خواص فوق العاده خرما برای سلامتی


797

خواص خرما

خرما خاصیت ضدالتهابی، ضدباکتری و آنتی‌اکسیدانی‌ دارد و در زمان کوتاهی انرژی و قندتان را تامین می‌کند. هم خوشمزه است و هم یک بمب ویتامین به شمار می‌رود. همین‌ خواص خرما کافی‌ است تا این خوراکی دوست‌داشتنی از همین امروز به میان‌وعده محبوب‌تان تبدیل بشود! اما علاوه بر این ها دلایل بسیار دیگری برای مصرف خرما وجود دارد که در این یادداشت به آن پرداخته‌ایم. البته ناگفته نماند که خوردن زیاد خرما هم خوب نیست و ما در بخش‌های پایانی این متن علتش را برایتان توضیح داده‌ایم.

خرما؛ یک انتخاب مطمئن برای شیرینی‌دوست‌ها

خرما برای طرفداران شیرینی‌، یک خوراکی دوست‌داشتنی است، به همین‌خاطر معمولا شیرینی‌دوست‌ها همیشه چندتایی خرما در پرِ شال‌شان دارند. اگر قرار باشد خرما را از نظر اهمیت غذایی با بقیه خشکبارها مقایسه کنیم، باید اعتراف کنیم که از این آزمون سربلند بیرون می‌آید؛ چون اولا کالری بالایی دارد و دوما می‌تواند خیلی سریع، به ما انرژی بدهد. مخصوصا برای کسانی که زمان زیادی را بیرون از منزل سپری می‌کنند و مشغول کار فکری و بدنی هستند، خرما یک انتخاب مطمئن است.

خرمای نارس
اگر قرار باشد خرما را از نظر اهمیت غذایی با بقیه خشکبارها مقایسه کنیم، باید اعتراف کنیم که از این آزمون سربلند بیرون می‌آید

هر صد گرم خرما چه‌قدر کالری دارد؟

خرما انواع متفاوتی دارد و مثل این چیپس‌های پر از هوا نیست که فوقِ فوق‌اش شرکت‌هایشان باهم فرق دارد اما مزه‌هایشان شبیه همدیگر است! کالری خرما بستگی به نوع آن دارد؛ مثلا هر ۱۰۰ گرم خرمای تازه حدود ۲۸۰ کالری دارد اما خرمای خشک نزدیک ۳۲۰ کالری دارد. راستی هر یک عدد خرمای متوسط، ۲۳ کالری دارد.

[post id=27453]

ارزش غذایی خرما

بیش از ۵۰ درصد از وزن خرما را قند تشکیل می‌دهد و مواد معدنی هم بقیه بافت گوشتی‌اش را تشکیل داده‌اند. اما اگر مشتاق هستید تا ارزش غذایی خرما را بدانید، باید بگوییم که یک عدد خرما حاوی این مواد مغذی است:

  • چربی
  • فیبر
  • پروتئین
  • کلسیم
  • آهن
  • پتاسیم
  • کربوهیدرات
  • ویتامین کا
  • مس
  • منیزیم
  • فسفر
  • روی
  • منگنز

خرما چه خاصیت‌هایی برای سلامتی دارد؟

اگر دستِ کسی را که به شما خرما تعارف می‌کند، رد می‌کنید یا هیچ اشتیاقی برای خریدن و خوردن خرما ندارید، احتمالا یکی از دلیل‌هایش بی‌خبری‌تان از خواص خرماست. (البته امیدوارم جزو آن دسته‌ای نباشید که خرما را دوست ندارند. واقعا دل‌تان می‌آید؟) کلسیم، منیزیم، مس، سلنیوم و منگنز، به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند. ضمنا اگر به هر دلیلی از لبنیات کم استفاده می‌کنید، اضافه‌کردن خرما به رژیم غذایی‌تان، کمک می‌کند تا کلیسم مورد نیازتان را تاحدی تامین کنید.

