با انواع لواشک خانگی و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید


440

لطفا چند ثانیه چشم‌هایتان را ببندید و به یک لواشک فکر کنید. به پلاستیک نازک و چسبناکی که روی آن کشیده شده است. به رنگ زرشکی، جگری یا حتی زردش. به بوی تند یا شیرینش و از همه مهم‌تر به طعمش که می‌تواند اجزای چهره‌تان را در کسری از ثانیه جمع کند! دهانتان آب افتاد، مگر نه؟! این خاصیت لواشک است که حتی فکرکردن به آن نیز می‌توان بزاق ما را راه‌ بیندازد.

از آخرین باری که لواشک خورده‌اید، چند وقت می‌گذرد؟ از آن‌‌جایی که نام لواشک برای خیلی از ما، با روزهای کودکی گره خورده است، احتمالا خیلی وقت است که از این خوراکی خوشمزه فاصله گرفته‌اید. این نوشته بهانه‌ای برای آشتی با لواشک است. در ادامه با انواع این خوراکی جذاب و طرز تهیه هر کدام بیشتر آشنا می‌شویم.

لواشک خانگی چیست و چه فرقی با لواشک صنعتی دارد؟

لواشک خانگی – همان‌طور که از اسمش هم مشخص است – به لواشکی گفته می‌شود که در خانه درست می‌شود. روش تهیه‌اش را هم احتمالا توی خانه‌ی مادربزرگ یا دست‌کم فیلمها و سریال‌های ایرانی دیده‌اید: چند آدم با حوصله، در فصل تابستان، سینی‌های بزرگ لواشک را آن‌قدر در برابر نور خورشید قرار می‌دهند، تا خشک و ترد شوند.

مهم‌ترین فرق لواشک خانگی با لواشک صنعتی در این است که لواشک صنعتی بدون دخالت دست و به شکل کاملا اتوماتیک تولید می‌شود، در نتیجه در غالب موارد بهداشتی‌تر است، اما پیشنهاد ما به شما این است که اگر از بهداشتی‌بودن لواشک خانگی‌تان مطمئنید، تا حد امکان سراغ لواشک‌های صنعتی نروید چون این محصولات هم افزودنی‌های ناسالم دارند و هم مواد نگهدارنده زیادی در ترکیب آن‌ها وجود دارد.

اگر از بهداشتی‌بودن لواشک خانگی‌تان مطمئنید، تا حد امکان سراغ لواشک‌های صنعتی نروید.

با انواع لواشک خانگی و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید

لواشک خانگی هزار جور نوع و مدل دارد؛ از لواشک‌هایی خیلی ترش گرفته تا لواشک‌های ملس و گس و حتی شیرین! در ادامه با طرز تهیه برخی از معروف‌ترین انواع لواشک خانگی آشنا می‌شوید.

۱. لواشک زرشک

دنبال ترش‌ترین لواشک کهکشان راه شیری می‌گردید؟ لواشک زرشک را امتحان کنید! این لوشک سرشار از آنتی‌باکتری‌های طبیعی است و کم‌خونی و معده‌درد را درمان می‌کند.

[post id=31415]

طرز تهیه: زرشک‌های شسته‌شده را به همراه یک لیوان آب توی قابلمه بریزید و روی شعله ملایم بگذارید. سپس اجازه بدهید بجوشد. با اولین قُل‌های آب، محتویات قابلمه را توی یک مخلوط کن بریزید و آن‌قدر آن را میکس کنید تا کاملا یکدست شود. مخلوط به‌دست آمده را در یک سینی بزرگ که کف آن با سلفون پوشیده شده بریزید و با کاردک صاف کنید. (حواستان باشد سلفون را کمی چرب کنید) حالا آن را در مقابل آفتاب یا کنار بخاری قرار بدهید.

دنبال ترش‌ترین لواشک کهکشان راه شیری می‌گردید؟ لواشک زرشک را امتحان کنید!

۲. لواشک انار

اگر کلسترول بد بالایی دارید، این لواشک راست کار خودتان است. لواشک انار علاوه بر کمک به دفع سموم از بدن، کلیه‌ها و مجاری ادرارتان را نیز پاکسازی می‌کند. از دیگر خاصیت‌های این لواشک می‌توان به کمک به دفع سنگ کلیه و تسکین آلرژی‌های مختلف نیز اشاره کرد.

