یک کار لوکس، ولی عاشقانه!


1,470

وقتی از یک هنرِ دستی حرف می‌زنیم طیف بزرگی از محصولات به ذهن می‌رسد. دقیقا چیزهایی که در غرفه صنایع دستی و هنرهای سنتی فراسازه ارائه می‌شود. محصولاتی دست‌ساز با مدیریت و هنرمندی الهام پوستچی. کارهایی که این مجموعه ارائه می‌کند به تمامی دست‌ساز هستند: سفال نقش برجسته، آبنما فایبرگلاس، سردیس و تندیس، دکور سنتی، حجم سازی، دکور و نقاشی کودک، بسته بندی فانتزی و جعبه هدایا، طراحی سنتی و فانتزی بر روی لباس، کیف، کفش و..

اما رسیدن به این نقطه باشکوه و این حجم وسیع کاری از کجا شروع می‌شود؟ الهام پوستچی رشد هنر و کار در این زمینه را از هم جدا نمی‌داند.

کار هنری شروع نمی‌شود،‌ اتفاق می‌افتد

دقیقا نمی‌دانم از کی و کجا شروع شد؟! درستش این است که کسب و کار با هنر در کنار هم رشد کرد. از همان روزهایی که شروع به یادگیری کردم و به توانایی‌هایم جهت دادم، پیشنهادهای کاری هم کم کم پیش آمد. توی این کار واقعا نمی‌شود نقطه آغاز را مشخص کرد.

چقدر پول لازم است؟

توی این کار سرمایه زیاد برای شروع مهم نیست. بلکه تجربه مهم‌تر است. حتی ممکن است با سرمایه زیاد وارد شوید ولی چون تجربه ندارید، در سرمایه‌گذاری اشتباه کنید. برای شروع شاید بشود با 100هزارتومان هم چند کار اولیه بزنید و از فروش و سود آن کار را توسعه دهید. کار درست هم همین است. قدم به قدم، سرمایه و تجربه و به صورت همزمان رشد می‌کند. و سرمایه زیاد جایگزین تجربه نمی‌شود.

بخاطر تنوع بالای تولید در مجموعه صنایع دستی و هنرهای سنتی فراسازه، مواد اولیه زیاد و متنوعی هم لازم است. مثلا در قسمت سفال بخاطر پختِ آن، نیازه به کوره و تجهیزات ایمنی و فضای کافی حداقل 50 متری لازم است. می‌شود برای شروع کار می‌شود از کارهایی شروع کرد که نیاز به فضا و مواد اولیه کمتری دارد.

سرمایه توی این کار، چه مدتی برمی‌گردد؟

این حساب کتاب کردن‌ها، قصه همان تخم مرغی است که اگر جوجه شود..، خلاصه تا چند ماه دیگر یک مرغ‌داری داریم!! تو بازار و اوضاع اقتصادی فعلی روی هیچ چیز، مخصوصا کار صنایع دستی یا دکوراسیون که یک کار لوکس در نظر گرفته می‌شود و در سبد خرید خانواده ها نیست، نمی‌شود حساب کرد. شاید سفارش اول برای‌تان ده‌ها سفارش دیگر بیاورد و شاید تا چند ماه دیگر هیچ سفارشی نداشته باشید.

برای کارهایی که مواد زیادی نمی‌برد، معمولا هزینه در همان کار اول و دوم بر می‌گردد، ولی برای کارهای بزرگ‌تر شاید بیشتر از یک سال طول بکشد.

کار هنری را چطور می‌شود تبلیغ کرد؟

برای تبلیغ باید اول چند نمونه کار داشت، یعنی حتی اگر مشتری نباشد، باید تعدادی کار که کیفیت و توانمندی شما را نشان بدهد دم دست باشد. با عکس و توضیحات و مشخصات کاملش و بعد شروع کنید به تبلیغ حضوری، مجازی، آگهی، پوستر، نمایشگاه و …

یک راه دیگرش این است که با یک فروشنده آثار هنری به توافق برسید تا کار شما را هم عرضه کنند تا بیشتر دیده شوید.

یک کار عاشقانه

اگر کسی فقط به خاطر درآمدش وارد این هنر شود، زود زمین می‌خورد. انرژی و وقت زیادی می‌برد ولی سود کمی دارد. آخرش هم که کار به فروش برود، دلتنگش می‌شوی. مداومت توی این کار باعث می‌شود کم کم قوی شوید و بیشتر مشتری داشته باشید.

خانم الهام پوستچی برای علاقه‌مندان این هنر دوره‌های مختلف آموزشی هم می‌گذارد. و با توجه به استعداد و زمان و بودجه‌ای که هنرجویان دارند در سه دوره تعریف شده است. این دوره‌ها در قم، مجتمع تجاری شمسه و در محل کارگاه و فروشگاه فراسازه برگزار می‌شود.

شما هم صاحب یک کسب و کار هستید؟ کسب و کارتان را دوست دارید؟ خانم پوستچی می‌گوید: «بدون عشق و امید، هیچ قدمی برندارید»

نظر شما در مورد این حرف چیست؟



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
4 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی آبادیان
مهدی آبادیان
3 ماه قبل

بسیار عالی و هنرمندانه.آفرین

محمدرضا راد
محمدرضا راد
5 سال قبل

خدا قوت

فروشگاه خانگی ریحان
فروشگاه خانگی ریحان
5 سال قبل

سلامت باشید ان شاءالله
فروشگاه خانگی ریحان
http://Www.Basalam.ir/reyhan

فروشگاه برکت
فروشگاه برکت
5 سال قبل

ان‌شاءالله موفق باشند.
http://Www.basalam.ir/barkat

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x