خاصیت های خرما برای سلامتی
اگر اهل لبنیات نیستید، اضافه‌کردن خرما به رژیم غذایی‌تان، کمک می‌کند تا کلیسم مورد نیازتان را تاحدی تامین کنید.

خاصیتِ انحصاری خرما برای خانم‌ها

دردهای قاعدگی، آن‌قدر آزاردهنده هستند که هر خانمی برای کاهش دردهایش دنبال معجزه بگردد، اما واقعا چاره چیست؟ خبر خوب این است که خرما می‌تواند تا حدودی این درد را آرام کند، چون طبع گرمی دارد و اصولا گرمی‌جات برای دردهای قاعدگی بسیار تسکین‌دهنده هستند. به علاوه ویتامین «کا»ی موجود در خرما باعث انعقاد خون می‌شود و میزان خونریزی را کم می‌کند. از طرف دیگر به دلیل داشتن آهن، کم‌خونی این دوران را جبران خواهد کرد و همه این‌ها یعنی با یک تیر چند نشان زدن. دیگر چه می‌خواهید؟!

خواص خرما برای پوست و مو

انصافا چه کسی می‌تواند نقش موها را در زیبایی انکار کند؟ آن لحظه‌ای که کلافی از موهای ریخته را در مشت‌مان می‌گیریم حق داریم اگر اشک در چشمان‌مان حلقه بزند. خوب است بدانید که خرما به دلیل داشتن آهن و روی برای جلوگیری از ریزش مو هم موثر است. حالا درست است که قرار نیست خرما جای درمان‌های پزشکی را بگیرد ولی خوردن روزی چند عدد خرما به‌طور مداوم، بالاخره تاثیر خودش را نشان می‌دهد. امتحانش مجانی است. (البته مجانیِ مجانی‌ هم نه!)

خرما؛ دوست خوب دستگاه گوارش شما

حتما بارها شنیده‌اید که پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از خوراکی‌های فیبردار استفاده کنید. به‌خصوص وقتی کسی مستعد یبوست باشد، این فیبر است که به دادِ او می‌رسد و از یبوست جلوگیری می‌کند. یکی از خوراکی‌های فیبردار، خرما است و از نظر گوارشی، هم زخم معده را التیام می‌دهد و هم نمی‌گذارد فرد دچار یبوست شود. اگر اخیرا دچار اسهال شده‌اید و فکر می‌کنید خرما به دردتان نمی‌خورد، به توصیه ما اعتماد کنید چون پتاسیم موجود در آن، برای اسهال هم مفید است. به‌طورکلی، خرما عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و هرکسی با هر مشکل گوارشی‌ای به این خوراکی خوشمزه مراجعه کند، دست خالی برنمی‌گردد.

خواص خرما برای زخم معده و یبوست
خرما هم زخم معده را التیام می‌دهد و هم نمی‌گذارد فرد دچار یبوست شود.

می‌خواهید چاق یا لاغر شوید؟ بفرمایید خرما!

کسانی را که می‌خواهند لاغر شوند، درک می‌کنیم اما باید آنهایی را هم که قصد چاق‌شدن دارند، جدی بگیریم. خرما به خاطر کالری و پروتئین بالا، به افزایش وزن کمک می‌کند. اگر هم رژیم لاغری دارید، از مصرف خرما غافل نشوید، چون کربوهیدرات که کم شود، بدن سراغ عضلات می‌رود تا با سوزاندن آنها انرژی بسازد. اینجاست که خرما وارد عمل می‌شود و با تامین کربوهیدات و عضله‌سازی، نمی‌گذارد ماهیچه‌هایتان تحلیل بروند.

