاضوم برای درمان بیماری های گوارشی مفید است.

در کتاب «مَکارم الاخلاق» (ص ۱۸۷) در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) روایت شده است که ایشان هاضوم، سَعتر و حَبَّۀُ السُّوداء را آرد می‌کردند و با نمک نیم‌کوفته مخلوط می‌کردند و قبل از غذا می‌خوردند و می‌گفتند که وقتی این دارو را بخورم دیگر باکی ندارم چه چیزی خورده‌ام.

در این حدیث چون به سیاه‌دانه (حَبَّۀُ السُّوداء) اشاره شده است، هاضوم را به زنیان، و سعتر را به آویشن ترجمه‌ کرده‌اند. (دانش‌نامه احادیث پزشکی، ج ۱، ص ۲۷۷) برخی این سه را به زیره، پونه و سیاه‌دانه ترجمه کرده‌اند که هر سه جزو گیاهان هاضم نیز هستند. (مکارم الاخلاق، ترجمه ابراهیم میرباقری، ج ۱، ص ۳۵۶)

این مطلب را هم از دست ندهید: سویق چیست؟ + خواص و طرز تهیه

روش مصرف هاضوم

مقدار مصرف هاضوم در بزرگسالان یک قاشق چای‌خوری و برای کودکان کمتر از این مقدار گفته شده است. زمان مصرف می‌تواند پیش از غذا یا بعد از آن باشد.

البته برای قبل از غذا توصیه شده است که همراه با مقدار کمی نمک دریا خورده شود. همچنین گفته‌اند بهتر است به تنهایی و به صورت خشک مصرف شود. برخی معتقدند ترکیب آن با چیز دیگر (مانند عسل)، اثر آن را کم می‌کند.

هاضوم را از کجا تهیه کنیم؟

با توجه به ترکیب مواد تشکیل‌دهنده هاضوم، شما می‌توانید با ترکیب تخم زنیان، برگ آویشن و سیاه‌دانه، طبق دستور ساخت، برای خودتان هاضوم تهیه کنید. ولی اگر وقت کافی برای چنین کاری ندارید، می‌توانید هاضوم آماده را در باسلام تهیه کنید.

در باسلام، تولیدکننده‌های مختلفی هستند که در غرفه‌شان هاضوم عرضه کرده‌اند. شما می‌توانید بر اساس میزان مصرف، قیمت محصول، توضیحات تولیدکننده درباره ترکیبات و نحوه مصرف و… انتخاب کنید و بخرید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
79 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی
هادی
23 روز قبل

خیلی نفخ دارم و یبوست شدید

هادی
هادی
23 روز قبل

سلام وقت بخیر
من مشکل معده دارم معده عصبی و مشکل یبوست برای این دو مشکل چه داروی گیاهی خوبه
ممنون از همه

باران عشق
باران عشق
1 ماه قبل

هاضوم ازمواد تشکیل شده آویشن و زنیان و سیاه دونه که گفته شده درست کردم ولی خیلی تند هست وقتی مصرف میکنم
دلیلش چی می تونه باشه

نسترن
نسترن
2 ماه قبل

سلام من اسیدمعده م به شدت بالاهس وروده تحریک پذیردارم،خواستم بپرسم آیاباهاضوم این مشکلات برطرف میشن؟؟گاهی ازخدامیخوام یاشفابده یامرگ😔

عاطفه
عاطفه
پاسخ به  نسترن
1 ماه قبل

اخ ک منم عینه شما دقیقا امروز اینقدر گریه کردم گلومو اسید سوزونده

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
3 ماه قبل

به نظرم اگر غذا خوب جویدشود نیاز به دارو نیست واگر هاضوم مصرف می‌کند نتیجه نمی‌گیرد باید خواب خود را اصلاح کند فسفودی نخورد چایی راکم کند وروی معده را ۲۱ یا ۳۴ مرتبه با روغن سیاهدانه باکیفیت یا روغن زیتون جهت عقربه های ساعت ماساژ دهد وناشتا عسل زیر زبانش بگذارد وبمکد وشب بجای چای از دم کرده بارهنگ در نصف لیوان عرقنعناع وابجوش ده دقیقه دم کند وبخورد

مهدی
مهدی
3 ماه قبل

سلام
پسر من ۱۵ سالشه حدود ۳ساله درگیر التهاب مری هست چون دریچه ی معدش بازه،امروز آندوسکوپی کردیم و متوجه شدیم التهابش تبدیل به زخم شده ،دوهفته ایه هرچی می خوره بالا میاره.رفتیم پیش دکتر طب اسلامی هاضوم وزنجفیلات ویه سری دیگه دارو دادند که خدا را شکر بهتر شد ولی متخصص داخلی بعداز دیدن آندوسکوپی جدید ش گفتند اونا را مصرف نکنه تا ۱۰ روزه دیگه که جواب پاتولوژی آماده میشه،ما هم موندیم سر دوراهی به نظر شما داروی گیاهی را ادامه بدیم یا نه؟،چون توی رژیمش فقط ۴_۵تا چیز را نامبردند که بخوره

