از حب عناب تا چیپس میگوی جذاب! + دسته‌بندی «مواد غذایی» باسلام رو کشف کن.


405

احتمالا کسی که برای اولین بار سبزی و لوبیا و گوشت را با هم پخت، خودش هم باورش نمی‌شد که تا قرن‌ها بعد، قرمه سبزی بتواند نصف مشکلات خانوادگی ما را حل کند. طعم‌ها می‌توانند حال و هوای ما را عوض کنند، پس اگر یک عصرِ گرمِ بی‌حوصله، خودتان را به خوردنِ بستنی مهمان می‌کنید، نشانه‌ی این نیست که شکمو هستید!

دنیای هیجان‌انگیز و نامحدودِ طعم‌ها و غذاها هر روز می‌تواند پیشنهاد تازه‌ای برای شما داشته باشد که با شناخت و آگاهی نسبت به آنها، هم می‌توانید به سلامت خودتان کمک کنید و هم از امتحان کردن طعم‌های تازه لذت ببرید.

در ادامه‌ی این مطلب با ما گشتی در دنیای خوراکی‌ها بزنید، شاید بتوانیم به شما برای لذت‌بردن از تجربه‌ی یک طعم تازه کمک کنیم.

میگوها را بدقیافه نخورید

اگر شما هم مثلِ من با قیافه‌ی میگو مشکل دارید، خودتان را از خوردنش محروم نکنید. میگو یکی از خوشمزه‌ترین و مغذی‌ترین منابع غذایی دریایی است که به شکل‌های مختلف کبابی، سوخاری و … طبخ می‌شود.

چیپس میگو در واقع یک میان وعده‌ است که از کشورهای جنوب شرق آسیا مثل اندونزی و مالزی به ما رسیده. این چیپس از مقداری میگو، آرد مخصوص و ادویه‌جات تهیه می‌شود و در مقدار کمی روغن سرخ می‌شود. با این شیوه‌ی طبخ، هم میگو بسیار ترد شده و نرمی و لزجی غذاهای دریایی از آن گرفته می‌شود و هم به شکل اسنک در آمده و از شر دیدن قیافه‌اش خلاص می‌شوید.

اگر اهلِ میان وعده‌ها‌ی سالم هستید، چیپس میگو به خاطر داشتن پروتئین بیشتر و کربوهیدراتِ کمتر نسبت به چیپس سیب‌زمینی گزینه‌ی بهتری است.

هسته‌ی خرمایتان را بخورید!

مطمئنم هیچ وقت نمی‌توانستید حدس بزنید که درمان دردهای سنگِ کلیه‌تان، خوردنِ هسته‌ی خرما باشد اما باید بدانید که هسته‌ی خرما علاوه برخاصیت کورتونی‌اش در آرام کردنِ درد، برای سنگ‌ کلیه خاصیت خردکنندگی دارد و می‌تواند به دفعِ راحت‌تر آن بسیار کمک می‌کند.

هسته‌ی خرما یکی از شگفت‌انگیزترین موادغذایی با خواصی بی‌نظیر و باورنکردنی است. با این حال قطعا منظورِ ما این نیست که هسته‌ی خرمایتان را قورت بدهید! امروزه محصولات بسیاری از پودرِ به دست آمده از آسیابِ هسته‌ی خرما تولید می‌شود که نان هسته‌ی خرما یکی از خوش خوراک‌ترین‌ آنهاست.

این نان با استفاده از پودر هسته خرما و سبوس گندم پخته می‌شود و برای تنظیم کلسترول، کاهش فشار خون، کاهش وزن و کنترل بیماریهایی همچون دیابت بسیار مفید است.

کیک‌هایتان را رنگی کنید

یکی از بزرگترین آرزوهای بچگی‌مان خوردن نان‌های پفکی و شیرینی‌های رنگی‌رنگی‌ توی کارتون‌ها بود. ترافل‌های تزئینی همان رنگی‌های جذابی هستند که روی پیراشکی‌های شکلاتی برق می‌زد. این ترافل‌ها را می‌توانید در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع روی کیک‌ها و شیرینی و ژله‌هایتان استفاده کنید و به دنیای کارتونیِ کودکی‌تان برگردید.

