لواشک؛ دلبر ترش و شیرین!


2,647

لواشک حاج اکبر

لواشک، خوردنی خوشمزه و مورد علاقه بزرگسالان و بچه‌هاست. فکر کردن به آن و تصورِ مزه‌ ترشش آب دهان را راه می‌اندازد. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که لواشک دوست نداشته باشد.که در باسلام انواع لواشک را برای شما تدارک دیده ایم . از خرید لواشک ترش تا خرید لواشک شیرین

لواشک ـ قمر الدین!

لواشک نوعی عصاره گرفته‌شده از میوه‌هاست که متخصصان تغذیه به آن «کنسانتره» می‌گویند و در زبان عربی به قمر الدین معروف است. امروزه لواشک‌ها در انواع مختلف  و با طعم‌های متفاوت در بازار موجودند و توانسته‌اند و رنگ‌ها و طعم‌های متنوعشان دلِ از کوچک و بزرگ ببرند.

[bs-show-product id=33958]

از میوه خشک تا لواشک

بالاخره همه‌مان لواشک خورده‌ایم، اما تا به امروز فکر کرده‌اید لواشک از کی خوراکی محبوب ما شده است؟ شنیده‌ها حاکی از این است که مردم سال‌ها پیش وقتی خبری از فریزر نبود، میوه‌ها را له می‌کردند و جلوی آفتاب می‌گذاشتند تا خشک شود و در زمستان قابل‌استفاده باشد.

مدت‌ها بعد اجداد ما تصمیم گرفتند خلاقیت به خرج دهند و در طرز تهیه لواشک از گوشت میوه‌ها به جای میوه له‌شده استفاده کنند. در این روش گوشت میوه به صورت کامل نرم می‌شد و مقابل آفتاب قرار می‌گرفت تا رطوبت خود را از دست دهد. این ورقه نازکِ میوه‌ای همان لواشک است که این روزها به شکلِ لواشک خانگی و صنعتی تولید می‌شود.

[bs-show-product id=44700]

خرید لواشک ترش یا خرید لواشک شیرین

یکی از مخالفان اصلی خرید لواشک مادرها هستند. بسیاری از آنان معتقدند لواشک خوراکی مضر و غیربهداشتی است و می‌تواند سلامتی کودکشان را به خطر بیندازد. خیلی‌های دیگر هم ادعا دارند چون لواشک از میوه درست شده پس خاصیت میوه را همراه خود دارد.

از نظر علمی و پزشکی هیچ کدام از این دو فرض کاملاً درست نیست. پس درباره خوردن یا نخوردن این خوراکی خوشمزه باید خودمان تصمیم بگیریم.

[bs-show-product id=94354]

لواشک ترش

انواع ‌‌‌آلو و آلوچه، انار، آلبالو، سیب، گلابی، هلو، کیوی، زرشک، لیمو و زغال‌اخته از جمله‌ میوه‌هایی است که از آن لواشک درست می‌کنند.

در لواشک‌های صنعتی معمولاً برای ایجاد قوام، علاوه بر میوه از پکتین (ژلاتین گیاهی) هم استفاده می‌کنند. اسیدهای آلی و نمک برای ایجاد طعم ترش و شور و افزایش ماندگاری، شکر (گلوکز و ساکارز) برای متعادل‌سازی طعم ترش و شیرین کاربرد دارد. در لواشک‌هایی که از میوه‌های خشک تهیه می‌شوند، امکان استفاده از آب و دی اکسیدگوگرد وجود دارد.

[bs-show-product id=71132]

خواص لواشک و ضررهایش

اما لواشک خواصی هم دارد. اگر پایه لواشک‌ها میوه باشد، خواص تغذیه‌ای و درمانی آن‌ها را باید با توجه به نوع میوه آن‌ها شناخت. به طور معمول همه لواشک‌ها حاوی فیبر و ملیّن و مسهل بوده و محرک حرکات روده‌اند. رنگ‌دانه‌های آنتی اکسیدانی آن‌ها تا حدودی به دفع رادیکال‌های مضر و سمی بدن کمک می‌کند.

لواشک و کودکان

باید به این نکته توجه کرد که جوشاندن، تغلیظ و خشک کردن، ویتامین ث (C) لواشک را به شدت کاهش می‌دهد. غلامرضا خاتمی، رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران می‌گوید:

«میوه تازه از لواشــک بهتر اســت و اگر در هر فصلی از میوه تازه همان فصل اســتفاده شــود حتی از آب همان میوه هم مفیدتر است. حتی مصرف میوه در مقایسه با خشک شده میوه بهتر است. جایگزین کردن لواشک به جای میوه به هیچ عنوان درست نیست».

از طرفی بزرگ‌ترین ضرر آلوچه یا میوه‌هایی که به لواشک تبدیل می‌شوند، اسیدیته زیاد آن‌هاست که باعث فرسایش سطح مینای دندان در درازمدت می‌شود.

[bs-show-product id=75670]

لواشک لاغر می‌کند یا چاق؟

یک کیلو لواشک گذاشته کنار دستش و می‌گوید «می‌خوام با لواشک لاغر بشم». شاید شما هم افرادی را دیده باشید که قصد دارند با خوردن لواشک‌های ترش وزن خود را کم کنند. در صورتی که نمی‌دانند لواشک به هیچ وجه لاغرکننده نیست.

لواشک عصاره میوه است و میزان قند موجود در میوه‌ها ۵ تا ۱۵ درصد است که این مقدار قند در لواشک چند برابر می‌شود؛ پس بدیهی است که لواشک چاق‌کننده باشد. از طرفی خوردن خوراکی‌ها ترش ترشح اسید معده را بیشتر می‌کند و در نتیجه غذا بهتر هضم می‌شود؛ پس جذب آن توسط بدن هم به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

[bs-show-product id=85825]

لواشک داریم، چه لواشکی!

با توجه به همه نکات بالا در حالی که همه‌ متخصصان تغذیه بر مصرف به اندازه و متعادل لواشک تأکید دارند می‌توان گفت لواشک خانگی از لواشک صنعتی بهتر است. در لواشک‌های خانگی برخلاف لواشک‌های صنعتی از نمک، شکر، اسید و مواد نگه‌دارنده استفاده نمی‌شود؛ به همین دلیل خواص تغذیه‌ای موثرتری دارند.

به نظر می‌رسد لواشک‌های خانگی مورد اعتمادتر از لواشک‌های صنعتی باشد. پس اگر می‌توانید خودتان دست به کار شوید و لواشک  خانگی درست کنید و اگر به هر دلیلی نمی‌توانید باز هم خیالتان راحت باشد چون در باسلام، غرفه‌های فروش لواشک زیادی وجود دارد.

به غرفه‌های باسلام سر بزنید و بهترین لواشک را انتخاب کنید



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x