بسم الله
بسم الله
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

باتوجه به تجربه و چیزایی که از اطرافیان بدون واسطه شنیدم به طب اسلامی بیشتر میشه اعتماد کرد

طب اسلامی
طب اسلامی
پاسخ به  مهدی
27 روز قبل

به دکتر شیمیایی اعتماد نکن داروی طب اسلامی رو مصرف کنی خوب میشه انشالله

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
4 ماه قبل

من چندوقتی استفاده کردم زیادتعقیرنکردم تاچه زمانی بایداستفاده کنم تادرمان شوم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  کاربران ناشناس
3 ماه قبل

تغییر

طب اسلامی
طب اسلامی
پاسخ به  کاربران ناشناس
27 روز قبل

داروی طب اسلامی یکم دیر تر از شیمیایی جواب میده ادامه بدید

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
5 ماه قبل

ایا هاضوم در عقب افتادن پریود تاثیر دارد یعنی امکان دارد با مصرف این دارو پریودی عقب بیفتد

طب اسلامی
طب اسلامی
پاسخ به  کاربران ناشناس
27 روز قبل

نه ربطی نداره رو موهاتون حنا بزارید یا سیاهدانه بخورید باز میشع

ژیلا
ژیلا
5 ماه قبل

با سلام . من شنیدم که هاضوم برای افرادی که تیروئید دارن یا گره و ندول در تیروئید اصلا خوب نیست آیادرسته و آیا افرادز که کیسه صفرا رو عمل کردن و برداشتن گیتونن از ترکیب آویشن و نمک و یا هاضوم استفاده کنن یا نه ؟

حسین دلاوری نیا
حسین دلاوری نیا
پاسخ به  ژیلا
4 ماه قبل

سلام برای تیرویید و بخصوص تیرویید پرکار و افرادی ک فشار خون دارند و افرادی ک کبدشون گرم هست نباید استفاده بشه مگ اینکه با مصلح دارو .

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
پاسخ به  حسین دلاوری نیا
2 ماه قبل

مصلح دارو چیه من تیرویید دارم

مرتضی
مرتضی
8 ماه قبل

سلام.با آرزوی سلامتی برای همه شما عزیزان. مدت دو ماهه که ورم معده دارم.بعد از غذا درد دارم. بعد از ظهرها هم درد دارم که با خوردن یک تکه نان تا حدودی رفع میشه.داروهای شیمیایی و بعضی از گیاهی ها رو امتحان کردم.اثر موقت داشتن.درد بیشتر بالای معده هست.که بعضی وقتها تنفس رو سخت میکنه و به پشت میزنه و قلنج میارم.سوزش ندارم.رفلاکس ندارم.زیر گودی سینه یک توده چندسانتی حس میکنم که چند ساله اونجاس.دکتر گفت زایده خنجری جناق سینه هست.یک دکتر دیگه گفت دریچه معده هست بهش دست نزن.اما چون یقیه ندارن یا لااقل مال بقیه اینقد راحت قابل لمس نیست من وسواس شدم و همش لمسش میکنم و حالم بد میکنه. از امروز مصرف هاضوم رو شروع کردم.امیدوارم مشکل همه حل بشه ان شاءالله العزیز

مهدی
مهدی
پاسخ به  مرتضی
7 ماه قبل

سلام
سنگ صفرا نداشته باشی؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  مرتضی
1 ماه قبل

سینه کفتری یعنی سینه جلو هست جناق سینه تونه لمس می کنيد

انشا
انشا
پاسخ به  مرتضی
13 روز قبل

سلام انشاالله خداوند شفای کامل بهتون عنایت فرماید. منم اینجوری بودم ده دکتر رفتم نفهمیدن تا عکس از سه طرف برای قلب گرفتم. دکتر قلب فهمید گفت پرده دیافراگ داری بزرگ شده. باعث میشه موقع شب خابیدن نفس کم بیارژ

بیتا
بیتا
9 ماه قبل

سلام میخواستم بدونم هاضوم برای درمان اسهال طولانی مدت یا همون بیماری کولیت روده خوب هست؟

سارا
سارا
پاسخ به  (میم زندگی)
5 ماه قبل

سلام
منم قبلا خیلی معدم سنگین میشد
تا یک لقمه غذا یا یه مقدار آب میرفت تو معدم شدیدا اذیت میشدم
خدارو شکر با هاضوم همه اینا برطرف شد، وقتی مصرف میکنم احساس سبکی میکنم

الان متاسفانه هاضومم تموم شد دوباره معدم سنگین شد میخوام برم دوباره تهیه کنم و شروع به مصرف کنم

فاطمه سادات موسوی
فاطمه سادات موسوی
مدیر
پاسخ به  سارا
5 ماه قبل

https://basalam.com/hakimehendi/product/9875139

سلام خانم سارا، از اینجا میتونید بخرید.

