انواع دسر و شیرینی برای افطاری ماه رمضان


660

انواع دسر و شیرینی برای افطاری ماه رمضان

سفره افطار است و خوراکی‌های شیرین و خوشمزه‌اش! هر چه هم این دسرهای افطاری شیرین‌تر و خوشمزه‌تر باشند روزه‌داری بیشتر می‌چسبد. فلسفه غذای شیرین خوردن در افطار هم مثل صبحانه است. یعنی به دست آوردن انرژی از دست رفته بعد از چند ساعت گرسنگی.

انواع دسر مخصوص افطار و ماه رمضان

دسرهای مختلفی را می‌توان برای سفره افطار تدارک دید. انواع و اقسام خوارکی‌های شیرین از فرهنگ‌های غذایی مختلف. در این مطلب می‌خواهیم انواع دسرهای مخصوص افطار از حلوا و شیرینی تا دیگر انواع دسر را برایتان معرفی کنیم و طرز تهیه آن‌ها را آموزش بدهیم. پس تا آخر با ما همراه باشید.

طرز تهیه انواع حلوا برای افطار

حلوا مشهورترین دسر برای مناسب‌های مذهبی از جمله سفره افطار ماه رمضان است. در ادامه طرز تهیه انواع مختلفی از حلوا را مشاهده می‌کنید.

حلوا بوتیکی

نوعی حلوای جدید است که در طعم‌های مختلفی می‌توان آن را درست کرد. بیشتر به شکل لقمه‌ای سرو می‌شود.

مواد اولیه

آرد قنادی۲ لیوان
روغن جامد۱۰۰ گرم
کره۱۰۰ گرم
پودر قند۱ لیوان
پودر پسته۲ قاشق غذاخوری
پودر گل سرخ۲ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیلنصف  قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

آرد را دوبار الک کنید و در یک تابه بریزید و سپس نیم ساعت روی حرارت ملایم تفت بدهید تا بدون تغییر رنگ بوی آن گرفته شود.

بعد از این کار دوباره آرد را الک کنید و دوباره درون تابه بگذارید. کره را هم به آن اضافه کنید و روی حرارت هم بزنید تا مخلوط یکدست شود. بعد از روی حرارت بردارید.

وقتی مخلوط خنک شد پودر قند را روی آن الک کنید. بعد هم حسابی هم بزنید تا به خورد مخلوط برود. مخلوط را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید. به یکی از قسمت‌ها زعفران دم‌کرده اضافه کنید. به بقیه قسمت‌ها هم پودر پسته و پودر زعفران و پودر زنجبیل اضافه کنید.

مواد را درون قالب‌های سیلیکونی که از قبل چرب کرده‌اید بریزید و رویش را با پشت قاشق فشار بدهید تا فشرده شوند. بعد هم به مدت دقیقه در فریزر بگذارید تا سفت شوند. حلوای بوتیکی شما آماده سرو است.

حلوا شعریه

شعریه نوعی رشته پاکستانی است که چون شبیه مو (شَعر) است به آن این اسم را داده‌اند.

مواد اولیه

شعریه پاکستانی1 بسته
شیر عسلییک قوطی یا نصف قوطی
کره 70 گرم
خلال پستهبه مقدار لازم

طرز تهیه

شعریه را در داخل پاکتش با فشار دست خرد کنید. می‌توانید آن را در طرف هم خرد کنید.

بعد آن را در قابلمه روی حرارت بگذارید. شعریه به همراه کره به مدت 10 دقیقه تفت ببیند کافی است.

در مرحله بعد شیر عسلی را به آن اضافه کنید و زیر گاز را سریع خاموش کنید. دقت کنید که شیر عسلی با شیرعسل متفاوت است. میزان آن هم به سلیقه شما بستگی دارد. هرچه شیر عسلی بیشتری بریزید شعریه شل‌تر می‌شود.

مواد را هم بزنید و چند دقیقه که گذشت در ظرف مورد نظر خالی کنید. وقتی سفت شد آن را برش بزنید و سرو کنید.

حلوای پسته

حلوای پسته یک دسر تبریزی خوش طعم است که در افطار و یا دیگر پذیرایی‌ها می‌توانید از آن بهره ببرید.

مواد اولیه

آرد قنادی۳ لیوان
روغن جامدسه چهارم  لیوان
پودر قند۱ لیوان
کره۲۵ گرم
شکلات سکه ای شیری۲۰۰ گرم
پودر پستهنصف  لیوان
پودر هل۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه

آرد را سه مرتبه الک کنید. روی حرارت بگذارید تا بدون تغییر رنگ تفت بخورد و رنگش عوض شود. از روی حرارت بردارید و دوباره الک کنید.

آرد را درون تابه برگردانید و به همراه روغن و کره مخلوط کرده و 5 دقیقه تفت دهید. رنگ آرد که سرخ شد آن را از روی حرارت بردارید و پودر قند و پودر هل را روی آن الک کنید و باز هم خوب هم بزنید.

شکلات‌ها را با حرارت بخار آب ذوب کنید و در قالب‌های سیلیکونی کمی بریزید و چند دقیقه در فریزر بگذارید تا سفت شود. بعد از فریزر خارج کنید و مواد حلوا را روی آن بریزید و دوباره به فریزر برگردانید تا سفت شود.

بعد از خارج کردن از فریزر حلوا آماده است. آن را با پسته تزیین کنید.

حلوای گل سرخ

عطر گلاب و گل محمدی حلوای گل سرخ را کاملا برای مناسبت‌های مذهبی مثل ماه رمضان مناسب می‌کند.

مواد اولیه

آرد سفیدنصف لیوان
کره و روغن جامدیک سوم لیوان
پودر قندیک سوم لیوان
گلابیک سوم لیوان
پودر گل محمدییک چهارم لیوان
مغز گردوی پودر شدهیک سوم لیوان
پودر هلنصف قاشق چایخوری

طرز تهیه

گردو را با دست یا دستگاه پوره کنید و کنار بگذارید. بعد هم آرد را توی تابه از الک رد کنید و روی حرارت بگذارید.

آرد را بیست دقیقه بدون تغییر رنگ و فقط برای بوگیری تفت دهید. بعد هم دوباره از الک رد کنید و داخل تابه بریزید و  روی حرارت روغن و کره را به آن اضافه کنید و 5 دقیقه خوب هم بزنید تا یکدست شود. بعد هم پوره گردو را اضافه کنید و بگذارید تا سه دقیقه دیگر هم تفت بخورد.

وقتی مواد را از روی حرارت برداشتید سریع گلاب را به شکل تدریجی و با هم زدن به مخلوط اضافه کنید و بعد هم پودر قند را روی مخلوط از الک رد کنید و باز هم خوب هم بزنید. در این اثنا پودر هل و پودر گل محمدی را هم به مخلوط مواد اضافه کنید.

داخل قالب سیلیکونی را کمی چرب کنید و خمیر حلوا را به صورت فشرده خوب درون آن جا دهید. بعد هم به مدت سه ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند و بعد با تزئین آن را سرو کنید.

ترحلوا قالبی و ساده

ترحلوا را به جای آرد گندم با آرد برنج درست می‌کنند که طعم متفاوتی به آن می‌دهد.

مواد اولیه

نشاستهنصف لیوان
شیر۳ لیوان
آرد برنجیک چهارم لیوان
آب۲ لیوان
گلابنصف لیوان
شکر۱ لیوان
زعفرانبه مقدار لازم

طرز تهیه

نشاسته را در آب سر حل کنید. در ظرفی جداگانه شیر بریزید و آرد برنج را به تدریج به آن اضافه کنید و هم بزنید تا خوب در هم حل شوند.

