چطور سرمه بکشیم؟


46,229

kohl-eyes-makeup-tutorial

سرمه کشیدن را اگر به جای لوازم آرایشی جدید مثل مداد و خط چشم، برای زیباتر کردن چشم‌ها انتخاب کرده‌اید یا اگر برای مصارف دارویی از سرمه استفاده می‌کنید؟ باید توجه داشته باشید که:

  • اگر صحیح از سرمه استفاده نکنید ممکن است نتیجه مطلوبتان را نگیرید.
  • حتی ممکن است به چشمان خود ضرر بزنید.

در نتیجه برخی افراد پس از چند بار استفاده، قید مواد طبیعی را می‌زنند و به سراغ همان آرایش صنعتی می‌روند.

چه سرمه‌ای بکشم؟

اولین نکته این است که از هرجایی و هر برندی خرید نکنید. بسیاری از شرکت‌های تجاری از حس طبیعت‌دوستی شما سوءاستفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است مواد شیمیایی را به‌جای سرمه جا بزنند.

اگر چشم‌هایی حساس دارید، بهتر است از سرمه‌های گیاهی به‌جای سرمه‌های ساخته شده از سنگ استفاده کنید. سرمه‌های سنگی از سابیدن سنگ‌ها به دست می‌آید و در برخی موارد خرده‌های کوچکی از سنگ درون سرمه باقی می‌ماند اما سرمه‌های گیاهی دوده هستند و در آن‌ها خبری از این خرده‌ها نیست.

برای تشخیص کیفیت سرمه گیاهی کمی از آن را کف دستتان بمالید و چند دقیقه بعد با آب سرد بشویید. اگر سرمه واقعاً از دوده گیاهان تولید شده باشد به این راحتی‌ها پاک نمی‌شود.

روش سرمه کشیدن- خواص سرمه- مجله باسلام
سرمه کشیدن روش و اصول مشخصی دارد

رنگ واقعی سرمه

اگر دوست دارید دور چشم یا ابرویتان حسابی تیره شود از سرمه‌های گیاهی استفاده کنید. سرمه سنگ (اثمد) معمولاً کم‌رنگ‌تر از سرمه گیاهی (مغز) است. سرمه‌های گیاهی از دوده هستند و معمولاً رنگی تیره‌تر از رنگ سنگ‌های سیاه دارند.

[post id=8750]

روش سرمه کشیدن

  • گاهی توصیه می‌شود برای سهولت، میله سرمه را (مخصوصاً در سرمه‌دان‌ چوبی) کمی به روغن‌های گیاهی آغشته کنید و بعد کمی روی یک پارچه لطیف یا کف دستتان بکشید تا خطی صاف و یکدست تولید کند. این کار باعث می‌شود میله سرمه‌دان بعد از مدتی آلودگی‌ها را از محیط به خود جذب کند. پس بهتر است اگر سرمه را برای سلامتی انتخاب کرده‌اید از روغن‌کاری میله سرمه بگذرید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید سرمه روی پوست صورتتان نریزد یک دستمال زیر مژه بگیرید تا باقی ماده سرمه روی دستمال بریزد.

  • سرمه را طرف داخلی پلک نکشید. شاید فکر کنید که اگر سرمه خواص درمانی دارد پس نباید برای چشم هیچ ضرری داشته باشد. اما سرمه اگر از مواد ارگانیک تهیه شده باشد (به‌ویژه این که میله سرمه نیز به روغن آغشته باشد) به راحتی آلودگی جذب می‌کند و می‌تواند چشم‌های حساس را بیمار کند. اگر هم سرمه صنعتی باشد فلزات سمی درون سرمه می‌تواند به چشم آسیب برساند.

بهتر است سرمه را نه در طرف درونی پلک‌ها، که پشت مژه بکشید. این کار علاوه بر حفظ سلامت چشم، آن را درشت‌تر نشان می‌دهد.

سرمه کشیدن برای بچه‌ها ممنوع!

برخی به دلیل خواص دارویی که برای سرمه ذکر می‌شود، دوست دارند به چشم کودکان و نوزادان نیز سرمه بکشند تا هم ‌سوی چشمشان زیاد شود و هم مژه‌هایشان را تقویت کنند؛ اما:

چشم کودکان چند برابر حساس‌تر از چشم بزرگ‌سالان است. بنابراین نه تنها آلودگی‌های احتمالی، بلکه خود دوده یا پودر سنگ‌ها می‌تواند به چشم کودکان آسیب برساند.

غرفه‌های محصولات طبیعی و گیاهی در باسلام، سرمه‌های مختلف را برای فروش گذاشته‌اند. شما چه سرمه‌ای را برای خرید توصیه می‌کنید؟



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
6 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Z.T
Z.T
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
من تقریبا یک ماه میشه که قبل از خواب سرمه میکشم ولی به جای تقویت بینایی احساس میکنم دیدم ضعیف تر شده و تار میبینم.و موقع مطالعه چشمم درد میکنه.مشکل از کجاست به نظرتون؟ خواهش میکنم راهنمایی کنید

فاطمه سادات موسوی
فاطمه سادات موسوی
مدیر
پاسخ به  Z.T
6 ماه قبل

باسلامی عزیز؛ وقتت بخیر. ممنونم از ثبت نظرت. فکر می‌کنم سوالی که پرسیدی جوابش پیش یه متخصص و این کاره این مسئله باشه و اگر ما جوابی بدیم بهت، دچار مشکل بشی که ما این رو نمی‌خوایم

محمد
محمد
3 سال قبل

سلام وقت بخیر
حکیم خیراندیش برای تسریع رویش ریش سرمه اثمد رو تجویز کردند
از اونجایی که توی اینستاگرام بود و فرصت محدود روش استفادشو نگفتن
اگه ممکنه منو راهنمایی کنید
بعد اینکه سرمه ای که تهیه کردم پودر هستش لطفا در این خصوص هم لطف کنید راهنمایی کنید

محمد مهدی
محمد مهدی
پاسخ به  محمد
3 سال قبل

سلام
حکیم خیراندیش خودشون ویزیت کردند شما را ؟
ایا امکانش هست بنده هم ازشون وقت بگیرم؟

پرستو
پرستو
پاسخ به  محمد
3 سال قبل

سلام، با توجه به تجارب خیلی زیادم از نظر من شما در روز یکبار، و آن هم شب ها یکساعت پیش از خواب از سرمه روی ریشتان استفاده کنید. فقط حواستون باشه که قلم مورد استفاده تون روغنی نباشه و صورتتون هم کاملا تمیز باشه!

آرتمیسا
آرتمیسا
4 سال قبل

از ظرف اصلی مقدار کمی سرمه در ظرف دیگری بریزیم و میله را هم داخلش نگذاريم. هر بار میله را که بیرون بوده و خشک شده و از ظرف دوم سرمه برمیدارند. اینطوری میله رطوبت نداره و سرمه هم تازه به تازه وارد ظرف دوم میشه. و الا به نظرم رطوبت میله سرمه از چشم به تدریج در یکی دو سال،سه سال باعث آلوده شدن سرمه میشه. یا هر بار یک چوب کبریت را آتش بزنیم و خاموش کنیم و با پارچه تمیز کنیم تا دوده های کاملا برطرف شود سپس به جای میله استفاده کنیم.

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x