حسین دلاوری نیا
حسین دلاوری نیا
پاسخ به  بیتا
4 ماه قبل

برای اسهال مفید می‌باشد

نفس
نفس
1 سال قبل

دوستان بنده همه ی مشکلات معده رو داشتم. کلا معدم نابود شده بودچنتا دکتر رفتم بی فایده بود ولی ی دکتر خوب پیدا کردم ک 5 دیقه فاصله داشت با خونمون و من ازش خبر نداشتم… شب و روز از درد خاب نداشتم 4 روز کلا نخابیدم تا پیش دکتر رفتم وخداروشکر خیلی خوب شدم و کلی تحقیق هم کردم تا با هاضوم اشنا شدم…. هاضوم اماده خریدم و بعد از هر وعده ی غذایی استفاده کردم و خیلی خوب شدم… البته بدون عسل استفاده کردم چون عسل خاصیتش رو از بین میبره… صبح ناشتا هم سیاه دانه و عسل رو قاطی کردم و حدودا 40روز استفادع کردم الان حدود95درصد خوب شدم خداروشکر… 5 درصد دیگه هم بخاطر رفلاکسم ک شدید بود و گلومو زخم کرده بود هنوز خوب نشدم… ولی ورم معده ک همه چندین سال دارن و باهاش درگیرن من کاملا خوب شدم تو دوماه…
بااینکه طعمش یکم بده ولی هاضوم رو بعد از هروعده ی غذایی بخورید
و سیاه دونه و عسل رو هم صبح ناشتا هرروز استفاده کنید و رب ساعت بعدش صبحانه بخورید…. فقط سیاه دونه رو اسیاب نکنید چون سمی میشه اگ بمونه…با عسل قاطی کن و با دندونت اسیابش کن

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
پاسخ به  نفس
2 ماه قبل

۹شربت گیاهی کی دی اس عالیه برای درمان معده

فاطمه صادقی
فاطمه صادقی
2 سال قبل

من سالها درگیر بیماری معده و رفلاکس و ورم روده بودم.انواع داروهای شیمیایی رو مصرف کردم ولی اثر نداشت.با مصرف هاضوم به طور چشمگیری بهبود پیدا کردم.حتما مصرف کنید عالی جواب میده مخصوصا برای درمان رفلاکس

مهربان
مهربان
3 سال قبل

من مشکل معده دارم خیلی ترش میکنم و سردرد میگیرم روزی سه فاموتیدین 40 می خورم. ممکنه جای این سه قرص رو بگیره این هاضوم

Asman
Asman
3 سال قبل

به جواب علی آقا چرا قبل از صحبت تحقیق نمی کنید ایا ارزش تحقیق ندارد وقتی افراد زیادی از مصرف دارو نتیجه گرفته اند
امروزه داروهای شیمیایی بعد از مدت ها مصرف دانشمندان و متخصص ها به این نتیجه می رسند که نباید تولید ومصرف شود چوب عوارض جبران ناپذیری دارد
ما مسلمان هستیم ومی دانیم اسلام دین کاملی هستش
واین به معنی هستش که تو همه زمینه ها
شما الان هر بیمارستانی که بری برای خانم ها در بعد زایمان خرما می دهند چراااا شاید نتایج مطلوب دیده اند وعلم بشر ناقص است وعلم امامان کامل وقتی حدیث معتبری وجود دارد حداقل اررش تحقیق دارد

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
پاسخ به  Asman
5 ماه قبل

نفس جان سلام درود.
لطفاً پزشکی ک رفتین معرفی میکنید؟

BAHAR
BAHAR
پاسخ به  کاربران ناشناس
4 ماه قبل

سلام من معدم داغونه هر چی میخورم فقط روز اول خوبم بعد بدترمیشم، هاضوم دوروز پیش گرفتم و استفاده کردم قبل از غذا و بعد از غذا ولی روز دوم حالم خیلی بد شد همراه با اسهال و استفراغ،
خواستم بدونم حالم بد شد ب خاطر هاضوم بوده یا چیز دیگه
داروهای دیگه هم میخورم
و اینکه مصلح هاضوم چیه برا افراد گرم مزاج