نشاسته را از صافی رد کنید و به مخلوط شیر  و آرد برنج اضافه کنید. بعد تمام ترکیب را روی حرارت بگذارید تا کمی تا قسمتی غلیظ شود. سپس شکر را اضافه کنید باز هم خوب هم بزنید تا مواد در هم حل شوند.

وقتی کمی غلیظ تر شد گلاب را هم به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا مواد از دل بپزند. برای ته نگرفتن باید آن را به مدت 1 ساعت هم بزنید.

وقتی حلوا به قدری غلیظ شد که رد قاشق روی آن ماند، آن را از روی حرارت بردارید و بلافاصله نصف مقدار آن را در قالب یا ظرفی که از قبل چرب کرده‌اید بریزید. نصف دیگر را هم با زعفران مخلوط کنید و روی حلوای سفید بریزید. این کار را باید تا حلوا داغ است سریع انجام بدهید.

ترحلوا را در یخچال بگذارید و 3 تا 4 ساعت صبر کنید تا خودش را بگیرد. بعد هم آن را تزئین و سرو کنید.

حلوا اوماج

اوماج حالواسی یک حلوای خوشمزه مربوط به آذربایجان است که در مناسب‌های مختلف از جمله ماه رمضان طبخ می‌شود.

مواد اولیه

آرد سفید۴ لیوان
شکر۶۰۰ گرم
آب۲٫۵ لیوان
روغن مایعحدود ۱ لیوان
شیر۱۱۰ سی سی
پودر هلنصف قاشق چایخوری
زعفران دم کرده یا زردچوبه۳ قاشق غذاخوری
گلابیک چهارم لیوان
کره۱۰۰ گرم
نمکیک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه

ابتدا آرد و نمک را با چند قاشق روغن مخلوط کنید و خوب ورز بدهید. بعد هم به تدریج شیر را به آن اضافه کنید تا آرد شنی و گلوله‌گلوله شود. بعد مواد را داخل میکسر بریزید. اگر میکسر نبود آرد را الک کنید و کنار بگذارید.

شکر را با آب در قابلمه بریزید و ده دقیقه روی حرارت بگذارید تا آب شود. در یک تابه هم روغن بریزید و آرد را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیر شود و نسوزد.

کره را به تابه اضافه کنید و هم زدن را ادامه بدهید تا 15 دقیقه بگذرد و بعد گاز را خاموش کنید.

بعد از این کار باید هم زدن را ادامه بدهید و شربت شکر را هم به تدریج به آن اضافه کنید. پودر هل، گلاب و زعفران را هم اضافه کنید. به هم زدن ادامه دهید تا حلوا خودش را نگیرد.

حلوای شل را به مدت 15 دقیقه باز هم روی حرارت ملایم بگذارید و باز هم بزنید تا خودش را بگیرد و روغن بیاندازد. بعد از این مرحله آن را سرو کنید.

حلوا مسقطی لاری

مسقطی لاری یکی از حلواهای خیلی معروف شهر لار در استان فارس است که در کل ایران شناخته شده است و طرفدار دارد.

مواد اولیه

روغنیک سوم پیمانه
گلاب1 لیوان
شکریه پیمانه
آب سرد6 لیوان
نشاسته1 پیمانه
زعفرانبه مقدار لازم
آب لیمو ترش1 قاشق غذاخوری
مغز آجیلبه مقدار لازم

طرز تهیه

زعفران و گلاب را دم کنید و کنار بگذارید. نشاسته گل را هم با لیوان آب سرد مخلوط کنید تا حل شود. در صورت لزوم از صافی هم رد کنید.

آب و شکر را در قابلمه روی حرارت بگذارید تا ده دقیقه بجوشند و شربت شکر درست شود. بعد آبلیمو و سپس مخلوط آب و نشاسته را به قابلمه اضافه کنید. حرارت قابلمه باید از ابتدا ملایم باشد.

روغن مایع را در مرحله بعد به قابلمه اضافه کنید. باید ترکیب را مرتبا هم بزنید تا ته نگیرد.

2 تا 3 ساعت باید مخلوط را هم بزنید تا غلیظ شود و حباب بزند و کش بیاید. در این مرحله باید دم کرده زعفران و گلاب را به همراه مغز آجیل به مسقطی اضافه کنید.

ترکیبات مسقطی را از روی حرارت بردارید و در یک سینی یا ظرف پهن بریزید. به مدت سه ساعت در دمای محیط بگذارید تا خنک شود. بعد هم برش بزنید.

حلوا مجلسی

حلوای مجلسی همان حلوای همیشگی است که در مجالس ختم و غیره پخت می‌شود. در ماه رمضان هم به عنوان خیرات و نذری می‌توانید از این حلوا درست کنید.

مواد اولیه

آرد سفید۲ لیوان
شکر۱ لیوان
روغن مایعدو سوم لیوان
گلاب۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
پودر هلنوک قاشق چایخوری

طرز تهیه

در یک قابلمه دو لیوان آب بریزید و پودر هل و شکر و گلاب را به آن اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید. وقتی شکر در آن حل شد شعله را کم کنید و زعفران را به آن اضافه کنید و بگذارید تا شربت غلیظ شود.

آرد را دو یا سه بار الک کنید و بعد در ظرفی مناسب تفت بدهید تا بوی آن گرفته شود. آن را در حین تفت دادن خوب هم بزنید تا نسوزد.

در یک تابه روغن را با حرارت ملایم داغ کنید. بعد از داغ شدن روغن آن را به قابلمه آرد اضافه کنید  و خوب هم بزنید تا خمیر درست شود. شربت را هم در همین حین به تدریج به حلوا اضافه کنید و هم بزنید.

حرارت را کم کنید و حلوا را هم بزنید تا روغن بیاندازد. در این مرحله حلوا را از روی حرارت بردارید و با خلال پسته و بادام و پودر نارگیل تزئین کنید.

حلوا کاسه

حلوا کاسه‌ نوعی حلوای خوش طعم متعلق به شهر شیراز است که به رنگ زردش مشهور است.

مواد اولیه

آرد برنج مرغوب۳ پیمانه
شکر۴ پیمانه
گلاب۴ پیمانه
آب۴ پیمانه
روغن مایعنصف پیمانه
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

آرد برنج را در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید و نیم ساعت تفت دهید تا بدون تغییر رنگ بویش گرفته شود. بعد هم آرد برنج را دو مرتبه الک کنید دوباره به تابه برگردانید و در دمای محیط بگذارید تا خنک شود.

آب و شکر و زعفران را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. بعد از حل شدن شکر در آب گلاب را با آرد برنج مخلوط کنید.

آرام آرام مخلوط گلاب و آرد برنج را به شربت اضافه کنید و مرتب هم بزنید. بعد هم روغن را در دو مرحله به ترکیب اضافه کنید. در تمام مدت حلوا را هم بزنید و از دیواره ظرف به مرکز آن منتقل کنید.

بعد از این که بافت حلوا یکدست شد آن را از روی حرارت بردارید و سرو کنید.

حلوای هویج

سرو حلوای هویج هم در مراسمات مذهبی مثل ماه رمضان رواج دارد.

مواد اولیه

آرد سفید۱ پیمانه
روغن مایع½ پیمانه
شکر½ پیمانه
گلاب¼ پیمانه
هویج تازه۵ عدد متوسط
پودر هل½ قاشق چایخوری

طرز تهیه

هویج‌ها را پوست بگیرید و با لیوان آب بپزید تا جایی که آب قابلمه کاملا خشک شود و هویج‌ها پخته شوند. بعد هم آن‌ها را پوره کنید.

