طرز تهیه پیش‌غذای مدیترانه‌ای حمص


2,091

باسلام | Basalam - دستور پخت حمص

حمص (Houmous) یکی از خوراک‌های پرطرفدار مدیترانه‌ای است که درست کردنش خیلی آسان است. این خوراک که بیشتر به عنوان پیش‌غذا مصرف می‌شود از نخود و ارده درست می‌شود و خواص زیادی دارد. در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه این پیش‌غذای ساده و مغذی را برایتان بگوییم.

برای درست کردن حمص به مواد زیر نیاز است:

  • نخود پخته: یک لیوان
  • ارده: نصف لیوان
  • روغن زیتون: به میزان لازم
  • آبلیمو: یک چهارم لیوان
  • سیر: یک تا سه حبه (بسته به ذائقه خودتان)
  • نمک و فلفل

باسلام | Basalam - دستور پخت حمص

تاریخچه و خواص حمص

شاید آدم باورش نشود که با ترکیب نخود و ارده می‌شود یک غذا درست کرد؛ ولی واقعیت این است که این اتفاق چند قرن پیش افتاده است. اولین بار در جنگ‌های صلیبی این غذا را برای سربازان مصری درست کرده‌اند و بعدها کم‌کم به سفره‌های غذا راه پیدا کرده است و حالا طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد.

حمص به خاطر داشتن نخود و ارده بسیار مقوی است. سرشار از آهن، ویتامین سی، ب۶، فولات و پروتئین و فیبر است و می‌تواند یک صبحانه یا میان‌وعده خوب و سالم برای بچه‌ها باشد. نخود یکی از مواد معجزه‌آسا برای سلامت پوست و مو است.

طرز تهیه حمص

حمص را به روش‌های مختلفی تهیه می‌کنند، ولی یکی از شایع‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها این است: نخودی را که از قبل خیسانده‌ایم، توی آب می‌پزیم و بعد توی غذاساز می‌ریزیم (اگر پوسته نخود را جدا کنیم بهتر است). بعد با ارده و روغن زیتون و آبلیمو و نمک و فلفل و سیر خوب مخلوط می‌کنیم. مقدار روغن زیتون باید اینقدر باشد که در آخر یک مایع کرم‌رنگ با غلظتی مثل ماست خامه‌ای به دست بیاید. حمص ما به همین راحتی آماده است!

برای رقیق‌تر کردن این ترکیب می‌شود از آبی که نخود توی آن پخته شده هم استفاده کرد. یک قاشق ماست خامه‌ای هم طعم‌دهنده خوبی به حمص است. حتا بعضی‌ها یکی دو تا بادمجان کبابی هم توش می‌ریزند.

باسلام | Basalam - طرز تهیه حمص

 

تزئین و سرو کردن

حمص را توی یک بشقاب بریزید و کمی روغن زیتون و فلفل قرمز روی آن بپاشید. حمص را با نان یا بدون نان، به تنهایی یا در کنار غذاهای دیگر مثل فلافل و کباب‌ها و کوفته می‌شود خورد. گاهی وسط ظرف حمص تکه‌های کوچکی از گوشت سرخ شده یا سینه مرغ طعم‌دارشده می‌ریزند و این مخلوط را با نان پیتا می‌خورند.

من برای درست کردن حمص، از ارده حاج‌اکبر و روغن‌زیتون فرابکر فدک استفاده کرده‌ام. اگر شما حمص را به روش دیگری درست می‌کنید، روش‌تان را در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

 



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
basalam.ir/ampr
basalam.ir/ampr
5 سال قبل

سلام
حمص هم تنوع غذایی خوبیه, اما بهتون پیشنهاد میکنم وقتی برای اولین بار میخواهین چیزی رو امتحان کنید زیاد درست نکنید چون ممکنه شما از یه غذایی خوشتون نیاد حیف بشه…

راستی ما رو هم یادتون نره هاا

http://basalam.ir/elekterokala
http://basalam.ir/elekterokala
5 سال قبل

سلام سلام سلام
غرفه? الکترو کالا? فروش انواع ?
گیاهان دارویی?
دمنوش?
روغنهای طبیعی?
باکیفیت و ارزان تر از دیگران?
خرید بالای ۱۰۰هزار ارسال رایگان?

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x