زینب خانوم
زینب خانوم
4 سال قبل

سلام بعضی ها میگن بخصوص نظر علی ۲ سال پیش از تاریخی که نظر دادم پایین که علی میگوید قدیم نفخ و ترشی معده و رفلاکس نبوده چون دود و این تکنولوژی و غذاهای مصنوعی و …… نبوده البته باید بگم بله درسته اینها بدتر کردند البته میشه گفت قدیم بیماری های معده خیلی زیاد بوده مثلا حضرت محمد (ص) از این دارو مصرف میکردند با اینکه بیمار نبودند ایشان قبل و بعد از غذاهای سفید مثل دنبه و سفیده تخم مرغ و کله پاچه که از نظر هضمی خیلی مشکل هست از هاضوم استفاده میکردند بله کله پاچه و دنبه و سفیده تخم مرغ غذایی بسیار دیر هضم و هضم مشکل و خیلی سنگین است کلا غذاهای سفید خیلی سنگین است مثلا همین برنج سفید و نان سفید هم همینطور باعث ترشی معده میشود نمیدونم انگار سفید رنگ نحسه البته خوردن سویق هم بعد از غذاهای سفید هم مطلوب است و اینکه برای پیشگیری از بیماری های معده حتما باید به معده استراحت داد با دو وعده غذا خوردن صبحانه و شام تا به معده زیاد فشار نیاید البته میتوان در بین صبحانه و شام از محصولات غیر غذایی مثل میوه جات و سویق و آب و آب میوه و ….. کلا هرچیزی که غذا نگیم استفاده کرد ولی نان و برنج را نمیشه چون غذا هستند فرق این با روزه اینه که تو روزه همه چی خوردن و آشامیدن ممنوع ولی تو دو وعده میتوانی بین صبحانه و شام از مواد غیر غذایی استفاده کنی کلا برو تو اینترنت در مورد درمان های معده و اصول نگهداری معده و پیشگیری از بیماریهای معده مطالعه کن

علی
علی
4 سال قبل

سلام . من تازه دارم مصرف میکنم . دو روزه . برای درمان نفخ و بلغم معده . میخاستم ببینم چند روز باید مصرف کنم تا درمان بشم . با تشکر

هادی
هادی
5 سال قبل

سلام علی آقا احتمالا شما پزشک هستید و ترس این دارید که با گسترش طب اسلامی درامد نجومی و پر از اشکال شماها کاهش پیدا کند من کاری به این بحث های اثباتی ندارم من خودم چندین سال از درد معده روز و شب نداشتم به طوری که از درد معده نیمه های شب از خواب بیدار و تا صبح خوابم نمیبرد مدام پیش این و آن پزشک آزمایش رادیولوژی سونو گران قیمت دارو های شیمیایی مختلف که آخرش نتیجه نگرفتم و بدتر شدم تنها یک با معراجعه به شاگرد ایت الله تبریزیان در اصفهان و این دارو و یک داروی دیگر و اجرای چندین دستور غذایی برای همیشه از درد رهایی یافتم

رضا
رضا
پاسخ به  هادی
3 سال قبل

سلام میشه بفرمایید چه داروهایی استفاده کردید

رضا
رضا
پاسخ به  هادی
9 روز قبل

صد در صد …منم همین طور

مانا
مانا
5 سال قبل

سلام من چند وقتی هاضوم تبریزیان استفاده می کنم واقعا عالی بود خداوند ۱۲۴۰۰۰ پیغمبر برا راهنمایی بشر فرستاد ولی کو گوش شنوا .داروهای شیمیایی ضررشون بیشتر از سودشون هست ایکاش روزی برسه ما مسلمانان بجای قرصهای که معلوم نیست مواد تشکیل دهنده اش چیه بریم سراغ داروهای ائمه پس اینهمه امام کاظم (ع) شاگرد تربیت کرد مگر میشود برای سلامتی انسان ورفاه بشر چیزی نگفته باشند

محمد حسین
محمد حسین
5 سال قبل

با سلام و احترام، من هزینه خیلی زیادی برای معدم کردم . از داروهای اعصاب و روان تا… ولی به هیچ نتیجه قابل توجهی نرسیدم ، تا اینکه خدارو شکر یکی از دوستان هاضوم رو معرفی کرد. هم ارزانه و هم معدمو خیلی خوب کرد. واقعا متشکرم

امیده
امیده
5 سال قبل

چرا بحث می کنی شما استفاده نکن … ما استفاده کردیم نتیجه دیدیم خیلی سفت رو نظرت اصرار می کنی می ترسم از روزیکه به دلیل بی تاثیری داروهای شیمیایی راه آخر و تنها راه اینو برات پیشنهاد بدن

الناز
الناز
پاسخ به  امیده
2 سال قبل

بسیار عالی
از فردا قطعا استفاده میکنم

خانومی
خانومی
5 سال قبل

سلام من برای لاغر شدن دارو خواستم هاضوم دادن ولی می ترسم بخورم آخه نوشته ایجاد اشتها ؟ یعنی چیکار کنم چاقتر نشم!