آرد را الک کنید و در یک تابه تفت بدهید تا بوی آن بدون تغییر رنگ گرفته شود. بعد هم روغن را به تدریج به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا یک خمیر خشک به دست آید.

در مرحله بعد گلاب را با شکر و پوره هویج به ترکیب آرد و روغن اضافه کنید. بعد از هم زدن و یکدست شدن ترکیب، حلوا آماده سرو است.

حلوای شیری

حلوای شیری همانطور که از اسم آن پیداست حاوی شیر هم هست.

مواد اولیه

آرد۱ لیوان
شیر۲ لیوان
شکر۱٫۵ لیوان
روغن مایعنصف لیوان
کره۵۰ گرم
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
گلابنصف لیوان
پودر هلنصف قاشق چایخوری

طرز تهیه

شیر و شکر را باهم در قابمله بریزید و روی حرارت بگذارید تا شکر در شیر حل شود. بعد هم زعفران را با گلاب و پودر هل به شیر اضافه کنید. حواستان باشد که شیر فقط گرم شود و جوش نیاید. بعد آن را از روی حرارت بردارید.

آرد را الک کنید، تفت بدهید تا بوی آن برود و سپس از حرارت برداشته و دوباره الک کنید و روی حرارت برگردانید و با کره تفت دهید. در  ادامه روغن را به تدریج به آرد اضافه کنید و هم بزنید. بعد هم شربت شیر را به تدریج و طی سه مرحله به آرد اضافه کنید. در تمام این مدت مخلوط کردن مواد باید هم بزنیدشان.

وقتی روغن و شهد به خورد آرد رفت حلوا تقریبا آماده است. مواد حلوا را به صورت مداوم از دیواره قابلمه به مرکز آن منتقل کنید و هم بزنید. بعد هم به ظرف مورد نظر منتقل کرده و سرو کنید.

حلوای آرد برنج

حلوای آرد برنج هم از آن دسرهای خوشمزه و مقوی است که تهیه کردنش هم زیاد دردسر ندارد.

مواد اولیه

آرد برنج۲ پیمانه
روغن۱ استکان
گلاب۳ قاشق غذا خوری
شکر۲ پیمانه
آب۳ پیمانه
زعفران دم‌کرده غلیظبه مقدار لازم
هل آسیاب شدهنصف قاشق چای خوری

طرز تهیه

شکر و آب را در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا در هم حل شوند. پودر هل را هم به آن اضافه کنید.

بعد از هل اضافه کردن و کمی هم زدن، زعفران و گلاب را هم اضافه کنید و بگذارید شربت ده دقیقه بجوشد. بعد از روی حرارت بردارید.

مقداری برنج را خودتان آسیاب کنید چون آرد برنج خانگی عطر و طعم بهتری دارد. البته یک بار آسیاب برای آن کافی است تا زیاد نرم نشود.

آرد برنج را تفت بدهید و کمی روغن  را کم کم به آن اضافه کنید. آرد برنج بر خلاف آرد گندم نیازی به تفت و روغن زیاد ندارد.

وقتی هم زدید و روغن به خورد آرد برنج رفت، به تدریج شربت را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. بعد هم حرارت را کم کنید و بگذارید تا 45 دقیقه با حرارت کم جا بیافتند و غلیظ شود. میزان غلظت حلوا به سلیقه خودتان بستگی دارد. بعد از جا افتادن آن را سرو کنید.

حلوای آرد گندم

حلوای آرد گندم همان حلوایی است که در بیشتر مراسمات می‎‌بینید و همان طرز تهیه همیشگی را دارد.

مواد اولیه

آرد سفید۲ لیوان
شکر۱ لیوان
روغن مایعدو سوم لیوان
گلاب۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
پودر هلنوک قاشق چایخوری

طرز تهیه

در یک قابلمه دو لیوان آب بریزید و پودر هل و شکر و گلاب را به آن اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید. وقتی شکر در آن حل شد شعله را کم کنید و زعفران را به آن اضافه کنید و بگذارید تا شربت غلیظ شود.

آرد را دو یا سه بار الک کنید و بعد در ظرفی مناسب تفت بدهید تا بوی آن گرفته شود. آن را در حین تفت دادن خوب هم بزنید تا نسوزد.

در یک تابه روغن را با حرارت ملایم داغ کنید. بعد از داغ شدن روغن آن را به قابلمه آرد اضافه کنید  و خوب هم بزنید تا خمیر درست شود. شربت را هم در همین حین به تدریج به حلوا اضافه کنید و هم بزنید.

حرارت را کم کنید و حلوا را هم بزنید تا روغن بیاندازد. در این مرحله حلوا را از روی حرارت بردارید و با خلال پسته و بادام و پودر نارگیل تزئین کنید.

طرز تهیه انواع شیرینی برای افطار

ما بیشتر زولبیا و بامیه و گوشفیل را می‌شناسیم اما شیرینی‌های ماه رمضان زیادند. در ادامه چند نوع شیرینی مخصوص افطار را با طرز تهیه شان معرفی می‌کنیم.

شیرینی زولبیا

زولبیا را که همه می‌شناسیم. حالا می‌خواهیم طرز تهیه اش را هم یاد بگیریم.

مواد اولیه

مواد لازم برای شربت 
شکر۲ لیوان
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
گلابیک چهارم لیوان
آب۱٫۵ لیوان
آبلیمونصف قاشق چایخوری
مواد لازم برای ۶ نفر 
آرد سفید۱ قاشق غذاخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
اسانس هل۲ قطره
نشاسته۵۰ گرم
ماستیک چهارم لیوان
کرهنصف قاشق چایخوری
جوش شیرینیک چهارم قاشق چایخوری
روغن مایعبه اندازه کافی

طرز تهیه

مواد شربت را در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا حل شوند. بعد از ده دقیقه آن را بردارید در یخچال بگذارید.

مواد شیرینی را از یخچال بیرون بیاورید تا با محیط هم دما شوند. ماست و نشاسته را با همزن با هم در مخلوط کنید و کنار بگذارید.

آرد را الک کنید و به مخلوط اضافه کنید  و با قاشق هم بزنید. کره و جوش شیرین و گلاب و اسانس هل را هم اضافه کنید.

هم بزنید تا مواد به غلظت برسند. اگر زیادی سفت شد کمی دیگر گلاب اضافه کنید. تابه ای را پر از روغن سرخ کردنی کنید و مواد را با قیف یا طرف سس به شکل دایره‌ای در روغن داغ بریزید. وقتی یک طرف سرخ شد آن را برگردانید.

زولبیاهای سرخ شده را از روغن خارج کنید یک دقیقه در توری فلزی بگذارید تا روغن آن برود و بعد در شربتی که در یخچال سرد شده غوطه‌ور کنید.

زولبیا بعد از سه ساعت ماندن در شربت آماده تزئین و سرو هستند.

شیرینی بامیه

طرز تهیه بامیه هم شبیه زولبیا است و مواد آن تقریبا یکی است.

مواد اولیه

مواد لازم برای شربت 
شکر۲ لیوان
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
گلابیک چهارم لیوان
آب۱٫۵ لیوان
آبلیمونصف قاشق چایخوری
مواد لازم برای 6 نفر 
آرد½ پیمانه
شکر۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد
کره۲۵ گرم
آب½ پیمانه
بکینگ پودر¼ قاشق چایخوری
روغن مایعبه اندازه کافی

طرز تهیه

شربت را طبق دستور زولبیا تهیه کنید و در یخچال بگذارید.

