چطور جلوی ریزش موهایمان را بگیریم؟ + معرفی ۶ روش موثر


9,893

دانشمندان معتقدند که مو به خاطر داشتن ذخایر کراتین، حتی پس از مرگ هم به رشد خود ادامه می‌دهد. فکرش را بکنید: همین مویی که توی دوران زندگی‌مان برای رشدکردنش باید هزارجور جان بکنیم، تازه بعد از مرگ یادش می‌افتد که قد بکشد!

با این حال شاید اگر از زوایه‌ی موهایمان به قضیه نگاه کنیم، بهشان حق بدهیم: زیر خاک تنها جایی است که موهای بیچاره‌مان از دست کارهای عجیب و غریب ما نفس راحتی می‌کشند. دیگر نه کسی قرار است با هزارجور شامپوی شیمیایی بشویدشان و نه یک روز تمام با فلان روغن گیاهی مالششان بدهد. حالا دیگر آزادِ آزاد شده‌اند. (البته دور از جان)

آنچه در ادامه می‌خوانید یک راهنمای مختصر برای مراقبت از موهایتان و جلوگیری از ریزش آن‌ها است؛ البته نه از آن جنس راهنمایی‌های محیرالعقولی که این روزها فضای وب را پرکرده. این یکی به مراتب ساده‌تر و کاربردی‌تر و آدمیزادی‌تر است:

چند توصیه ساده و کاربردی برای درمان ریزش مو

درمان ریزش مو به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین هیچ نسخه ابدی و ازلی و یکسانی برای همه آن‌هایی که با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، وجود ندارد. (هر کس هم چنین ادعایی دارد، کلاهبردار است.) با این حال توجه به نکات زیر می‌تواند حال موهایتان را بهتر کند و – خدا را چه دیدید – شاید ریزش موهایتان را کندتر یا حتی درمان کند.

۱. از شستن روزانه موهایتان با شامپو خودداری کنید

از قدیم گفته‌اند: شستن که از حد بگذرد، موها خیال بد کنند! پس لطفا دست از سر موهایتان بردارید. تحقیقات هم نشان داده‌ کسانی که هر روز چندبار حمام می‌روند و دائما موهای خود را با شامپو می‌شویند، بیش از دیگران دچار ریزش مو می‌شوند، چون تماس مداوم مو با مواد شیمیایی آن‌ را خشک کرده و میزان آسیب‌پذیری‌اش را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است تعداد دفعات استحمام و استفاده از شامپو را به دو سه بار در هفته کاهش بدهید.

تحقیقات نشان داده‌ کسانی که هر روز چندبار حمام می‌روند و دائما موهای خود را با شامپو می‌شویند، بیش از دیگران دچار ریزش مو می‌شوند.

۲. رنگ موهایتان را تند تند عوض نکنید

اینکه اول ماه موهایتان را مشکی پرکلاغی کنید و آخر ماه زرد قناری، شاید موقتا حالتان را خوب کند اما در بلند مدت چنان حالتان را می گیرد که هوس هر تنوعی از سرتان بپرد! چرا که تغییر مداوم رنگ مو به سلامتش آسیب زده و منجر به ضعیف‌شدن ساختار آن و در نهایت ریزش مو می‌شود.

با این حال اگر نمی‌توانید جلوی روحیه تنوع‌طلبتان را بگیرید، دست‌کم مدتی به موهایتان مجال بدهید تا دوباره رنگ طبیعی خودشان را نشان بدهند و توی این مدت هم با ماسک‌های تقویتی ترمیم‌شان کنید. شاید هم بتوانید تنوع را توی چیزهای دیگری مثل لباس و اکسسوری جستجو کنید. دیگر انتخاب با خودتان!

تغییر مداوم رنگ مو به سلامتش آسیب زده و منجر به ضعیف‌شدن ساختار آن و در نهایت ریزش مو می‌شود.

۳. ماساژ روزانه موهایتان را فراموش نکنید

موها هم مثل بقیه اعضای بدن، گاهی نیاز به یک ماساژ حرفه‌ای دارند تا خستگی از تن نحیفشان در برود! اصلا هم کار پچیده‌ای نیست و برخلاف ماساژ بدن نیاز به تخصص یا مهارت خاصی ندارد. فقط کافی است در طول روز، مثلا حین تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب، انگشتان‌تان را روی پوست سر خیلی ملایم فشار داده و به صورت دورانی حرکت بدهید.

