دستور پخت مرصع پلو مجلسی شیرازی با مرغ و گوشت


800

دستور پخت مرصع پلو مجلسی شیرازی با مرغ و گوشت

اگر دنبال غذایی می‌گردید که به دورهمی‌هایتان طعم و رنگ متفاوتی ببخشد، راه را درست آمده‌اید! مرصع‌پلو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران است که در مناسبت‌های مختلف مثل شب یلدا، عید نوروز، اعیاد مذهبی و … سرو می‌شود و سرشار از مواد مغذی و پرفایده است. از آن‌جایی که این غذا روش‌های پخت مختلفی دارد در این نوشته تصمیم گرفته‌ایم شما را با انواع طرز تهیه مرصع پلو آشنا کنیم:

طرز تهیه انواع مرصع پلو مجلسی شیرازی

اصلا مُرصّع یعنی چی؟ مرصع یعنی جواهرکاری شده. این پلوی سنتی ایرانی به قدری خوشرنگ و لعاب است که شبیه جواهرات به نظر می‌آید. به خاطر همین اسمش را گذاشته‌اند مرصع پلو یا پلوی نگین‌کار. ریشه این غذا به قزوین می‌رسد اما الان به عنوان یک غذای شیرازی شناخته می‌شود. البته در دیگر جاهای ایران هم مرصع پلو داریم. در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه انواع مرصع پلوی مجلسی شیرازی را توضیح بدهیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه انواع مرصع پلو مجلسی شیرازی

طرز تهیه مرصع پلو با گوشت قلقلی

در ادامه با طرز تهیه مرصع پلو با گوشت قلقلی آشنا می‌شویم:

مواد اولیه

مواد لازممقدار
برنج۴ پیمانه
گوشت چرخ‌کرده۲۵۰ گرم
پیاز۳ عدد کوچک
خلال بادام۳ قاشق سوپ‌خوری
خلال پسته۳ قاشق سوپ‌خوری
خلال نارنج یا پرتقال۲ قاشق غذاخوری
زرشک۳ قاشق غذاخوری
کشمش۱ قاشق سوپ‌خوری
زعفران دم‌کرده۱ استکان
نمک، فلفل، زردچوبهبه مقدار لازم
آبلیمو۱ قاشق چای خوری
گلاب۱ قاشق چای خوری

دستور پخت

  • مرحله اول: باید اول برنج را از قبل خیس کنید. خلال پسته و بادام را هم در گلاب می‌خیسانید. کشمش و زرشک را هم بعد از شستن باید بخیسانید. بعد باید پیازی را رنده و آبگیری کنید و همراه گوشت چرخ کرده و نمک و ادویه ورز بدهید و بعد از آن کوفته قلقلی درست کنید و سرخ کنید. کوفته‌ها باید کوچک باشند اندازه یک بند انگشت.
  • مرحله دوم: پوست نارنج یا پرتقال را هم باید رنده کنید و و در آب بجوشانید تا در حین جوشاندن هم چند باری آبش را عوض کنید تا تلخی‌اش گرفته شود. بعد آن را با گلاب و آبلیمو تفت بدهید و اگر خواستید کمی هم شکر به آن اضافه کنید. برنج را با آب و نمک بپزید و بعد از نرم شدن با آب سرد آبکش کنید. یک قابلمه بردارید و کف آن را روغن بریزید و سیب زمینی یا نان بگذارید. بعد برنج را درون آن بریزید و بگذارید روی شعله ملایم دم بکشد.
  • مرحله سوم: خلال‌های پسته و بادام را در روغن یا کره تفت بدهید. اگر خواستید می‌توانید به مواد در حین تفت دادن کمی شکر هم اضافه کنید. کشمش و زرشک را هم باید جداگانه در روغن یا کره تفت بدهید و در صورت تمایل شکر هم بزنید.
  • مرحله چهارم: بعد از این که برنج دم کشید، آن را در دیس بکشید و رویش را با کوفته قلقلی، خلال بادام و پسته و نارنج، کشمش و زرشک و برنج زعفرانی شده با سلیقه خودتان تزئین کنید. می‌توانید مواد را با برنج مخلوط هم بکنید. مرصع پلوی شیرازی با کوفته قلقلی شما آماده سرو است.
طرز تهیه مرصع پلو با گوشت قلقلی

طرز تهیه مرصع پلو با مرغ ریش ریش

حالا نوبت آشنایی با طرز تهیه مرصع پلو با مرغ ریش ریش است:

مواد اولیه

مواد لازممقدار
برنج۴ پیمانه
سینه مرغ۱ عدد
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
کشمشنصف پیمانه
زرشکنصف پیمانه
خلال بادامیک چهارم پیمانه
خلال پستهیک چهارم پیمانه
هویج۲ عدد
پوست نارنج یا پرتقال۲ عدد
ادویه، زردچوبه، نمک، فلفل سیاهبه میزان دلخواه
زعفران دم کشیده۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین یا پودر هل (در صورت تمایل)به میزان دلخواه
گلاب کمتر از یک لیوان
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
شکربه میزان دلخواه
آب لیمو ترش۲ قاشق غذاخوری
روغنبه مقدار لازم