مواد را که از قبل از یخچال درآورده‌اید تا با دمای محیط هماهنگی شوند. ابتدا در قابلمه آب بگذارید تا به جوش بیاید و بعد کره را به آن اضافه کنید.

بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید و بعد ترکیب را از الک رد کنید. سپس آن را در آب در حال جوش بریزید. با قاشق خوب هم بزنید تا خمیر نرمی به دست آید.

خمیر را که خوب هم زدید تا حباب‌های آن خارج شود، بگذارید تا کمی دمای آن پایین بیاید. تخم مرغ را به خمیر اضافه کنید و بعد با همزن برقی آنقدر هم بزنید تا خمیر باز یکدست شود. اگر باز هم سفت بود نصف یک تخم مرغ دیگر را هم به آن اضافه کنید.

در تابه ای روغن بریزید و بگذارید تا داغ شود. خمیر را در قیف بریزید و با کمک قیچی چرب شده یا چاقو یا هر وسیله دیگر به شکل بامیه در روغن غوطه‌ور کنید. در حین سرخ کردن حرارت ملایم باشد.

بعد از این که هر دو طرف بامیه سرخ شد، آن را از روغن خارج کنید و بگذارید تا روغنش برود. سپس در شربت سرد غوطه‌ور کنید و چند دقیقه اجازه بدهید تا شربت به خورد آن برود و سپس آن را خارج کنید و بگذارید تا شربت اضافی هم از آن خارج شود. بعد از آن بامیه شما آماده است.

گوشفیل

گوشفیل هم به دلیل شباهت به زولبیا و بامیه جای خودش را در بین شیرینی‌های افطار باز کرده است.

مواد اولیه

۱ فنجان سر خالیشیر
۲ لیوانشکر
۱ عددتخم مرغ
۱ لیوانآب
۱ لیوانآرد
۱ قاشق غذاخوریگلاب
۳ قاشق غذاخوریروغن جامد
۱ قاشق غذاخوریماست چکیده
۱ قاشق چایخوریآب لیمو ترش
۱ قاشق غذاخوریزعفران دم کرده
۱ قاشق مربا خوریبکینگ پودر

طرز تهیه

آب را در قابلمه بریزید و شکر را به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا شکر خودش در آب حل شود. بعد آبلیمو و گلاب و زعفران را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید و در یخچال بگذارید.

در یک کاسه تخم مرغ بریزید و شیر و روغن را هم اضافه کنید و با همزن مخلوط کنید. ماست و بکینگ پودر و دو قاشق از شربت سرد شده را هم اضافه کنید به مخلوط کردن ادامه دهید.

آرد را الک کنید و به تدریج به این مخلوط بیافزایید. با دست خمیر به دست آمده را ورز دهید. تا حدی آرد اضافه کنید که چسبندگی خمیر از بین برود.

بعد از ورز روی کاسه را بپوشانید و در یک جای گرم نگه دارید تا به مدت 2 ساعت استراحت کند. در یک ظرف به اندازه کافی برای شناور شدن گوشفیل‌ها روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود.

خمیر گوشفیل را با ضخامت 3 سانت برش بزنید و در روغن بیاندازید تا سرخ شود. وقتی هر دو طرف آن سرخ شد از روغن دربیاورید و روی توری فلزی بگذارید تا روغن اضافی از آن خارج شود بعد هم در شربت غوطه‌ور کنید. یک دقیقه در شربت بماند آماده است. برای پف کردن گوشفیل روغن باید به اندازه کافی داغ باشد و آرد آن هم اندازه باشد.

لگیمات

اصالت لگیمات از بوشهر است و شباهت زیادی به گوشفیل دارد.

مواد اولیه

۲ پیمانهآرد سفید
۱ عددتخم مرغ
۱ پیمانهشیره خرما
۱ پیمانهروغن مایع
۱ قاشق چایخوریمایه خمیر
۲ قاشق غذاخورینشاسته
۲ پیمانهآب

طرز تهیه

آرد را الک کنید و خمیر مایه را به آن اضافه کنید آب گرم را هم کم کم اضافه کنید تا خمیر شکل بگیرد. ظرف خمیر را بپوشانید و 2 ساعت در یک جای گرم بگذارید تا استراحت کند.

تخم مرغ و نشاسته را در یک ظرف با هم مخلوط کنید وقتی خمیر ورآمد به آن اضافه کنید باز هم خوب مخلوط کنید.

در یک قابلمه کوچک مقدار زیادی روغن بریزید و بگذارید تا داغ شود. بعد خمیر را با قیف یا هر وسیله دیگری در روغن بیاندازید و بگذارید تا دو طرف آن خوب سرخ شود. بعد از سرخ شدن آن را روی توری فلزی بگذارید تا روغن اضافی آن خارج شود.

بعد از این مرحله لگیمات را در شیره خرما یا اگر دوست ندارید در شربت زعفران شناور کنید به مدت چند دقیقه، سپس آن را با پودر نارگیل سرو کنید.

شیرینی شکر پاره ترکی

همانطور که از اسمش پیداست، این شیرینی مال کشور ترکیه است و در ماه رمضان هم سرو می‌شود.

مواد اولیه

مواد لازم شیرینی شکر پاره
کره یا مارگارین۱۲۵ گرم
روغن مایع½ فنجان
تخم مرغ۲ عدد
بکینگ پودر۱۰ گرم
وانیلنوک قاشق چایخوری
آرد سمولینا۳۰ گرم
پودر قند۵۰ گرم
آرد۳٫۵ پیمانه
مواد لازم برای شربت بار
شکر۳ لیوان
آب۳٫۵ لیوان
آب لیمو ترش تازه½ لیمو ترش
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع۱ قاشق غذاخوری
شیره انگور (اختیاری)۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

مواد را از یخچال خارج کنید و بگذارید تا به دمای محیط برسند. فر را هم روی 180 درجه تنظیم کنید.

آب را روی حرارت بگذارید تا داغ شود  و بعد شکر را اضافه کنید. بعد از حل شدن شکر آبلیمو را اضافه کنید و شربت را از روی حرارت بردارید بگذارید تا کاملا خنک شود.

همه تخم مرغ ها را به جز یکی به همراه مارگارین و وانیل و بکینگ پودر در یک ظرف بریزید و مخلوط کنید. بعد پودر قند را روی آن الک کنید و بعد هم آرد سمولینا را به ترکیب اضافه کنید.

آرد را سه بار الک کنید تا نرم نرم شود. بعد آن را کم کم به ترکیبات اضافه کنید و ورز بدهید تا خمیر به دست آید.

سینی را چرب کنید  و خمیر را به شکل دلخواه روی آن بچینید. برای رومال شیرینی هم زرده تخم مرغ و روغن و شیره انگور را با هم مخلوط کنید.

رومال را با برس یا هر وسیله دیگر روی شیرینی‌ها بمالید و بعد بگذارید تا 30 دقیقه بپزند. بعد هم از فر خارج کنید و شربت را روی شیرین‌ها بریزید تا خوب به خورد آن‌ها برود.