میم زندگی
میم زندگی
پاسخ به  خانومی
5 سال قبل

سلام؛ در این مورد باید از پزشک یا متخصص طب سنتی سؤال کنید که احتمالاً طبع و مزاج شما را تشخیص می‌دهد و بر اساس آن توصیه‌های تغذیه‌ای خواهد داشت.
می‌گویند میان اختلالات گوارشی و چاقی رابطه وجود دارد؛ از یک سو، پرخوری و چاقی از علل ترش کردن معده و ریفلکس است و احتمالاً هاضوم به هضم غذای این افراد و ترش نکردن کمک می‌کند.
از سوی دیگر، ضعف دستگاه گوارشی نیز از عوامل چاقی است؛ زیر نمی‌تواند چربی‌ها را بشکند تا جذب بدن شوند و باعث انباشت چربی در بدن می‌گردد. باز هم شاید هاضوم دستگاه گوارش این افراد را در معده که بخش مهمی از این دستگاه است تقویت می‌کند.
اگر چاق هستید و مشکل گوارشی دارید شاید مصرف هاضوم مناسب باشد اما بشرطها و شروطها؛ مراقب عادت غذایی و میزان مصرف خوراکی های پرکالری باشید
درباره چاقی و لاغری چند وبلاگ در وبلاگ بازار باسلام منتشر شده است؛ مانند ارده، خوشمزه‌ای که باعث کاهش وزن می‌شود
همیشه علاوه بر برچسب‌های پایین مطالب، با جستجوی موضوعات نیز می‌توانید مطالب مرتبط را ببینید.

اب
اب
پاسخ به  میم زندگی
7 ماه قبل

سلام ببخشید هاضوم رو میشه با آب خورد . چون ازگلو پایین نمیره

رژیمی
رژیمی
پاسخ به  خانومی
4 سال قبل

پیش از این که سیر بشی دست از غذا بکش. و تا زمانی که گرسنه نشدی نخور. آب هم همینطور. قبل غذا خوردن نمک (طبیعی) مقداری بخور و بعد غذا هم دوباره مقداری نمک (طبیعی) بخور.
ورزش هم به ویژه مانند دویدن یا پیاده روی به اندازه کافی (روزانه و کم) داشته باش.
چون پیاده روی طولانی آسیب زاست.
اگر میتونی از مواد غذایی مانند زیتون، روغن زیتون دستی سالم، میوه هایبپی مانند انجیر و بقیه میوه هایی که به مزاجتون سازگار هستند استفاده کن. همچنین از سبزی ها به جز تره تیزک (میگن همون شاهی هست) استفاده کن. چیزهای دیگه هم هست. فعلا از غذای کم شروع کنید موفق میشید به امید خدا

رژیمی
رژیمی
پاسخ به  رژیمی
4 سال قبل

منظورم از نمک، نمک طبیعی هست.

زینب خانوم
زینب خانوم
پاسخ به  خانومی
4 سال قبل

کاملا درسته رژیمی حتی آدم اشتها داشته باشه نباید غذا بخوره به جز اینکه وقت شام یا صبحانه برسه اینطوری معده راحته میدونم شاید سردرد بیاری البته برای جلوگیری از ضعف و سردرد میتونی عسل یا سویق یا میوه جات بخوری یا خرما ولی بنظرم نان و برنج و حتی شیر نمیشه خورد چون غذاست البته سویق درسته غذاست ولی استشناء هست چون خود سویق برای معده مفیده و هیچ زیان و ضرری توش نیست یعنی حتی زیادم بخوری اشکالم نداره میدونی الآن این دو وعده غذا خوردن وزن بدن را هم لاغر و هم چاق میکند چطور ببین دو وعده غذا خوردن وزن را ثابت نگه میدارد و اینطوری نیست که حتما باید لاغر کند نه چاق هم میکند پس افراد لاغر با دو وعده غذا خوردن چاق میشوند و افراد چاق با دو وعده غذا خوردن لاغر میشوند یعنی وزن بدن را در حالت طبیعی نگه میدارد بخاطر همین دو وعده غذا خوردن درمان یک سوم بیماری هست چون هم برای چاق سود داره هم لاغر نمک دریا و سنگ نمک نه فشارخون بالا میبره نه پایین چون توش پتاسیم و سدیم هست و سدیم فشارخون را بالا میبره از اون طرف پتاسیم پایین میبره یعنی این دو با هم جنگ میکنند بخاطر همین فشارخون را در حد طبیعی نگه میدارد و این نمک دریا هم برای فشارخون بالا مفیده و هم برای افت فشارخون چون طبیعی نگه میداره اصلا کلا طب اسلامی طبیعی نگه میدارد اما طب نوین یا چاق میکنه یا لاغر یا فشارخون را پایین میبره یا بالا اما طب اسلامی بدن را همه چیزشو طبیعی میکنه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  زینب خانوم
6 ماه قبل

اسهال دارم عفونت روده هاضوم مصرف کنم

مهدی تارا
مهدی تارا
5 سال قبل

هاضوم خیلی عالی بود حتما اول امتحان کنید بعد حرف بزنید

محمد
محمد
5 سال قبل

با سلام
من در حال مصرف هاضوم هستم
عالیه بنظرم
من که جواب گرفتم

نیلوفر
نیلوفر
پاسخ به  محمد
5 ماه قبل

در چه جهت نتیجه گرفتید ؟
لاغری؟

خورشیدی
خورشیدی
5 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
من هاضوم گرفتم ولی سیاه دانشم همراه با زنیان و آویشن پودر شده
میخواستم بدونم پودر شدن سیاه دونه باعث سمی شدن این ترکیب نشده؟