بی‌دردسر نارگیل بخورید 

اعتراف کنید چندبار فقط به خاطر دردسرهای پوست کندن نارگیل، قیدِخوردنش را زده‌اید. نارگیل با کالری بالایی که دارد بسیار انرژی‌زاست و خاصیت سیرکنندگی‌اش باعث شده تا در رژیم‌های غذایی کاهش وزن از آن استفاده شود. پس نگرانِ سختی پوست کندنش نباشید و به سادگی خوردنِ قند آن را بخورید.

نارگیل بعد از پخته شدن، به صورت نگینی خرد شده، خشک می‌شود و به صورت حبه‌ای در اختیار شما گذاشته می‌شود. این حبه‌های نارگیل جایگزین بسیار مناسبی به جای قند برای بیماران دیابتی است و علاوه بر مزه و بوِ عالی‌اش باعثِ سیری زودرس می‌شود.

دانه‌ی چیا را می‌شناسید؟

اگر سروکارتان با رژیم‌های لاغری باشد، حتما اسم دانه چیا را شنیده‌اید. چیا دانه‌های خوراکی یک گیاه گلدار از خانواده نعناست که بسیار شبیه تخم شربتی است و تا 12برابر وزن خود آب جذب می‌کند. این دانه یکی از بهترین منابع کم کالری جهان برای دریافتِ برخی از مواد مغذی مهم و ضروری بدن است به همین دلیل حضورش در رژیم غذایی‌تان شما را خیلی زود به وزن دلخواهتان نزدیک خواهد کرد.

از دیگر خواص دانه چیا:

  • قند خون شما را کاهش می‌دهد
  • التهاب‌های بدنِ شما را التیام می‌دهد
  • خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد
  • سرشار از پروتئین‌های مفید است

دانه چیا طعم خاصی ندارد و می‌توانید آن را به هر چیزی که دوست دارید اضافه کنید.  می‌توانید آن را به صورت خام در مایعاتی مثل شیر گاو یا شیرِ بادام، و یا پخته به صورت پودینگ و اسموتی و یا مانند پودر بر روی صبحانه، ماست، سالاد یا برنجتان بپاشید.

رازِ کدبانوهای گیلانی را در آشپزخانه داشته باشید

چوچاق همان فوتِ کوزه‌گری است که طعم غذاهای شمالی را به آشپزخانه‌تان می‌آورد. چوچاق از سبزی‌های معطرِ گیلانی‌هاست که طعم تند و تیزی دارد و در اغلب غذاها از آن استفاده می‌کنند.

از این سبزی در درست کردنِ خورشت ترشه‌واش، مرغ شکم پر، کوکوسبزی، بادمجان شکم‌پر استفاده می‌شود. همچنین برای طعم‌دار کردنِ زیتون پرورده و ترشیجات از سبزی‌های محبوب محسوب است.

با رایس کیک ارگانیک باشید

رایس کیک یا کیک برنج طعمی شبیه گندمک، برنجک و پفیلا دارد و در واقع یک فرآورده‌ی حجیم شده از برنج سفید و قهوه‌ای است که خواص اصلی برنج را حفظ کرده اما بسیار نازک است و شما می‌توانید آن را جایگزین چیپس و اسنک بکنید.

رایس‌کیک‌ها با طعم‌ها مختلفِ زیره، فلفلی، زنجبیل، سیاهدانه و یا ساده، دستِ شما را در انتخاب طعمِ دلخواهتان باز می‌گذارد. این محصول بدون گلوتن، بدون لاکتوز و کاملا ارگانیک است.

با قند خداحافظی کنید

مدتی می‌شود که کنار گذاشتن مصرف قند و شکر به دلیلِ عوارضِ بسیاری که برای دنیای کم‌تحرک این روزهای ما دارد،‌ به یک دغدغه تبدیل شده و به همین جهت هم جایگزین‌های مناسبی برای آن معرفی شده.

حب عناب یکی از این جایگزین‌های محبوب است. برای تولید حبِ عناب، ابتدا عناب همراه با هسته‌اش پودر می‌شود، سپس بعد از الک کردنِ آن، پودر به دست آمده را قالب‌گیری کرده و خشک می‌کنند. از دیگر خواص حبِ عناب:

  • باعث تقویت معده و سیستم گوارشی می‌شود
  • خاصیت آرام‌بخشی دارد
  • خاصیت خواب‌آوری دارد و برای بهبود کیفیت خواب مفید است
  • در درمانِ نازایی موثر است



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x