کنافه پنیری ترکی

مواد اولیه

۳۰۰ گرمرشته کنافه یا کادایف
۱۵۰ گرمکره
۲ قاشق غذاخوریزعفران دم کرده
۲ قاشق غذاخوریپنیر خامه ای
دوسوم پاکتخامه صبحانه
نصف پیمانهپنیر پیتزا
به مقدار کافیپودر پسته
۱ لیوانآب
۱ لیوانشکر
۲ عددهل
۲ قاشق غذاخوریگلاب
۱ قاشق غذاخوریزعفران دم کرده

طرز تهیه

آب و شکر را روی حرارت بگذارید تا حل شود  و بعد هل و گلاب و زعفران را به آن اضافه کنید و  از روی حرارت بردارید.

فر را روی 180 درجه تنظیم کنید و بعد کره را با زعفران روی حرارت بخار ذوب کنید و رشته کنافه را هم با دست کمی خرد کنید. بعد کره و زعفران را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید.

مواد را دو قسمت کنید. کف سینی را هم چرب کنید. خامه صبحانه و پنیر خامه ای را همزن خوب هم بزنید. یک قسمت از کنافه را کف سینی بگذارید و با ته لیوان خوب فشرده کنید. مخلوط پینر و خامه را روی آن بریزید و صاف کنید. بعد پینر پیتزا را روی آن بریزید و بعد هم قسمت باقیمانده کناف را روی هم اضافه کنید.

40 دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا خوب پخت شود. بعد هم گریل را روشن کنید تا روی آن طلایی شود.

کنافه را از فر خارج کنید. بعد شربتی را که سرد شده روی آن بریزید و سپس کنافه را برای سرو آماده کنید.

قطایف عربی

نوعی شیرینی عربی است که شباهت زیادی به قطاب ایرانی دارد.

مواد اولیه

مواد لازم شربت قطایف 
۲٫۵ لیوانشکر
۱٫۵ لیوانآب
۱ تکهچوب دارچین
۴ عددهل سبز
۱ قاشق غذاخوریآب لیمو ترش
۴ قاشق غذاخوریگلاب
۱ قاشق مرباخوریزعفران دم کرده
مواد لازم مغز قطایف
شکر۲ قاشق غذاخوری
آرد سفید۱ قاشق غذاخوری سر پر
شیر۱ پیمانه
خامه صبحانه۲ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت۱ قاشق غذاخوری سر پر
پودر نارگیل۱ قاشق غذاخوری سر پر
گلاب۱ قاشق غذاخوری
مواد لازم پنکیک قطایف
شیر ولرم۲ پیمانه
آب وارم۲ پیمانه
شکر۳ قاشق غذاخوری
آرد سفید۲ پیمانه
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
جوش شیرین۱ قاشق چایخوری
آرد ایرمیک۱ پیمانه
نمک¼ قاشق چایخوری

طرز تهیه

اول باید شربت را آماده کنید. آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا حل شود. بعد چوب دارچین و هل و گلاب و زعفران را اضافه کرده و روی حرارت مخلوط کنید و بعد در یخچال بگذارید.

شیر و آرد را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. بعد نشاسته و شکر را هم اضافه کنید و مداوم مواد را با هم مخلوط کنید تا غلیظ شود.

خامه و پودر نارگیل را هم اضافه کنید هم بزنید. وقتی مواد شبیه فرنی شد گلاب را هم اضافه کنید. بعد از روی حرارت بردارید و به ظرف دیگری منتقل کرده و رویش را بپوشانید و در یخچال بگذارید.

تمام مواد پنکیک را با هم در میکسر مخلوط کنید و سی دقیقه در دمای محیط استراحت بدهید. بعد در روغن سرخ کنید و همین که یک طرف آن سرخ شد کافیست. آن را از روغن خارج کرده و بین دستمال روغنگیر بگذارید. وسط هر یک را هم یک قاشق از مایه بریزید و مثل پیراشکی آن را هم بیاورید و اطرافش را با چنگال به هم بچسبانید.

شیرینی‌ها را در روغن داغ چند دقیقه شناور کنید. بلافاصله پس از سرخ شدن آن را در شربت سرد غوطه‌ور کنید. ده دقیقه هم در شربت بماند.

بعد از این مرحله باید قطایف را روی توری فلزی بگذارید تا اضافه شربت از آن خارج شود. برای نرم شدنش هم آن را در ظرف دربسته بچینید و نیم ساعت در دمای محیط بگذارید.

رشته خشکار

این شیرینی به خطه گیلان تعلق دارد و برای پذیرایی ماه رمضان زیاد استفاده می‌شود.

مواد اولیه

۱ لیوانآرد گندم
۲ لیوانآرد برنج
۳ لیوانآب
۴ قاشق غذاخوریپودر قند
۵ قاشق غذاخوریپودر گردو
۱ قاشق غذاخوریپودر دارچین
نصف قاشق چایخوریپودر هل

طرز تهیه

اول آرد برنج و آرد گندم را با هم مخلوط کنید و بعد آب را به ان اضافه کنید و هم بزنید تا شبیه دوغ شود.

درپوش یک بطری آب معدنی را با میخ داغ سوراخ کنید و در هر سوراخ یک نی نوشیدین برش خورده بگذارید. مواد خمیر را در این بطری بریزید. از این وسیله به عنوان قیف استفاده خواهید کرد.

در یک تابه بزرگ کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید و خمیر داخل بطری را به شکل مستطیل‌هایی در تابه بریزید تا خودشان را بگیرند. بعد از سفت شدن آن را روی دستمال کاغذی روغنگیر بگذارید.

مواد دیگر یعنی پودرهای قند و هل و دارچین و گردو را با هم مخلوط کنید برای هر خشکار یک قاشق از این مواد را درون آن بگذارید و دو طرف خشکار را هم بیاورید و کمی با آب خیس کنید تا به هم بچسبد. بعد در روغن سرخ کنید.

در مرحله آخر آن را در شربت بار غوطه‌ور کنید و سپس سرو کنید.

باقلوا ترکی

باقلوا مشهورتر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد. در ماه رمضان هم طرفداران زیادی دارد.

مواد اولیه

مواد لازم باقلوا استانبولی
پودر گردو۱۵۰ گرم
پودر قند۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین½ قاشق چایخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری
کره گیاهی یا حیوانی۱۰۰ گرم
خمیر باقلوای آماده۱ بسته
مواد لازم شربت باقلوا
شکر۲ لیوان
آب۲ لیوان
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
جوهر لیمو یا آبلیمونوک قاشق چایخوری

طرز تهیه

شربت را با آب و شکر روی حرارت درست کنید و زعفران و آبلیمو را به آن اضافه کنید.

کره را آب کنید و خمیر باقلوای آماده را هم به اندازه قالب برش بزنید. کره آب شده را کف قالب بمالید و چند لایه خمیر باقلوا را درون قالب روی هم بچینید. روی هر لایه را باید کره آب شده بمالید.

پودر گردو و پودر دارچین و پودر هل و پودر رقند را با هم مخلوط کنید. بعد به میزان کافی روی قالب‌ها بریزید و روی آن را هم دو سه لایه دیگر خمیر باقلوا بگذارید و کره بمالید.

فر را روی 190 درجه تنظیم کنید تا داغ شود و بعد قالب‌ها را در طبقه وسط آن بگذارید تا به مدت 35 دقیقه بپزد. بعد هم گریل را روشن کنید تا روی آن طلایی شود.

قالب‌ها را از فر خارج کنید و روی آن را شربت بریزید. 4 ساعت در دمای محیط و 12 ساعت هم در یخچال بگذارید تا باقلوا آماده شود.

گلاب جامون هندی

از اسم این شیرینی پیداست که مربوط به کدام مناطق است. در جنوب ایران هم رواج دارد.