محمد
محمد
5 سال قبل

با سلام.
بنده به شخصه مشکل معده و نفخ داشتم رفتم پیش طبیب سنتی که داروی جامع امام رضا علیه السلام رو دادند که با دم کرده زیره سبز مصرف کردم و همچنین هاضوم هم دادند الان دیگر مشکل معده و نفخ ندارم .
الحمدالله

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  محمد
5 سال قبل

خاصیت ضد نفح زیره سبز مشهور است و قدیمی ها آن را کنار پنیر، مرغ و پلو (در این جا گاهی زیره سیاه استفاده می کردند) و … استفاده می کردند. دم نوش آن هم خوش رنگ است و خاصیت ضد نفخ معده را دارد.

اب
اب
پاسخ به  مهدی خسروی (میم‌زندگی)
7 ماه قبل

سلام آقای خسروی . ببخشید از چه طریقی میتونم باشما تماس داشته باشم . خواهش میکنم پاسخ بدین

عبدالصمد
عبدالصمد
5 سال قبل

سلام
در پاسخ به جناب ( علی ) عرض کنم این حدیث هاضوم در کتب معتبر حدیثی شیعه آمده ونیازی به صحت گذاشتن و منسوب کردنش به امامان نیست . با سند محکم خودش خودبخود و ذاتا از ائمه صادر شده .
در ثانی طب نوین تمام دستوراتش و داروهاش را کمپانی های داروسازی یهود و صهیونیزم میگیرن و هیچ وجه شبهی با طب اسلامی ندارن . کدوم پزشک طب نوین اومده روی گیاهان طب اسلامی کار کرده تا پی به خواص اعجازانگیز طب اسلامی پی ببره ؟!! اگر هزاران سال طب نوین تحقیق و پژوهش کنن و دارویی برای نفخ معده پیدا نکنن دلیل نمیشه که در طب اسلامی و سنتی دارویی برای نفخ معده وجود نداشته باشه !!
شما میتوانید همین داروی هاضوم را امتحان کنیدو پی به صحتش ببرید .
التجربه خیر برهان

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  عبدالصمد
5 سال قبل

البته پزشکان غربی و عیر غربی نیز از گذشته تاکنون درباره گیاهان دارویی تحقیق و پژوهش می کنند اما نظر من این است که نباید گزاره های طب اسلامی صرفاً به دلیل منابع آن (معصوم و وحی) و تحت تاثیر پارادایم مادی نگری، نامعتبر دانسته نشود. از سوی دیگر، این گزاره ها حکایت و نقل قول معصوم است و می توان برای اثبات پذیری آن اقدام کرد و به دستاوردها و تحقیقات علمی اقدام یا توجه کرد. البته در صورت مخالفت یک نظریه مسلم علمی با این گونه موارد، می شود آن گزاره طب اسلامی را فعلا کنار گذاشت، نه این که حکم به نادرستی و نامعتبری داد؛ چه بسا در آینده علم، نظریه دیگری قطعی و این گزاره دینی تایید شود. یاداوری می کنم که این موضوع در احکام فقهی پذیرفتنی نیست و احکام مسلم فقهی و معارف اجماعی و مسلم قرآنی، هیچ گاه به دلیل یک حقیقت علمی تغییر نمی کند. در این زمینه خوب است مقالات رابطه علم و دین خوانده شود که نشان می دهد علم به آن اندازه که تصور می شود، حتمیت و قطعیت ندارد. مثال روشنش در فیزیک و رفتارهای متضاد الکترون (موجی و ذره ای) و عدم قطعیت در آن است؛ همان طور که ما بر اساس تجربه مکرر تجربی، زندگی را بر پایه گزاره های علمی بنا می کنیم، مشابه همین وضعیت هم در گزاره های دینی وجود دارد.

سجاد
سجاد
5 سال قبل

عالی بود.نظرم رو نسبت به داروهای گیاهی عوض کرد.

