راهنمای خرید انواع شانه و برس مو + چطور یک برس موی خوب پیدا کنیم؟


1,149

راهنمای خرید انواع شانه و برس مو + چطور یک برس موی خوب پیدا کنیم؟

حق دارید! خود من هم تا قبل از نوشتن این مطلب فکر می‌کردم خرید برس و شانه آسان‌ترین کار عالم است و به راهنمایی خاصی احتیاج ندارد اما با کمی جستجو تازه متوجه شدم در تمام عمرم داشته‌ام از یک برس اشتباه استفاده می‌کرده‌ام! به همین خاطر بهتر است شما هم قضیه را خیلی ساده نگیرید و بیشتر برای خرید این دو محصول وقت بگذارید.

خبر خوب این است که من در این مطلب تمام نکاتی را که برای خرید برس و شانه لازم دارید، گردآوری کرده‌ام. لطفا اگر فکر می‌کنید نکته یا موردی از قلم افتاده است، توی کامنت‌ها خبرم کنید.

برس بهتر است یا شانه؟ کدام را بخریم؟

شانه برای وقتی خوب است که موهایتان خیس است یا رطوبت دارد. استفاده از شانه برای موهای خیس کمترین آسیب را به ساقه موها وارد می‌کند و بهترین وسیله برای حالت‌دادن به موها در این وضعیت است.

در مقابل برس برای پف‌دادن به موها مناسب است. کف سر را هم ماساژ می‌دهد و می‌تواند شوره‌ها را هم بتکاند. اما یک مشکل دارد و آن هم این است که ممکن است به ساقه‌های مو آسیب برساند. پس باید در هنگام استفاده از برس مواظب باشید.

این مطلب را هم از دست ندهید: ۸ ترفند برای داشتن موهای فر درخشان، مرتب و بدون وز

برس بهتر است یا شانه؟ کدام را بخریم؟

انواع برس مو کدامند؟

برس انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

۱. برس پهن مستطیلی (پارویی)

برس‌های پهن مستطیلی بیشتر به کار کسانی می‌آیند که موهای بلند و لختی دارند. (یعنی خانم‌ها) این برس‌ها هم می‌توانندنقش حالت‌دهنده را ایفا کنند و هم گره‌های مو را باز کنند. به علاوه برای مرتب‌کردن موها (مخصوصا در حالت خیس بعد از استحمام) هم می‌توانند خیلی به کارتان بیایند. اگر کف برس سوراخ‌سوراخ باشد هم که دیگر نور علی نور می‌شود!

برس پهن مستطیلی (پارویی)

۲. برس گرد

این برس‌ها بیشتر به شکل بیضی شاخته می‌شوند ولی انواع گرد هم دارند. برس‌های گرد برای کسانی خوبند که موهایشان زبر است و زیاد به هم گره می‌خورد.

استفاده از برس گرد به خاطر شکل چینش دندانه‌های آن می‌تواند موهای زبر شما را به راحتی شانه کرده و حالت بدهد بدون این که برای باز کردن گره‌ها شما را به زحمت بیندازد. البته برس گرد برای سایر انواع مو هم مناسب است و می‌تواند کار انواع دیگر برس را هم تا حدودی انجام بدهد.

۳. برس پیچی

می‌خواهید به موهایتان حالت فر بدهید؟ پس به یک برس پیچی نیاز دارید. این مدل برس‌ها با شکل استوانه‌ای و دندانه‌های دسته‌ای باریک خود می‌توانند موی شما را به دور خود بتابانند و با حرارت سشوار آن را فر کنند.

یک نکته کنکوری: هر چه تنه برس پیچی باریک‌تر باشد، فرهای بهتری درست می‌کند. البته باید حواستان به حساسیت و شکنندگی موهایتان در هنگام حرارت‌دادن هم باشید.

برس پیچی

۴. برس دندانه‌حلقه‌ای

این برس‌ها معمولا به شکل مستطیل یا گرد ساخته می‌شوند و بالش نرمی در انتهای دندانه‌هایشان دارند. (تا اینجا هیچ فرقی با سایر برس‌ها ندارند) اما فرق اساسی آن‌ها با بقیه مدل‌ها در این است که شکل دندانه‌هایشان حلقوی است. (بر خلاف سایر برس‌ها که دندانه‌های سوزنی دارند.) به همین خاطر مناسب‌ترین گزینه برای مرتب‌کردن موهای اکستنشن‌شده به حساب می‌آیند، چون به آن‌ها آسیب نمی‌زنند.

۵. برس پوش

برای استفاده از برس پوش باید آن را سروته بگیرید و با دسته‌ی نوک‌باریک آن یک قسمت از موها را جدا کرده و با دندانه‌های برس آن بخش را مرتب کنید و پف بدهید. خیلی سخت شد؟ نگران نباشید! با چند بار تمرین یا تقلید از روی دست آرایش‌گرها می‌توانید طرز صحیح حجم‌دادن به موها را با این مدل برس یاد بگیرید.