مواد اولیه

شکر۱ پیمانه
آب۱ پیمانه
هل۳ الی ۵ عدد
آبلیمو۱ ق غذا خوری
روغن۴ ق غذا خوری
آرد سفید۴ ق غذا خوری
آرد سمولینا۲ ق غذا خوری
شیرخشک قنادی۱ پیمانه
بیکینگ پودر۱ ق چای خوری
زعفرانبه مقدار لازم
گلاببه مقدار لازم

طرز تهیه

مانند موارد بالا شربت را با آب و شکر و هل و زعفران و گلاب آماده کنید.

آرد سفید و آرد سمولینا و روغن و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید بعد به تدریج شیر خشک را به آن بیافزایید تا خمیر خودش را جمع کنید. بعد کمی آن را ورز بدهید و به اندازه گردو آن را گلوله‌گلوله کنید.

آن‌ها را در روغن با حرارت ملایم سرخ کنید. بعد از سرخ کردن در شربت سرد بگذارید تا یک ساعت شربت به خورد آن برود. سپس آن را سرو کنید.

دسر ام علی

دسر ام علی برای افطار در کشورهای عربی خیلی معروف  و مشهور است مانند زولبیا و بامیه در ایران.

مواد اولیه

خمیر هزار لا یا فیلو۳ ورق
شکر۱۰۰ گرم
شیر پرچرب۵۰۰ میلی لیتر
کشمش۲۵ گرم
بادام پوست گرفته۲۵ گرم
خامه ساده۱۲۵ گرم
پودر پسته یا خلال پسته۲۵ گرم
پودر نارگیلبه مقدار لازم

طرز تهیه

خمیر هزار لا را برش بزنید و در سینی چرب بگذارید و در فر با دمای 180 درجه بگذارید تا خودب طلایی شود.

شیر و شکر را با هم ترکیب کنید و روی حرارت بگذارید تا شکر در شیر حل شود. بعد هم به آن بادام بدون پوست و کشمش اضافه کنید.

خمیر هزارلای پخته را که خنک شده در ظرفی بشکنید خرد کنید و مقداری کشمش و مغز بادام و پودر نارگیل و پسته بریزید و بعد هم ترکیب شیر و شکر و بعد هم خامه را اضافه کنید.

مواد را با هم مخلوط کنید و در فر با دمای 200 درجه به مدت 20 دقیقه بپزید. بعد از پخت دسر آماده سرو است.

طرز تهیه انواع دسر با خرما برای افطار

خرما به خاطر توصیه روایی پای ثابت سفره‌های ماه رمضان بوده و هست. با خرما دسرهای مختلفی را هم می‌توانید درست کنید.

رنگینک خرما

رنگینک دسر خرمایی مخصوص ماه رمضان است که بیشتر در جنوب کشور مصرف می‌شود.

مواد اولیه

آرد سفید۲ لیوان
مغز گردو۱۰۰ گرم
خرما۲۵۰ گرم
کره۲۰۰ گرم
دارچیننصف قاشق چایخوری
پودر هلنصف قاشق چایخوری
پودر قند، پسته یا نارگیلبرای تزیین

طرز تهیه

مواد را از یخچال خارج کنید و بگذارید هم‌دمای محیط شوند. آرد را هم الک کنید  و تفت بدهید تا کمی طلایی شود. بعد هم کره را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید. بعد هم پودر دارچین و هل را و بعد مواد را از روی حرارت بردارید اما به هم زدن ادامه دهید.

ترکیب را رها کنید تا خنک شود. هسته خرماها را دربیاورید و به جایش مغز گردو بگذارید. بعد ترکیب آرد را روی آن بریزید تا تمام خرماها را بپوشاند. دو ساعت در یخچال بگذارید و بعد هم تزئین و سرو کنید.

ترافل خرما

یک دسر خوشمزه و مقوی که در ماه رمضان هم می‌توانید آن را تهیه کنید.

مواد اولیه

۲۰۰ گرمخرما
۶ عددبیسکوییت پتی بور
۳۰ گرمگردو
به مقدار کافیکنجد، پودر پسته و نارگیل

طرز تهیه

بیسکوییت و مغز گردو را در میکسر بریزید و آسیاب کنید. بعد هم خرمای بدون پوست و هسته را به آن اضافه کنید.

پودر نارگیل و پودر پسته را هم اضافه کنید و خوب میکس کنید تا خمیر به دست آید.

توپک‌هایی از این خمیر درست کنید و در کنجد یا پودر نارگیل بغلتانید. بعد هم در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

رولت خرما

رولت خرما نوعی دسر جدید است که البته می‌توان آن را در سفره افطار هم جای داد.

مواد اولیه

۳۰۰ گرمخرما
نصف  پیمانهآرد سفید
۳ قاشق غذاخوریآرد نخودچی
۳  قاشق غذاخوریکره
۴ قاشق غذاخوریروغن مایع
۲ قاشق غذاخوریمغز گردو
نصف قاشق چایخوریپودر هل
نصف  قاشق چایخوریپودر زنجبیل

طرز تهیه

خرمای بدون پوست و هسته را با چنگال له کنید و با کره و یک قاشق روغن به خوبی مخلوط کنید و کنار بگذارید.

آرد سفید را درون تابه الک کنید و با روغن تفت بدهید تا خامی آن گرفته شود. بعد آرد نخودچی را هم درون تابه الک کنید. پودر هل و پودر زنجبیل را هم اضافه کنید کمی تفت بدید. بعد از روی حرارت بردارید.

روی سطح کار سلفون یا نایلون پهن کنید. بعد هم خمیر خرما را با وردنه روی آن باز کنید. بعد از خمیر خرما ترکیبات آردی را باز کنید و روی کار را هم سلفون بکشید و رول کنید. دو طرف رول را هم بپیچید و در یخچال بگذارید تا رولت خود را بگیرد.

بعد از خارج کردن از یخچال آن را ده دقیقه در دمای محیط بگذارید و بعد برش بزنید و سرو کنید.

پنکیک خرما

پنکیک خرما به درد لحظه اول افطار می‌خورد که با چای بروید بالا!

مواد اولیه

آرد۱ و ۱/۲ پیمانه
بیکینگ پودر۲ قاشق چایخوری
نمک۱/۲ قاشق چایخوری
کره۴ قاشق غذاخوری + مقداری برای سرخ کردن
عسل۳ قاشق غذاخوری
شیر۱ و ۱/۲ پیمانه
تخم مرغ بزرگ۱ عدد
خلال پوست پرتقال۱ قاشق چایخوری (دلخواه)
چیپس خرما۱/۲ پیمانه

طرز تهیه

آرد و نمک و بیکینگ پودر را در کاسه مخلوط کنید. کره را از قبل آب کنید و بگذارید خنک شود. تخم مرغ و شیر و عسل و کره را هم در ظرف دیگری مخلوط کنید.

حالا محتویات تر را روی ترکیبات آرد بریزید و به آرامی با هم مخلوط کنید. خلال پوست پرتقال را هم در این مرحله اضافی کنید. مایه نباید زیاد سفت و نه زیاد شل باشد.

مایه را در تابه داغ شده با کره بریزید و بگذارید یک طرفش سرخ شود. چیپس خرما یا خرمای قطعه قطعه شده را هم وسطش بچینید. بعد از سرخ شدن دو طرف آن آماده سرو است. 

طرز تهیه سایر دسرهای مناسب افطار

غیر از شیرینی و حلوا، غذاهای شیرین دیگری هم هست که می‌توان برای سفره افطار آماده کرد. در ادامه این غذاها را با طرز تهیه‌شان مشاهده می‌کنید.

