خواص فوق العاده آجیل برای سلامتی


1,429

خواص آجیل برای سلامتی

بیشتر ما وقتی اسم آجیل‌ را می‌شنویم، یاد ایامِ نوروز می‌افتیم و پذیرایی‌های پر آجیلش. در آن چند روز آنقدر آجیل می‌خوریم که گاهی تا مدت‌ها از اسمش هم فراری می‌شویم! گاهی هم بهانه‌مان برای آجیل نخوردن، قیمتش است اما حواس‌مان نیست که چقدر برای خوراکی‌های مضر و غیرطبیعی هزینه می‌کنیم.

آجیل اما خوراکی‌ای برای تمام فصول سال است که با اضافه کردن آن به رژیمِ غذایی‌مان، لطف بزرگی به سلامتی‌ خودمان می‌کنیم. در این یادداشت به خواص این خانواده شگفت‌انگیز پرداخته‌ایم. باشد که شما هم آجیل‌دوست شوید!

آجیل چیست
آجیل خوراکی‌ای برای تمام فصول سال است که با اضافه کردن آن به رژیمِ غذایی‌مان، لطف بزرگی به سلامتی‌ خودمان می‌کنیم.

آجیل چیست؟

شاید سنتان قد بدهد شاید هم نه. آن قدیم‌ترها، وقتی مامان‌بزرگ‌ها می‌خواستند به نوه‌هایشان لطف کنند، دست در جیب می‌کردند و بوم! یک مشت نخودچی و کشمش یا مغز پسته و بادام بیرون می‌آوردند. خبری از شکلات‌های رنگارنگ با درصدهای مختلف نبود. هیچ مامانی هم حرص نمی‌خورد که چرا به بچه‌اش شکلاتِ پر از شکر داده‌اند!

آجیل مجموعه ای از مغزها و دانه‌هاست. مثل پسته،‌ فندق، گردو، بادام درختی، بادام زمینی، بلوط،‌ بادام هندی، پکان، چلغوز، تخمه کدو، تخمه هندوانه، تخمه آفتابگردان و …

[post id=25590]

آجیل چه خاصیت‌هایی برای بدن دارد؟

یک مُشت آجیل منبع خوبی از پروتئین، چربی‌های مفید و مواد معدنی است. تازه چربی موجود در آجیل سوخت و ساز بدن را هم تنظیم می‌کند و حتی مصرف به اندازه آن می‌تواند در کاهش وزن هم موثر باشد، چون جلوی اشتهای کاذب را می‌گیرد و باعث می‌شود پرخوری نکنید. در ادامه با خواصِ منحصر بفرد آجیل برای سلامتی آشنا می‌شوید:

خواص آجیل برای بدن
آجیل جلوی اشتهای کاذب را می‌گیرد و باعث می‌شود پرخوری نکنید.

۱. خواص آجیل برای قلب

تحقیقات نشان داده است که خوردن منظم آجیل میزان التهاب در بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد. داشتن رژیم غذایی‌ای که روزانه صدگرم آجیل در آن گنجانده شده، چنین خاصیت‌هایی دارد:

  • بهبود سلامت عروق
  • کاهش التهاب در بیماری‌های قلبی
  • جلوگیری از خطر لخته‌شدن خون که می‌تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود
  • پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا
  • پیشگیری از مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی
  • کاهش سطح کلسترول ناسالم (به ویژه لیپوپروتئین با چگالی کم)

۲. خواص آجیل برای کبد

وقتی کبد خوب کار نکند، باعث به وجود آمدن بیماری‌های مختلف در بدن می‌شود. کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های این عضو حیاتی است. از بین انواع آجیل، گردو به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب، مفیدترین خوراکی برای پیشگیری از این بیماری است. گردو دارای بیشترین اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ و همچنین آنتی اکسیدان‌های پلی‌فنل است.

خاصیت گردو برای کبد
از بین انواع آجیل، گردو به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب، مفیدترین خوراکی برای پیشگیری از کبد چرب است.

به علاوه از آن‌جایی که یک کبد آسیب‌دیده اغلب به رژیم غذایی خاصی احتیاج دارد، معمولا به بیماران کبدی توصیه می‌شود آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانند، چون هم یک‌ جور غذای فوق‌العاده است و هم سرشار است از مواد مغذی پروتئینی.

آجیل دیگری که برای سلامت کبد کاربرد زیادی دارد بادام است. بادام به اندازه شیر کلسیم دارد و حاوی منیزیم، ویتامین ای، سلنیوم و مقدار زیادی فیبر است. منیزیم هم که یک ماده معدنی مهم برای آرامش رگ‌های خونی است. علاوه بر این، بادام افزایش قند خون را بعد از غذا کاهش می دهد و خودِ این باعث پیشگیری از ابتلا به کبد چرب می‌شود.

خاصیت بادام
بادام به اندازه شیر کلسیم دارد و حاوی منیزیم، ویتامین ای ، سلنیوم و مقدار زیادی فیبر است.

۳. خواص آجیل برای سلامت رگها

خوردن آجیل و مغز دانه‌های خام از مسدودشدن رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. البته انتظارِ معجزه از آجیل شور نداشته باشید! چون این آجیل خودش متهم ردیف اول در به وجودآوردن فشار خون است. گردو و بادام خام دو آجیلِ مهم برای بهبود سلامت عروق هستند.

