مهم‌ترین لوازم برای سفر به کربلا در اربعین 1402 + چک‌لیست کامل


20,482

لوازم مورد نیاز سفر اربعین

در بعضی از سفرها خبری از استراحت و هتل و ساحل و جنگل نیست. تا چشم کار می‌کند بیابان است و آدم‌هایی که با پای پیاده رهسپار مقصدی دوست‌داشتنی‌اند. اما همین سفرها آن‌قدر دلچسبند که امکان ندارد یک بار تجربه‌شان کنی و هرسال دلتنگشان نشوی. سفرهایی مثل زیارت خانه خدا. مثل اربعین.

پیاده‌‌روی اربعین فقط یک سفر معمولی نیست؛ بلکه یک‌جور سیر و سلوک معنوی است. به همین خاطر هم قاعدتا به ملزومات متفاوتی احتیاج دارد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین لوازم برای سفر به کربلا در ایام اربعین پرداخته‌ایم.

مهمترین لوازم سفر به کربلا در اربعین کدامند؟ (لیست کامل)

مهمترین لوازم سفر به کربلا در اربعین عبارتند از:

۱. کوله پشتی مناسب

اولا حواستان باشد که از چمدان یا ساک دستی استفاده نکنید و حتما یک کوله پشتی مناسب با بندهای پهن تهیه کنید تا به ستون فقراتتان فشار نیاید.

دوما سعی کنید سبک سفر کنید. اگر بچه دارید، بهتر است کالسکه‌ای سبک و جمع‌و‌جور تهیه کنید تا علاوه‌ بر حمل کودکتان، بتوانید از آن برای جابجایی وسایلتان هم استفاده کنید.

کالسکه کودک در اربعین

۲. پاسپورت و مدارک شناسایی

یادتان باشد که برای سفر به کربلا، پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. در غیر این صورت باید برای تمدید آن اقدام کنید.

۳. گوشی و شارژر

گوشی و شارژر تقریبا مهم‌ترین وسایلی هستند که باید در این سفر همراهتان باشند. اما نگران اینترنت نباشید، چون می‌توانید از وای فای رایگانی که در طول مسیر در اختیارتان قرار می‌گیرد، استفاده کنید. (البته بهتر است برای برقراری تماس با خانوادتان روی این اینترنت حساب باز نکرده و سیم‌کارت عراقی تهیه کنید). برای خرید لوازم جانبی گوشی از دسته لوازم جانبی گوشی باسلام اقدام کنید.

۴. کیف گردنی یا کمری

بیخیال کیف‌های دستی بزرگ و سنگین شوید و یک کیف گردنی یا کمری کوچک تهیه کنید تا پاسپورت، مدارک، پول و لوازم ضروریتان را در آن نگه دارید.

۵. لباس مناسب پیاده‌روی

به دلیل گرم‌بودن هوا در این ایام، نیازی به بردن لباس‌های گرم نیست. اما از آن‌جایی که شب‌ها هوا خنک می‌شود، داشتن یک گرم‌کن سبک توصیه می شود. ضمنا برداشتن وسایلی مثل چتر و کلاه برای در امان ماندن از باران و تابش شدید خورشید هم ضرر ندارد.

۶. ملحفه و کیسه خواب

یکی از تجهیزاتی که احتمالا در این سفر لازمتان می شود، کیسه خواب است. درصورتی که تهیه کیسه خواب برایتان ممکن نیست، می‌توانید یک پتوی مسافرتی و یک ملحفه سبک برای خودتان بردارید.

لوازم و کیسه خواب اربعین

۷. کفش مناسب پیاده‌روی اربعین

مناسب‌ترین کفش برای این سفر، کتانی‌های مخصوص پیاده‌روی است. ضمنا یادتان باشد که به هیچ وجه از کفش نو استفاده نکنید، زیرا باعث تاول‌زدن پا می‌شود. (به طور کلی کفشی را انتخاب کنید که حداقل سه ماه با آن راه رفته باشید.)