فرنی

اگر می‌خواهید ضیافت افطار برگزار کنید، حتما فرنی را هم در بین غذاهای آن در نظر داشته باشید.

مواد اولیه

۲ لیوانشیر
۲ قاشق سوپخورینشاسته
۲ قاشق سوپخوریشکر
۱ پنسوانیل
یک چهارم قاشق چایخوریگلاب

طرز تهیه

شیر را در قابلمه بریزید. نشاسته را هم به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. بعد آن را روی حرارت بگذارید و به هم زدن ادامه دهید. آنقدر که غلظت آن به حد مطلوب برسد.

بعد شکر و وانیل و گلاب را اضافه کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید. می‌توانید مقداری زعفران هم به آن اضافه کنید. بعد در ظروف مورد نظر بکشید و بگذارید خنک شود.

کاچی

کاچی نوعی غذای مقوی است که در وعده افطار هم می‌شود آن را مصرف کرد.

مواد اولیه

آرد برنج یا گندم۸ قاشق غذاخوری
شکر۶ قاشق غذاخوری
روغن یا کره۲ قاشق چایخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
پودر هل۱ پنس
دارچیننصف قاشق مرباخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
زردچوبهنصف قاشق مرباخوری
آب۴ لیوان

طرز تهیه

آرد را دو بار الک کنید و در قابلمه روی حرارت بگذارید تا خامی آن گرفته شود. سپس روغن یا کره را با زردچوبه به آن اضافه کنید. انقدر تفت بدهید تا آرد کمی طلایی شود.

آب و شکر و پودر هل و زعفران را در یک ظرف دیگر مخلوط کنید. بعد آن را به آرد اضافه کنید.

مخلوط را به خوبی هم بزنید. بعد از یکدست شدن مواد حرارت را کم کنید تا به مدت 30 دقیقه بپزد. هر چند دقیقه هم هم بزنید تا ته نگیرد.

در ده دقیقه آخر گلاب را اضافه کنید. بعد کاچی را از روی حرارت بردارید. با پودر پسته و دارچین هم می‌توانید آن را تزئین کنید.

خاگینه

خاگینه نوعی دسر تخم مرغی است که طعم شیرینی دارد و به عنوان صبحانه سرو می‌شود. در وعده افطار هم می‌شود از آن استفاده کرد.

مواد اولیه

۴ قاشق غذاخوریآرد
۴ عددتخم مرغ
۲ قاشق غذاخوریماست
۲ تا ۳ قاشق غذاخوریشیره انگور
۱ قاشق چایخوریبکینگ پودر
۳ قاشق غذاخوریگردو

طرز تهیه

تخم مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و حسابی هم بزنید. آرد و بکینگ پودر را هم با هم ترکیب کنید.

ترکیب آردی را روی تخم مرغها الک کنید. در حین اضافه کردن آرد و بکینگ پودر ترکیب را خوب هم بزنید.

بعد ماست را به ترکیب می‌افزاییم و بعد هم گردوی نیم کوب شده را و برای عطر خاگینه هم می‌توانیم گلاب یا دارچین را اضافه کنیم.

در تابه مقداری روغن می‌ریزیم و مواد خاگینه را یکباره توی تابه می‌ریزیم و صبر می‌کنیم یک طرف آن با حرارت ملایم سرخ شود. بعد از سرخ کردن هر دو طرف خاگینه، شیره انگور را روی آن می‌ریزیم تا به خوردش برود.

نان رمضان

یک نان ترکی است که در ماه رمضان سرو می‌شود و طعم شیرینی دارد.

مواد اولیه

۴۰۰ گرمآرد گندم
۴ الی ۵ گرممخمر خشک فوری
۵۰ گرمشکر
۲ عدد کاملتخم مرغ
۱۰۰ گرمماست شیرین
۵۰ گرمکره
۱ قاشق غذا خوریروغن مایع
100 گرمشکر
به مقدار کافیآب

طرز تهیه

کره را با حرارت بخار آب کنید. آرد و خمیر مایه فوری و شکر را در کاسه بریزید و تخم مرغها را به آن اضافه کنید. ماست و روغن و کره را هم بیافزایید و مواد را هم بزنید تا خمیر به دست آید.

خمیر را یک ربع ورز بدهید و بعد در کاسه ای چرب بگذارید و روی آن را بپوشانید و دو ساعت در جای گرم بگذارید تا استراحت کند.

دویست گرم از خمیر را جدا کنید و در پلاستیک بپیچید و کنار بگذارید. بقیه آن را روی سطح آردی شده باز کنید و کف یک قالب را روغن کاری کنید. از دویست گرم باقی مانده هم برای تزئین روی نان استفاده کنید.

فر را روی 180 درجه تنظیم کنید تا داغ شود. نان را زرده تخم مرغ و زعفران و شیر، رومال کنید. بعد آن را به مدت 35 دقیقه در فر بگذارید و وقتی طلایی شد از فر خارج کنید.

شربت شکر را که از قبل حرارت داده و سرد کرده‌اید روی نان بریزید تا به خوردش برود. وقتی نان سرد شد آماده سرو است.

نان اگردک

نان اگردک هم مانند نان رمضان است با این تفاوت که مربوط به شهر همدان است.

مواد اولیه

مواد لازم نان اگردک
آرد سفیدحدود ۳ پیمانه
شیرنصف پیمانه
شکریک چهارم  پیمانه
کرهیک چهارم  پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
نمک۱ پنس
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
نمک۱ پنس
مواد لازم خمیر مایه
پودر خمیر مایه فوری۱ قاشق مرباخوری
آب ولرمیک پنجم پیمانه
شکر۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه

خمیر مایه فوری را با شکر و آب ولرم در یک کاسه مخلوط کنید و بگذارید.

بعد شیر و شکر را با خمیر عمل آمده و تخم مرغ و زردچوبه و روغن و نمک داخل یک ظرف با هم مخلوط کنید و آرد دوبار الک شده را کم کم به آن اضافه کنید و دائم مخلوط کنید. آنقدر که یک خمیر نرم و یکدست حاصل شود.

خمیر را در کاسه بریزید و رویش را بپوشانید. به مدت یک ساعت آن را بگذارید تا استراحت کند. بعد آن را روی سطح آردی بگذارید و ورز دهید تا حباب های آن گرفت شود.

از خمیر به شکل گرد جدا کنید و با وردنه صاف کنید. بعد در تابه‌ای با مقداری روغن روی حرارت بالا سرخ کنید. بعد از سرخ شدن هر دو طرف نان اگردک آماده است.

شله زرد

شله زرد هم که پای ثابت سفره افطار همه ایرانی‌ها هست و مشهورتر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد.

مواد اولیه

۲ لیوانبرنج نیم دانه
۴ لیوانشکر
نصف لیوانگلاب
۱۰۰ گرمخلال بادام
۱۰۰ گرمکره
۲ قاشق غذاخوریزعفران دم کرده
۱ قاشق چایخورینمک
برای تزییندارچین

طرز تهیه

برنج را در آب و گلاب خیس کنید  و بادام ها را هم پوست بگیرید. برنج خیس خورده را در قابلمه بجوشانید تا نیم پز شود. بعد شکر را به آن اضافه کنید.

برنج را هم بزنید تا ته نگیرد و شکر هم حل شود. بعد خلال بادام و زعفران و نمک را اضافه کنید و هم بزنید تا به غلظت مورد نظر برسد. اگر دوست داشتید کره هم اضافه کنید و بعد شله زرد را از روی حرارت بردارید و تزئین کنید.

