ساخت تراریوم راه‌حلی برای آنان که فرصت باغبانی ندارند


4,565

من از وقتی که یادم می‌آید، همیشه از هر گلدانی که نگه‌داری کرده‌ام، نتیجه‌اش خشکی و از بین رفتن گیاه زبان‌بسته بوده است! مشکل اصلی این بود که زمان آبیاری و کوددهی را فراموش می‌کردم. برای همین تا مدت‌ها فکر نگهداری گل و گیاه را از سرم بیرون کرده بودم تا اینکه به‌طور اتفاقی با پدیده‌ی جذابی به ‌نام تراریوم آشنا شدم و همان لحظه بود که فهمیدم هنوز امیدی هست که با ساخت تراریوم ، من هم از داشتن گل و گیاه لذت ببرم.

اگر دلتان می‌خواهد درباره‌ی این باغچه‌های نُقلی بیشتر بدانید پس تا پایان مقاله همراه من باشید.

تراریوم یا باغ شیشه‌ای خانگی- ساخت تراریوم- مجله باسلام
تراریوم همان باغچه‌ی کوچکی است که هر گوشه‌اش یک گیاه می‌کاشتیم

تراریوم ، یک باغ شیشه‌ای خودکفا

اگر شما هم مثل من فراموش‌کار هستید یا وقت و حوصله‌ی نگهداری از گلدان‌های معمولی را ندارید ولی از لذت تماشای سرسبزی و طراوت گیاهان هم نمی‌توانید دل بکنید، پس خوب است که به فکر دست و پا کردن یک تراریوم باشید. چون در واقع تراریوم یک باغ مینیاتوری خودکفاست! یک اکوسیستم واقعی که با استفاده از نور خوشید، بخار آب و گازهای گلخانه‌ای به حیاتش ادامه می‌دهد!

گلخانه‌های کوچکی که به آبیاری و مراقبت چندانی احتیاج ندارند و از این نظر بهترین گزینه برای افرادی است که از هر نظر شرایط نگهداری گل و گلدان را ندارند.

[post id=13676]

با ساخت تراریوم ، باغ شیشه‌ای خودتان را داشته باشید

اگر نیت کرده‌اید که خودتان یک تراریوم بسازید پس باید بدانید پیش از هر چیز به یک محفظه‌ی شیشه‌ای یا پلاستیکی احتیاج دارید، چیزی شبیه تُنگ ماهی انتخاب خوبی است. البته اندازه‌ی ظرف کاملاً به انتخاب خودتان بستگی دارد. حتی می‌توانید از یک شیشه مربا استفاده کنید.

[product id=134992]


اولین مرحله برای ساخت تراریوم ایجاد یک زهکشی مناسب است. برای این کار باید کف ظرف را یک لایه ریگ و سنگ‌ریزه بریزید. بعد با یک لایه‌ی نازک زغال فعال سنگریزه‌ها را بپوشانید. سپس با قرار دادن یک لایه خزه‌ی اسفاگنوم مانع از نشست خاک در گلدان شوید.

در این مرحله لازم است روی خزه یک لایه‌ی 5 سانتی‌متری خاک گلدان بریزید. در نهایت گیاهان انتخابی‌تان را در خاک بکارید و با اسپری کردن آب به گیاهان و دیواره‌ی داخلی تراریوم ، باغ شیشه‌ای تان را حسابی مرطوب کنید.

روش ساخت تراریوم- ساخت باغ شیشه‌ای- مجله باسلام
ساخت تراریوم کمی حوصله و خلاقیت می‌خواهد

گیاهان مناسب تراریوم را بشناسید

باید بدانید که هر گیاهی را نمی‌توانید در باغ شیشه‌ای تان بکارید. برای ساخت تراریوم باید گیاهانی را انتخاب کنید که چنین ویژگی‌هایی داشته باشند:

  1. رشد کندی دارند.
  2. نسبت به گرما و رطوبت زیاد و نور کم مقاوم‌اند.
  3. اندازه‌شان متناسب با محفظه‌ی موردنظرتان است.

از جمله گیاهان مناسب تراریوم که این ویژگی‌ها را دارند، می‌شود به پتوس، انواع سرخس‌ها، عشقه، سانسوریا، پیرومیا (برگ قاشقی)، انواع کاکتوس‌ها و بونسای اشاره کرد.

نگهداری تراریوم ، آسان و لذت‌بخش

یادم می‌آید وقتی اولین تراریوم را به خانه آوردم، خیلی نگران بودم که نکند تجربه‌ی گذشته دوباره تکرار شود اما با یک جستجوی ساده در اینترنت و بعد از گذشت مدتی مطمئن شدم که نگهداری تراریوم اصلاً کار سختی نیست! زیرا این باغ شیشه‌ای به آبیاری زیادی احتباج ندارد و هر چند وقت یک‌بار باید کمی با اسپری آن را آبپاشی کنید. بعضی از تراریوم‌ها ماهی یک بار به آبیاری احتیاج دارند و برخی دو هفته یکبار.

میزان نور دریافتی هم بستگی به نوع گیاه دارد. مثلاً کاکتوس‌ها نسبت به سرخس‌ها به نور بیشتری احتیاج دارند. بهتر است هنگام خرید گیاه، از گل‌فروش در مورد این نکات سوالات لازم را بپرسید. نکته‌ی دیگر اینکه این باغ شیشه‌ای فقط به سالی یکبار کود دهی احتیاج دارد! برای همین است که می‌گویم نگهداری تراریوم آسان‌ترین کار دنیاست!

[post id=9858]

گردنبند تراریوم ، زیوری برای آراستگی جسم و روح

یکی از تجربه‌های هیجان‌انگیز من در زمانی‌که داشتم درباره‌ی ساخت تراریوم و شرایط نگهداری‌اش جستجو می‌کردم، مواجهه با گردنبند تراریوم بود.
شاید برایتان عجیب باشد اما شما می‌توانید از تراریوم ‌ها به‌عنوان زیورآلات و آکسسوری مد هم استفاده کنید. زیورآلاتی منحصربه‌فرد که تاثیر بسیاری هم بر سلامت روان‌تان دارد!

باورتان نمی‌شود اما تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد استفاده از تراریوم ها باعث رفع اضطراب و ایجاد احساسات مثبت در افراد می‌شود. پس چه بهتر که با استفاده از یک گردنبند تراریوم همیشه و در هر لحظه از این تاثیرات مثبت بهره‌مند شوید.

ساخت تراریوم یا خرید تراریوم؟

حالا که با روش ساخت تراریوم آشنا شدید و مهم‌تر اینکه گیاهان مناسب تراریوم را هم می‌شناسید، پس بهتر است دست‌به‌کار شوید و باغ شیشه‌ای خودتان را بسازید.

 اگر هم دلتان می‌خواهد بدون دردسر یک یا چند تراریوم زیبا داشته باشید و یا مثل من شیفته‌ی گردنبند تراریوم شده‌اید، خوب است بدانید که باسلام راه آسانی است که شما را به تراریوم دلخواهتان می‌رساند.

[product id=253531]


فقط کافی است کمی در غرفه‌ها سر بچرخانید تا با دنیایی از این باغچه‌های مینیاتوری روبه‌رو شوید و خیلی راحت یک باغ شیشه‌ای را راهی خانه‌تان کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x