۶. برس حرارتی

استفاده از برس‌های حرارتی کار هر کسی نیست، چون یک وسیله تخصصی است. کاربرد اصلی این برس، مثل اتومو و سشوار، حالت‌دادن به موها یا فرکردن آن‌ها است. در واقع با استفاده از برس حرارتی می‌توانید کنترل بیشتر و بهتری روی حالت‌دادن موهایتان داشته باشید. البته باید حواستان به جنس و ضخامت و حساسیت و شکنندگی موهایتان هم باشد.

۷. تنگل تیزر

نام نسبتا عجیب و غریب این برس متعلق به برندی است که زمانی این نوع برس‌ها را تولید می‌کرده است. (مثل مایع‌های ظرفشویی که مردم همه برندهای آن را با نام ریکا می‌شناسند.) برس‌های تنگل تیزر به خاطر شکل و جنسی که دارند، برای موهای فر و ضخیم و حالت‌دهی به آن‌ها بسیار مناسبند.

تنگل تیزر

* انواع شانه

شانه‌ها بر اساس شکل و اندازه دندانه دو نوع دارند:

شانه با دندانه‌های پهن

این شانه با موهای ضخیم و مجعد سازگاری زیادی دارد. چون دندانه‎‎‌های پهن آن فاصله‌ی زیادی از هم دارند و همین باعث می‌شود موهای مجعد را با کمترین آسیب به راحتی حالت بدهند. برای آرایش و فرم‌دهی به موها هم از این شانه زیاد استفاده می‌شود.

شانه با دندانه‌های ریز

برعکس مورد بالایی، این شانه برای کسانی مناسب است که موهای نازک و صاف داشته باشند چون دندانه‌های آن برای فرم و حجم دادن به این نوع موها کارکرد بسیار خوبی دارند.

انواع شانه

راهنمای خرید برس مناسب برای انواع موها

باید توجه داشته باشید که برس‌های موجود در بازار اغلب برای همه نوع مویی مناسب هستند و ویژگی‌های شبیه به هم دارند. اما با توجه به جنس مویتان بهتر است به نکاتی که در ادامه می‌گوییم دقت کنید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین مدل برس را برای موهایتان تهیه کنید که سازگاری بیشتری با مو و پوست سرتان داشته باشد.

بهترین برس برای موهای نازک

اگر موهای شما نازک و شکننده است، باید سراغ برس‌هایی با شکل گرد (بیضی یا دایره) بروید.توجه کنید که بهتر است دندانه‌های برس پلاستیکی یا چوبی باشند چون دندانه‌های از جنس فلز به پوست سر آسیب می‌رسانند. موهای نازک اغلب از پوست‌های آسیب‌پذیر درمی‌آیند پس اگر موی نازک و نرم دارید پوست سرتان به احتمال زیاد آسیب‌پذیر است و باید به جنس دندانه‌های برس‌تان خیلی اهمیت بدهید. گاهی اوقات موها به حدی نازک هستند که باید با برس‌هایی که دندانه‌های طبیعی از جنس موی حیوانات دارند به سراغشان رفت. برس‌های مویی با موهای نرم و نازک سازگارند البته قیمت بیشتری هم دارند. هرچه اندازه برس گرد کوچکتر باشد برای موهای شکننده بهتر است.

بهترین برس برای موهای ضخیم

برای شانه کردن موهای زبر و ضخیم باید از برس‌هایی استفاده کرد که دندانه‌های آن ضخیم باشند و فاصله‌ی معناداری هم بین آن‌ها باشد تا موها را بهتر و طبیعی‌تر شکل بدهند. البته بسته به فرم موها که صاف باشند یا مجعد، نوع برس هم باید فرق کند. برس‌های گرد که در بالا گفتیم می‌توانند برای موهای ضخیم هم –فارغ از فرم موها- مناسب باشند. جنس چوبی دندانه‌ها می‌توانند گره‎‌های موهای ضخیم را که مجعد هستند راحت‌تر باز کنند. همین‌طور برس‌هایی با دندانه‌های سرنرم و توپی‌شکل برای موهای ضخیم مناسب‌تر هستند. این مورد آخری برای کسانی که پوست سرشان حساس است هم -بدون در نظر گرفتن جنس مو-  مناسب است.

بهترین برس برای موهای معمولی

منظور از موی معمولی در این‌جا موهایی هستند که نه خیلی نازک و شکننده باشند و نه خیلی ضخیم و پرحجم. برای موهای معمولی می‌شود از انواع برس‌هایی که در بالا معرفی کردیم استفاده کرد. البته بهتر است درجه شکنندگی و یا ضخامت موهایتان هم‌چنین میزان حساسیت پوست سرتان را بدانید تا بتوانید مناسب‌ترین نوع برس را برای موهای معمولی‌تان انتخاب کنید.