دسر مهلبیه

یک نوع دسر خوشمزه شبیه به فرنی است اما از آن کمی سفت‌تر است. با طعم‌های مختلفی هم می‌شود آن را درست کرد که ما با طعم گل محمدی آن را آموزش داده‌ایم.

مواد اولیه

۲ لیوانشیر
۲ قاشق غذا خورینشاسته ذرت
نصف لیوانشربت گل محمدی
۲ قاشق غذا خوریخامه صبحانه
در صورت لزومشکر

طرز تهیه

نشاسته را در یک ظرف مناسب در شیر حل کنید. بعد شربت گل محمدی را به آن اضافه کنید و روی حرارت کم بگذارید. آنقدر هم بزنید تا شبیه فرنی غلیظ شود.

بعد از روی حرارت برمی‌داریم و خامه را به آن اضافه می‌کنیم و بعد هم می‌زنیم تا تمام مواد با هم مخلوط شوند. سپس در ظروف مورد نظر می‌ریزیم و در یخچال می‌گذاریم تا سفت و آماده شود.

دسر سوهان

دسر سوهان از مواد سوهان درست می‌شود با این تفاوت که کش می‌آید و سفت نیست. برای ضیافت‌های افطار بسیار مناسب است.

مواد اولیه

آرد سفید ۱۰۰ گرم
آرد جوانه گندم   ۳۰ گرم
شکر۱۰۰ گرم
زرده تخم مرغ   ۳ عدد
کره آب شده   ۱۰۰ گرم
آب ۲ لیوان
زعفران دم کرده یا وانیل یا پودر کاکائومقدار لازم

طرز تهیه

زرده تخم مرغ را در یک ظرف هم بزنید. بعد هم شکر و بعد کره را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا کمی غلیظ شود.

در ظرفی دو لیوان آب سرد بریزید و آرد سفید و آرد جوانه گندم را در آن بریزید و خوب به هم بزنید تا یکدست شود.

ظرف را روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا خمیر خوب قوام پیدا کند. این کار را سی تا چهل دقیقه انجام دهید.

در این بین ترکیب کره و تخم مرغ و شکر را هم اضافه کنید و باز هم خمیر را هم بزنید.

بعد می‌توانید پودر هل و زعفران و وانیل و پودر کاکائو را هم اضافه کنید.

بعد از چند دقیقه که غلظت به حدی رسید که رد قاشق روی مواد ماند، می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید و سرو کنید.

پاناکوتای زعفرانی

نوعی دسر جهانی است که ژلاتین دارد و به خاطر زعفرانی بودن در ماه رمضان هم می‌تواند مصرف شود.

مواد اولیه

۲ قاشق سوپخوریپودر ژلاتین
یک بستهخامه صبحانه
۱٫۵ پیمانهشیر
نصف پیمانهشکر
دو قاشق غذاخوریزعفران دم کرده

طرز تهیه

اول مواد را از یخچال خارج کنید تا با دمای محیط هماهنگ شوند. پودر ژلاتین را روی حرارت بخار آب مثل کتری بگذارید و نصف لیوان آبجوش هم به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود.

قالب را چرب کنید و دم دست بگذارید. وقتی ژلاتین آب شد، شیر را در یک قابلمه کوچک بگذارید و روی حرارت کم قرار دهید. بعد سریع خامه و سپس شکر را آرام آرام به آن اضافه کنید و هم بزنید.

بعد از حل شدن شکر ژلاتین را به ظرف اضافه کنید و بعد هم بزنید. سپس زعفران دم کرده و بعدتر گلاب را هم به پاناکوتا اضافه کنید و مدام هم بزنید تا غلیظ شود.

وقتی خوب غلیظ شد آن را درون قالب می‌ریزیم و در به مدت 12 ساعت در یخچال می‌گذاریم تا خودش را بگیرد. بعد هم قالب را در ظرف برمی‌گردانیم و تزئین می‌کنیم تا آماده سرو شود.

گداخته اصفهان

یک نوع غذای بسیار مقوی با طبع گرم است که می‌توان از آن در سفره افطار و سحر ماه رمضان مخصوصا برای افراد ضعیف هم بهره برد. گداخته خاصیت درمانی هم دارد.

مواد اولیه

۴۰۰ گرممغزیجات گرم
۱۸۰ گرمپودر نارگیل چرب
۱۰۰ گرمکنجد پوست کنده خام
۳ و نیم لیوانآب جوش
۴ قاشق غذاخوریآرد برنج یا آرد گندم
۲ عددجوز هندی
۱ عددفوفل
۲ قاشق غذاخوریروغن محلی یا کره
به مقدار کافیزعفران دم کرده
به مقدار کافینبات
نصف قاشق چایخوریپودر زنجبیل و پودر دارچین

طرز تهیه

فوفل و جوز هندی را بکوبید و در میکسر آسیاب کنید. مغزیجات گرم را هم جداگانه آسیاب کنید و بعد نارگیل و کنجد را هم به آن اضافه کنید و میکس کنید. همه این میکس باید با دور تند انجام شود. سپس ترکیب فوفل و جوز هندی را با ترکیب مغزیجات گرم و نارگیل و کنجد مخلوط کنید.

در یک قابلمه روغن محلی یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید. وقتی داغ شد آرد گندم یا آرد برنج را اضافه کنید و هم بزنید تا رنگش عوض شود. بعد دو سوم لیوان از ترکیب اول را به آن اضافه کنید و تفت بدهید تا بوی آن گرفته شود.

بعد آب جوش را به مواد اضافه کنید و با سرعت هم بزنید تا مواد گلوله گلوله نشود. زعفران دم کرده یا زردچوبه را هم در همین مرحله به مواد اضافه کنید. اگر خواستید مقداری نبات هم می‌توانید به ترکیب بیافزایید. بعد هم نوبت  اضافه کردن پودر زنجبیل و پودر دارچین است.

وقتی گداخته به اندازه فرنی غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید و در یخچال بگذارید. بعد از سرد شدن آن را تزئین و سرو کنید.

دیگچه مشهدی

چیزی شبیه شله زرد است اما از آن سفت تر و غلیظ تر است.

مواد اولیه

۲ پیمانه ترجیحا نیم دانهبرنج
۲ پیمانهآب
۲ لیتر ترجیحا پر چرب (۸ پیمانه)شیر
۱ پیمانهشکر
۲ قاشق غذا خوریکره
نصف پیمانهگلاب
۱ قاشق غذا خوریپودر هل
کمیزعفران دم کرده

طرز تهیه

برنج را سه ساعت بخیسانید. بعد در یک قابلمه آب بریزید و برنج آب کشیده شده را در آن بپزید. بعد در چند مرحله وقتی آب آن کم شد شیر را به قابلمه اضافه کنید تا برنج به خوبی با شیر طبخ شود.

باید تا دو ساعت روی حرارت کم مواد را هم بزنید تا ته نگیرد. سپس پودر هل را شکر و سپس کره به مواد اضافه کنید. آنقدر هم بزنید تا شکر در مواد حل شود.

در این مرحله می‌توانید گلاب و زعفران را به مواد اضافه کنید. بعد به مدت 30 تا 45 دقیقه بگذارید تا دم بکشد. بعد از دم کشیدن آن را از حرارت بردارید تا خنک شود و تزئین کنید.

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه دسرهای ماه رمضان

بهترین دسر برای افطار چیست؟

بهترین دسرهای موجود در فرهنگ‌های غذایی مختلف برای افطار ماه رمضان را در این مقاله توضیح دادیم.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x