راستی به همراه داشتن یک جفت دمپایی هم در حرم‌ها به کارتان خواهد آمد، چون هم کفشداری‌ها شلوغند و هم امکان گم‌شدن کفش‌هایتان وجود دارد. (البته بهتر است از دمپایی برای پیاده‌روی استفاده نکنید.)

کفش پیاده روی اربعین

 ۸. دارو و لوازم بهداشتی و شخصی

با اینکه سازمان هلال احمر معمولا پایگاه‌های زیادی را در مسیر نجف تا کربلا مستقر می‌کند، اما به همراه داشتن برخی از داروهای ضروری ضرری ندارد. از جمله: قرص‌های سرماخوردگی، مسکن‌ها، پماد مخصوص برای جلوگیری از گرفتگی عضلات، باند کشی و …

به علاوه اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حجم مناسبی از آن را به همراه نسخه لاتین و نظر پزشک معالج خود به همراه داشته باشید. همچنین اگر پوست حساسی دارید، کرم ضد خارش و سوختگی را نیز فراموش نکنید.

لوازم بهداشتی و شخصی هم که گفتن ندارد؛ همه را بردارید! از حوله دستی و دستمال کاغذی و اسپری ضدعفونی گرفته تا کرم مرطوب‌کننده و کرم ضدآفتاب و قاشق و چنگال و لیوان کوچک.

۹. لوازم الکترونیکی

برای خاموش‌نشدن تلفن همراهتان، علاوه بر شارژر، حتما یک پاور بانک پر ظرفیت هم همراهتان داشته باشید. مبدل شارژر و هندزفری را هم فراموش نکنید.

توصیه های بهداشتی و اجرایی سفر کربلا

  • پیش از سفر واکسن مننژیت تزریق کنید. معمولا ۱۰ روز قبل از شروع سفر زمان مناسبی برای تزریق این واکسن است.
  • مراقب بیماری وبا باشید و مدام دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.
  • از آن‌جایی که بسیاری از توالت‌های عراق صابون یا مایع شستشو ندارند، بهتر است تعدادی دستکش یکبار مصرف، صابون و یا مایع دستشویی به همراه داشته باشید.
  • مقداری گیاه خشک‌شده (مثل نعنا، پونه، آویشن، بابونه، زنیان و…) همراهتان داشته باشید تا اگر در طول پیاده‌روی به هر دلیلی دچار مشکلات گوارشی شُدید، مقداری از آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه میل کنید.
  • برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به مجرای تنفسی‌تان حتما از ماسک استفاده کنید.
  • پیاده‌روی طولانی اربعین برای افرادی که دچار بیماری‌های قلبی پیشرفته هستند، به هیچ‌وجه مناسب نیست. در نتیجه بهتر است این افراد از ون‌ها و مینی‌بوس‌هایی که در طول مسیر وجود دارد، استفاده کنند.
  • یکی از مشکلات رایج پیاده‌روی اربعین تاول‌زدن پاها است. اگر پاهایتان تاول زد، از دستکاری آن‌ها خودداری کرده و با بتادین یا الکل ضدعفونی‌شان کنید.
  • برای جلوگیری از تاول‌زدن، روزانه دو بار پاهای خود را بشویید و جوراب‌هایتان را حداقل دوبار تعویض کنید.
  • با توجه به احتمال بالای عرق‌سوزشدن بدن، بهتر است از کرم‌های «زینک اکساید»، «کالاندولا» یا «پودر تالک» استفاده کنید. همچنین همراه‌داشتن لباس‌های زیر متعدد و تعویض مکرر آن‌ها نیز از عرق‌سوزشدن جلوگیری می‌کند.
تاول پا پیاده روی اربعین

