صادرات عروسک نمدی از کارگاه کوچک خانگی


3,889

عروسک نمدی

رحیمه ناصری یکی از اولین غرفه‌داران باسلام است. مدیر غرفه گروه هنری جم کارش تولید وسائل مربوط به جشن تکلیف و خلق عروسک داستان‌های قرآنی‌ست. خانم ناصری نمد را برای این کار انتخاب کرده است و الگوی محصولاتش را بجای کپی‌برداری، به کمک یک طراح خلق کرده است. برای همین کارهایش جدیدند و چون اصول طراحی و تناسب رنگ‌ها در آن‌ها رعایت شده است چشم‌نواز و جذاب‌اند. خلاقیت، زیبایی و بی‌رقیب بودنش در بخشی از بازار محصولات نمدی، باعث شد بتواند بعضی از تولیداتش را به خریدارانی در اروپا و امریکا بفروشد.

با هنر خود، جاهای خالی بازار را پر کنید

هیچ‌وقت بی‌کار نبود

رحیمه ناصری قبل از کارهای نمدی کارهای هنری زیادی را تجربه کرده بود. بعد از تمام شدن دانشگاه در مدارس فیزیک تدریس می‌کرد و در خانه با ساختن گل‌سر و خیاطی و عثمان‌دوزی و تزئینات لباس عروس تنهایی غربتش را پر می‌کرد. با تولد اولین فرزندش تدریس را کنار گذاشت تا پیش او بماند. میانه خوبی با مهدکودک نداشت. در عوض کارهایی را که می‌شد در خانه انجام داد جدی‌تر گرفت و با ورود به کارهای نمدی یک خیز برداشت.

شروع کارش با شکست بود

ناصری اولش برای عید شعبان یک سری جلد دفتر نمدی درست کرد و با گل‌های نمدی تزئینش کرد. دفترها را به جمع اقوام برد و همه‌اش را به آن‌ها فروخت. بعد برای عید قربان به ذهنش رسید جاکلیدی‌هایی با طرح گوسفندهای کوچک نمدی درست کند و بفروشد. او گوسفندها را با همکاری دوست طراحش، طراحی و آماده کرد؛ اما مغازه‌دارها گوسفندهایی که هر کدام‌شان پای خودش چهار هزارتومان درآمده بود را حتی حاضر نبودند سه هزار تومن بخرند. این بار هم به اقوام خبر داد و آن‌ها در حمایت از خانم ناصری همه‌اش را خریدند.

بالاخره نیاز بازار را پیدا کرد

بعد کم‌کم دستش آمد که اول باید نیازهای بازار را بسنجد و بعد محصول تولید کند. وقتی یکی از آشناهای‌شان پیشنهاد درست کردن تزئینات جشن تکلیف را داد، خاطره چند سال پیش برایش زنده شد. یادش آمد که برای تولد نه سالگی یکی از آشناهایش، چقدر دنبال تزئینات جشن تکلیف بودند و پیدا نکردند. او که دغدغه شادتر کردن زندگی معنوی بچه‌ها را داشت، دست به کار شد و با هم‌فکری دوست طراح و چند نفر ایده‌پرداز و نمدکار، چیزهایی مثل ریسه اسامی ائمه، ریسه اصول و فروع دین، آویزهای اسامی زنان بهشتی و جلد قرآن و وسایل دیگر طراحی کردند و یک تم جشن تکلیف لیمویی درست کردند.

عروسک جشن تکلیف

همکاری با چند غرفه باسلام

البته آن تم جشن تکلیف به خاطر هزینه زیادی که داشت، فروخته نشد و همین باعث شد آن‌ها به فکر کرایه دادن تم جشن تکلیف بیافتند. علاوه بر تم لیمویی، یک تم صورتی‌رنگ هم برای اجاره تولید کردند که این بار خیلی مورد استقبال قرار گرفت. خیلی‌ها در کنار تم گیفت هم می‌خواستند. این شد که با همکاری دو سه غرفه دیگر در باسلام، چیزهای دیگری مثل تسبیح و جانماز و عروسک‌های خمیری درست کردند و به عنوان  هدیه جشن تکلیف فروختند.