۴. خواص آجیل برای چربی و فشارخون

همان‌طور که قبلا گفتیم آجیل چربی مفید زیادی دارد و به کاهش کلسترول بد در بدن کمک می‌کند. به طور مثال افرادی که به طور منظم پسته مصرف کنند، فشار خون کمتر و آنتی اکسیدان بیشتری در رگ‌هایشان دارند. یا مثلا بادام به کاهش کلسترول بد و چربی کمک می کند، چون سرشار از فیبر است.

خاصیت پسته
افرادی که به طور منظم پسته مصرف کنند، فشار خون کمتر و آنتی اکسیدان بیشتری در رگ‌هایشان دارند.

بادام زمینی آجیل دیگری است که منبعی غنی از پروتئین، ویتامین کِی، منیزیم، منگنز، روی، آهن، سلنیوم، مس و فیبر است و گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد.

۵. خواص آجیل برای کلیه

خوردن آجیل خام به کارکرد کلیه‌ها نیز کمک می‌کند. مصرف ۱ تا ۶ بار آجیل در هفته خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی را کاهش می‌دهد. البته قبل از انتخاب چنین رژیمی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

۶. خواص آجیل برای دیابتی‌ها

آجیل می‌تواند میان‌وعده خوبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد، زیرا به پیشگیری از بیماری‌های قلبی، کنترل قند خون و حتی کاهش وزن کمک کند. بیماران دیابتی معمولا احساس گرسنگی زیادی در طول شبانه روز تجربه می‌کنند و خوردن آجیل می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به سرعت احساس سیری کنند.

فواید آجیل برای دیابت
خوردن آجیل می‌تواند به دیابتی‌ها کمک کند تا به سرعت احساس سیری کنند.

۷. خواص آجیل برای بدنسازها

خوردن آجیل سوخت‌و‌ساز بدن را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید. به علاوه پروتئین مورد نیاز برای ساختن استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و پوست را تأمین می‌کند.

درباره ارزش غذایی آجیل بیشتر بدانیم

در جدول زیر می‌توانید با ارزش غذایی آجیل بیشتر آشنا شوید:

ماده تشکیل‌دهندهتوضیحات
پروتئینتمام آجیل‌ها حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی هستند. در این بین بادام‌زمینی با داشتن بیشترین میزان پروتئین رتبه اول را دارد.
چربی‌های اشباع‌نشدهچربی‌های «خوب» موجود در آجیل – هم چربی‌های تک غیراشباع و هم چربی‌های چند غیراشباع – سطح کلسترول بد را در بدن کاهش می‌دهند
اسیدهای چرب امگا ۳بسیاری از آجیل ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. امگا ۳ اسیدهای چرب سالمی هستند که خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می‌دهند.
فیبرتمام آجیل‌ها حاوی فیبر هستند و در نتیجه به کاهش کلسترول کمک می کنند. فیبر همچنین باعث می شود احساس سیری کنید، بنابراین بعد از مصرف آجیل کمتر غذا خواهید خورد!
استرول‌های گیاهیبرخی آجیل‌ها حاوی استرول‌های گیاهی هستند؛ ماده‌ای که می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند.
ال‌آرژنینآجیل منبعی غنی از ال‌آرژنین است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ال آرژنین ممکن است فشار خون را کاهش دهد، کلسترول را بهبود ببخشد و سلامت کلی رگ‌های خونی را ارتقا بدهد.
جدول ارزش غذایی آجیل

آیا خوردن آجیل در دوران بارداری خوب است؟

آجیل یک خوراکی ایده‌آل برای خانم‌های بارداری است که با حالت تهوع دست و پنجه نرم می کنند یا در اواخر بارداری به سرعت سیر می شوند، چون با حجم کم، مقدار زیادی انرژی و مواد معدنی مفید به بدن می‌رساند. به علاوه فیبر موجود در آن به هضم غذا کمک می‌کند.

به علاوه اسیدهای چرب و امگا ۳ موجود در آجیل به رشد عصبی و مغزی جنین کمک می‌کند. البته بهتر است خانم‌های باردار از خوردن بادام‌زمینی خودداری کنند، چرا که ممکن است باعث به وجودآمدن آلرژی و حساسیت شود.

یک فنجان آجیل چه‌قدر کالری دارد؟

یک فنجان آجیل حدودا ۲۰۰ کالری دارد که مقدار نسبتا زیادی است. این را هم بدانید که مصرفِ بیش از اندازه هر ماده غذایی (حتی آجیل)، فقط به اضافه‌وزن کمک می‌کند، نه به سلامتی!

کالری آجیل
یک فنجان آجیل حدودا ۲۰۰ کالری دارد که مقدار نسبتا زیادی است.

روزانه چه‌قدر آجیل بخوریم؟

پزشکان و کارشناسان تغذیه مصرف ۳۰ گرم آجیل را برای یک روز کافی دانسته‌اند. این مقدار آجیل معادل یکی از موارد زیر است:

  • ۳۰ عدد مغز پسته
  • ۲۰ عدد بادام درختی
  • ۱۵ عدد بادام هندی
  • ۲۰ عدد فندق
  • یک مشت کوچک مغز آفتابگردان

سوالات متداول درباره خواص آجیل

۱. آیا خوردن آجیل در دوران بارداری خوب است؟

بله، مصرف آجیل می‌تواند حالت تهوع در دوران بارداری را کاهش دهد و به رشد عصبی و مغزی جنین کمک کند. البته در مصرف بادام‌زمینی احتیاط کنید.

۲. روزانه چه‌قدر آجیل بخوریم؟

پزشکان مصرف ۳۰ گرم آجیل را برای یک روز کافی دانسته‌اند.

۳. یک فنجان آجیل چه‌قدر کالری دارد؟

یک فنجان آجیل حدودا ۲۰۰ کالری دارد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x