نکات قابل توجه پیش از حرکت سفر کربلا

  • طول مسیر نجف تا کربلا حدودا ۸۰ کیلومتر است. در این فاصله ستون‌هایی تعبیه شده‌اند که فاصله بین هر کدام از آن‌ها ۵۰ متر و تعداد کل ستون‌ها ۱۴۵۲ تا است. این ستون‌ها به شما کمک می‌کنند از میزان راهی که طی‌کرده‌اید و مقدار راهی که در پیش دارید، مطلع شوید.
  • برای این‌که بتوانید این مسیر را سه روزه طی کنید، باید روزی هفت تا هشت ساعت پیاده‌روی کنید.
  • تا حد ممکن لباس‌های راحت، سبک و البته مناسب بپوشید و از لباس‌های لی یا پلاستیکی استفاده نکنید.
  • پیش از سفر مشخصات فردی خود (شامل نام و نام خانوادگی، شهر و شماره تلفن) را در گذرنامه، تلفن همراه و کوله پشتی‌تان بنویسید.
  • دقت کنید که حتما مهر ورود به عراق و خروج از آن در پاسپورت شما ثبت شود. (به طور کلی به قوانین کشور عراق احترام بگذارید.)
  • ترجیحا از حرکت و سفر انفرادی اجتناب کنید.
  • از پیاده‌روی‌های بسیار طولانی و طاقت‌فرسا خودداری کنید و هر زمان که لازم بود استراحت کنید.
پیاده‌روی اربعین

چه وسایلی را با خود به سفر کربلا نبریم؟

این وسایل را با خود به کربلا نبرید:

  • قیچی یا چاقوی بزرگ
  • دستگاه بی‌سیم
  • ارز بیشتر از حد متعارف
  • مواد غذایی فاسد‌شدنی
  • هر نوع مدارک، اسناد و اوراق بهادار
  • تلفن با برد بلند
  • هر نوع مواد مخدر و داروهای روان‌گردان
  • طلا، جواهر و اشیای زینتی گران‌بها
  • کتب، نشریات و اوراق تبلیغاتی
  • شناسنامه، گواهینامه و دفترچه بیمه
  • تعداد بیش از حد از هر وسیله‌ای (به قصد فروش)

برای سفر به کربلا چقدر پول لازم است؟

برای آشنایی با هزینه‌های این سفر، جدول زیر را ببینید:

هزینه
دریافت پاسپورت۴۲۰ هزار تومان
حمل و نقل تا مرزبسته به نوع وسیله نقلیه و مبدأ، متفاوت است.
حمل و نقل از مرز تا نجف یا سامرا یا کاظمیناز مرز مهران تا نجف ۱۰ تا ۱۵ دینار
از مرز خسروی تا سامرا ۱۰ دینار
از مرز خسروی تا کاظمین ۱۵ تا ۲۰ دینار
حمل و نقل از کاظمین تا نجف۸ تا ۱۵ دینار
حمل و نقل از سامرا تا نجف۱۰ تا ۱۵ دینار
حمل و نقل از نجف تا کربلا۵ تا ۸ دینار
حمل و نقل از کربلا تا مهران یا شلمچهاز کربلا تا مرز مهران ۱۰ دینار
از کربلا تا مرز شلمچه ۱۰ تا ۲۵ دینار
حمل و نقل سفر کربلا

سوالات متداول درباره لوازم سفر به کربلا

برای جلوگیری از تاول‌زدن در اربعین چه کار کنیم؟

برای جلوگیری از تاول‌زدن، روزانه دو بار پاهای خود را بشویید و جوراب‌هایتان را حداقل دوبار تعویض کنید.

طول مسیر نجف تا کربلا چند کیلومتر و چند عمود است؟

طول مسیر نجف تا کربلا حدودا ۸۰ کیلومتر است. در این فاصله ستون‌هایی تعبیه شده‌اند که فاصله بین هر کدام از آن‌ها ۵۰ متر و تعداد کل ستون‌ها ۱۴۵۲ تا است.

مهمترین لوازم ضروری سفر اربعین کدامند؟

کوله‌پشتی مناسب، پاسپورت و مدارک شناسایی، گوشی و شارژر، کیف گردنی یا کمری، لباس مناسب پیاده‌روی، ملحفه و کیسه خواب، کفش مناسب پیاده‌روی اربعین، دارو و لوازم بهداشتی و شخصی.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
26 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
26
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x