دستور پخت

  • مرحله اول: اول باید برنج را همراه مقداری نمک بخیسانید. زرشک و کشمش را هم بشویید و بخیسانید. خلال‌های بادام و پسته را هم که باید در گلاب بخیسانید. پیاز را خلالی خرد کنید و در روغن تا طلایی شدن تفت بدهید. سیر له شده و نمک و فلفل و ادویه را هم اضافه کنید. و بعد سینه مرغ را هم با این مواد تفت بدهید. وقتی مرغ رنگ عوض کرد یک لیوان آب توی تابه بریزید و زیرش را کم کنید تا به مدت 45 دقیقه بپزد. طوری تنظیم کنید که آب مرغ در انتهای 45 دقیقه خشک شده باشد. بعد از پخته شدن مرغ آن را از استخوان جدا کرده و ریش ریش کنید و بعد کمی در روغن  تفت دهید. اگر خواستید می‌توانید قبل از مرغ کمی پیاز هم در روغن تفت بدهید.
  • مرحله دوم: پوست نارنج یا پرتقال را هم باید رنده کنید و و در آب بجوشانید تا در حین جوشاندن هم چند باری آبش را عوض کنید تا تلخی‌اش گرفته شود. بعد آن را با گلاب و آبلیمو تفت بدهید و اگر خواستید کمی هم شکر به آن اضافه کنید. هویج را هم درشت رنده کنید و در روغن یا کره تفت بدهید.
  • مرحله سوم: خلال‌های پسته و بادام را در روغن یا کره تفت بدهید. اگر خواستید می‌توانید به مواد در حین تفت دادن کمی شکر هم اضافه کنید. کشمش و زرشک را هم باید جداگانه در روغن یا کره تفت بدهید و در صورت تمایل شکر هم بزنید.
  • مرحله چهارم: بعد از خیساندن برنج، آن را در آب جوش با نمک بپزید و بعد که نرم شد با آب سرد آبکش کنید و در یک قابلمه با حرارت کم بگذارید تا دم بکشد. وقتی برنج آماده شد آن را در دیس بکشید رویش را به سلیقه خودتان با موادی که در بالا آماده کردید تزئین کنید. می‌توانید برنج را مواد مخلوط هم بکنید. مرصع پلوی شیرازی با مرغ ریش ریش شما آماده سرو است.
طرز تهیه مرصع پلو با مرغ ریش ریش

طرز تهیه خلال پسته برای مرصع پلو

خلال پسته و بادام را باید نیم ساعت در گلاب بخیسانید تا نرم شود و موقع خوردن غذا زیر دندان نرود. بعد از خشک کردن هم در کمترین حرارت ممکن باید تفت داده شوند چون خیلی زود می‌سوزند و سیاه می‌شوند. 3 تا 5 دقیقه زمان برای این کار کافی است. به جای روغن هم بهتر است در مقدار کمی کره آن‌ها را تا طلایی شدن تفت بدهید.

راز و فوت و فن طرز تهیه مرصع پلو شیرازی

  • بهتر است تا حد امکان از پوست نارنج برای این غذا استفاده کنید تا پلو خوش عطر شود.
  • برنج ایرانی همیشه برای پخت مرصع پلو یا هر پلوی دیگری اولویت دارد. آن هم از نوع آبکش شده نه کته.
  • در مرصع پلو می‌توانید به جای مرغ و گوشت از ماهی هم استفاده کنید.
  • بهتر است خلال‌های پسته و بادام و نارنج روی پلو قرار بگیرند.
  • به جای گوشت کوفته می‌توانید از گوشت قیمه یا ریش ریش هم در مرصع پلو استفاده کنید.

روش های تزیین مرصع پلو

تزئین مرصع‌پلو روش‌های مختلفی دارد که هر کدام رنگ و بوی متفاوتی به غذایتان می‌بخشد. یکی از مشهورترینِ این روش‌ها تزئین با خلال پسته و زشک و کشمش است که در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ آن را ببینید:

روش های تزیین مرصع پلو

روش دیگر این است که هر کدام از مواد تشکیل‌دهنده مرصع‌پلو را به شکل جداجدا در دیس بچینید. مثل این تصویر:

روش های تزیین مرصع پلو

این یکی هم شبیه مورد قبلی است، با این تفاوت که نیمی از دیس را برنج پوشانده است:

روش های تزیین مرصع پلو

این هم یک نمونه زیبای دیگر که سهم برنج در آن بیشتر است:

روش های تزیین مرصع پلو



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x