هفت‌ سین امسال را به هنرمندان سفارش دهید


2,624

هفت سین سرامیکی

هنوز اسفند نرسیده آدم‌ها به تکاپوی نوروز افتاده‌اند. خانم‌ها به فکر خانه‌تکانی و تغییر دکوراسیون و خرید لباس و سفره هفت‌سین‌اند و آقایان به فکر سفر نوروزی. هم ذوق داریم از آمدن عید و بهار و تکرار همه سنت‌های خوب نوروزی و هم نگرانیم که نکند به همه کارها نرسیم.

هفت‌ سین نوروزی ـ باسلامی

حالا چند دقیقه دستمال گردگیری و دستکش‌های‌تان را گوشه‌ای بگذارید و بیایید. می‌خواهم دست‌تان را بگیرم و ببرم‌تان به بازار صنایع‌دستی باسلام و با هم هفت‌سین‌هایش را ببینیم. بلکه چیزی پسند کنید و بدون این‌که لازم شود به بازار شلوغ شهر بروید، یکی‌شان را خریدید. تنوع هفت‌سین‌های باسلام خیلی زیاد است. قیمت‌های هفت‌سین‌ها هم خیلی متنوع است؛ از هفت‌سین‌های رایجی که تقریباً همه جا نمونه‌هایش را می‌شود پیدا کرد تا هفت‌سین‌های ویژه‌ای که کمتر پیدا می‌کنید. هفت‌سین‌های ساخته دست زنان شمالی تا جنوبی‌ترین نقطه کشور. چطور است از سنتی‌ترین طرح‌های هفت‌سین شروع کنیم؟

هفت سین کاشی شکسته
هفت سین کاشی شکسته

چی بهتر از یک هفت‌‌سین سنتی؟

من عاشق این هفت‌سین میناکاری شده‌ام. کار دست سهیلا اولیا است و رنگ و لعاب خوبی دارد. به اندازه کافی سنتی است و خودش به تنهایی جلوه خوبی به سفره هفت‌سین می‌دهد و احتیاجی به تزئینات جانبی ندارد. سهیلا اصفهانی است و چند هفت‌سین دیگر هم دارد که هر کدام‌شان یک‌جورهایی خاص‌اند. هفت‌سین ماهی و هفت سین طرح صندوقچه و بقیه کارهایش را در غرفه‌اش ببینید.

هفت سین میناکاری
هفت سین میناکاری

اگر دنبال یک سفره هفت‌سین سنتی ولی خیلی خاص هستید، به سفره هفت‌سین یک سهیلای دیگر فکر کنید؛ سهیلا دبیرزاده که اتفاقاً او هم اصفهانی است. نظرتان در مورد سفره هفت‌سین سفالی که طرحش یک چموش یا چاروق باشد چیست؟ همان پاپوش‌های قدیمی نوک‌تیزی که همه رنگش پیدا می‌شد و پشتش را می‌خواباندند. سهیلا هفت‌سینش را با طرح چنین پاپوشی درست کرده است.

سفره هفت سین پاپوشی
سفره هفت سین پاپوشی

اگر طرح‌های سنتی ساده‌تری می‌خواهید، به‌تان هفت سین ده تکه مرضیه عطایی، سین گلنار راحله صادقی و فیروزه کاظم لطیفی را پیشنهاد می‌کنم. اگر دوست دارید هفت‌سین سنتی‌تان کاربردی‌تر باشد، هفت‌سین لعاب‌دار غرفه فراسازه را ببینید که بعد از نوروز، هم می‌توانید برای پذیرایی ازشان استفاده کنید و هم می‌تواند زینت‌بخش دکورتان باشد.

هفت سین سفال لعاب گلدار
هفت سین سفال لعاب گلدار

هفت‌سین‌های چشم‌پرکن!

حالا برویم سراغ چند هفت‌سین لاکچری! اگر به مجسمه علاقه دارید حتماً از هفت سین پلی‌استر غرفه نارنج و ترنج خوش‌تان می‌آید. اگر هم دنبال یک هفت‌سین لاکچری جمع‌وجورتر هستید به‌تان هفت سین میترا زارعان را پیشنهاد می‌کنم. نظرتان درباره این‌که سین‌های هفت سین‌تان را توی دامن دخترکانی زیبا بچینید چیست؟ هفت‌سین دیگر خانم زارعان را ببینید؛ حتماً خوش‌تان می‌آید.

هفت سین دختر
هفت سین دختر

و اما برویم سراغ خانم‌هایی که عاشق طرح‌های گل‌گلی انگلیش‌هوم هستند. برای آن‌ها یک پیشنهاد ویژه دارم: هفت‌سین خوشرنگ مه‌گل کار غرفه نگارین.

ست هفت سین مَه گُل
ست هفت سین مَه گُل

هفت‌سین جمع‌وجور

ممکن است شما جای کمی برای هفت‌سین در نظر گرفته باشید و دوست داشته باشید هفت‌سین‌تان را روی یک میز کوچک، گوشه پذیرایی بچینید. معصومه رحیمی یک هفت‌سین برنزی جمع‌وجور دارد که احتمالاً به کارتان می‌آید. یک هفت‌سین جمع‌و‌جور و ارزان‌تر می‌خواهید؟ هفت سین هنرکده گل نرگس چطور است؟ هفت‌سین‌های دیواری و آویزی هم هفت‌سین‌های خلاقانه جالبی‌اند.

هفت سین دیواری
هفت سین دیواری

اگر لحظه سال تحویل در سفرید، می‌توانید با خودتان یک هفت‌سین جیبی ببرید. باورتان نمی‌شود؟ هفت‌سین دختر و پسر غرفه پاپلی را ببینید.

هفت سین جیبی
هفت سین جیبی

سفره و بقیه مخلفات هفت‌سین

تا به حال به این فکر کرده‌اید که به جای رومیزی ترمه یا سفره قلمکار یا رانر، هفت‌سین سفالی‌تان را روی یک سفره حصیری بچینید؟ یا به جای تنگ، حوض و حوضچه ماهی، یک تراریوم ماهی‌دار سر سفره‌تان بگذارید؟

تنگ پلنت خمره‌ای
تنگ پلنت خمره‌ای

تنوع محصولات باسلام آن‌قدر هست که بتوانید شمع‌های تزئینی، جاشمعی، شمعدان و تخم‌مرغ رنگی که با هفت‌سین‌تان ست بشود را هم از بین همین غرفه‌ها پیدا کنید. حتی می‌توانید یک قرآن هم‌رنگ با تم سفره هفت‌سین‌تان هم بخرید.

تخم‌مرغ رنگی عید
تخم‌مرغ رنگی عید

خسته‌تان نکنم. بازار صنایع دستی باسلام آن‌قدر متنوع و پرمحصول است که هر سلیقه‌ای را به خودش جلب می‌کند. وقتی تولیدکنندگانی از شمال و جنوب، شرق و غرب، روستا و شهر، پیر و جوان، و زن و مرد هنرهای دستشان را در باسلام به نمایش گذاشته‌اند، حتماً برای سلیقه‌های مختلف چیزهای جذابی دارند. خیال‌تان از بابت هفت‌سین که راحت شد، بعد بروید توی مواد غذایی باسلام هم چرخی بزنید و سین‌های هفت‌سین‌تان را هم همین جا بخرید. خیلی از غرفه‌دارهای باسلام خودشان تولیدکننده‌اند. چه لذتی بالاتر از خرید مستقیم سنجد و سرکه و سماق از کشاورز و تولید‌کننده؟

مشاهده و خرید هفت‌سین‌ نوروزی ـ باسلامی



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x