کاربردی‌ترین لوازم قنادی و شیرینی‌پزی کدامند؟ + لیست خرید


930

پس بالاخره تصمیم گرفته‌اید دل به دریا بزنید و اولین شیرینی زندگی‌تان را بپزید؟ تبریک می‌گوییم! شیرینی‌پزی درست مثل اسمش شیرین است. اما هزارجور فوت‌وفن و ریزه‌کاری هم دارد که تا با آن‌ها آشنا نباشید کارتان پیش نمی‌رود.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید یک لیست خرید جمع‌وجور برای کسانی است که می‌خواهند قنادی را شروع کنند. در این لیست صفر تا صد وسایلی را که برای شیرینی‌پزی به آن‌ها احتیاج خواهید داشت آورده‌ایم و درباره هر کدامشان به شکل مختصر و مفید توضیح داده‌ایم.

با ضروری‌ترین و مهم‌ترین لوازم قنادی و شیرینی‌پزی آشنا شوید

مهم‌ترین لوازم قنادی و شیرینی‌پزی عبارتند از: پیمانه، پالت، وردنه، الک، همزن، ماسوره و قیف، کاتر، قالب، کاغذ روغنی و … . در ادامه با هر کدام از این وسایل و کاربردهایشان بیشتر آشنا می‌شوید.

۱. پیمانه؛ با دقت اندازه بگیرید

اگر شما هم مثل نویسنده این متن از اندازه‌گیری‌های چشمی و حسی خسته شده‌اید، از خرید پیمانه غافل نشوید. امروزه پیمانه‌های استاندارد و دقیقی در بازار وجود دارند که می‌توانند کار قنادی (و به طور کلی آشپزی‌) را برایتان به مراتب ساده‌تر از چیزی که هست، بکنند. ضمنا خیلی وقت‌ها بدون یک پیمانه دقیق نمی‌توانید به بعضی از مزه‌های خاص دست پیدا کنید، پس لطفا خرید این مورد را جدی بگیرید.

اگر شما هم مثل نویسنده این متن از اندازه‌گیری‌های چشمی و حسی خسته شده‌اید، از خرید پیمانه غافل نشوید.

۲. پالت؛ ظاهر کیک‌هایتان را زیباتر کنید

اگر می‌خواهید کیک‌هایتان ظاهر زیباتری داشته باشند، از این وسیله کاربردی و مهم غافل نشوید. پالت ابزاری است که به وسیله‌ی آن می‌توانید خامه‌ی روی کیک را صاف کنید.

انواع مختلفی از این ابزار در بازار موجود است که هر کدام کاربردهای خودشان را دارند. مثلا پالت‌های بزرگ بیشتر به کار خامه‌کشی کیک‌های بزرگ می‌آیند و پالت‌های کوچک بیشتر برای شیرینی‌های ظریف کاربرد دارند. انواع مختلف پالت عبارتند از: فلزی، پلاستیکی، مثلثی، بیضی، صاف، خمیده یا شکسته و … .

پالت ابزاری است که به وسیله‌ی آن می‌توانید خامه‌ی روی کیک را صاف کنید.

۳. وردنه؛ ضخامت خمیرتان را تنظیم کنید

وقتی کلمه‌ی شیرینی‌پزی را می‌شنویم، احتمالا تصویر یک وردنه‌ی آردی، اولین چیزی است که به ذهنمان می‌آید. همین‌طور هم باید باشد! چون بدون یک وردنه خوب و با کیفیت نمی‌توان سراغ قنادی رفت. وردنه به شما کمک می‌کندتا ضخامت خمیرتان را تنظیم کنید.

این ابزار ضروری انواع مختلفی در بازار دارد که عبارتند از: وردنه آمریکایی، وردنه فرانسوی، وردنه چوبی، وردنه مرمری، وردنه استیل، وردنه پلاستیکی، وردنه سیلیکونی، وردنه تفلون و … .

بدون یک وردنه خوب و با کیفیت نمی‌توان سراغ قنادی رفت.

۴. الک؛ آرد یکدستی داشته باشید

خیلی‌ها فکر می‌کنند از آن‌جایی که آرد بسته‌بندی‌شده می‌خرند، دیگر نیازی به الک ندارند، اما این‌طور نیست، چون بعضی وقت‌ها در فرایند تولید آرد ممکن است مواردی مثل قطعات کوچک چوب و کاغذ، نخ یا حتی حشره وارد آن شود. الک‌کردن آرد به شما کمک می‌کند از شر این ناخالصی‌ها خلاص شوید. به علاوه باعث می‌شود آرد یکدستی داشته باشید که در آن خبری از گلوله‌های متراکم نیست.

قانون اول قنادی: همه آردها به الک‌کردن احتیاج دارند!