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  سجاد
5 سال قبل

از توجه شما ممنونم

اعظم باسفهرجانی
اعظم باسفهرجانی
پاسخ به  سجاد
3 ماه قبل

سلام سه ماه مشکل رفلکس شدید دارم تو رو خدا کمکم کنید چی بخورم

علی
علی
5 سال قبل

جالب است هر آنچه را بخواهند از نظر طبی و سلامتی صحه بگذارند سریعا به امامان و کتب اسلامی آن را وصل می کنند آخه این همه دکتر و محقق و دانشمند هنوز سر مسئله نفخ معده بعد از این همه سال تجربه و درس خوندن موندن 1400 سال پیش که اصلا از نفخ معده بخاطر این همه غذاهای مصنوعی و مزخرف و دود ماشین و هوای ناپاک خبری نبوده که چندین امام در خصوص خواص پزشکی صحبت کردند کمی حیا کنید و خجالت بکشید و مطالب پزشکی را درست و صحیح به مردم اطلاع رسانی فرمایید لطفا

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  علی
5 سال قبل

سلام و سپاس از توجه شما
عرض کنم:
ـ نویسنده فقط آنچه درباره خواص هاضوم گفته می‌شود گزارش کرده است و بر آن صحه نگذاشته است.
ـ در کتب طب سنتی ایران، اصطلاح هاضوم درباره موادی که به هضم غذا کمک می‌کند به کار رفته است نه این داروی ویژه. مثلاً ابوعلی سینا (۳۵۹ – ۴۱۶ ق) در «کتاب القولنج» و محمد بن زکریای رازی (۲۵۱ – ۳۱۳ق) در کتاب «تقاسیم العلل»، هر دو درباره خواص زنجبیل می‌نویسند: «هاضومٌ طاردُ البارد؛ هضم‌کننده و ضد باد معده است.»
ـ نویسنده به ریشه داروی هاضوم در روایات اسلامی از این جهت اشاره و فقط گزارش کرده است تا مرز میان مفاد این دو حدیث و حرف‌های دیگری را که به اسلام درباره این دارو نسبت می‌دهند مشخص شود. و البته احادیث پزشکی داستان مفصل دیگری دارد و باید هم از نظر فقهی و هم از نظر پزشکی بحث شود که جایش این جا نبوده است.
ـ هاضوم قرن‌هاست به صورت سنتی و از مواد سالم و با رعایت بهداشت تولید و عرضه شده است و از سوی اطبای سنتی هم عوارض جدی برایش ثبت نشده است. پس نمی‌توان به دلیل قدیمی بودن کنار گذاشته شود. اکنون هاضوم را می‌توان با همین مواد سنتی اما به صورت صنعتی و بهداشتی تولید کرد و حتی داخل کپسول گذاشت.
ـ جا داشت به تحقیقات پزشکی نوین درباره مواد تشکیل‌دهنده هاضوم و نیز خاصیت داروی ترکیبی آن و نیز عوارض جانبی‌اش اشاره می‌کردید.
ـ اگر پژوهش‌های پزشکی به صورت اتفاق جامعه پزشکی و نه فقط در حد یک نظریه (یعنی یک نظر مسلم علمی)، نتایجی را برخلاف داروهای گیاهی اثبات کند باید به آن توجه کرد.
ـ خودتان به نکته‌ای اشاره کرده‌اید که جزو مباحث علمی درباره احادیث پزشکی است و آن این که ممکن است دستورات پزشکی امامان معصوم بر اساس معاینه اشخاص و شرایط زندگی آن روز بوده است، اما این منافات با آن ندارد که با تحقیقات جدید و بر اساس شرایط و سبک نوین زندگی، داروی هاضوم را بررسی کرد و چه بسا به کار این روزگار ما هم بخورد.
ـ اکنون در دنیا بر اساس همین عقاید ریشه‌دار طبی، به شفای طبیعی و طب مکمل توجه می‌شود و بر پایه آزمایش‌های بالینی، پزشکی سنتی را با پزشکی نوین تلفیق می‌کنند و برای درمان بیماری‌ها و نیز در ساخت داروهای صنعتی بر پایه طبیعت به کار می‌برند. امروزه در کنار طب ایرانی و چینی، طب گیاهی غربی هم وجود دارد.
ـ در سال 1985 سازمان بهداشت جهانی با ارائه گزارش‌های مختلف تأیید می‌کند که داروهای گیاهی می‌توانند مراقبت‌های بهداشتی امروزه نقش مهمی داشته باشند. از آن دهه طب گیاهی در دانشگاه‌های انگلستان تدریس می‌شود و در سال 1994 قوانین محدودکننده فروش داروهای گیاهی اصلاح و سخت‌گیری‌اش کمتر شد و این روند ادامه دارد.
ـ به اعتراف همین طب گیاهی غربی، طب گیاهی، کل‌نگر است و … . و اکنون در داروسازی، اجزای فعال گیاهان دارویی را جدا و با روش مصنوعی ترکیب می‌کنند. مانند داروی قلبی دیگوکسین که از گل انگشتانه می‌سازند یا اسید سالیستیک موجود در گیاه ریش بز را به داروی آسپرین اضافه می‌کنند تا در معده‌های حساس موجب خونریزی نشود یا …
ـ به نظرم طب سنتی ایرانی و نیز طب اسلامی، در کنار این همه درمان‌های متنوع لمسی و حرکتی و … (ماساژ درمانی، رایحه درمانی، متامورفیک، استئوپاتی، طب سوزنی، فشار درمانی، بلور درمانی، مغناطیس درمانی، آب درمانی، بینش درمانی، چی کونگ، ری کی، یوگا، بی تز، حرکات موزون، خواب درمانی، آوا درمانی، فنگ شویی، هنر درمانی، درون سازی، نور درمانی و …) حرف برای گفتن دارد و بیماران زیادی از آن نتیجه گرفته‌اند.
ـ به کتاب «از احادیث پزشکی بیشتر بدانیم» که بر اساس جلد اول «دانش‌نامه احادیث پزشکی» و به زبان ساده و به صورت پرسش و پاسخ درباره طب پیشگیرانه به قلم نویسنده از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر شده است نگاهی بیندازید.
.

