گلاب‌ و گلاب‌تر!!!


4,304

اگر گلاب را در باسلام سرچ کنید، با کلی گلاب ممتاز،‌ ناب، اعلا، درجه یک، خانگی،‌ دوآتشه، و … روبرو می‌شوید. انگار گلاب بعضی‌ها با گلاب عده دیگر فرق می‌کند؛ یعنی گلاب آن‌ها گلاب‌تر است؟! اردیبهشت همیشه بوی گلاب می‌دهد و در آن ماه فصل گلاب‌گیری ایران شروع می‌شود،

از قمصر و بَرزُک کاشان تا ساروق و خاوه اراک! یک فیلم جذاب هم از گلاب گیری در برزک داریم که حتماً آن را ببینید.

وقتی از گلاب صحبت می‌شود اهل فیلم و سینما یاد خانم گلاب آدینه، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران می‌افتند. جالب این که ایشان بازیگر فیلم سینمایی «بانوی اردیبهشت» هم هستند؛ ششمین فیلم سینمایی رخشان بنی‌اعتماد و ساخت سال ۱۳۷۶. این جا نمی‌خواهم روده‌درازی کنم،‌ بلکه مطلبی را در صفحه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره تولید و خواص گلاب، همراه با چند توصیه‌، به قلم الهام تاجر،‌ کارشناس صنایع غذایی، خواندم و می‌خواهم خلاصه‌ای از آن را به زبان خودم! با شما به اشتراک بگذارم. نه این که عصر ما عصر به اشتراک‌گذاری است!

چرا کاشان مرکز گلاب است؟

در حال حاضر گلاب‌گیری به دو روش صنعتی و سنتی انجام می‌شود و البته روش صنعتی بیشتر از روش سنتی استفاده می‌شود! همچنین گلاب‌گیری در نقاط مختلف ایران انجام می‌شود اما هنوز مرکز اصلی تولید گلاب، کاشان است. چرا؟ چون میزان تولید گل محمدی در منطقه کاشان حدود هفت هزار تن است که در سطح بیش از شش‌صد هکتار کاشته می‌شود.

گلابگیری در کاشان- جشنواره گلاب کاشان- مجله باسلام

راز برتری گلاب کاشان چیست؟

تاکنون دویست نوع رز (گل ‌محمدی) شناسایی شده است، اما تنها دسته محدودی از آن در تهیه گلاب استفاده می‌شود. این گل بهاری، از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد می‌روید. اما راز برتری گلاب کاشان این است که گل سرخ کاشان، مرغو‌ب‌ترین نوع رز است که از گلستان‌های زیبای دامنه کوه‌های کرکس به دست می‌آید.

مایعی برای روزهای سخت و پوست‌های نو

طبیعت گلاب، گرم است و مقوی معده، قلب و کبد. همچنین آرام‌بخشی قوی به شمار می‌آید. به همین دلیل بعضی قدیمی‌ها آن را در روزهای سخت و پرتنش مصرف می‌کردند! این مایع خوش‌بو و معطر تا حدودی تحریک‌کننده جریان خون است و بافت پوست را به تولید سلول‌های جدید تحریک می‌کند. خوردن گلاب را به بیماران قلبی توصیه کنید. همچنین برای رفع سردرد و بوی بد دهان مفید است و تحریک‌کننده هورمون‌هاست و میل جنسی را افزایش می‌دهد و تاحدودی تنظیم‌کننده قاعدگی است.

در روزهای گرم سال،‌ نوشیدن روزانه یک لیوان دوغ مخلوط با گلبرگ‌های گل‌ محمدی را برای تنظیم کار دستگاه گوارشی فراموش نکنید.

گلابگیری در کاشان- جشنواره گلاب کاشان- مجله باسلام

گلاب و گلاب‌تر!

طبق سنت قدیم، برای هر سی کیلو گل، پنجاه لیتر آب کافی است. از این مقدار، سی لیتر «گلاب‌مایه یا عطری» به دست می‌آید. از تقطیر مجدد این گلاب‌مایه، فرآورده‌ای به دست می‌آید که به آن «گلاب دو آتشه» یا استاندارد می‌گویند. گلاب دو آتشه (دو آتیشه)، مرغوب‌ترین گلاب است که البته مزه و بوی آن بسیار تلخ‌تر از گلاب‌مایه است ولی بیشترین اثر درمانی را دارد. بنابراین برای مصارف خانگی و درمانی، این گلاب مناسب است.

از تقطیر مجدد گلاب دو آتشه، گلاب غلیظ‌تر و بسیار معطرتری به دست می‌‌آید که آن را «گلاب ناب و خالص» می‌نامند که البته در بازار کمتر عرضه می‌شود.

بهترین روش نگه‌داری گلاب

این همه از گلاب گفتیم اما چند توصیه مهم مانده است:

۱.گلاب را نباید بیش از یک سال نگهداری کرد؛ چون وقتی زیاد بماند اثرش را از دست می‌دهد.

۲. گلاب را باید در یخچال و ظروف شیشه‌ای رنگی نگهداری کرد؛ زیرا اسانسش نسبت به مواد تشکیل‌دهنده ظروف پلاستیکی واکنش نشان می‌دهد و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

۳. محیط و تمامی وسایلی که برای تولید گلاب به کار می‌روند باید استریل باشند؛ زیرا ممکن است بدون استریل کردن، قارچ و کپک در آن‌ها رشد کنند و گلاب را کدر سازند و مواد مؤثره آن را تجزیه کنند. در نتیجه این گلاب نه ‌تنها اثر درمانی ندارد، بلکه عوارض جانبی نیز خواهد داشت. بنابراین هنگام خرید به شفافیت آن توجه کنید و محصولی را که تاریخ مصرف و کد بهداشتی دارد انتخاب کنید.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
6 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دیارابرند
دیارابرند
3 سال قبل

سلام عزیزم من از کاشان با برند دیارا انواع خوبی از گلاب رو که به شیوه سنتی و در دیگ مسی ساخته شده داریم درخدمتتون هستم۰۹۱۲۵۵۴۸۸۳۴

مینا
مینا
3 سال قبل

سلام و ممنون بابت مطلب مفیدتون
من قصد خرید گلاب طوبی گستر رو داشتم در اندازه یک لیتری گفتم اول یه تحقیق بکنم ببینم کسی تا حالا برای ساخت ماسک صورت از این گلاب ها استفاده کرده؟!

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  مینا
3 سال قبل

سلام و درود دوست عزیز
یک راهی که میتونید از کیفیت محصولات مطمئن بشید اینه که نظرات مربوط به اون محصول رو در سایت باسلام با دقت بخونید. یا از کاربران قبلی که این محصول رو استفاده کردن، نظرشون رو بپرسید

نگار
نگار
4 سال قبل

سلام. ممنون بابت سایت خوبتون من چند وقته می‌خوام گلاب تهییه کنم ما داخل لعضی سایت ‌ها اناع مختلفی میبینم مثلا طوبی گستر گلاب اصل و گلاب ممتاز داره میخواستم بدونم کسی میدونه فرق بین این ها چیه هستش؟؟

کیتانا
کیتانا
5 سال قبل

بسیار عالی و مفید

مهدی خسروی
مهدی خسروی
پاسخ به  کیتانا
5 سال قبل

درود بر شما.

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x