بهترین برس برای موهای فر

اگر موهای فر دارید به شما توصیه می‌کنیم که از برس‌های چوبی با بالشتک نرم استفاده کنید. با توجه به این که موهای فر اغلب ضخیم هم هستند بهتر است فرم برس هم بیضی‌شکل باشد تا سازگاری بیشتری با جنس موهایتان داشته باشد. خوبی برس چوبی این است که فر مو را باز نمی‌کند و حالت وزوزی به آن نمی‌دهد. برس تنگل تیزر هم که در بالا آن را معرفی کردیم برای موهای فر و گره‌گشایی از نوع ضخیم آن عالی است اما باید در استفاده از آن هنگام برس کشیدن موها در حالت خشک احتیاط کرد تا آسیبی به موها نرساند.

یک برس موی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

۱. یک برس موی خوب بالشتک نرمی دارد

برس موی خوب باید بالشتک نرم داشته باشد تا زیاد به ساقه موها و پوست سر فشار نیاورد. بالشتک در واقع قسمتی است که دندانه‌های برس از آن بیرون آمده‌اند. بعضی از برس‌ها در سر دندانه‌هایشان هم بالشتک دارند. این مدل برس‌ها فشار وارده به موی سر را به حداقل می‌رسانند. شکل دندانه‌ها هم در مطلوبیت برس مو خیلی اهمیت دارد. دندانه‌های گرد و نرم بهتر از دیگر شکل‌ها هستند.

یک برس موی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

۲. یک برس موی خوب دندانه‌های پلاستیکی یا چوبی دارد

جنس دندانه‌ها و تنه برس هم از دیگر ویژگی‌های برس مو است. اغلب برس‌های موجود در بازار از جنس پلاستیک و نایلون هستند که دندانه‌های مناسب و گرد دارند. این برس‌ها به خاطر جنس‌شان انعطاف خوبی هم دارند و دندانه‌های آن‌ها به موها آسیب نمی‌رسانند. دندانه‌های چوبی هم خوب هستند اما باید توجه داشت که چوب در برابر رطوبت مقاومت زیادی ندارد برخلاف پلاستیک. دندانه‌های طبیعی مویی هم با همه مزایایی که دارند در برابر رطوبت و حرارت و دیگر عوامل طبیعی مثل آفت‌ها آسیب‌پذیر هستند.

۳. یک برس موی خوب دسته‌ی راحتی دارد

شکل دسته و تنه برس هم برای راحتی استفاده از آن خیلی مهم است. بیشتر برس‌ها طراحی مناسبی دارند که دست را در هنگام استفاده از آن‌ها خسته نمی‌کند. یادتان باشد که باید هر از گاهی برس را با محلول شوینده مخصوص بشویید تا آلودگی‌های آن از رویش پاک شود و برای استفاده طولانی مدت آماده باشد.

هر چند وقت یکبار برس مویمان را عوض کنیم؟

این بستگی به میزان استفاده شما از برس و همینطور مقدار آلوده شدن برس دارد اما به طور کلی باید هر شش ماه تا یک سال به تعویض کردن برس مو اقدام کنید تا آلودگی‌های باقی مانده در آن به بهداشت مو و پوست‌تان لطمه نزند.

هر چند وقت یکبار برس مویمان را عوض کنیم؟

مهم ترین نکات استفاده از انواع شانه مو

شانه‌ها هم مثل برس‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که باید در هنگام تهیه و استفاده از به آن‌ها توجه کرد:

  • شانه‌ی چوبی از نوع پلاستیکی گران‌تر است و استفاده از آن هم راحت‌تر. ولی نمی‌توان آن را زیاد شست و شو کرد یا به موهای خیس زد چون بعد از مدتی پوسیده می‌شود.
  • شستن شانه از چربی سر و شوره الزامی است.
  • شانه پلاستیک راحت‌تر شسته می‌شود اما در برابر حرارت آسیب‌پذیر است و در هنگام استفاده از سشوار باید حواستان به شانه باشد که زیاد داغ نشود. انواعی از پلاستیک هستند که در برابر حرارت مقاوم‌تر هستند و در ساخت شانه بیشتر از این نوع مواد استفاده می‌شود.

سوالات متداول درباره راهنمای خرید شانه

برس موهایمان را هر چند وقت یکبار تعویض کنیم؟

همه چیز به میزان استفاده شما بستگی دارد اما بهتر است برس موهایتان را هر شش‌ماه تا یکسال یکبار عوض کنید.

یک برس موی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک برس موی خوب بالشتک نرمی دارد، جنس دندانه‌های آن از پلاستیک یا چوب است و دسته راحتی دارد.

برس بهتر است یا شانه؟ کدام را بخریم؟

شانه و برس هر کدام کاربرد خاص خودشان را دارند: شانه برای وقت‌هایی است که موهایتان خیس است و برس برای زمان‌هایی است که می‌خواهید به موهایتان پف بدهید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دنیاپرهیز
دنیاپرهیز
4 ماه قبل

خیلی عالی بوداینکه چن مدل برس داریم چه برسی برای چه نوع مویی مناسبه وبرسمون روبشوییم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x