محمد
محمد
پاسخ به  علی
5 سال قبل

امتحانش ضرر نداره.حداقل ضررش از یک عمر قرص خوردن و در اخر درمان نشدن کمتره

یاعلی
یاعلی
پاسخ به  علی
5 سال قبل

بله
برای شمایی که اعتقاد به علم امامت نداری و از دینت فقط اسم امام رو یدک میکشی باید همچین حرفی در بیاد

ولی اونی که به علم امامت واینکه احکام اسلام برای تمام دورانه این حرفت خنده داره

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  یاعلی
5 سال قبل

من با این ادبیات موافق نیستم و مشکلی در علی نمی بینم. ایشان یک سوالی را مطرح کرده است و ما هم یا تجربه عینی خودمان را بیان می کنیم یا بحث نظری می کنیم.

بی نام
بی نام
پاسخ به  علی
5 سال قبل

میشه بگی طب نوین چی رو تونسته حل کنه؟ آلرژی رو یا پولیپ بینی کولیت روده زانو درد دیسک کمر کک و مک صورت حتی جوش صورت و… در واقع عدم شناخت شما از مساله امامت و علم امام باعث شده طب اسلامی رو انکار کنی به نظرت وقتی روح سالم در بدن سالم است نباید دین ما که در مورد سلامتی روح تمام سخن رو گفتند در مورد سلامتی جسم هم تمام مطلب رو بگند چه کسی بهتر از خود خدا که انسان و گیاهان و… رو خلق کرده بهتر واقف هست به درمان بیماریهای جسمی و روحی که از طریق معصومین این لطف خودش رو به ما رسونده

معصومه
معصومه
پاسخ به  بی نام
3 سال قبل

موافقم مثلا خود من برای هرمشکلی رفتم دکتر حل نشد وآخرش گفتند باید تا آخرعمرت بسازی .غیر قابل تحمل بود.۲۸ سال بود که داشتم زجر می کشیدم دست آخر رفتم پیش متخصص طب سنتی با آرامش تمام گفت دخترم نگران نباش خوب میشی .همون دوسه ماه اول که اصلا نفهمیدم چه جوری بعضی از بیماری هام رفع شد وبعد از سه سال هم مشکل گوارشم رو برطرف کرد.خدا اموات استاد عبادیانی رو بیامرزه وبه خودش هم عمر باعزت بده

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
پاسخ به  بی نام
3 ماه قبل

سلام خدمت همگی من چهار ساله که شبا نمیتونستم سرمو بزارم روی بالشت از شدت سرفه وتنگی نفس نمیتونستم بخوابم شبت حتما باید نشسته می‌خوابیدم دکتر گوارشم رفتم تمام این مدت داروی معده ودارویاسم رو مصرف میکردم ولی متاسفانه حتی یک شب هم نتونستم راحت بخوابم الان دو ماهی هست که مرتب هاضوم رو مصرف میکنم انگار معجزه شده منکه هیچ امیدی نداشتم یه شب بدون سرفه وتنگی نفس بخوابم به حمدالله یک ماهی هست که از اون سرفها خبری نیست پیشنهاد میکنم کسایی که مشکل منو دارن حتما استفاده کنند انشاالله که تاثیر خوبشو ببینند

کیتانا
کیتانا
5 سال قبل

بسیار عالی بود

مهدی خسروی (میم‌زندگی)
مهدی خسروی (میم‌زندگی)
پاسخ به  کیتانا
5 سال قبل

از بذل محبت و قبول زحمت مطالعه و اظهارنظر سپاسگزارم.

ساره
ساره
پاسخ به  کیتانا
4 سال قبل

این که گفتن بدون هیچی استفاده شود ،خوب اینجوری که این پودرای خشک میچسبه به دهان و پایین نمیره !!

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  ساره
4 سال قبل

ساره عزیز
اگر براتون سخته، میتونید با کمی آب نوش جان کنید. منظور از مواد دیگه طعم دهنده‌هایی مثل عسله که خودشون تاثبر دارویی دارن

زهرا
زهرا
پاسخ به  ساره
1 ماه قبل

هاضوم راحتما با یک لیوان آب باید مصرف کرد حتما درمان می شید حداقل دوهفته مصرف کنید دوغ وماست نخورید نتیجه ش عالیه

79
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x