طرز تهیه: چند انار بزرگ انتخاب کرده و دانه‌هایشان را به دقت جدا کنید. سپس دانه‌ها را با ته یک استکان یا یک گوشتکوب، بکوبید تا آبشان خارج شود. سپس ماده‌ی به دست آمده را در قابلمه‌ای، روی شعله ملایم بگذارید و منتظر بمانید تا غلیظ شود. بعد، مخلوط به دست آمده را روی یک سینی بزرگ پهن کنید تا خشک شود.

اگر کلسترول بد بالایی دارید، لواشک انار راست کار خودتان است.

۳. لواشک زغال اخته

لواشک زغال‌اخته در کنار طعم خاص و منحصر به فردش، هزار و یک خاصیت هم برای سلامتی دارد. از جمله کاهش وزن، کمک به سلامت قلب، پیشگیری از پیری زودرس، کمک به کنترل قند خون، درمان عفونت دستگاه گوارشی و … . در ادامه با طرز تهیه این لواشک خوشمزه آشنا می‌شویم.

طرز تهیه: مقداری زغال‌اخته را بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب بخیسانید. سپس آب آن‌ها را با آبکش گرفته و تلاش کنید کاملا خشک شوند. بعد، هسته‌ی زغال‌اخته‌ها را جدا کرده و آن را به خوبی چنگ بزنید. حتی می‌توانید از گوشتکوب برقی کمک بگیرید. حالا نوبت اضافه‌کردن نمک و گلپر و مخلوط‌کردن همه با یکدیگر است. در مرحله‌ی آخر مخلوط به دست آمده را روی یک سینی پهن کنید و زیر نور خورشید پهن کنید. لواشک شما در عرض یک تا دو روز آماده خواهد بود.

لواشک زغال‌اخته در کنار طعم خاص و منحصر به فردش، هزار و یک خاصیت هم برای سلامتی دارد.

۴. لواشک آلبالو

خواب راحتی ندارید و مدام کابوس می‌بینید؟ تا تقی به توقی می‌خورد مریض می‌شوید و تا مدتها سلامت کامل خود را به دست نمی‌آورید؟ فشار خون بالایی دارید؟ کلیه‌تان مدام سنگ تولید می‌کند؟ ورم معده‌ دارید؟ نگران نباشید. دوای همه‌ی این دردها لواشک آلبالو است! لواشک آلبالو سرشار آهن، فسفر، پروتئین و انواع ویتامین‌ها است و به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک می‌کند.

طرز تهیه: مقداری آلبالو را با نصف لیوان آب، روی حرارت کم بگذارید. پس از جوشیدن محتویات قابلمه و نرم‌شدن و پختن آلبالوها زیر قابلمه را خاموش کنید. حالا مایع به دست آمده را از آبکش عبور بدهید تا پوست‌ها و هسته‌ها جدا شوند. (پوست‌ها و هسته‌ها را آن‌قدر فشار بدهید تا عصاره آلبالوها بیرون بیاید) سپس مایع صاف‌شده را دوباره بجوشانید تا غلیظ شود. آنگاه آن را روی یک سینی پهن کنید و بسته به ذائقه‌تان به آن نمک یا شکر اضافه کنید. در نهایت سینی را در مقابل آفتاب یا در کنار بخاری قرار بدهید.

لواشک آلبالو سرشار آهن، فسفر، پروتئین و انواع ویتامین‌ها است و به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک می‌کند.

سوالات متداول درباره انواع لواشک خانگی

لواشک را با نمک درست کنیم یا شکر؟

اگر می‌خواهید لواشکتان خیلی ترش باشد، به آن نمک اضافه کنید و اگر مایلید لواشکتان طعم ملسی داشته باشد، سراغ شکر بروید.

برای خشک‌شدن لواشک‌ها، آن‌ها را چند روز جلوی آفتاب بگذاریم؟

در روزهای آفتابی و گرم بین یک تا دو روز و در روزهای معمولی بین دو تا سه روز. در فصل زمستان بهتر است سینی لواشک خود را در کنار بخاری یا پکیج قرار بدهید، چون خبری از آفتاب نیست.

لواشک خانگی بهتر است یا لواشک کارخانه‌ای؟

اگر از بهداشتی‌بودن لواشک خانگی‌تان مطمئنید، تا حد امکان سراغ لواشک‌های صنعتی نروید، چون این محصولات هم افزودنی‌های ناسالم دارند و هم مواد نگهدارنده زیادی در ترکیب آن‌ها وجود دارد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x