مصرف زیاد خرما چه عوارضی دارد؟

از قدیم گفته‌اند: هنر خرما چو گفتی، عیبش نیز بگوی! خلاصه‌اش می‌شود این که خرما هم مثل بقیه‌ی خوراکی، اگر بیش از اندازه، استفاده شود، می‌تواند عوارض ناخواسته‌ای برایتان ایجاد کند. مثلا می‌تواند باعث جوش صورت شود و این یعنی شروع ماجرایی ناخوشایند که هیچ‌کسی دوست ندارد تجربه‌اش کند. به علاوه قند خرما از نوع فروکتوز است و کسانی که برای هضم فروکتوز مشکل دارند، بهتر است سراغش نروند، چون بعد از مدتی درد شکم و نفخ به سراغشان می‌آید! همچنین قبلا توضیح دادیم که پتاسیم در خرما نقش کلیدی و مهمی را بازی می‌کند و در نتیجه برای مبتلایان به هایپرکالمی، به هیچ عنوان مفید نیست و باعث ضعف عضلانی، خستگی، افزایش ضربان قلب و تهوع می‌شود. (هایپرکالمی، علت‌های مختلفی دارد که یکی از آنها مربوط به افزایش پتاسیم خون است)

عوارض خرما
خرما هم مثل بقیه‌ی خوراکی، اگر بیش از اندازه، استفاده شود، می‌تواند عوارض ناخواسته‌ای، مثل جوش صورت برایتان ایجاد کند.

انواع خرما در بازارهای ایران

قدمت کشت و پرورش خرما به صدها سال پیش برمی‌گردد و اگر بخواهیم خرماهایی را که در جهان وجود دارند، در یک فهرست بنویسیم، حسابی قندمان می‌افتد و خرمالازم می‌شویم! پس به نوشتن انواع خرما در بازار و استان‌های خرماخیز ایران بسنده می‌کنیم و امیدواریم تنوع این خوراکی دوست‌داشتنی باعث شود حداقل سراغ یکی از آنها بروید.

۱. سیستان و بلوچستان

خرما مضافتی، خرمای شَکَری، خرمای کَلَگی، خرمای مُلسی، خرمای کلوت، خرمای آبروگن، خرمای جوانداک و… تعدادی از خرماهایی هستند که از نخل‌های سیستان و بلوچستان چیده می‌شوند.

انواع خرما
در سیستان و بلوچستان انوع مختلفی از خرما کشت می‌شود

۲. بوشهر

خرما زاهدی، خرما کبکاب، خرما برهی، خرمای بریمی، خرمای صمرون، خرمای شکر و… هم فقط نام چند نوع از خرماهای بوشهر هستند.

۳. خوزستان

خرمای هدل، خرمای خصاب، خرمای حمراوی، خرمای حساوی، خرمای دگل زرد، خرمای خضراوی، خرمای استعمران (سعمرون)، خرمای بوبکی و… هم از خرماهایی هستند که در خوزستان کشت می‌شوند.

۴. فارس، ایلام، کرمان، کرمانشاه

علاوه بر خرماهایی که بالا نام بردیم، چند نوع دیگر خرما هم در استان‌های فارس، ایلام، کرمان و کرمانشاه کشت می‌شوند که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را هم امتحان کنید، مثل خرما خاصویی، خرما مجول و…

[post id=28716]

سوالات متداول درباره خواص خرما

خرما چه ارزش غذایی‌ای دارد؟

بیش از ۵۰ درصد از خرما را قند تشکیل می‌دهد. کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فیبر و پروتئین نیز بخشی از مواد مفید آن هستند.

مصرف زیاد خرما چه عوارضی دارد؟

مصرف بیش‌ازحد خرما باعث جوش صورت، افزایش وزن، هایپرکالمی، نفخ و دردهای شکمی می‌شود.

چرا مصرف خرما به خانم‌ها توصیه می‌شود؟

خرما طبع گرمی دارد و به دلیل داشتن آهن و ویتامین کا، می‌تواند دردهای قاعدگی را تسکین بدهد.

بهترین خرماهای ایرانی کدامند؟

خرمای مضافتی، خرمای استعمران، خرمای پیارم، خرمای زاهدی و خرمای کبکاب



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x