با این ماساژ سلول‌های پاپیلای موجود در زیر فولیکول‌های مو – که نقش زیادی در رشد موها دارند – تحریک می شوند. به علاوه به خاطر افزایش گردش خون بر اثر ماساژ، غذارسانی و اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌ها بیشتر شده و رشد موها بهبود می‌یابد. تازه با کم‌شدن استرس و ایجاد آرامش عوامل زمینه‌ای ریزش مو نیز کنترل می‌شود.

موها هم مثل بقیه اعضای بدن، گاهی نیاز به یک ماساژ حرفه‌ای دارند تا خستگی از تن نحیفشان در برود!

۴. از روغن‌های گیاهی غافل نشوید

اگر می‌خواهید از ماساژ سر نتیجه بهتری بگیرید و آرامش بیشتری را تجربه کنید، روغن‌های گیاهی را فراموش نکنید. استفاده از انواع روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل، زیتون، آرگان یا سیاه‌دانه برای چرب‌کردن ریشه و ساقه موها یک انتخاب مطمئن خواهد بود.

روغن‌های گیاهی باعث نرم‌شدن ساقه مو هاو از بین‌رفتن شکنندگی‌شان شده و از همین راه آسیب‌پذیری و ریزش موها را کاهش می‌دهند. برای مثال اسیدلوریک موجود در روغن نارگیل به پروتئین موجود در مو متصل شده و از شکنندگی مو جلوگیری می‌کند، روغن زیتون هم می‌تواند برای نرم‌کردن عمیق مو و محافظت از آن در برابر خشکی و شکنندگی به کار بیاید.

اگر می‌خواهید از ماساژ سر نتیجه بهتری بگیرید و آرامش بیشتری را تجربه کنید، روغن‌های گیاهی را فراموش نکنید.

۵. پروتئین بیشتری مصرف کنید

برای داشتن موهای سالم بیش از هر عامل دیگری به تغذیه سالم احتیاج دارید. درست مثل کارکرد سایر اعضای بدن که تغذیه نقش مهمی در عملکرد آن‌ها دارد.

از آنجایی که فولیکول‌های مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند، فقر برخی از مواد مغذی در بدن مانند آمینواسیدها که ساختار پروتئین را تشکیل می‌دهند، می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. به همین خاطر داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. خوراکی‌هایی مثل تخم مرغ، آجیل، لوبیا، نخود فرنگی، ماهی، لبنیات کم‌چرب، مرغ و بوقلمون حاوی مقادیر فراوانی پروتئین هستند.

[post id=32007]

داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

۶. یوگا را امتحان کنید

دانشمندان معتقدند یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش مو استرس است. در نتیجه هر روشی که بتواند سطح استرس را کاهش بدهد، می‌تواند یکی از راه‌های جلوگیری از ریزش مو نیز به حساب بیاید.

به عنوان مثال یوگا یکی از اثرگذارترین روش‌های کنترل استرس است که اغلبِ حرکات آن باعث ایجاد آرامش در فرد می‌شود. در نتیجه کمک‌گرفتن از آن می‌تواند به درمان ریزش مو نیز کمک کند. به علاوه در حرکاتی که سر به سمت پایین حرکت می‌کند، می‌تواند با افزایش میزان گردش خون در پوست سر، باعث تسریع رشد موها شود.

کمک‌گرفتن از یوگا می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند.

سوالات متداول درباره درمان ریزش مو

آیا شستن روزانه موها با شامپو برای سلامت موها ضرر دارد؟

بله، تحقیقات نشان داده‌ کسانی که هر روز حمام می‌روند و دائما موهای خود را با شامپو می‌شویند، بیش از دیگران دچار ریزش مو می‌شوند.

آیا تغییر مداوم رنگ مو باعث ریزش آن می‌شود؟

بله، تغییر مداوم رنگ مو به سلامتش آسیب زده و منجر به ضعیف‌شدن ساختار آن و در نهایت ریزشش می‌شود.

چطور موهایمان را ماساژ بدهیم؟

ماساژ مو اصلا کار پچیده‌ای نیست و برخلاف ماساژ بدن نیاز به تخصص یا مهارت خاصی ندارد. فقط کافی است در طول روز، مثلا حین تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب، انگشتان‌تان را روی پوست سر خیلی ملایم فشار داده و به صورت دورانی حرکت دهید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دنیاپرهیز
دنیاپرهیز
5 ماه قبل

برای جلوگیری ازریزش موغذاهای پروتئین داربخوریم ماساژموباروغنهای گیاهی خیلی موثرهستن درتقویت مو

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x