ساخت عروسک شخصیت‌های قرآنی

کمی بعد یکی از اقوام خانم ناصری که در تهران مدرسه قرآنی داشت به او پیشنهاد کرد عروسک شخصیت‌های قرآنی را بسازند تا به عنوان ابزار کمک آموزشی برای قصه‌های قرآنی ازش استفاده کنند. آن‌ها دو سه هفته شخصیت‌ها را طراحی می‌کردند، فرد سفارش دهنده نقد می‌کرد و آن‌ها باز طرح جدید می‌دادند و عروسک دیگری درست می‌کردند تا در نهایت به طرح‌های توافقی رسیدند. اوائل عروسک‌ها را دو بعدی درست می‌کردند. پشت عروسک‌ها آهنربا و جای آویز داشت که هم بشود روی بورد نصب‌شان کرد و هم به دیوار آویزان کرد. بعدتر آن‌ها را سه بعدی درست کردند که روی میز هم بایستند.

عروسک نمدی
حضرت ابراهیم(ع) و نمرود

عروسک‌های شخصیت‌های قرآنی به خارج رفتند

مدرسه قرآنی از نتیجه آموزش قصه‌های قرآنی با این عروسک‌ها خیلی راضی بودند. این بود که یک پک از آن را به عنوان ابزار کمک‌آموزشی به مربی‌هایی که برای آموزش قرآن به کشورهای دیگر اعزام می‌کردند می‌دادند و آن‌ها با خودشان می‌بردند. بعد از آن همین مربی‌ها پک قصه‌های دیگر را هم سفارش دادند و این‌طوری بود که پای این عروسک‌های شخصیت‌های قرآنی از یک کارگاه خانگی کوچک به خارج از ایران باز شد. تولیدات خانم ناصری تا به حال به اتریش، کانادا، فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا ارسال شده و خیلی مورد استقبال بوده است.

عروسک شخصیت‌های قرآنی، بعدا به غرفه می‌آیند

خانم ناصری نمونه کارهای جشن تکلیف را در غرفه‌اش ارائه کرده‌ است و می‌گوید: «نگران این نیستم که از روی طرح‌هایمان تولید کنند؛ دلم می‌خواهد همه ایران پر شود از همچین طرح‌ها و کارهایی». او امیدوار است که به زودی پک‌های شخصیت‌های داستان‌های قرآنی را هم در غرفه‌اش عرضه کند.

شما چقدر به مسیر پیشرفت‌تان فکر کرده‌اید؟ چقدر نیازهای بازار را سنجیده‌اید؟ تولیدات شما چه مشخصه ویژه‌ای دارد که می‌تواند در بازار با اجناس مشابهش رقابت کند؟ اگر تا به حال به این پرسش‌ها فکر نکرده‌اید، دیر نشده است. همین الان بنشینید و فکرهایتان را روی کاغذ بیاورید. بگردید ببینید چطور می‌توانید در حیطه کار خود شاخص باشید.

انسجام و تخصص رمز موفقیت در کسب و کار است

رحیمه ناصری می‌گوید: «من به تجربه و با مشورت و مطالعه متوجه شده بودم که رمز موفقیت در یک کار انسجام داشتن در کار است. برای همین من انواع کارهای نمدی انجام نمی‌دهم و تنها متمرکز شده‌ام روی تم جشن تکلیف و ساخت شخصیت‌های داستان‌های قرآنی. فکر می‌کنم متخصص شدن در یک زمینه نتیجه بهتری دارد. به خاطر همین الان توانسته‌ام هم قیمت‌ها را سرشکن کنم و هم کیفیت کار را بالا ببرم، طوری که بعضی از مشتری‌های من خانم‌هایی هستند که خودشان با نمد کار می‌کنند ولی کارهایی به این کیفیت و با این قیمت نمی‌توانند بزنند.»

خرید محصولات کودکانه کلاژ و نمدی از بازار محصولات ایرانی



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادوس باکس
کادوس باکس
5 سال قبل

باسلام و درود،
بسیار عالی بود، از طرفی آموزنده است برای دوستان غرفه دار. به دیگر دوستان توصیه می‌کنم حتما این مطالب را مطالعه کنند.
موفق باشید

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x