۵. همزن؛ به شیرینی‌هایتان بافت یکنواختی ببخشید

اگر می‌خواهید کیک یا شیرینی‌تان بافت یکواختی داشته باشد و تمام مواد آن خوب به خورد یکدیگر بروند، باید یک همزن برای خودتان بخرید. همزن‌ها انواع مختلفی دارند، اما طبیعتا اگر تازه‌کار هستید، بهتر است قنادی را با همزن‌های دستی شروع کنید که قیمت کمتری دارند.

همزن ایستاده، همزن خمیرگیر، همزن غذاساز، همزن بالونی، همزن مسطح، همزن توپی، همزن مارپیجی، همزن حلقه‌ای، همزن سربسته و … برخی از مشهورترین انواع همزن هستند.

اگر می‌خواهید کیک یا شیرینی‌تان بافت یکواختی داشته باشد و تمام مواد آن خوب به خورد یکدیگر بروند، باید یک همزن برای خودتان بخرید.

۶. ماسوره، قیف و سرپیچ؛ به سادگی کیکتان را تزئین کنید

ماسوره، قیف و سرپیچ سه بخش از یک وسیله‌اند که از آن برای تزئین و ریختن خامه روی کیک استفاده می‌شود. ماسوره‌ها و قیف‌های قنادی انواع مختلفی دارند که هر کدام به کار خاصی می‌آیند. از جمله: ماسوره گِرد، ماسوره صدفی، ماسوره گل رز، ماسوره سبد حصیری، ماسوره ستاره‌ای، ماسوره قنادی برگ، ماسوره شکوفه و … .

ماسوره، قیف و سرپیچ سه بخش از یک وسیله‌اند که از آن برای تزئین و ریختن خامه روی کیک استفاده می‌شود.

۷.کاتر؛ شیرینی‌هایتان را به شکل دلخواه بِبُرید

کیک قلبی دوست دارید یا ستاره‌ای؟ همه‌ چیز به کاتر شما بستگی دارد! کاتر – چنان که از اسمش هم معلوم است – وسیله‌ای برای بریدن و شکل‌دادن به خمیر کیک و شیرینی است. کاترها هم مثل سایر ابزارهای قنادی انواع مختلفی دارند؛ از جمله: کاترهای ساده، کاترهای فشاری و …. .

کاتر – چنان که از اسمش هم معلوم است – وسیله‌ای برای بریدن و شکل‌دادن به خمیر کیک و شیرینی است.

۸. قالب؛ اندازه کیکتان را تعیین کنید

بدون قالب، تعیین اندازه کیک یا شیرینی‌ای که می‌خواهید بپزید، تقریبا غیر ممکن است. قالب‌ها انواع مختلفی دارند: از کلاسیک گرفته تا کمربندی و میان‌تهی و لوف و … . جنس‌های متنوعی هم دارند: از فلزی و آلومینیومی گرفته تا استیل و تفلون و شیشه و سیلیکون.

خرید قالب نکات تخصصی زیادی دارد که در این متن مجال اشاره به همه آن‌ها وجود ندارد. اما دانستن نکات زیر می‌تواند برای شروع کافی باشد:

  • هر نوع قالب برای پخت یک‌جور کیک یا شیرینی مناسب است. مثلا کیک‌های حساس و مرطوب (مثل ردولوت) را نمی‌توان در قالبی مثل لوف پخت.
  • قالب‌های تیره، به علت جذب حرارت بیشتر، اغلب برای تهیه کیک‌هایی مناسبند که به برشته‌شدن نیاز دارند. مثل پای یا تارت.
  • قالب‌های فلزی، به خاطر رسانایی بالا و نظافت آسان، بیشترین کاربرد را در هنر شیرینی‌پزی و قنادی دارند.

سوالات متداول درباره خرید لوازم قنادی

پالت قنادی چیست و چه کاربردی دارد؟

پالت ابزاری است که به وسیله‌ی آن می‌توانید خامه‌ی روی کیک را صاف کنید. انواع مختلفی از این ابزار در بازار موجود است که هر کدام کاربردهای خودشان را دارند. مثلا پالت‌های بزرگ بیشتر به کار خامه‌کشی کیک‌های بزرگ می‌آیند و پالت‌های کوچک بیشتر برای شیرینی‌های ظریف کاربرد دارند.

ماسوره و قیف و سرپیچ قنادی چیست و به چه کار می‌آید؟

ماسوره، قیف و سرپیچ سه بخش از یک وسیله‌اند که از آن برای تزئین و ریختن خامه روی کیک استفاده می‌شود.

کاتر قنادی چیست و چه استفاده‌ای دارد؟

کاتر – چنان که از اسمش هم معلوم است – وسیله‌ای برای بریدن خمیر کیک و شیرینی است. کاترها هم مثل سایر ابزارهای قنادی انواع مختلفی دارند؛ از جمله: کاترهای ساده، کاترهای فشاری و …. .



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x